Denk niet dat er daar door de treinbegeleiders op gereageerd wordt of zal worden . Jarenlang traject Brussel - Denderleeuw /Aalst gespoord. Zeker op de trein Luchthaven-Gent Sint Pieters ( via Denderleeuw / Aalst; officieel een IC maar in werkelijkheid een L trein ) zaten veel occasionele reizigers ( o.m. toeristen) komende van Luchthaven of een station in de NZ verbinding met bestemming Gent Sint Pieters . Nooit een tbg ( zelfs van speciale ticketcontrol) die daar moeilijk over deed . Nochtans waren die ook niet op kortste of snelste weg . Soms eens een meewarige blik met de melding dat ze wel heel lang onderweg zullen zijn .Wouterh12 schreef:Van Mechelen naar Brussel heb je in de week de 8u38 via de luchthaven, de 8u45 (directe IC) en de 8u49 (S-trein).
Ik zie dat de 8u38 niet meer voorkomt in de routeplanner, als je rond dat tijdstip een route van Mechelen naar Brussel-Noord opvraagt. Op zich misschien logisch, want de 8u45 neemt een kortere weg, komt eerder aan en er is geen overstap nodig. Vroeger nam ik die echter soms wel, hetzij als er vertraging was op de 8u45 of om de drukte op de snellere IC te vermijden. Onder de huidige voorwaarden mag dat laatste dus kennelijk niet - wat natuurlijk spijtig is, vooral aangezien je in de luchthaven toch niet kan afstappen zonder geldig vervoersbewijs.
Wat als de 8u45 vertraging heeft - hetzij een aangekondigde vertraging, hetzij als de app aangeeft dat de trein nog niet vertrokken is uit Antwerpen (in mijn ervaring geeft het NMBS-systeem dat de aankondigingsborden regelt geen vertraging door als de trein nog niet vertrokken is maar ook niet officieel afgeschaft is - grove fout) - mogen de reizigers die dan opeens wel gebruiken, want nu zou hij de snelste manier kunnen zijn om in Brussel te geraken?
Bovendien kan die tbg zeker bij vertragingen op drukke lijnen ( zoals Brussel-Antwerpen) niet exact weten wat nu de snelste verbinding wordt . De routeplanner geeft een momentopname maar vertragingen wijzigen soms frequent . De snelste manier om je bestemming te bereiken is dikwijls een gok . Wat oorspronkelijk de snelste verbinding was kan achteraf gezien meer tijd kosten ( b.v. je trein wordt toch op zijspoor gezet om een andere alsnog door te laten ). Op deze basis overtredingen vaststellen ou aanleiding geven tot heel veel betwistingen ( op trein en achteraf). Denk dat de overijverige TBG's zelf opmerkingen zouden krijgen van NMBS .
Trouwens, wij als spoorgeïnteresseerden stellen ons vragen maar de occasionele reizigers ( incl. toeristen) nemen de eerste de beste trein naar hun bestemming . Of die Brussel Leuven dan al dan niet via de Luchthaven rijdt trekken ze zich niet aan . Weten van bestaan van rechtstreekse lijn en lijn via Luchthaven niets af . Dus die beboeten omdat ze een kwartier langer onderweg zijn om hun bestemming te bereiken is m.i. ver gezocht.