Aantal TBG's per trein

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Aantal TBG's per trein

Bericht door Matthias »

Sinds enkele weken vraag ik mij af wat eigenlijk de regel of de standaard is voor het aantal treinbegeleiders per trein. Eerst ging ik er vanuit dat hoe langer de trein, hoe meer treinbegeleiders voorzien zijn, maar meer en meer merk ik dat dit niet per se klopt; vandaag nam ik bijvoorbeeld een IC tussen Antwerpen & Leuven, 2 motorstellen, 2 treinbegeleiders. Anderzijds nam ik onlangs een IC tussen Brussel en Turnhout: 10 wagons, 1 treinbegeleider. Of een P-trein tussen Lier & Leuven, 3 motorstellen, 1 treinbegeleider.
Daarnaast heeft de Oostende-Eupen voor zover ik kan zien soms wel 4 of 5 TBG's mee. Is er iemand die wat extra duidelijkheid kan verschaffen over het aantal treinbegeleiders per trein?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Aantal TBG's per trein

Bericht door dekooiker »

Die 4 of 5 heeft vooral te maken met personeel dat terugkeert van een opdracht of ernaar op weg is.
Helaas betekent dit meestal dat de voorziene treinbegeleider niet meer doet dan fluiten om de deuren te sluiten; nog eens door de trein wandelen wordt dan een vervelend iets voor zover het dat al niet was...
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Aantal TBG's per trein

Bericht door Steve »

Maar wat is dan het aantal "voorziene" TBG's per trein? Altijd maar eentje of soms ook meer dan dat? Want ik heb de indruk dat er vaak wel degelijk meerdere voorziene treinbegeleiders zijn (die de hele rit of toch een belangrijk deel uitdoen), terwijl andere treinen er maar eentje tellen. Ik ben ook wel eens benieuwd naar meer toelichting van iemand die het weet.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Aantal TBG's per trein

Bericht door Asterix »

Sowieso zijn er treinen met steevast meer dan 1 TBG, zoals de reeks 500. Je hebt dan een boordchef die verantwoordelijk is voor de sluiting van de deuren met nog een extra TBG.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Aantal TBG's per trein

Bericht door jens123 »

In de reglementering staat dat er slechts een tweede treinbegeleider verplicht is vanaf 12 rijtuigen.
Het is wel zo dat er op treinen die samengesteld zijn uit 5M6+5M6 (zoals op Knokke/Blankenberge-Genk) of 8M6/9M6 (zoals bv Gent-Tongeren; Mons-Luchthaven, Tournai-Luchthaven of Kortrijk-Welkenraedt) er een tweede treinbegeleider voorzien is.

Op de Benelux anderzijds zijn er standaard 2 treinbegeleiders. Op de TGV is 1 treinbegeleider per TGV-stel voorzien.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Aantal TBG's per trein

Bericht door Matthias »

Interessant, ik dacht het veel meer voorkwam dat er twee TBG's tegelijk in dienst zijn op een trein. Dat verklaart ook waarom ik het gevoel heb dat ik zo weinig gecontroleerd wordt, soms moet één TBG dus op zijn eentje drie motorstellen of 9 rijtuigen doen..

Mijn ervaring zondagavond op de IC Antwerpen-Leuven met twee actieve TBG's op twee motorstellen was dus een eenmalige toevalstreffer als ik het zo lees :).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Aantal TBG's per trein

Bericht door Asterix »

jens123 schreef:In de reglementering staat dat er slechts een tweede treinbegeleider verplicht is vanaf 12 rijtuigen.
Het is wel zo dat er op treinen die samengesteld zijn uit 5M6+5M6 (zoals op Knokke/Blankenberge-Genk) of 8M6/9M6 (zoals bv Gent-Tongeren; Mons-Luchthaven, Tournai-Luchthaven of Kortrijk-Welkenraedt) er een tweede treinbegeleider voorzien is.
Is er een verband met type materieel? Het valt mij op dat er in jouw opsomming steevast wordt gesproken over M6'en. Misschien geldt die regel vanwege de 2 verdiepingen?
Plaats reactie