Trein ontspoort in Vorst

Alles over reizigerstreinen in België.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Meesterpeter »

nighttrain schreef:Voor mij is remvermogen de uitkomst van een berekening na testen. een voertuig/loc gelanceerd aan 90km/h moet stoppen aan een bepaalde afstand. Ik dacht 150M?
Tel bij die 150 meter gerust nog vele honderden meters op. Vooral een klassieke (goederen / reizigers) trein met alleen een luchtdrukrem begint na 150 meter pas echt te remmen.
Verder kan de remweg fors toenemen door de reactiesnelheid van de bestuurder/machinist, het rail/wielcontact en dus ook het remsysteem van de trein. Bij een snelheid van 140 km/h en is een machinist al blij als de remweg onder de 800 meter blijft.
Toegevoegde magneetremmen werken goed om de snelheid snel te verminderen, ook bij glad weer, maar tellen vaak niet mee bij het remvermogen.
Verder, een losse lok heeft altijd een slecht remvermogen, door het hoge eigen gewicht. Daarom is vaak de snelheid van een los rijdende lok begrenst tot een ruim lagere snelheid.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door dentheo »

Nighttrain heeft het over de manier waarop het gemeten wordt.
Daarbij wordt één rijtuig op snelheid gebracht en dan "vliegend" ontkoppeld (automatische remming start dan) en de uitrijafstand gemeten.
Dat geeft een "waarde".
Heeft alleen indirect iets te zien met de werkelijke remafstand van een trein.
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door nighttrain »

Meesterpeter schreef:
nighttrain schreef:Voor mij is remvermogen de uitkomst van een berekening na testen. een voertuig/loc gelanceerd aan 90km/h moet stoppen aan een bepaalde afstand. Ik dacht 150M?
Tel bij die 150 meter gerust nog vele honderden meters op. Vooral een klassieke (goederen / reizigers) trein met alleen een luchtdrukrem begint na 150 meter pas echt te remmen.
Verder kan de remweg fors toenemen door de reactiesnelheid van de bestuurder/machinist, het rail/wielcontact en dus ook het remsysteem van de trein. Bij een snelheid van 140 km/h en is een machinist al blij als de remweg onder de 800 meter blijft.
Toegevoegde magneetremmen werken goed om de snelheid snel te verminderen, ook bij glad weer, maar tellen vaak niet mee bij het remvermogen.
Verder, een losse lok heeft altijd een slecht remvermogen, door het hoge eigen gewicht. Daarom is vaak de snelheid van een los rijdende lok begrenst tot een ruim lagere snelheid.
Heb Het geluk gehad om in 1993 ettelijke van die testen uit te voeren met rollend matériel die niet elders kon getest worden. Wij lanceerden een voertuig aan verschillende snelheden ,Ik als bestuurder,met een bobo 22200 met gele neus (TVM tunnel) Volgens Het gewicht,De snelheid en de remafstand werkt Het remgewicht berekend volgens De geijkte UIC/SNCF/BR formules.De afstandspunten van De ontkopeling/remming werden per radio door gegeven.
Dus aan bv 120km/h ontkoppelden we De wagon via een koppelingssysteem,en Wij troken op naar 160 Km/h uit Veiligheid. Vervolgens ging en we terug opkoppelen na een terugrit.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door 4303 »

nighttrain schreef:Het Is jammer dat Ik een professionnelle treinbestuurder moet verwijzen naar Wikipedia om De remopschriften uit te leggen. Klaarblijkelijk heb je nooit een rembulletin moeten invullen of wijzigen na het afzonderen van een wagon/rijtuig in een trein.
Kan Het anders NIET uitleggen..... laten we nog NIET spreken over De hendels op goederenwagons.
Ikzelf ben ook een professionele treinbestuurder. Ik heb met goederentreinen gereden, binnenlandse reizigerstreinen, Thalys treinen en sinds 2 jaar met Eurostar treinen. En ik moet u tot u spijt mede delen dat steven echter gelijk heeft. Alles wat op de langsligger van een trein staat is uitgedrukt in ton. Ik heb nog nooit iets zien uitgedrukt staan in kN. En sorry hoor, maar het eerste materiaal dat na 150m stilstaan vanaf 90km/u, dat moet nog uitgevonden worden. Dus uw reactie dat, U, een treinbestuurder via Wikipedia moet uitleggen hoe de remopschriften werken vind ik redelijk misplaatst. Aangezien het bericht dat steven geplaatst heeft (en waar u op reageert) correct is. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... rwagen.PNG
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... gwagen.PNG
Indien u op bovenstaande foto's iets kan terugvinden in kN, laat het mij dan weten...
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door nighttrain »

Réactive op 4303: Ik denk dat u me misbegrijpt
A : ik heb dacht Ik gezegd dat Ik van die 150 m niet zeker was. Enkel ben Ik wel zeker dat een remgewicht van 1 rijdend voertuig (rijtuig/wagon) bepaald volgens zijn gewicht ,De snelheid van (was) 90km/h en zijn remafstand. Dus een wagon van 40Ton Bv., gelanceerd aan 90 km/h, als die stop aan 75m dan heeft hij een remgewicht van 60ton was dus zeer goed Is. Als hij stop aan 300m, dan Is zijn remgewicht 20T,wat dus NIET goed Is. Dus die (verkeerde) 150 Is enkel en référentie afstand. Dus heb nooit gezegd dat Het MOET stilstaan. Maar er lijn gezegd Ik denk dat Ik NIET ver naast zit,zal even op zoek gaan naar mijn oude opleiding cursus rem.
B: betreffende De tonnage bij De immobilisatierem,Is dus hetzelfde als hier boven beschreven,maar dus gebruikmakend van die rem. Zoals x Ton bij EP remming enz.
Dus in beide gevallen spreekt m'en van een MASSA in TON
Daarentegen wordt De immobilisatierem aangesloten in KN wat een kracht is.Dus op een stilstaan/statisch voorwerp.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door nighttrain »

