Problemen NMBS najaar 2016

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door groentje »

In pakweg Bressoux durft dat laatste wel eens tegen te vallen.
Toch blijf ik hardnekkig vasthouden aan het idee dat Infrabel soms het spoorlopen net aanmoedigt, als ze bijvoorbeeld een overweg sluiten zonder deftig alternatief (en nee, een overweg een paar km verder is géén alternatief), de vele lage perrons (hogere perrons vermijden niet voor 100% spoorlopers, maar maken het wel minder aantrekkelijk), het wegsaneren van personeel daar waar er een perfect bruikbaar overpad bestaat, en de mensen over een wankele "tijdelijke" brug sturen, zoals in Temse, Dinant, St-Agatha-Berchem, omdat het overpad niet meer 'bewaakt' wordt door een personeelslid...
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:In pakweg Bressoux durft dat laatste wel eens tegen te vallen.
Toch blijf ik hardnekkig vasthouden aan het idee dat Infrabel soms het spoorlopen net aanmoedigt, als ze bijvoorbeeld een overweg sluiten zonder deftig alternatief (en nee, een overweg een paar km verder is géén alternatief), de vele lage perrons (hogere perrons vermijden niet voor 100% spoorlopers, maar maken het wel minder aantrekkelijk), het wegsaneren van personeel daar waar er een perfect bruikbaar overpad bestaat, en de mensen over een wankele "tijdelijke" brug sturen, zoals in Temse, Dinant, St-Agatha-Berchem, omdat het overpad niet meer 'bewaakt' wordt door een personeelslid...
U heft wel ergens gelijk.Maar dat spoorlopen heeft altijd bestaan, en de frequentie? Vroeger was ik nooit op mijn gemak als ik s'ochtends een trein moest doent op de lijn 50 vanaf Ternat richting FBN. Altijd reizigers die te laat overstaken om hun trein te halen aan de volgende stations.
En s'avonds ook, dan waren het reizigers die snel naar huis wilden na afgestapt te zijn.
Denkt u ook niet dat dit alles aaangemoedigd wordt door die "youtube kanalen/smartphones" enz?
Wat is eigenlijk "spoorlopen" zij die erop lopen als heldendaad , of zij die nog snel een rein willen halen of zij die niet kunnen wachten aan de overweg??
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door rvdborgt »

nighttrain schreef:Wat is eigenlijk "spoorlopen" zij die erop lopen als heldendaad , of zij die nog snel een rein willen halen of zij die niet kunnen wachten aan de overweg??
Soms gaan de overwegen bij de stations veel te vroeg dicht en blijven ze dicht totdat de trein vertrokken is. Vooral dat laatste zorgt voor mensen die een gesloten overweg zullen oversteken om hun trein te halen.
Onlangs heb ik zelf mogen aanschouwen in Cambron-Casteau: overweg gaat 7 min. dicht voor vertrek van de trein naar Ath, omdat een in Brugelette kerende trein (voor een tussenslag Cambron-Casteau - Jurbise) al aan het perron richting Juribise kwam. De overweg bleef daarna dicht. De trein naar Ath kwam aan en de overweg bleef dicht. De trein naar Jurbise vertrok en de overweg bleef dicht. De conducteur richting Ath wilde vertrekken maar wilde nog wel even wachten op de mensen die nog steeds voor de overweg stonden te wachten. Uiteindelijk heeft een veiligheidsmannentje, dat de hele tijd vanuit een auto stond toe te kijken, de reizigers over de gesloten overweg geloodst.

Als daar geen Securail op de overweg zat te kijken, waren de reizigers waarschijnlijk allang overgestoken. Maar de oorzaak daarvan lijkt me wel bij Infrabel te liggen, want dit is gewoon een barslechte overwegregeling. Die hoort gewoon weer open te gaan als er een trein aan het perron (na de overweg) staat.

Groetjes,
Rian
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door nighttrain »

rvdborgt schreef:
nighttrain schreef:Wat is eigenlijk "spoorlopen" zij die erop lopen als heldendaad , of zij die nog snel een rein willen halen of zij die niet kunnen wachten aan de overweg??
Soms gaan de overwegen bij de stations veel te vroeg dicht en blijven ze dicht totdat de trein vertrokken is. Vooral dat laatste zorgt voor mensen die een gesloten overweg zullen oversteken om hun trein te halen.
Onlangs heb ik zelf mogen aanschouwen in Cambron-Casteau: overweg gaat 7 min. dicht voor vertrek van de trein naar Ath, omdat een in Brugelette kerende trein (voor een tussenslag Cambron-Casteau - Jurbise) al aan het perron richting Juribise kwam. De overweg bleef daarna dicht. De trein naar Ath kwam aan en de overweg bleef dicht. De trein naar Jurbise vertrok en de overweg bleef dicht. De conducteur richting Ath wilde vertrekken maar wilde nog wel even wachten op de mensen die nog steeds voor de overweg stonden te wachten. Uiteindelijk heeft een veiligheidsmannentje, dat de hele tijd vanuit een auto stond toe te kijken, de reizigers over de gesloten overweg geloodst.

