toegankelijkheid stations

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
keignaert
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 feb 2017, 22:15

toegankelijkheid stations

Bericht door keignaert » 21 feb 2017, 11:13

De toegankelijkheid van Belgische stations voor minder mobiele personen laat soms te wensen over . Veel ( zelfs belangrijke ) beschikken helemaal niet over liften . Als deze er zijn moet je ze wel nog vinden ( je moet maar zelf eens de proef doen in Brussel Centraal als je even moet wachten ; waar de lift te vinden naar welk perron).
N.B. Nog moeilijker als je met een rolwagen rollator van het NMBS station naar verdieping -1 van de MIVB moet. Je moet immers naar de Overdekte Straat waar een lift is naar de -1 ( maar ook niet aangegeven door pictogrammen vanuit station) ; Deze lift ws beheerd door MIVB. Je zou toch verwachten dat je vanuit het belangrijkste treinstation in België ook met een lift tot het niveau van de metro zou geraken .
.

Dikwijls zijn ze ook in onderhoud ( lees defect) voor een langere tijd . Zoals b.v. in Brugge onlangs lift spoor 7/8 voor een twee /drie weken buiten gebruik. Als in een hotel, warenhuis een lift defect is wordt deze binnen een paar uur hersteld . Bij Infrabel duurt dit dikwijls weken . Zijn dit dan zo'n bijzondere liften of ligt het probleem bij de bureaucratie en de communicatie?

Onlangs was mijn vrouw met rollator in station Leuven ( spoor 3-4). De lift naar de passerelle waren ze juist aan het reinigen en was dus buiten gebruik. Op perron 1 stonden 2 NMBS mannen ( kanaries) te babbelen maar wilden niet tussenkomen want de assistentie was niet vooraf aangevraagd...
Maar defecten of onderhoud is toch niet op voorhand te voorzien . Je denkt dat je dank zij de liften zonder assistentie je kunt verplaatsen maar ter plaatse blijkt het niet te kunnen . Enige flexibiliteit van het personeel is dan toch wel te verwachten maar ...
Hier ben je meestal afhankelijk van een behulpzame medereiziger of een spoorman die het probleem ziet ( wil zien?) en wil helpen.

Vooraf gevraagde assistentie is enkel nuttig als je perfect weet welke trein je zult hebben maar omstandigheden ( bv. vertragingen aansluitend vervoer ...) kunnen je verplichten een andere trein te nemen .

De NMBS brochure inzake toegankelijkheid bevat wel veel beloftes ( voor 2030 en zo...) maar biedt voor de actuele reiziger weinig soelaas.

N.B.
Bij een trip naar Engeland vorig jaar gebruik gemaakt van de site http://www.disabledgo.com/access-guide . Daar kun je per station ( zelfs per perron) op voorhand nakijken waar je een lift hebt (zelfs hoe breed die is e.d.m.) of waar er evt toegankelijkheidsproblemen ( trappen: hoeveel? hoe hoog? ...) zijn . Bv voor Chester zie http://www.disabledgo.com/access-guide/ ... ccessGuide.( website ws niet opgesteld door spoorwegen maar toch zeker met hun medewerking)
Ter plaatse bleken ook de liften te werken en was het beschikbare personeel zeer behulpzaam bij in-, uit- of overstappen.


TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: toegankelijkheid stations

Bericht door TommyG » 21 feb 2017, 11:48

Volledig akkoord. Elk station zou uitgerust moeten zijn met liften naar elk perron... Vooral voor minder mobiele mensen maar ook bijvoorbeeld voor mensen met kinderwagens...
Totaal onlogisch ook dat minder mobiele mensen assistentie op voorhand moeten aanvragen, schandalig zelfs dat zij niet even spontaan een tripje kunnen doen.
Maar er is beterschap op komst, sinds vorige week heeft elk perron in Brussel Noord een lift, toch een serieuze vooruitgang als je het mij vraagt. Veel te laat natuurlijk, maar beter laat dan nooit...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9408
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: toegankelijkheid stations

Bericht door Shrek » 21 feb 2017, 12:37

Het klopt dat de toegankelijkheid soms te wensen overlaat. Maar pakweg 15 jaar terug liet de toegankelijkheid altijd te wensen over. Er is de laatste jaren een enorme vooruitgang geboekt en er wordt nog steeds geïnvesteerd.
Het is nog niet perfect, maar meer dan wat er vandaag gebeurd op wlak van infrastructuur kan je niet verwachten van een spoorwegmaatschappij.

rvdborgt
Berichten: 3110
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: toegankelijkheid stations

Bericht door rvdborgt » 21 feb 2017, 20:18

keignaert schreef:Onlangs was mijn vrouw met rollator in station Leuven ( spoor 3-4). De lift naar de passerelle waren ze juist aan het reinigen en was dus buiten gebruik. Op perron 1 stonden 2 NMBS mannen ( kanaries) te babbelen maar wilden niet tussenkomen want de assistentie was niet vooraf aangevraagd...
De NMBS is op stations met personeel verplicht om ook assistentie verlenen die niet van tevoren is aangevraagd, binnen de mate van het mogelijke natuurlijk. Deze weigering klinkt als een inbreuk op EU-verordening 1371/2007.

