omgekeerde richting Thalys PBKA-stellen

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

omgekeerde richting Thalys PBKA-stellen

Bericht door i11 »

Ik was vanmiddag op Luik-Guillemins en spotte daar Thalys 9448 (van Köln Hbf - Paris Nord en gereden door PBKA 4332) en Thalys 9437 (Paris Nord - Köln Hbf en gereden door PBKA 4346).
Op de schermen bij de trappen in de onderdoorgang werd bij beide treinen gemeld dat de wagenrichting van beide stellen verkeerd was. Bij beide treinen was het zo dat de eerste klas zich aan de zijde Köln bevond en de tweede klas aan de zijde Paris.

Omdat ik morgen een Thalys billet wil kopen voor januari 2017 en ik graag in de rijrichting wil reizen, zou ik graag willen weten of de stellen met de nieuwe dienstregeling volgende maand (allemaal) een andere oriëntatie krijgen en dat men daar nu al mee begonnen is of dat deze stellen binnenkort eens gedriehoekt moeten worden om terug te keren naar de normale oriëntatie. Iemand enig idee wat er aan de hand is?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: omgekeerde richting Thalys PBKA-stellen

Bericht door Steven »

Die moeten gewoon eens gedriehoekt worden, meer is dat niet volgens mij. Waarom zou men nu plots alles omdraaien?
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: omgekeerde richting Thalys PBKA-stellen

Bericht door i11 »

Steven schreef:Die moeten gewoon eens gedriehoekt worden, meer is dat niet volgens mij. Waarom zou men nu plots alles omdraaien?
Ik zou ook zeggen laat de stellen de oriëntatie houden die ze hebben.
Echter ik kan wel een reden bedenken dat ze de stellen willen "omdraaien". Bij de huidige oriëntatie bevindt de eerste klas in Paris Nord zich aan de stadszijde (zuidzijde). Dat zorgt ervoor dat eerste klas reizigers iets minder in Parijs hoeven te lopen. Echter sinds de ingangscontroles sinds begin dit jaar is het in die zone op het perron erg druk/vol. Zou kunnen zijn dat ze daar iets aan willen doen maar dat is puur speculatie.

In ieder geval ga ik er maar vanuit dat ik gisteren een statistische uitschieter heb gezien (2 stellen met verkeerde oriëntatie).
Ik ga mijn tickets boeken waarbij ik er van uit ga dat met de nieuwe dienstregeling niets verandert aan de oriëntatie.
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Re: omgekeerde richting Thalys PBKA-stellen

Bericht door trainman »

Ik nam vorige zaterdag de ICE 10 van Keulen naar Brussel.
Deze stond ook in de verkeerde richting, met eerste klasse naar Brussel gericht.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: omgekeerde richting Thalys PBKA-stellen

Bericht door Tijgernoot »

Er zijn de laatste tijd veel werkzaamheden geweest rondom station Schiphol. Bij dergelijke werkzaamheden rijden Thalys in het weekend via een andere route tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal via Gouda. Daardoor wordt Amsterdam Centraal van de oostzijde verlaten/binnengereden in plaats van via de westzijde. Het gevolg is dat veel treinen die vrijdagavond in de juiste rijrichting zijn aangekomen in Amsterdam op zaterdagochtend verkeerd om vertrekken of zondagavond in de juiste rijrichting aankomen op maandag weer verkeerd om vertrekken.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: omgekeerde richting Thalys PBKA-stellen

Bericht door i11 »

trainman schreef:Ik nam vorige zaterdag de ICE 10 van Keulen naar Brussel.
Deze stond ook in de verkeerde richting, met eerste klasse naar Brussel gericht.
Hebben de ICE's van de relatie Frankfurt-Brussel een vast geörienteerde richting? Ik zou dat vrij apart vinden omdat de stellen (ICE3 serie 406) toch ook kriskras door Duitsland rijden. Het lijkt me dan moeilijk om een vaste rijrichting te houden. Of zit het soms anders?
Tijgernoot schreef:Er zijn de laatste tijd veel werkzaamheden geweest rondom station Schiphol. Bij dergelijke werkzaamheden rijden Thalys in het weekend via een andere route tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal via Gouda. Daardoor wordt Amsterdam Centraal van de oostzijde verlaten/binnengereden in plaats van via de westzijde. Het gevolg is dat veel treinen die vrijdagavond in de juiste rijrichting zijn aangekomen in Amsterdam op zaterdagochtend verkeerd om vertrekken of zondagavond in de juiste rijrichting aankomen op maandag weer verkeerd om vertrekken.
Dat is inderdaad een zeer plausibele verklaring. Ben benieuwd wanneer de firma Thalys de stellen weer in de juiste rijrichting gaat zetten door ze ergens te driehoeken. Weet er iemand trouwens waar Thalys dergelijke driehoeksritten uitvoert (In NL, BE of FR?) en wie daar het initiatief toe neemt (plek waar het onderhoud wordt uitgevoerd?)
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: omgekeerde richting Thalys PBKA-stellen

Bericht door jan_olieslagers »

Het onderhoud gebeurt in Vorst, net ten zuiden van Brussel, maar ik weet niet zo zeker of er daar wel faciliteiten zijn om te keren. Allicht zal er in Frankrijk ook wel ergens een onderhoudsfaciliteit zijn maar daar weet ik dan nog veel minder van.