Als daar geen Securail op de overweg zat te kijken, waren de reizigers waarschijnlijk allang overgestoken. Maar de oorzaak daarvan lijkt me wel bij Infrabel te liggen, want dit is gewoon een barslechte overwegregeling. Die hoort gewoon weer open te gaan als er een trein aan het perron (na de overweg) staat.

Groetjes,
Rian
Moeilijke discussie,om dit spoorweg technisch / veiligheidsnormen uit te voeren. De beveiliging van een overweg is afhankelijk van de seininplanting.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door rvdborgt »

nighttrain schreef:
rvdborgt schreef:Soms gaan de overwegen bij de stations veel te vroeg dicht en blijven ze dicht totdat de trein vertrokken is. Vooral dat laatste zorgt voor mensen die een gesloten overweg zullen oversteken om hun trein te halen.
Onlangs heb ik zelf mogen aanschouwen in Cambron-Casteau: overweg gaat 7 min. dicht voor vertrek van de trein naar Ath, omdat een in Brugelette kerende trein (voor een tussenslag Cambron-Casteau - Jurbise) al aan het perron richting Juribise kwam. De overweg bleef daarna dicht. De trein naar Ath kwam aan en de overweg bleef dicht. De trein naar Jurbise vertrok en de overweg bleef dicht. De conducteur richting Ath wilde vertrekken maar wilde nog wel even wachten op de mensen die nog steeds voor de overweg stonden te wachten. Uiteindelijk heeft een veiligheidsmannentje, dat de hele tijd vanuit een auto stond toe te kijken, de reizigers over de gesloten overweg geloodst.

Als daar geen Securail op de overweg zat te kijken, waren de reizigers waarschijnlijk allang overgestoken. Maar de oorzaak daarvan lijkt me wel bij Infrabel te liggen, want dit is gewoon een barslechte overwegregeling. Die hoort gewoon weer open te gaan als er een trein aan het perron (na de overweg) staat.
Moeilijke discussie,om dit spoorweg technisch / veiligheidsnormen uit te voeren. De beveiliging van een overweg is afhankelijk van de seininplanting.
Dat is de discussie verkeerdom: als die afhankelijkheid er is, dan moet je dat omgekeerd plannen: de seinen afhankelijk van dit soort overwegen. Zeker als je veiligheid en financiën in het oog houdt, want de huidige situatie in Cambron-Casteau is niet veilig en kost een hoop geld (2 mannetjes die daar de hele dag zitten).
Overigens is het in Nederland standaard dat een overweg opengaat als de trein aan het achterliggende perron staat. Dat moet dus hier ook kunnen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door Steven »

Zo eenvoudig is het niet. Je hebt beheerde en niet beheerde seinen. Bij de eerste soort is het eenvoudig. De overweg sluit eens de boordchef het vertrek geeft en de overweg sluit, maar bij overwegen die in een zone met niet beheerde seinen lugt is het andere koek. Die overwegen werken ongeacht de stand van het sein. De trein komt in de aanmeldzone van de overweg en deze zal sluiten. Ongeacht er in die zone een perron ligt of niet. Men plaats op sommige plaatsen om die reden het perron net voorbij de overweg. Dan zie je het ene perron links van de overweg en het andere rechts van de overweg liggen. Maar in een zone met veel overwegen is dat evenmin een oplossing.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door nighttrain »

Overigens is het in Nederland standaard dat een overweg opengaat als de trein aan het achterliggende perron staat. Dat moet dus hier ook kunnen.

Groetjes,
Rian[/quote]
Ja maar hoe gaat het dan als er een andere trein afkomt? Als je zegt dat het " standaard "is.
Is de oplossing niet beter(overweging)zoals de SNCF met de" Les passages à niveau publics pour piétons" vooraf gegaan met een pancarte S. Dit zijn overgangen met een klapdeurtje en de treinbesuurder moet trompen ), en zoveel meer doden zijn er niet te betreuren aan die 860 bestaande situaties op lijnen tot 120Km/h.
Ik weet ook wel dat we hier de huispolitiek niet gaan veranderen.
In Koksijde kan je ook een eitje bereiden aan de overweg tussen de 2 treinen.Voor mijn vrouw is dit altijd de gelegendheid om binnen te gaan bij JBC en TORFS.En dit kost mij centen.....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:Dat is de discussie verkeerdom: als die afhankelijkheid er is, dan moet je dat omgekeerd plannen: de seinen afhankelijk van dit soort overwegen. Zeker als je veiligheid en financiën in het oog houdt, want de huidige situatie in Cambron-Casteau is niet veilig en kost een hoop geld (2 mannetjes die daar de hele dag zitten).
Overigens is het in Nederland standaard dat een overweg opengaat als de trein aan het achterliggende perron staat. Dat moet dus hier ook kunnen.
Dat bezie je toch verkeerd. Aanpassingen aan de seininrichting zijn peperduur. Daar betaal je die mannen hun loon voor lange tijd mee :wink:
Verder is het een absolute stelregel dat de capaciteit van het treinverkeer voorgaat op zaken als comfort voor weggebruikers. De seinen minder optimaal plaatsen om de overweg langer open te laten zijn is dus taboe.
Maar wel goed nieuws: in 2020 wordt de seininrichting op L90 volledig vernieuwd, dan zal de situatie waarschijnlijk wel aangepast worden.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door Horatio »

