Nieuwe vervoersvoorwaarden

Alles over reizigerstreinen in België.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door Davy »

Ze zouden beter eens een dagkaart introduceren bij de NMBS... Zou een zeer nuttige toevoeging zijn!
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door Matthias »

Uiteraard wil ik niet ontkennen dat het bijzonder dwaas zou zijn om het zo te doen; ik begreep de regel zoals ze vroeger was dan ook perfect. Vandaar dat ik het raar vind dat het nu wel zou mogen. Overigens, voor Brussel-Arlon zou het omslachtig zijn, maar Lier-Wezemaal zou zo bvb voor € 4,40 kunnen i.p.v. € 5,90. In 1ste klas zelfs € 6,60 i.p.v. € 9,10. Ik vind dat al redelijk significante verschillen...
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: RE: Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door rdv »

Matthias schreef: Tussendoor, vandaag deed de TBG op de trein een commerciële mededeling: campuskaarten (wie weet dus ook halftijdse treinkaarten?) zullen vanaf nu de eerste vijf lijnen als heenreis hebben, en de laatste vijf lijnen als terugreis i.p.v. afwisselend zoals nu.
Ik hoop dat nieuwe campuskaarten dan 2 vakken gaan hebben, anders wordt dat zeer verwarrend en klantonvriendelijk (1. Je moet het weten, 2. Als je een nieuwere kaart begint, moet je het aantal lijntjes beginnen tellen - stel je dat voor op een donker perron in de vrieskou met een slaapdronken hoofd -> EDIT: even vergeten dat de reis al vooringevuld is, en je enkel datum moet invullen). Positieve hieraan is dat je niet meer met de strikte opeenvolging van ritten zit, maar als men dat wou versoepelen dan had men beter de verplichting van heen en terug ritten afgeschaft. Een campuskaart wordt dan een soort Go Pass voor een vast traject, wat zinvol zou zijn voor studenten die bvb carpoolen voor de heenreis, maar wel met de trein terugreizen.
Laatst gewijzigd door rdv op 31 jan 2017, 09:54, 2 keer totaal gewijzigd.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: RE: Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door rdv »

Matthias schreef:
Ik vroeg me ook net af, aangezien vanaf nu alle vervoersbewijzen combineerbaar zijn zonder onderscheid, dit theoretisch gezien betekent dat je nu meerdere keycards aan elkaar kan rijgen en zo aan een minimumtarief kan reizen?
Dat kan nu toch ook al, weliswaar met de beperking dat de trein moet stoppen in de statipns die je invult. Je kan zo Gent Brussel doen voor 6€30 met stops in Schellebelle en Denderleeuw.
Laatst gewijzigd door rdv op 31 jan 2017, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: RE: Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door Paul »

rdv schreef:
Matthias schreef:
Ik vroeg me ook net af, aangezien vanaf nu alle vervoersbewijzen combineerbaar zijn zonder onderscheid, dit theoretisch gezien betekent dat je nu meerdere keycards aan elkaar kan rijgen en zo aan een minimumtarief kan reizen?
Dat kan nu toch ook al, weliswaar met de beperking dat de trein moet stoppen in de statipns die je invult. Je kan zo Gent Bruss doen voor 6€30 met stops in Schellebelle en Denderleeuw.
Dat kan nu alleen als je verschillende keycards gebruikt. Want in de voorwaarden staat nu uitdrukkelijk: "Reisverlenging: geen 2 regels op dezelfde Key Card".
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: RE: Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door rdv »

Paul schreef:
rdv schreef:
Matthias schreef:
Ik vroeg me ook net af, aangezien vanaf nu alle vervoersbewijzen combineerbaar zijn zonder onderscheid, dit theoretisch gezien betekent dat je nu meerdere keycards aan elkaar kan rijgen en zo aan een minimumtarief kan reizen?
Dat kan nu toch ook al, weliswaar met de beperking dat de trein moet stoppen in de statipns die je invult. Je kan zo Gent Bruss doen voor 6€30 met stops in Schellebelle en Denderleeuw.
Dat kan nu alleen als je verschillende keycards gebruikt. Want in de voorwaarden staat nu uitdrukkelijk: "Reisverlenging: geen 2 regels op dezelfde Key Card".
Idd, dat had Matthias zo geschreven ("verschillende KeyCards aan elkaar rijgen").
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door Paul »

Sorry, niet aandachtig genoeg gelezen...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door Matthias »

Vandaag staan de nieuwe vervoersvoorwaarden per vervoersbewijs ook online; voor de geïnteresseerden.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door Patrick »

En ik vind al iets eigenaardigs :D

Railpass:
Uw Rail Pass is terugbetaalbaar aan het loket binnen 30 minuten na het tijdstip van aankoop en niet gebruikt. Hierna is de Rail Pass niet meer terugbetaalbaar.
Uw Rail Pass is niet terugbetaalbaar:
o Als u uw pass niet of slechts gedeeltelijk gebruikt hebt.
o In geval van verlies of diefstal
Wat is het nu? Terugbetaalbaar of niet als je hem niet gebruikt hebt :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Patrick op 01 feb 2017, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door Patrick »

