Nieuwe vervoersvoorwaarden

Alles over reizigerstreinen in België.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door Matthias »

Vandaag gehoord op de radio, en ook te raadplegen op de NMBS-site: http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... arden.aspx
NMBS heeft naar eigen zeggen zijn vervoersvoorwaarden drastisch vereenvoudigd. De belangrijkste wijzigingen:
Gelijkschakeling van de tarieven voor klasverhogingen

Als je een vervoerbewijs 2e klas hebt, maar in 1e klas wil reizen, betaal je vanaf nu tijdens de week altijd het verschil tussen het Standaardtarief in 1e en 2e klas. In het weekend en op feestdagen betaal je het verschil tussen deze tarieven aan 50 %.

Gelijkschakeling van de afhandeling van vergeten abonnementen en vergeten portefeuilles

Je bent je abonnement vergeten en je kunt geen biljet kopen omdat je geen geld bij hebt? Vanaf nu betaal je niet langer € 8 administratiekosten. Je moet wel binnen 14 dagen naar het loket gaan met je abonnement dat geldig was op de dag waarop je jouw abonnement vergat.

Gelijkschakeling van de terugbetalingsvoorwaarden

voortaan worden alle ongebruikte vervoerbewijzen volledig terugbetaald binnen de 30 minuten na aankoop aan de automaat of het loket.
Terugbetaling is mogelijk wanneer je een vervoerbewijs voor 1ste klas bezit en niet in eerste klas kon reizen omdat er geen eersteklasrijtuig was of omdat de eersteklasrijtuigen gedeclasseerd werden.

Alle vervoerbewijzen zijn combineerbaar, zonder onderscheid

Heb je bijvoorbeeld een abonnement, maar wil je verder reizen dan je gebruikelijke bestemmingsstation? Dan kun je het resterende traject voortaan in alle omstandigheden afleggen met een aanvullend vervoerbewijs.

Mogelijkheid om je reis te onderbreken en afschaffing van de ‘via’-producten

Voortaan reis je via de kortst mogelijke reisweg naar je eindbestemming, maar je mag je reis wel onderbreken en daarna weer verder reizen op hetzelfde traject.

De biljetten met een ‘alternatieve terugreis’ worden afgeschaft
Deze mogelijkheid blijft wel behouden voor alle heen- en terugreizen met als bestemming de kuststations.
De formule, die je de mogelijkheid bood om van station A naar station B te reizen om vervolgens naar station A terug te reizen vanuit station C, werd slechts weinig gebruikt. Voor de kuststations blijft deze alternatieve reisweg wel mogelijk.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door trainlovertje »

Daar zitten verbeteringen tussen, maar die laatste twee aanpassingen zijn toch jammer. Die werden vooral gebruikt door de 'slimme' reizigers, waaronder ik mezelf dan klasseer. :lol:
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door Davy »

Mag je voortaan dan ook een reisonderbreking doen met een go- of railpass?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door Steven »

Zover ik het begrijp wel, aangezien er geen optie meer is met een "via-biljet" zal je met alle overblijvende formules een reisonderbreking mogen doen.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door Patrick »

"... kortst mogelijke reisweg naar je eindbestemming"

Ik veronderstel dat "kortst mogelijke" slaat op tijd en niet op afstand?

Bv. verbinding Brugge > Kortrijk > Poperinge. Ik ken iemand die momenteel niet reist via L66 maar naar Gent-Sint-Pieters spoort en vervolgens overstapt op L75. Volgens de nieuwe voorwaarden zou dat dus niet mogen. Want je bent dan 1:52 onderweg i.p.v. 1:45.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door Dieselfreak »

Patrick schreef:Ik veronderstel dat "kortst mogelijke" slaat op tijd en niet op afstand?
Is het niet zo dat aan minstens één van de volgende punten voldaan moet zijn?

- De kortst mogelijke reistijd
- De korst mogelijke afstand
- Het minste aantal overstappen

Met andere woorden: als er een reisweg is die korter is in tijd, maar langer in afstand, is het reglementair. Is er een reisweg die langer duurt maar minder kilometers telt, is het ook reglementair. Is er een weg die langer duurt én meer kilometers telt, maar minder overstappen vereist, dan mag het ook.

Slechts als je een weg neemt die langer duurt, meer kilometers telt én evenveel of meer overstappen vereist, mag het niet. Zo heb ik toch altijd aangenomen dat het was.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door Matthias »

Zo stond het volgens mij in de oude vervoersvoorwaarden, maar in de nieuwe vervoersvoorwaarden wordt er nergens gezegd wat de kortste route precies inhoudt. Ik denk dat het enige wat over de route gezegd wordt zelfs neerkomt op 'als de planner het geeft, mag het'.