rvdborgt schreef:...
Overigens is het in Nederland standaard dat een overweg opengaat als de trein aan het achterliggende perron staat. Dat moet dus hier ook kunnen.
Dit is hier in België ook het geval hoor. Op elke stopplaats waar ik kom en naar buiten achterom moet kijken voor het vertreksignaal van de boordchef, zie ik de auto's na mijn de trein alweer de overweg oversteken.
Ik denk dat de plaats waar jij van spreekt echt wel een uitzondering is. Waarom weet ik ook niet.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door Dieselfreak »

rvdborgt schreef:Overigens is het in Nederland standaard dat een overweg opengaat als de trein aan het achterliggende perron staat. Dat moet dus hier ook kunnen.
Vrijdag stond ik in Wondelgem te wachten op de trein naar Eeklo, die ongeveer op hetzelfde moment aan het perron is als de trein richting Gent. De trein richting Gent is aan het perron net nadat hij de overweg gepasseerd is, de trein naar Eeklo stopt net ervoor. Op een gegeven moment ging de overweg dus dicht. De twee treinen kwamen vrijwel gelijktijdig aan, maar toen ze allebei stilstonden aan het perron, ging de overweg open. Maar de overweg was nauwelijks opengegaan, of de seinen gingen opnieuw, uiteraard omdat de trein naar Eeklo ging vertrekken.

Dit moet dus een beheerde overweg zijn. Mijn vraag is nu: als ik het goed begrijp, zou deze overweg, indien er geen trein richting Gent was aangekomen, pas dichtgegaan zijn op het moment dat de trein naar Eeklo op het punt stond te vertrekken. Klopt dit?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef: Dit moet dus een beheerde overweg zijn. Mijn vraag is nu: als ik het goed begrijp, zou deze overweg, indien er geen trein richting Gent was aangekomen, pas dichtgegaan zijn op het moment dat de trein naar Eeklo op het punt stond te vertrekken. Klopt dit?
Jep.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:Dat is de discussie verkeerdom: als die afhankelijkheid er is, dan moet je dat omgekeerd plannen: de seinen afhankelijk van dit soort overwegen. Zeker als je veiligheid en financiën in het oog houdt, want de huidige situatie in Cambron-Casteau is niet veilig en kost een hoop geld (2 mannetjes die daar de hele dag zitten).
Overigens is het in Nederland standaard dat een overweg opengaat als de trein aan het achterliggende perron staat. Dat moet dus hier ook kunnen.
Dat bezie je toch verkeerd. Aanpassingen aan de seininrichting zijn peperduur. Daar betaal je die mannen hun loon voor lange tijd mee :wink:
Verder is het een absolute stelregel dat de capaciteit van het treinverkeer voorgaat op zaken als comfort voor weggebruikers. De seinen minder optimaal plaatsen om de overweg langer open te laten zijn is dus taboe.
1. Het ontwerp moet goed zijn. Dan heb je later geen dure aanpassingen nodig.
2. Is het nu zo moeilijk om de overweg weer open te laten gaan meteen als een trein de overweg gepasseerd is? Volgens mij moet daarvoor alleen de lokaal bij de overweg iets worden aangepast.
Shrek schreef:Maar wel goed nieuws: in 2020 wordt de seininrichting op L90 volledig vernieuwd, dan zal de situatie waarschijnlijk wel aangepast worden.
Eerst zien, dan geloven. Er worden te vaak oude situaties nagebouwd zonder zich af te vragen of die wel voldeden.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Problemen NMBS najaar 2016

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:1. Het ontwerp moet goed zijn. Dan heb je later geen dure aanpassingen nodig.
2. Is het nu zo moeilijk om de overweg weer open te laten gaan meteen als een trein de overweg gepasseerd is? Volgens mij moet daarvoor alleen de lokaal bij de overweg iets worden aangepast.
Shrek schreef:Maar wel goed nieuws: in 2020 wordt de seininrichting op L90 volledig vernieuwd, dan zal de situatie waarschijnlijk wel aangepast worden.
Eerst zien, dan geloven. Er worden te vaak oude situaties nagebouwd zonder zich af te vragen of die wel voldeden.
Ik weet niet wat de voorgeschiedenis op die plaats is en hoe ze tot de huidige situatie gekomen zijn. Ik vermoed dat jij die ook niet kent dus oordelen is dan zeer moeilijk.
En ja, het is moeilijk om iets lokaal aan te passen. Dan zit je al snel met voegen die verplaatst moeten worden en eventueel sectioneringsafstanden die wijzigen. Dat zijn ingrijpende werken die men zeker niet gaat doen als er zicht is op een complete vernieuwing.
Volgens mij is een voetgangerstunneltje installeren en de overweg afschaffen dan nog realistischer.
Plaats reactie