Ik weet het, ben niet zo slim, maar hiervan krijg ik pukkels :D
ALTERNATIEVE REISWEG
Andere reisweg dan de in kilometer kortste reisweg, die het station van vertrek en bestemming verbindt. De reiziger mag deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
- met de gebruikte treinen kan de bestemming sneller bereikt worden OF;
- met de gebruikte treinen kan vermeden worden om over te stappen (en kan in dezelfde trein gebleven worden). In dat geval mag de reis met maximum 30 minuten verlengd worden OF;
- met de treinen kan tweemaal hetzelfde baanvak afgelegd worden (sectie gelegen tussen het station van vertrek en bestemming) om een snellere aansluiting te halen, wanneer er geen aansluiting is op het aansluitpunt van 2 lijnen of wanneer die niet verzekerd kan worden (vertraging).
In voormelde gevallen mag de reiziger zijn reis niet onderbreken in de tussenliggende stations, noch afzien van een
gedeelte van de rit.
Zijn er hier slimme mensen die mij dat even "eenvoudig" kunnen uitleggen? Misschien met een praktisch voorbeeld? Alvast bedankt :wink:
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door Matthias »

Patrick schreef:Ik weet het, ben niet zo slim, maar hiervan krijg ik pukkels :D
ALTERNATIEVE REISWEG
Andere reisweg dan de in kilometer kortste reisweg, die het station van vertrek en bestemming verbindt. De reiziger mag deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
- met de gebruikte treinen kan de bestemming sneller bereikt worden OF;
- met de gebruikte treinen kan vermeden worden om over te stappen (en kan in dezelfde trein gebleven worden). In dat geval mag de reis met maximum 30 minuten verlengd worden OF;
- met de treinen kan tweemaal hetzelfde baanvak afgelegd worden (sectie gelegen tussen het station van vertrek en bestemming) om een snellere aansluiting te halen, wanneer er geen aansluiting is op het aansluitpunt van 2 lijnen of wanneer die niet verzekerd kan worden (vertraging).
In voormelde gevallen mag de reiziger zijn reis niet onderbreken in de tussenliggende stations, noch afzien van een
gedeelte van de rit.
Zijn er hier slimme mensen die mij dat even "eenvoudig" kunnen uitleggen? Misschien met een praktisch voorbeeld? Alvast bedankt :wink:
Neem bijvoorbeeld een treinrit Leuven-Vilvoorde; technisch gezien zou je dan niet via Brussel-Noord mogen overstappen, omdat je tweemaal het stuk tussen Brussel-Noord & Schaarbeek aflegt. Dankzij deze regel mag dat dus wel, omdat er geen praktische aansluiting is in Schaarbeek en je op deze manier dus veel sneller ter bestemming bent.
Ander voorbeeld: stel dat je laat op de avond van Muizen naar Duffel moet, maar je trein van Muizen naar Mechelen vertraging heeft en je aansluiting met de S1 mist, dan kan je theoretisch gezien een IC naar Antwerpen-Berchem nemen in Mechelen, en daar een S1-trein nemen terug naar Brussel-Zuid, omdat je in je aansluitpunt wegens vertraging je aansluiting hebt gemist én je sneller bent dan te wachten op de S1-trein van het volgende uur van Mechelen richting Antwerpen.
trainlovertje
Berichten: 2343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door trainlovertje »

Matthias schreef:
Patrick schreef:Ik weet het, ben niet zo slim, maar hiervan krijg ik pukkels :D
ALTERNATIEVE REISWEG
Andere reisweg dan de in kilometer kortste reisweg, die het station van vertrek en bestemming verbindt. De reiziger mag deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
- met de treinen kan tweemaal hetzelfde baanvak afgelegd worden (sectie gelegen tussen het station van vertrek en bestemming) om een snellere aansluiting te halen, wanneer er geen aansluiting is op het aansluitpunt van 2 lijnen of wanneer die niet verzekerd kan worden (vertraging).
Zijn er hier slimme mensen die mij dat even "eenvoudig" kunnen uitleggen? Misschien met een praktisch voorbeeld? Alvast bedankt :wink:
Neem bijvoorbeeld een treinrit Leuven-Vilvoorde; technisch gezien zou je dan niet via Brussel-Noord mogen overstappen, omdat je tweemaal het stuk tussen Brussel-Noord & Schaarbeek aflegt. Dankzij deze regel mag dat dus wel, omdat er geen praktische aansluiting is in Schaarbeek en je op deze manier dus veel sneller ter bestemming bent.
Ander voorbeeld: stel dat je laat op de avond van Muizen naar Duffel moet, maar je trein van Muizen naar Mechelen vertraging heeft en je aansluiting met de S1 mist, dan kan je theoretisch gezien een IC naar Antwerpen-Berchem nemen in Mechelen, en daar een S1-trein nemen terug naar Brussel-Zuid, omdat je in je aansluitpunt wegens vertraging je aansluiting hebt gemist én je sneller bent dan te wachten op de S1-trein van het volgende uur van Mechelen richting Antwerpen.
Dat laatste voorbeeld mag volgens mij niet, want Antwerpen-Berchem ligt niet in de sectie gelgen tussen het station van vertrek en bestemming, al zouden ze daar in de praktijk niet moeilijk over doen. Volgens mij gaat het inderdaad meer over omstandigheden zoals in dat eerste voorbeeld dat je aanhaalt.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door Matthias »