Groetjes,
Rian

rdv
Berichten: 606
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: RE: Re: toegankelijkheid stations

Bericht door rdv » 21 feb 2017, 20:32

Shrek schreef:Het klopt dat de toegankelijkheid soms te wensen overlaat. Maar pakweg 15 jaar terug liet de toegankelijkheid altijd te wensen over. Er is de laatste jaren een enorme vooruitgang geboekt en er wordt nog steeds geïnvesteerd.
Het is nog niet perfect, maar meer dan wat er vandaag gebeurd op wlak van infrastructuur kan je niet verwachten van een spoorwegmaatschappij.
Structureel is er beetje bij beetje vooruitgang, dat is waar. Maar de toestand is in bvb de grote Italiaanse en Franse stations beter dan bij ons. Maar wat ik niet begrijp is dat men er bij grote werken (zoals in Gent St Pieters) niet voor kiest om naar Zwitsers voorbeeld hellende vlakken ipv liften aan te leggen. Defectenvrij, geen onderhoud of verbruik, veel meer capaciteit en goedkoper in aanleg. Akkoord, je verliest wat plaats, die men mss commercieel wil verhuren.

Wat ik ook niet begrijp is dat het soms maanden duurt eer een lift of roltrap hersteld wordt. Een snel herstel mogen we toch wel verwachten van NMBS of Infrabel hoop ik. En voor communicatie hierover kan er van DB nog wel wat geleerd worden: bij hen staan dergelijke defecten in de routeplanner.

dekooiker
Berichten: 1438
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: toegankelijkheid stations

Bericht door dekooiker » 22 feb 2017, 13:22

rvdborgt schreef:
keignaert schreef:Onlangs was mijn vrouw met rollator in station Leuven ( spoor 3-4). De lift naar de passerelle waren ze juist aan het reinigen en was dus buiten gebruik. Op perron 1 stonden 2 NMBS mannen ( kanaries) te babbelen maar wilden niet tussenkomen want de assistentie was niet vooraf aangevraagd...
De NMBS is op stations met personeel verplicht om ook assistentie verlenen die niet van tevoren is aangevraagd, binnen de mate van het mogelijke natuurlijk. Deze weigering klinkt als een inbreuk op EU-verordening 1371/2007.

Groetjes,
Rian
Er kunnen nog zoveel verordeningen, al dan niet zinvol, uitgevaardigd worden, als er geen personeel is, is er geen.
De kanaries zoals ze hier genoemd worden (ik lees wel hoger minder mobiele personen...het is maar welke kant men kiest) hebben misschien geen uitstaans met reizigers.
Onderhoud, opmeten, het kan hun taak zijn en dan zit er helpen niet bij.
De vraag is uiteraard wat kost het nu moeite om te helpen, tot het misloopt en het gaat dan om niet tijdig aangevraagde hulp.
Dan luidt de klacht waarschijnlijk wél 'iemand van de NMBS' heeft iets misdaan.
Krijgt van de bazen op z'n dak omdat het diens werk niet is (dag klantgerichtheid!) en bij letsel aan het personeelslid zelf is het dikke ellende voor het personeelslid en de gekwetste reiziger zal vlotter vergoed worden.
Het personeelslid màg niet helpen volgens de boeken en de boeken gaan voor op alles anders.
Harde realiteit die gevolg is van personeel dat (te) weinig autonomie heeft.

Vroeger had je in elk station personeel om te helpen.
De oversteek nemen zonder trappen te moeten doen, een inlichting, een vervoerbewijs: het kon allemaal.
Er waren laders, noteerders, mensen aan het loket, rangeerders, smeer- en sneeuwploegen, onderstationschef, seingevers, ...veel van hen zijn allang verdwenen en talloze posten afgeschaft.
Naast het ontbreken van de hier terecht aangeklaagde hulplijn schiet men tekort in toezicht.
Daarom zet men in Leopoldsburg camera's in.
Zou er niet beter terug personeel ingezet worden?
Iemand moet tenslotte die camera's in het oog houden en bedienen...zou dus voor iedereen winst betekenen.
De trein.
Alleen voor durvers.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6126
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: toegankelijkheid stations

Bericht door groentje » 23 feb 2017, 02:18

Het gaat wel heel traag vooruit, Schrek. Het nieuwe station Schuman al bezocht? Mooi station, hé? Toegankelijkheid is echter nul. Dat is geen vergetelheid, dat is zelfs geen onkunde, dat is onwil. De NMBS houdt ook nog altijd vast aan verplichte assistentie, wat steeds meer stations de facto ontoegankelijk maakt, terwijl de geest van de Europese regelgeving net pleit voor een verhoogde zelfredzaamheid, ook van mensen met beperkingen. De NMBS wil busjes inzetten voor reizigers van stations die niet toegankelijk zijn. Welke bureaucraat heeft dat in 's hemelsnaam bedacht? De NMBS heeft nog een heel lange weg te gaan...
Laatst gewijzigd door groentje op 26 feb 2017, 04:58, 1 keer totaal gewijzigd.

ToMiKoN
Berichten: 108
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: toegankelijkheid stations

Bericht door ToMiKoN » 23 feb 2017, 14:35

Mensen met een mobiliteitsbeperking zitten niet alleen in een rolstoel. Blinden en slechtzienden maken ook heel veel gebruik van het openbaar vervoer, want voor vele is er geen andere optie. Voor hen zijn andere aanpassingen zoals voelbare tegels, gidslijnen een must. Dit loopt in de meeste vernieuwde stations wel vrij goed, maar oude infrastructuur is weinig aangepast. Slechtzienden hebben daarbovenop meer baad bij laag hangende overzichtsborden en duidelijke lettertypes. Sinds de blauwe kader interface is hier echter weer een stap achteruit gezet. Schermen op ooghoogte kunnen wel in de Brusselse stations, maar dan weer niet er buiten ... bizar.
EMMA is een van de beste verbeteringen. Maar een Emma op aanvraag zou in kleinere stations en opstapplaatsen ook een oplossingen kunnen zijn voor blinden en slechtzienden.
Maar de NMBS heeft al stappen gezet, dit mogen we ook toejuichen. De Lijn is op dit vlak nog vele malen slechter bezig. Geen halte-aankondinging, dynamische perrons waar bussen nooit op de zefde plaats stoppen ... een echte ramp!

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3742
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: toegankelijkheid stations

Bericht door Asterix » 24 feb 2017, 08:08

groentje schreef:Het gaat wel heel traag vooruit, Schrek. Het nieuwe station Schuman al bezocht? Mooi station, hé? Toegankelijkheid is echter nul. Dat is geen vergetelheid, dat is zelfs geen onkunde, dat is onwil.
Problematiek Brussel-Schuman

Men zoekt naar een oplossing maar men weet niet of en wanneer die er gaat komen. Een deel van het station ligt immers in een bocht. Als men dat nu pas doorheeft en men moet nog naar een oplossing beginnen zoeken, zal het nooit iets worden.

In Schaarbeek is de dienstverlening ook afgebouwd. Dat mindervaliden nu geen reis meer naar dat station kunnen boeken en aldus een B-dagtrip voor het eigen Train World ook niet meer kan, is een regelrechte schande.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3742
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: toegankelijkheid stations

Bericht door Asterix » 24 feb 2017, 08:14

dekooiker schreef: Naast het ontbreken van de hier terecht aangeklaagde hulplijn schiet men tekort in toezicht.
Daarom zet men in Leopoldsburg camera's in.
Zou er niet beter terug personeel ingezet worden?
Iemand moet tenslotte die camera's in het oog houden en bedienen...zou dus voor iedereen winst betekenen.
Het is natuurlijk wel goedkoper om vanop afstand één man meerdere camera's te laten controleren dan in elk station iemand te zetten.

dekooiker
Berichten: 1438
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: toegankelijkheid stations

Bericht door dekooiker » 24 feb 2017, 17:52

Da's waar maar...al eens gelezen wanneer camera's gebruikt worden om beelden te bekijken?
Steevast post factum.
En daar zit al een groot verschil met personeel dat (als het wil) onmiddellijk kan ingrijpen.
Overigens vertellen camera's maar een deel van het verhaal.

Ik ben zo eens op acrobatische wijze langs een raam op de eerste verdieping met forcering van het rolluik ons huis binnengegaan.
Als de buurman dit zou gezien hebben zou die gelachen hebben.
Zou een wakkere camerabewaker het gezien hebben stonden hier een klad combi's.

Los van de camera's moet je ook bekijken hoe zinvol het is om ergens personeel te voorzien.
Het mag zeker onder de vorm van een vliegende brigade zijn.
De taak van de overheid en hare diensten is mensen vooruithelpen.
En daarin slaagt men duidelijk niet altijd even goed in.
De trein.
Alleen voor durvers.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3742
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: toegankelijkheid stations

Bericht door Asterix » 24 feb 2017, 18:22

Er worden - ook bij het spoor - steeds meer camera's gebruikt die incidenten detecteren aan de hand van bewegingen van het individu. Dit werkt verbazend goed en kan helpen kort op de bal te spelen.

Trouwens, mocht jouw buurman jou hebben bezig gezien via een camerasysteem, hij had dezelfde conclusies kunnen trekken. De technologie op zich verandert hier weinig aan.

Plaats reactie