Ook nog een kleine voetnoot: er wordt dikwijls gerefereerd naar de Bijzondere Vervoersvoorwaarden specifiek per biljet, maar die lijken mij nog niet geüpdatet te zijn. (Op de campuskaart staat bvb dat een klasverhoging kan aan het verschil tussen de tarieven per rit van een campuskaart, een regel die nu duidelijk verdwijnt).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door overweg13 »

trainlovertje schreef:Daar zitten verbeteringen tussen, maar die laatste twee aanpassingen zijn toch jammer. Die werden vooral gebruikt door de 'slimme' reizigers, waaronder ik mezelf dan klasseer. :lol:

Die alternatieve terugreis is dan ooit op geen enkele manier gepromoot. Je moest het echt al weten om hem te kunnen vragen. Wij gebruiken hem toch wel enkele keren per jaar. Wandelaars die in lijn stappen hadden er soms wel voordeel bij.
Het minste wat je zou kunnen verwachten is dat men bij de formules met verplichte heen-en-terugreis (weekend, senioren) die bepaling schrapt. Dan lost het probleem zich vanzelf op.
(Eigenlijk denk ik dat iemand bij de NMBS fulltime bezig is met mijn gangen (en treinreizen) na te gaan en alles schrapt wat enigszins in mijn voordeel is: halveprijskaart, alternatieve terugreis...)
Nee, alle gekheid op een stokje: men is nu al jaren bezig met een zogenaamde vereenvoudiging van de vervoersvoorwaarden, en men stelt dat voor alsof dat in het voordeel is van de reiziger, maar in feite is het de beperkoloog die almaar meer handigheidjes afschaft, en de klant uiteindelijk opzadelt met een steeds schraler tarievanaanbod.
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door Paul »

Matthias schreef:Zo stond het volgens mij in de oude vervoersvoorwaarden, maar in de nieuwe vervoersvoorwaarden wordt er nergens gezegd wat de kortste route precies inhoudt. Ik denk dat het enige wat over de route gezegd wordt zelfs neerkomt op 'als de planner het geeft, mag het'.

Ook nog een kleine voetnoot: er wordt dikwijls gerefereerd naar de Bijzondere Vervoersvoorwaarden specifiek per biljet, maar die lijken mij nog niet geüpdatet te zijn. (Op de campuskaart staat bvb dat een klasverhoging kan aan het verschil tussen de tarieven per rit van een campuskaart, een regel die nu duidelijk verdwijnt).
Inderdaad. Het is zeer onduidelijk allemaal. Zolang de nieuwe "Bijzondere Vervoersvoorwaarden" niet online staan, weten we niet waar we aan toe zijn.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door overweg13 »

Dat denk ik ook. En ook dat die voorwaarden over enkele jaren alweer 100 bladzijden dik zullen zijn. Want elk conflict met reizigers zal wel resulteren in een aanpassing of verduidelijking. Overigens heb ik al een discussiepunt gevonden: als een alternatieve reisweg is toegestaan (zoals bij het biljet 65+) zou dat even goed op een alternatieve terugreis kunnen slaan, dus toch uit punt C i.p.v. punt B, verondersteld dat B het eindpunt van de heenreis is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door overweg13 »

Ook opvallend: in eerste klasse gaan zitten met een tweedeklasbiljet lijkt niet langer een probleem. In de algemene voorwaarden staat alleen nog dat je in de aangekochte klas moet gaan zitten, maar bij de toeslagen wordt er nergens melding van gemaakt.
Met vriendelijke groet

overweg13
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door thejay »

In de 'bijbehorende Lexicon' http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... E29CC3.pdf lees ik dit over onderbrekingen:
ONDERBREKEN/ONDERBREKING
Een halte inlassen in een tussenliggend station/stopplaats op het in kilometer kortste traject. Als het station/de stopplaats
deel uitmaakt van een Zone* en je naar andere stations wilt reizen die deel uitmaken van deze Zone, dan dien je in het
bezit te zijn van een biljet enkele reis dat geldig is in deze Zone.
Maar de datum van deze PDF is wel 05/01, dus of dit ook de versie vanaf 01/02 is, moeten we nog maar afwachten.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door rdv »

Maw, men verkoopt nu ticketten zonder dat er sluitende verkoopsvoorwaarden zijn. Dat lijkt me niet wettelijk.


Sent from my ALE-L21 using Tapatalk
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door Matthias »

Hoe dan ook lijkt het mij nu toch redelijk essentieel en wenselijk dat er een duidelijke, gemakkelijke manier komt om te bepalen wat nu juist de kortste route (in afstand) is, voor zover ik weet is dat nog altijd niet op een eenvoudige manier op te zoeken.

Tussendoor, vandaag deed de TBG op de trein een commerciële mededeling: campuskaarten (wie weet dus ook halftijdse treinkaarten?) zullen vanaf nu de eerste vijf lijnen als heenreis hebben, en de laatste vijf lijnen als terugreis i.p.v. afwisselend zoals nu.

Ik vroeg me ook net af, aangezien vanaf nu alle vervoersbewijzen combineerbaar zijn zonder onderscheid, dit theoretisch gezien betekent dat je nu meerdere keycards aan elkaar kan rijgen en zo aan een minimumtarief kan reizen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door Steven »

een minimum tarief ok, maar zou het lukken om er brussel arlon mee in te vullen als je rekening gaat houden met het feit dat je max 15 km met een lijntje mag doen en dat de trein dient te stoppen in vermelde station op je keycard? Hoeveel zou je er dan nodig hebben en zou je dan werkelijk een groot voordeel hebben?
Plaats reactie