4303 schreef:
nighttrain schreef:Het Is jammer dat Ik een professionnelle treinbestuurder moet verwijzen naar Wikipedia om De remopschriften uit te leggen. Klaarblijkelijk heb je nooit een rembulletin moeten invullen of wijzigen na het afzonderen van een wagon/rijtuig in een trein.
Kan Het anders NIET uitleggen..... laten we nog NIET spreken over De hendels op goederenwagons.
Ikzelf ben ook een professionele treinbestuurder. Ik heb met goederentreinen gereden, binnenlandse reizigerstreinen, Thalys treinen en sinds 2 jaar met Eurostar treinen. En ik moet u tot u spijt mede delen dat steven echter gelijk heeft. Alles wat op de langsligger van een trein staat is uitgedrukt in ton. Ik heb nog nooit iets zien uitgedrukt staan in kN. En sorry hoor, maar het eerste materiaal dat na 150m stilstaan vanaf 90km/u, dat moet nog uitgevonden worden. Dus uw reactie dat, U, een treinbestuurder via Wikipedia moet uitleggen hoe de remopschriften werken vind ik redelijk misplaatst. Aangezien het bericht dat steven geplaatst heeft (en waar u op reageert) correct is. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... rwagen.PNG
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... gwagen.PNG
Indien u op bovenstaande foto's iets kan terugvinden in kN, laat het mij dan weten...
voor uw info :http://florent.brisou.pagesperso-orange ... amique.htm of fiche UIC 544 met 60 assen.
Dus je kan de berekening maken van het remgewicht door echte testen of theoretische berekeningen met UIC formules.
Dus ofwel met 1 rijtuig of een "trein" met 60 assen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Steven »

nighttrain schreef:Het Is jammer dat Ik een professionnelle treinbestuurder moet verwijzen naar Wikipedia om De remopschriften uit te leggen. Klaarblijkelijk heb je nooit een rembulletin moeten invullen of wijzigen na het afzonderen van een wagon/rijtuig in een trein.
Kan Het anders NIET uitleggen..... laten we nog NIET spreken over De hendels op goederenwagons.
ik heb hier nergens wikipedia of welke andere site vermeld.
Ik zei wat er op de langsligger van een trein aan info te vinden was. Jij begon over de volledige berekening waar ik niets van had geschreven. Het gaat ook niet over deels of volledig afzonderen van remmen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Steven »

AlexNL schreef:Was er overigens nog schade aan het betroffen stel, of kon deze na een herspooractie meteen weer de dienst in?
Deze is normaal na dit voorval naar de eigenaarswerkplaats gebracht waar men een volledige schouwing doet van de trein en de nodige (indien nodig) herstellingen uitvoert.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:
nighttrain schreef:Het Is jammer dat Ik een professionnelle treinbestuurder moet verwijzen naar Wikipedia om De remopschriften uit te leggen. Klaarblijkelijk heb je nooit een rembulletin moeten invullen of wijzigen na het afzonderen van een wagon/rijtuig in een trein.
Kan Het anders NIET uitleggen..... laten we nog NIET spreken over De hendels op goederenwagons.
ik heb hier nergens wikipedia of welke andere site vermeld.
Ik zei wat er op de langsligger van een trein aan info te vinden was. Jij begon over de volledige berekening waar ik niets van had geschreven. Het gaat ook niet over deels of volledig afzonderen van remmen.
Heb enkel verwezen dat er een redelijk volledige uitleg staat op WIKI.Daar wij hier als profs nog beter en dieper de non-profs dit alles kunnen uitleggen. Want eerlijk met enkle google cliks is alle wetenschap te verkrijgen op het uiteinde van je vingers.
En dat al die info op de langsligger van een voertuig dient op te gebruiken bij een afzondering van de rem op dit voertuig of een rembulletin op te maken. En dit om de eventueel nieuwe snelheid te berekenen. En als iemand weet wat al die UIC gerglementeerde cijfers betekenen, helpt dit beter in de interpretatie en kennis van de werking van de rem.Bv juist bij de interpretatie van het remgewicht aangeduid voor een parkeerrem en andere type remmen ......Muxh to do about nothing.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door nahoj »

Steven schreef:ik ga enkel af op wat ik lees op een langsligger van een trein hoor en daar staat voor zover ik weet bij de parkeerrem een kracht uitgedrukt in T niet in N (indien ze al vermeld is, want er zijn er genoeg waar er niets bij staat). Maar ik kijk het na zo dra ik kan. Ik kan me vergissen.
Veel verwarring in discussies hieromtrent zouden al vermeden kunnen worden indien men de juiste grootheden en eenheden met elkaar in verband brengt.
Een aanduiding in ton (t -- een kleine letter t, geen grote T) stelt altijd een massa voor. Geen gewicht. Geen kracht. Die beide zijn altijd uitgedrukt in newton (N).
De aanduidingen i.v.m. de rem, uitgedrukt in ton, zijn remmassa's.
(In spreektaal wordt echter veel over remgewicht gesproken, net zoals men in alledaagse handelingen over het gewicht i.p.v. de massa van objecten spreekt, uitgedrukt in kg (of t).)
Plaats reactie