Hmm, daar heb je een punt, maar zou dan de eerste regel de derde regel niet overrulen, dus dat je via Antwerpen-Berchem dan sneller op je bestemming bent? (Ik heb het even gecheckt in de planners, je zou dan 2 minuten vroeger aankomen i.p.v. te wachten op de volgende S1-trein).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5268
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door overweg13 »

Waar ik me nog het meest aan stoor: dat pseudo-Nederlands waarmee men de wijziging aan de vervoersvoorwaarden op de website aankondigt. Blijkbaar is het de bedoeling dat men met dat taaltje verwijst naar vroeger en dus naar de vroegere voorwaarden, maar het is geen Oudnederlands, geen Middelnederlands en ook geen verouderd hedendaags Nederlands. Het is gewoon het taaltje van iemand zonder enig taalgevoel, die het mannelijk lidwoord "den" gebruikt voor 'bevolckingh" (wat bevolkinghe) had moeten zijn, en "vergewischen" slaat hier nergens op. Tenzij men niet alleen wil aangeven dat de oude voorwaarden niet alleen verouderd waren maar ook nog eens vol fouten stonden.
Met vriendelijke groet

overweg13
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef:
Matthias schreef:
Patrick schreef:Ik weet het, ben niet zo slim, maar hiervan krijg ik pukkels :D
ALTERNATIEVE REISWEG
Andere reisweg dan de in kilometer kortste reisweg, die het station van vertrek en bestemming verbindt. De reiziger mag deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
- met de treinen kan tweemaal hetzelfde baanvak afgelegd worden (sectie gelegen tussen het station van vertrek en bestemming) om een snellere aansluiting te halen, wanneer er geen aansluiting is op het aansluitpunt van 2 lijnen of wanneer die niet verzekerd kan worden (vertraging).
Zijn er hier slimme mensen die mij dat even "eenvoudig" kunnen uitleggen? Misschien met een praktisch voorbeeld? Alvast bedankt :wink:
Neem bijvoorbeeld een treinrit Leuven-Vilvoorde; technisch gezien zou je dan niet via Brussel-Noord mogen overstappen, omdat je tweemaal het stuk tussen Brussel-Noord & Schaarbeek aflegt. Dankzij deze regel mag dat dus wel, omdat er geen praktische aansluiting is in Schaarbeek en je op deze manier dus veel sneller ter bestemming bent.
Ander voorbeeld: stel dat je laat op de avond van Muizen naar Duffel moet, maar je trein van Muizen naar Mechelen vertraging heeft en je aansluiting met de S1 mist, dan kan je theoretisch gezien een IC naar Antwerpen-Berchem nemen in Mechelen, en daar een S1-trein nemen terug naar Brussel-Zuid, omdat je in je aansluitpunt wegens vertraging je aansluiting hebt gemist én je sneller bent dan te wachten op de S1-trein van het volgende uur van Mechelen richting Antwerpen.
Dat laatste voorbeeld mag volgens mij niet, want Antwerpen-Berchem ligt niet in de sectie gelgen tussen het station van vertrek en bestemming, al zouden ze daar in de praktijk niet moeilijk over doen. Volgens mij gaat het inderdaad meer over omstandigheden zoals in dat eerste voorbeeld dat je aanhaalt.
Maar ook dat eerste voorbeeld mag niet, want Brussel-Noord ligt niet op het baanvak tussen het station van vertrek en het station van bestemming als je het heel strikt beschouwd.

Een ander voorbeeld waar dit van toepassing op zou moeten zijn, maar waar het niet van toepassing op is zoals het nu geformuleerd is, is de verbinding tussen Dendermonde en Schellebelle in het WE. Je kan enkel met een overstap in Wetteren, maar dan berijd je Schellebelle-Wetteren 2x, maar dat stukje L50 ligt niet tussen het bestemmings- en aankomststation.

Ik kan mij geen enkele situatie - zelfs geen denkbeeldige - bedenken waar die 3e voorwaarde van toepassing kan zijn. De secties die je 2x doet, liggen volgens mij steeds voorbij je vertrek- of eindpunt.
Plaats reactie