Sinds enkele weken vraag ik mij af wat eigenlijk de regel of de standaard is voor het aantal treinbegeleiders per trein. Eerst ging ik er vanuit dat hoe langer de trein, hoe meer treinbegeleiders voorzien zijn, maar meer en meer merk ik dat dit niet per se klopt; vandaag nam ik bijvoorbeeld een IC tussen Antwerpen & Leuven, 2 motorstellen, 2 treinbegeleiders. Anderzijds nam ik onlangs een IC tussen Brussel en Turnhout: 10 wagons, 1 treinbegeleider. Of een P-trein tussen Lier & Leuven, 3 motorstellen, 1 treinbegeleider.
Daarnaast heeft de Oostende-Eupen voor zover ik kan zien soms wel 4 of 5 TBG's mee. Is er iemand die wat extra duidelijkheid kan verschaffen over het aantal treinbegeleiders per trein?
Aantal TBG's per trein
Re: Aantal TBG's per trein
Die 4 of 5 heeft vooral te maken met personeel dat terugkeert van een opdracht of ernaar op weg is.
Helaas betekent dit meestal dat de voorziene treinbegeleider niet meer doet dan fluiten om de deuren te sluiten; nog eens door de trein wandelen wordt dan een vervelend iets voor zover het dat al niet was...
Helaas betekent dit meestal dat de voorziene treinbegeleider niet meer doet dan fluiten om de deuren te sluiten; nog eens door de trein wandelen wordt dan een vervelend iets voor zover het dat al niet was...
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Aantal TBG's per trein
Maar wat is dan het aantal "voorziene" TBG's per trein? Altijd maar eentje of soms ook meer dan dat? Want ik heb de indruk dat er vaak wel degelijk meerdere voorziene treinbegeleiders zijn (die de hele rit of toch een belangrijk deel uitdoen), terwijl andere treinen er maar eentje tellen. Ik ben ook wel eens benieuwd naar meer toelichting van iemand die het weet.
Re: Aantal TBG's per trein
Sowieso zijn er treinen met steevast meer dan 1 TBG, zoals de reeks 500. Je hebt dan een boordchef die verantwoordelijk is voor de sluiting van de deuren met nog een extra TBG.
Re: Aantal TBG's per trein
In de reglementering staat dat er slechts een tweede treinbegeleider verplicht is vanaf 12 rijtuigen.
Het is wel zo dat er op treinen die samengesteld zijn uit 5M6+5M6 (zoals op Knokke/Blankenberge-Genk) of 8M6/9M6 (zoals bv Gent-Tongeren; Mons-Luchthaven, Tournai-Luchthaven of Kortrijk-Welkenraedt) er een tweede treinbegeleider voorzien is.
Op de Benelux anderzijds zijn er standaard 2 treinbegeleiders. Op de TGV is 1 treinbegeleider per TGV-stel voorzien.
Het is wel zo dat er op treinen die samengesteld zijn uit 5M6+5M6 (zoals op Knokke/Blankenberge-Genk) of 8M6/9M6 (zoals bv Gent-Tongeren; Mons-Luchthaven, Tournai-Luchthaven of Kortrijk-Welkenraedt) er een tweede treinbegeleider voorzien is.
Op de Benelux anderzijds zijn er standaard 2 treinbegeleiders. Op de TGV is 1 treinbegeleider per TGV-stel voorzien.
Re: Aantal TBG's per trein
Interessant, ik dacht het veel meer voorkwam dat er twee TBG's tegelijk in dienst zijn op een trein. Dat verklaart ook waarom ik het gevoel heb dat ik zo weinig gecontroleerd wordt, soms moet één TBG dus op zijn eentje drie motorstellen of 9 rijtuigen doen..
Mijn ervaring zondagavond op de IC Antwerpen-Leuven met twee actieve TBG's op twee motorstellen was dus een eenmalige toevalstreffer als ik het zo lees .
Mijn ervaring zondagavond op de IC Antwerpen-Leuven met twee actieve TBG's op twee motorstellen was dus een eenmalige toevalstreffer als ik het zo lees .
Re: Aantal TBG's per trein
Is er een verband met type materieel? Het valt mij op dat er in jouw opsomming steevast wordt gesproken over M6'en. Misschien geldt die regel vanwege de 2 verdiepingen?jens123 schreef:In de reglementering staat dat er slechts een tweede treinbegeleider verplicht is vanaf 12 rijtuigen.
Het is wel zo dat er op treinen die samengesteld zijn uit 5M6+5M6 (zoals op Knokke/Blankenberge-Genk) of 8M6/9M6 (zoals bv Gent-Tongeren; Mons-Luchthaven, Tournai-Luchthaven of Kortrijk-Welkenraedt) er een tweede treinbegeleider voorzien is.