NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door trainlovertje »

FrederikD schreef:Dat is inderdaad de bedoeling. Ziehier een interview met Bart De Groote, directeur marketing en Sales in Mondig Mobiel:

Wij hebben op 1 februari tamelijk positief gereageerd, maar we hebben een probleem met het wegvallen van de alternatieve terugreis, die bijvoorbeeld heel interessant was voor wandelaars. Zeker, het was een niche, maar zelfs in die mate dat het loketpersoneel deze mogelijkheid niet kende. Aankoop via automaten en internet ging sowieso niet. Denkt u aan alternatieven voor dit publiek?
De terugweg van een ander station was een product dat wij heel weinig verkochten. We staan onder druk om te rationaliseren en we werken aan een vereenvoudiging van de tarieven. In het kader daarvan werken we toe naar een weekendticket voor de helft van de prijs, ook voor een enkele rit. Als het aan mij ligt komt dat er zo snel mogelijk. Dit zou ook een oplossing bieden voor de wandelaars.

bron
Dat is helaas geen oplossing voor senioren, tenzij de beide weekendtickets samen minder dan een seniorenbiljet kosten. Maar dat is enkel het geval voor korte afstanden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:
FrederikD schreef:Dat is inderdaad de bedoeling. Ziehier een interview met Bart De Groote, directeur marketing en Sales in Mondig Mobiel:

Wij hebben op 1 februari tamelijk positief gereageerd, maar we hebben een probleem met het wegvallen van de alternatieve terugreis, die bijvoorbeeld heel interessant was voor wandelaars. Zeker, het was een niche, maar zelfs in die mate dat het loketpersoneel deze mogelijkheid niet kende. Aankoop via automaten en internet ging sowieso niet. Denkt u aan alternatieven voor dit publiek?
De terugweg van een ander station was een product dat wij heel weinig verkochten. We staan onder druk om te rationaliseren en we werken aan een vereenvoudiging van de tarieven. In het kader daarvan werken we toe naar een weekendticket voor de helft van de prijs, ook voor een enkele rit. Als het aan mij ligt komt dat er zo snel mogelijk. Dit zou ook een oplossing bieden voor de wandelaars.

bron
Dat is helaas geen oplossing voor senioren, tenzij de beide weekendtickets samen minder dan een seniorenbiljet kosten. Maar dat is enkel het geval voor korte afstanden.
Je kan je natuurlijk ook afvragen of het echt nodig is dat de weekend-korting en de senioren-korting gecumuleerd moeten kunnen worden. Is één korting niet genoeg?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door overweg13 »

Er is geen sprake van cumulatie van kortingen, vermits beide biljetten volledig aparte reisformules zijn. In de brief aan de NMBS waarop ik recent antwoord kreeg, heb ik trouwens voorgesteld dat met het verkopen van enkele weekendbiljetten en seniorenbiljetten het probleem meteen opgelost zou zijn. Daar is niet op ingegaan in het antwoord van de NMBS.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 20 mar 2017, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door Patrick »

Vrijdagnamiddag 'vliegende brigade' op IC-trein (Poperinge/Lille Flandres-)Kortrijk-Gent.
Voordien was de Railpass van mijn reisgenoot (traject Ieper > Brugge maar via Gent-Sint-Pieters) reeds gecontroleerd door de TBG op het traject Ieper-Kortrijk.
Ik zei nog tegen mijn reisgenoot: "In principe mag je volgens de nieuwe vervoersvoorwaarden niet meer naar Brugge sporen via Gent want dat is niet de kortste reisweg."
Hij zei dat sedert de nieuwe voorwaarden actief zijn, hij nog geen enkele opmerking gekregen had van een TBG. Hij spoort telkens vanuit Brugge naar Gent om daar over te stappen op de IC richting Poperinge. (Of dus omgekeerd.)

Denk je dat de 'vliegende brigade' daar een opmerking over heeft gemaakt?
Antwoord: neen :-)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door overweg13 »

Patrick schreef:Vrijdagnamiddag 'vliegende brigade' op IC-trein (Poperinge/Lille Flandres-)Kortrijk-Gent.
Voordien was de Railpass van mijn reisgenoot (traject Ieper > Brugge maar via Gent-Sint-Pieters) reeds gecontroleerd door de TBG op het traject Ieper-Kortrijk.
Ik zei nog tegen mijn reisgenoot: "In principe mag je volgens de nieuwe vervoersvoorwaarden niet meer naar Brugge sporen via Gent want dat is niet de kortste reisweg."
Hij zei dat sedert de nieuwe voorwaarden actief zijn, hij nog geen enkele opmerking gekregen had van een TBG. Hij spoort telkens vanuit Brugge naar Gent om daar over te stappen op de IC richting Poperinge. (Of dus omgekeerd.)

Denk je dat de 'vliegende brigade' daar een opmerking over heeft gemaakt?
Antwoord: neen :-)
Ik denk dat er niets veranderd is sinds de nieuwe vervoersvoorwaarden: die reisweg via Gent was voordien verboden, en zou dat nu nog altijd moeten zijn.
Ik illustreer met een voorbeeld:
Ieper - Gent-Sint-Pieters 10:18 11:23
Gent-Sint-Pieters - Brugge 11:39 12:02

Ieper - Kortrijk 10:18 10:51
Kortrijk - Brugge 10:56 11:55

De eerste reisweg is 115 km lang, de tweede 87; de tweede is in tijd ook nog 7 minuten sneller. Er is dus aan geen enkele voorwaarde voldaan om de reisweg via Gent te mogen kiezen. Daar hebben de nieuwe voorwaarden niets aan veranderd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door Steve »

En zelfs de uitzondering dat hij er een overstap mee kan uitsparen is hier niet van toepassing, in beide gevallen moet er overgestapt worden.

