Opdruklocs Luik

Alles over reizigerstreinen in België.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Opdruklocs Luik

Bericht door nighttrain »

Paul schreef:
nighttrain schreef:
Paul schreef:In het 'Nederfrans' van de NMBS sprak (spreekt?) men ook wel van "lichterlocomotief", letterlijke vertaling van de Franse term "locomotive d'allège" of kortweg "allège". "Alléger" betekent "lichter maken", "(de last) verlichten".
.
Nighttrain, kijk eens op http://www.littre.org/definition/all%C3%A9ger
De eerste betekenis van alléger is lichter maken, verlichten (een last verlichten, de pijn verlichten enz.).
Het komt van het Latijn allevare (en niet "adleviare" zoals jij beweert), dat op de eerste plaats "lichter maken, verlichten" betekent en pas op de tweede plaats "opheffen, optillen". Het verband met het Latijnse levis en het Franse léger (licht) is overduidelijk.

Paul
Paul
Ook spoorwegtechnisch is Het NIET juist.
Als Ik vroeger mijn internationale trein ´Moskou-Oostende' met 15 kassen met een type23 naar boven moest sleuren, dan kon Ik dat zonder opdrukker. De type 23 kon de last/profiel aan.
Maar trager en in geval van slechte adhesie of slechte stuurmanskunst konden WE blijven hangen. Want in vele gevallen reden we de opdrukker eraf (voor Het uiterste grenspunt) ,weliswaar op eigen risico.
Dus Het is NIET De bedoeling om De last lichter te maken, maar wel De trein voor uit te duwen en de adhesie percentage te verhogen ( snelheid/massa koplocomotief/last/vermogen koplocomotief) van De koplocomotief. Als Die zijn wielbanden goed voorbereid zijn of waren was veel mogelijk.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Opdruklocs Luik

Bericht door jan_olieslagers »

@nIGHTTRAIN
eR LIJKT iETS TE hAPEREN MET uW hOOFDlETTERS
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Opdruklocs Luik

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef:@nIGHTTRAIN
eR LIJKT iETS TE hAPEREN MET uW hOOFDlETTERS
IPaD pRObLeem ,inforamatique denk te veel in ons plaats
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Opdruklocs Luik

Bericht door jan_olieslagers »

Niet laten doen! Soutenez La Résistance! iPad is bad for your mental health!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Iain Dobson
Berichten: 263
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: Opdruklocs Luik

Bericht door Iain Dobson »

B-Transport Kinkempois Allocated HLD 77, 7747, 7748, 7764, 7765 and 7766 have extra thick buffer beams for banking duties at Liège. I do not know if these 700mm buffer beams are to absorb the extra stress of pushing or they are there to add weight to the locomotive to aid adhesion.

In more recent times a HLE 18 has been stationed at Liège Guillemins as the banker. The locomotive is usually manned and will push any train up the bank to Ans if the driver requests it. Banking usually occurs in the Autumn because of the leaves falling from the trees, when it is icy or there has been snow and when it rains after a dry spell. Anytime the railhead becomes slippery.

The only train that is booked to be banked is P7400 on a weekday morning.

Iain
Dorfmeister
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 aug 2011, 14:00
Locatie: Bruxelles

Re: Opdruklocs Luik

Bericht door Dorfmeister »

Iain Dobson schreef:I do not know if these 700mm buffer beams are to absorb the extra stress of pushing or they are there to add weight to the locomotive to aid adhesion.
These buffers beams are designed to prevent what we call a "Buffer Wedding" (I'm not sure of the precise translation, in french we called that "marriage de butoirs") so basically they are designed to prevent the banking engine's buffer beams to get stuck while the train is going through points at certain speeds.

Is my explication clear enough?
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Opdruklocs Luik

Bericht door Eric0641 »

ik dacht dat ze nog 2 23'ers achter de hand hielden voor opdieuwen, maar ik neem aan dat die weg zijn?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opdruklocs Luik

Bericht door Steven »

die zijn al lang weg hoor.
Jérôme
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 sep 2008, 11:01
Contacteer:

Re: Opdruklocs Luik

Bericht door Jérôme »

Een opdrukoc - HLE 2309 - maakt deel van de collectie van het TSP:
:arrow: http://materielhistorique.fr.gd/PFT.htm
:arrow: http://pfttsp.be/index.php/nl-NL/materi ... n/135-2309
Meer weten over museummaterieel?
https://materielhistorique.fr.gd
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Opdruklocs Luik

Bericht door ostbahnhof »

Vroeg me af: worden er momenteel nog opdruklocs gebruikt tussen Luik en Ans?
Laatst gewijzigd door ostbahnhof op 25 sep 2020, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Opdruklocs Luik

Bericht door rvdborgt »

ostbahnhof schreef: 25 sep 2020, 20:21 Vroeg me af: worden er momenteel nog opdruclocs gebruikt tussen Luik en Ans?
Vorig jaar in de herfst wel, las ik ergens. Dus vermoedelijk dit jaar ook weer.

Groetjes,
Rian
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Opdruklocs Luik

Bericht door Klassiekje »

Er staat nog altijd een HLE18 in Luik als opdrukloc ja.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Opdruklocs Luik

Bericht door Jan-Mark »

Is dat dezelfde HLE die ook als plantonlocomotief in Luik staat?
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Opdruklocs Luik

Bericht door Klassiekje »

Is zowel planton als opdruk inderdaad.
Plaats reactie