Shrek schreef:Schieten op de seingevers vind ik in deze totaal verkeerd. Zij krijgen een pakket aan reiswegen ter beschikking en hun taak is om die mogelijkheden zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Het is niet aan hen om te oordelen of een reisweg al dan niet veilig is, dat is iets voor degenen die die reiswegen voorzien in het systeem. De seingevers mogen er vanuit gaan dat alles wat ze kunnen aanleggen zonder speciale procedures per definitie veilig is.
Moest er een reisweg echt onveilig zijn (wat ik zeker niet beweer hier) dan moet die er bij de opmaak van de seininrichtingsplannen al uitgehaald worden, niet door de operator die aan de knopjes zit.
Dagelijks kan ik kiezen: alles op elkaar laten volgen (en veel vertraging maken, risico op OW in groot alarm) of creatief zijn met de mogelijkheden van een station en tegenspoor rijden, door bundels laten rijden...ik verkies dat laatste.
Het probleem durft zich dan stellen dat een aantal bestuurders schrik krijgt bij het zien van een vogeltje boven het seinpaneel, niet voldoende kennis hebben van bundels of bepaalde reiswegen.
Komt het sein open dan is het in principe veilig, maar ik begrijp best dat een niet alledaags traject tot trager rijden leidt.
Als er echter bepaalde dingen in twijfel worden getrokken zoals de AW tegen 40/u kan je beter stoppen met rijden.
Yannick mag dat gerust 19e-eeuws noemen.
Ik bekijk het ook vanuit exploitatie.
Stel dat er wissels zijn tegen 40/u en we vervangen die door spoortoestellen tegen 90/u terwijl er vooral op dubbelgeel naartoe zal gereden worden of op bezet spoor, of naar doodspoor.
Dan is het nut 0.
Ook de infrastructuurmannen zijn gebonden aan budgetten en moeten een middenweg zien te vinden.
Mooi voorbeeld is dat in de relaisconfiguratie in Antwerpen-Berchem van lijn 25 uit Brussel naar spoor V gereden kon worden.
Dat is nu onmogelijk.
Het beperkt de exploitatiemogelijkheden en soms is daardoor een (kleine) vertraging.
Wilt B.12 die wissel?
Zeker wel.
Is het financieel en uit oogpunt van dringende noodzaak nodig?
Dat weer niet.
Sommige mensen denken heel simplistisch over treinverkeer.
Vraag eens aan een bestuurder wat in orde moet zijn voordat hij kan rijden.
Vraag eens aan een treinbegeleider wat in orde moet zijn voordat hij kan rijden.
Vraag eens aan een seingever wat in orde moet zijn voordat hij kan rijden.
Tel het op en dan zal blijken dat er aan een hele reeks voorwaarden voldaan moet zijn.
Ik heb niet eens alle actoren opgenoemd maar elke mens kan falen met grote of minder grote gevolgen.
Wat ik voor de bestuurder van het ongeval in Leuven betreur is dat er een dode viel.
Anders was het allemaal zo erg nog niet; vertragingen zijn gewoonlijk niet van levensbedreigende aard.
De trein.
Alleen voor durvers.