Eerlijk gezegd, ik snap niet wat het uitmaakt. Gevoelsmatig kun je het dan misschien gek vinden om achterwaarts te rijden, met je verstand kun je prijs stellen op de verhoogde veiligheid ingeval van een crash. Er is een reden dat de stoelen "achterwaarts" staan in sommige militaire transporttoestellen. En, als het nu echt tegenvalt en je hebt een goede reden, zou je dan niet met de treinbegeleid(st)er kunnen praten om een andere plaats te krijgen?

Bovenal vind ik wijs om de zaken te nemen zoals ze komen, zonder ergernis. Of, als de ergernis te groot wordt, dan doe je het niet, dan zoek je een alternatief.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 27 nov 2016, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: omgekeerde richting Thalys PBKA-stellen

Bericht door i11 »

jan_olieslagers schreef:Het onderhoud gebeurt in Vorst, net ten zuiden van Brussel, maar ik weet niet zo zeker of er daar wel faciliteiten zijn om te keren. Allicht zal er in Frankrtijk ook wel ergens een onderhoudsfaciliteit zijn maar daar weet ik dan nog veel minder van.

Eerlijk gezegd, ik snap niet wat het uitmaakt. Gevoelsmatig kun je het dan misschien gek vinden om achterwaarts te rijden, met je verstand kun je prijs stellen op de verhoogde veiligheid ingeval van een crash. Er is een reden dat de stoelen "achterwaarts" staan in sommige militaire transporttoestellen. En, als het nu echt tegenvalt en je hebt een goede reden, zou je dan niet met de treinbegeleid(st)er kunnen praten om een andere plaats te krijgen?

Bovenal vind ik wijs om de zaken te nemen zoals ze komen, zonder ergernis. Of, als de ergernis te groot wordt, dan doe je het niet, dan zoek je een alternatief.
Achterwaarts is inderdaad veiliger, maar ik reis liever in de rijrichting om laten we zeggen puur subjectieve gronden (je kunt al zien wat eraan gaat komen qua landschap).

Net als mij zijn er veel anderen die graag een trein hebben met een vaste rijrichting en vooral in Spanje en Frankrijk. In Spanje worden al jaren de stoelen gekeerd van de lange afstand treinen. Frankrijk gaat vanaf volgend jaar ook stoelen keren op het eindpunt in de 1e klas van de nieuwe Duplex stellen die op de LGV Océane (Parijs-Bordeaux) gaan rijden. Dat Fransen graag stoelen in de rijrichting hebben blijkt ook uit het feit dat naast Thalys ook de TGV's van Frankrijk naar Italië een vaste rijrichting hebben en de TGV Atlantique-stellen. Bij deze treinen kun je bij de reservering ook het vakje "stoel in reisrichting" aankruisen. Het reserveringssysteem probeert daar dan rekening mee te houden.

Tuurlijk is het geen halszaak als het een keer niet zo is zoals vooraf voorgesteld, maar blijkbaar zijn veel reizigers toch met stoelkeuze bezig en is dit iets waar een treinvervoerder rekening mee houdt. Tot nu toe is dit fenomeen van stoelkeuze nog altijd veel minder dan in de vliegtuigindustrie waar op site's als seatguru van quasi iedere stoel de pro's en contra's bekend zijn.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: omgekeerde richting Thalys PBKA-stellen

Bericht door groentje »

In Brussel wordt vaak gedriehoekt op Klein Eiland.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: omgekeerde richting Thalys PBKA-stellen

Bericht door rvdborgt »

i11 schreef:Hebben de ICE's van de relatie Frankfurt-Brussel een vast geörienteerde richting? Ik zou dat vrij apart vinden omdat de stellen (ICE3 serie 406) toch ook kriskras door Duitsland rijden. Het lijkt me dan moeilijk om een vaste rijrichting te houden. Of zit het soms anders?
De ICE's en alle langeafstandstreinen van DB hebben een geplande samenstelling en een geplande rijrichting. De borden met de treinsamenstelling ("Wagenstandanzeiger") staan ook niet voor niets op de perrons. Je kunt de treinsamenstellingen online ook op www.fernbahn.de zien. Daar zie je bv. dat de eerste klas dit jaar altijd aan de Brusselse kant zit. Volgend jaar zal dat voor enkele ICE's niet meer zo zijn.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie