L36 Ontsporing reizigerstrein

Alles over reizigerstreinen in België.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: RE: Re: RE: Re: L36 Ontsporing reizigerstrein

Bericht door Beesty »

rdv schreef:
Eimai schreef:
rdv schreef:Wat ik niet begrijp is dat L36N wel gebruikt kan worden op één spoor. Gezien de configuratie daar zo ik denken dat de beide sporen beschikbaar zouden zijn.
Het parket heeft erg lang het tweede spoor van lijn 36N niet vrijgegeven (vraag me niet waarom), zodat er maar één spoor beschikbaar was.
Dankjewel Eimai. Terwijl bij ongevallen op snelwegen het parket over het algemeen vrij snel (een deel) weer vrij geeft, lijkt me dat bij spoorwegongevallen over het algemeen veel langer te duren. Over het waarom tast ik nog altijd in het duister, zeker omdat bij de spoorwegen veel meer geregistreerd wordt dan bij het wegverkeer. Maar nu gaan we off-topic.
De spoorweginfrastructuur zit dan ook een pak complexer (lees véél meer verbonden aan elkaar) dan een autostrade ofzo waar het ene rijvak niet perceé invloed heeft op het andere. Net omdat soms meerdere sporen of lijnen gebruik maken of beïnvloed kunnen worden door eenzelfde keet, moeten soms meerdere sporen of lijnen buiten gebruik blijven voor het onderzoek. Je kan een signalisatiekeet niet "half" gaan afsluiten.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: L36 Ontsporing reizigerstrein

Bericht door Asterix »

Volgens HLN is het ongeval te wijten aan een versprongen wissel. Ik las voorts nog dat een ingenieur dat heeft kunnen vaststellen op basis van luchtbeelden. Er wordt voorts geopperd dat de trein misschien net te snel aan de wissels was waardoor die nog aan het draaien waren. Ja zeg....
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: L36 Ontsporing reizigerstrein

Bericht door 2012 »

Deze 'kwaliteits' krant baseert zich op artikel van de redactie en daar spreken ze van GISSINGEN !!!!!!

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... =1.2896985
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: L36 Ontsporing reizigerstrein

Bericht door overweg13 »

En ik hoor de woordvoerder van Infrabel hier net op de radio zeggen dat er met de wissel niks fout was. Hij was trouwens nog recent nagekeken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Olivier_Doorne
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: L36 Ontsporing reizigerstrein

Bericht door Olivier_Doorne »

Voor het eerst in jaren kwam ik met een trein van Gent via de snelle lijn in Brussel Centraal op perron 5 toe.
Het betrof IC408 Oostende-Kortrijk-Gent-Leuven-Welkenraedt.
Heeft dit iets te maken met de problemen in Leuven.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: L36 Ontsporing reizigerstrein

Bericht door Steven »

Eerder met verstoord verkeer in de NZV, als er wat vertragingen zijn en deze betrokken treinen moeten allen naar spoor 3 in Brussel Centraal dan durft men al is met 1 of meerdere treinen afwijken naar spoor 1 of 5 volgens wat er mogelijk is. Zo'n zaken gebeuren dagelijks. Staat volledig los van het ongeval in Leuven, de keuze voor spoor 5 is zelfs heel raar te noemen voor uw trein aangezien hij dan in Brussel Noord weer heel wat sporen moet kruisen om zijn reisweg verder te zetten.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: L36 Ontsporing reizigerstrein

Bericht door overweg13 »

Er is inderdaad een seinstoring geweest in Brussel-Centraal. Dat zal dus wel de rechtstreekse aanleiding geweest zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: L36 Ontsporing reizigerstrein

Bericht door Meesterpeter »

Uit de krant:
Geruchten als zou de wissel versprongen zijn op het moment dat de trein erover reed, worden door Infrabel met klem ontkend. "Ik kan dat formeel ontkennen", aldus Petit. "Technisch is het niet mogelijk dat er een beweging van de wissel kan optreden.
Het zal de oorzaak dan wel niet zijn, maar schijnbaar reden ontsporing van de IC-trein te Hilversum (NL) van enige jaren geleden vergeten.......... Toen lag één wisseltong ook anders dan de andere.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: L36 Ontsporing reizigerstrein

Bericht door dentheo »

Anderzijds de grote ontsporing ten zuiden van Parijs..Bretigny (?) de kruiswissel was daar ook pas geïnspecteerd...
Maar op het moment dat de trein kwam ging er een koppelingsplaat recht staan en daar ging hij.

Die mr. Pétit heeft blijkbaar niet geleerd: zeg nooit, nooit.
Maar ja misschien moet hij dat zeggen om het publiek gerust te stellen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: L36 Ontsporing reizigerstrein

Bericht door Steven »

Die moet het vooral zeggen omdat het zijn job is. Hij moet daarbij het imago van infrabel zo hoog mogelijk houden. Hij liever dan ik :wink:
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: RE: Re: L36 Ontsporing reizigerstrein

Bericht door rdv »

overweg13 schreef:En ik hoor de woordvoerder van Infrabel hier net op de radio zeggen dat er met de wissel niks fout was. Hij was trouwens nog recent nagekeken.
Anderen een veeg uit de pan geven dat er niet gespeculeerd mag worden terwijl het onderzoek loopt, maar zelf wel al mogelijke oorzaken uitsluiten is een weinig consequente houding.

Het is niet omdat een wissel of trein net nagekeken is dat er niets fout kan zijn met het toestel. Dat defect kan opgetreden zijn na het nazicht, of net aan het nazicht te wijten zijn.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: L36 Ontsporing reizigerstrein

Bericht door dekooiker »

Dan nog: hier ze werden puntaf bereden en dan worden die opengereden.

Wat ik niet kan duiden is dat er op één foto vanop ongeveer 1,50 m hoogte de achterkant van het stel te zien is, de spoorslinger en een deel van een wissel.
Op de luchtfoto's vind ik die AW niet meteen terug al kan het te maken hebben met net te weinig beeld op de luchtfoto.
De trein.
Alleen voor durvers.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: L36 Ontsporing reizigerstrein

Bericht door ostbahnhof »

dekooiker schreef:Dan nog: hier ze werden puntaf bereden en dan worden die opengereden.

Wat ik niet kan duiden is dat er op één foto vanop ongeveer 1,50 m hoogte de achterkant van het stel te zien is, de spoorslinger en een deel van een wissel.
Op de luchtfoto's vind ik die AW niet meteen terug al kan het te maken hebben met net te weinig beeld op de luchtfoto.
Wel, ik had net dezelfde reflex. Eerst dacht ik: zou men het stel al verplaatst hebben? Maar dacht dan: kan niet. Ik hou het ook op een telelens die alles dichterbij brengt zodat de gekreukelde spoorzone ook te zien is en niet op de luchtfoto's op te merken is.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: L36 Ontsporing reizigerstrein

Bericht door wva »

Op de FB pagina van infrabel staan een aantal foto's, meer in detail dan in de krant. Ik blijf het vreemd vinden dat het middelste rijtuig met zijn voorkant op het rechtse en met zijn achterkant op het linkse spoor staat..... Ik ben echt benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: RE: Re: L36 Ontsporing reizigerstrein

Bericht door overweg13 »

rdv schreef:
overweg13 schreef:En ik hoor de woordvoerder van Infrabel hier net op de radio zeggen dat er met de wissel niks fout was. Hij was trouwens nog recent nagekeken.
Anderen een veeg uit de pan geven dat er niet gespeculeerd mag worden terwijl het onderzoek loopt, maar zelf wel al mogelijke oorzaken uitsluiten is een weinig consequente houding.

Het is niet omdat een wissel of trein net nagekeken is dat er niets fout kan zijn met het toestel. Dat defect kan opgetreden zijn na het nazicht, of net aan het nazicht te wijten zijn.
Heb ik die veeg gegeven - dat is dan toch al van een vorig ongeval geleden - of richt je je pijlen op Petit?
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie