Problemen NMBS najaar 2016

Alles over reizigerstreinen in België.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door ToMiKoN »

Het kan niet ontkend worden dat de dienstverlening de laatse weken niet optimaal is. Waaraan ligt het volgens jullie en wat kan er verbeteren? Zijn het veel uitzonderlijke situaties, want een echte winterprik was het niet.

Enkele cijfers in dit ar tikel van Het nieuwsblad:
http://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161206_ ... witterfeed
trainlovertje
Berichten: 2343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door trainlovertje »

Mijn persoonlijke ervaring: veel meer spoorlopers, meer ongevallen met personen, ook wel wat natte herftbladeren. en nogal wat sein- en bovenleidingsstoringen die vaak op het slechte moment vielen, rond de spits dus. Zelden heb ik de laatste maanden vertraging opgelopen te wijten aan de NMBS zelf. Volgens mij eerder ongelukkig toeval dat het zo slecht ging de voorbije herfst, behalve de spoorlopers dan, want dat blijft een groeiend probleem denk ik (zeker in de regio Brussel)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door overweg13 »

Je vergeet het loslopend vee nog. Boeren hebben de neiging om hun koeien heel lang in de weide te laten omdat dat hen veel wintervoer uitspaart, maar de meeste weiden zijn na een tijdje kaalgevreten en dan gaan de beesten op zoek naar wat extra groen. En als je dan ziet hoe sommige weiden omheind zijn, is het niet te verwonderen dat het vee plots tussen de sporen staat.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door Steven »

de spoorlopers zijn inderdaad een plaag die toeneemt. Er gaat haast geen dag voorbij of er is een melding.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door Shrek »

ToMiKoN schreef:Het kan niet ontkend worden dat de dienstverlening de laatse weken niet optimaal is. Waaraan ligt het volgens jullie en wat kan er verbeteren? Zijn het veel uitzonderlijke situaties, want een echte winterprik was het niet.

Enkele cijfers in dit ar tikel van Het nieuwsblad:
http://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161206_ ... witterfeed
Elke herfst is er een verslechtering merkbaar in de stiptheid. Dit komt voornamelijk door verminderde adhesie waardoor de bestuurders voorzichtiger moeten rijden.
Er was ook de klassieke eerste vriesdag waarop een aantal treinen niet wilden starten. Dat zijn de jaarlijks terugkerende fenomenen.
Dit jaar was het extra erg door enkele incidenten met de infrastructuur die net op de verkeerde plaats gebeurden. Ook de spoorlopers zijn dit jaar talrijker dan andere jaren.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door profke »

Ook de spoorlopers zijn dit jaar talrijker dan andere jaren.

ZIJN die talrijker?
of zijn de bestuurders er alerter voor (geen je-m'en-fou meer, maar alles melden)
of zijn de criteria om als spoorloper door het leven te gaan versoepeld (ik verzin maar iets "minder dan 1 m naast de masten is ook spoorloper, of zo)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door Steven »

Het zijn er gewoon meer en meer. sommige beschouwen het spoor ineens als een plaats om hun hond uit te laten. Jongeren die naast het spoor beginnen spelen alsof er totaal geen andere plaats in de wereld en dan spreken we nog niet van de hoeveelheid mensen die over het spoor lopen als kortste weg tussen plaats a en b ongeacht er bruggen, tunnels of gewone overwegen zijn.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door ToMiKoN »

Sommige beweren dat de hinder van de laatste 3 weken te maken heeft met de nieuwe software van infrabel. Toevel?
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2838952
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door nighttrain »

Toename van de bevolking dus logische numérique toename van dit fenomeen. Vermeerder dit met x% erbij daarwe te maken hebben met een nieuwe bevolking die dit een normale zaak vinden. Onlangs stond Ik in Het vredige Veurne aan de gesloten overweg,iedereen stopte uitgezonderd 4 asielzoekers. Ik heb hen opmerkzaam gemaakt van het gevaar,had Ik beter niet gedaan.
Doen belgen dat niet? Ja,maar .......
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door Shrek »

ToMiKoN schreef:Sommige beweren dat de hinder van de laatste 3 weken te maken heeft met de nieuwe software van infrabel. Toevel?
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2838952
Volgens mij wel. De dagen met echt veel vertraging was er immers steeds een heel duidelijke oorzaak.
trainlovertje
Berichten: 2343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door trainlovertje »

Ook volgens mij is dat gewoon toeval. Ik ben eens benieuwd wie die 'goede bron' volgens de redactie is.
brouckie
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door brouckie »

Het opensturen van seinen door amateuristisch geprogrammeerde software is een probleem dat al jaren aansleept. Het heeft wel degelijk een impact op de stiptheid maar dat is al veel langer aan de gang dan de 3 weken waarover men hier spreekt. Alleen willen de slimme mensen bij Infrabel dit niet inzien.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door Stijn91 »

In Okegem, 600m (ongeveer) voorbij het station richting Ninove heeft men over een afstand van 200 a 300 m schat ik groene hekken in de grond gezet waarschijnlijk om het spoorlopen te verkleinen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:In Okegem, 600m (ongeveer) voorbij het station richting Ninove heeft men over een afstand van 200 a 300 m schat ik groene hekken in de grond gezet waarschijnlijk om het spoorlopen te verkleinen.
En helpt het ?
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef:In Okegem, 600m (ongeveer) voorbij het station richting Ninove heeft men over een afstand van 200 a 300 m schat ik groene hekken in de grond gezet waarschijnlijk om het spoorlopen te verkleinen.
En helpt het ?
ja, de hekken staan er nog.
Plaats reactie