Misschien hebben ze er geen opmerking over gemaakt omdat er in dit geval niet echt een "voordeel" uit gehaald kon worden, in die zin dat een biljet Poperinge - Brugge ietsje duurder is dan eentje Poperinge - Gent (want anders zou je op die manier goedkoper naar Gent kunnen). Bij een Rail Pass maakt dat sowieso al niet uit aangezien je een forfaitaire prijs voor betaalt. Enige mogelijke voordeel is dat je "stiekem" in Gent je reis onderbreekt terwijl dat daar niet toegestaan zou zijn.

Of misschien hebben ze er gewoon geen opmerking over gemaakt... omdat ze hun reglement niet kenden en/of ze zich er weinig van aantrokken. :wink:
keignaert

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door keignaert »

overweg13 schreef:
Ik denk dat er niets veranderd is sinds de nieuwe vervoersvoorwaarden: die reisweg via Gent was voordien verboden, en zou dat nu nog altijd moeten zijn.
Ik illustreer met een voorbeeld:
Ieper - Gent-Sint-Pieters 10:18 11:23
Gent-Sint-Pieters - Brugge 11:39 12:02

Ieper - Kortrijk 10:18 10:51
Kortrijk - Brugge 10:56 11:55

De eerste reisweg is 115 km lang, de tweede 87; de tweede is in tijd ook nog 7 minuten sneller. Er is dus aan geen enkele voorwaarde voldaan om de reisweg via Gent te mogen kiezen. Daar hebben de nieuwe voorwaarden niets aan veranderd.
In theorie zijn de 5 minuten wel voldoende in Kortrijk . Maar stel dat de trein uit Poperinge enige minuten vertraging heeft en/of je bent niet goed te been ( en Kortrijk is ook een van die stations zonder liften en nagenoeg geen roltrappen) dan kan de aansluiting toch nipt zijn en gemist worden. Dus dan zit je met de "omweg" via Gent St.P. weer veiliger met zijn 16 min. theoretische overstaptijd .

Dus best dat het controlepersoneel meestal enige souplesse aan de dag legt.

Trouwens de TBG ( en de reiziger) zou er dikwijls een ganse studie moeten van maken om uit te maken of de "omweg" op dat moment van de dag toegelaten is . Bv: Normaal toegelaten maar er zit toevallig een P-trein tussen waarmee je toch vlugger zou zijn via de andere route: dus niet meer toegelaten . De studie kan mss langer duren dan de reis . En dan moet je zeker nog internet ter beschikking hebben om alle mogelijke trajecten te checken .
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door overweg13 »

keignaert schreef:
overweg13 schreef:
De studie kan mss langer duren dan de reis . En dan moet je zeker nog internet ter beschikking hebben om alle mogelijke trajecten te checken .
Als je, zoals ik, het spoorboekje hebt afgeprint en laten inbinden én over enige kennis van de geografie van België beschikt, duurt dat echt geen volle minuut. :wink:
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door Portbou »

Ieper - Gent-Sint-Pieters 10:18 11:23
Gent-Sint-Pieters - Brugge 11:39 12:02

Ieper - Kortrijk 10:18 10:51
Kortrijk - Brugge 10:56 11:55
Als ik nog iets uit dit voorbeeld leer is het dat de verbindingen Ieper-Kortrijk(69)(33') en Kortrijk-Brugge(66)(59') wel erg traag zijn.

Via A19 en de E403 ben je op minder dan een uur van Ieper in Brugge...

Er is hier nog een serieuze inhaalbeweging nodig om de trein aantrekkelijk te maken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door kika »

overweg13 schreef:
keignaert schreef:
overweg13 schreef:
Als je, zoals ik, het spoorboekje hebt afgeprint en laten inbinden én over enige kennis van de geografie van België beschikt, duurt dat echt geen volle minuut. :wink:
Na hoeveel jaar training? :P
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door overweg13 »

Ik denk dat ik ermee begonnen ben toen ik 12 was en ik ben er nu 63: een dikke halve eeuw dus... Maar ik had het wel al na enkele weken onder de knie.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door groentje »

Het is inderdaad behoorlijk gemakkelijk, maar ik kan me voorstellen dat het voor iets complexere reizen met verschillende opties voor de route iets moeilijker wordt zonder ook minstens een basiskennis spoorweggeografie te hebben. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Antwerpen-Geraardsbergen, een route die door een van de forummers hier zeer vertrouwd moet klinken ;)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Het is inderdaad behoorlijk gemakkelijk, maar ik kan me voorstellen dat het voor iets complexere reizen met verschillende opties voor de route iets moeilijker wordt zonder ook minstens een basiskennis spoorweggeografie te hebben. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Antwerpen-Geraardsbergen, een route die door een van de forummers hier zeer vertrouwd moet klinken ;)
Inderdaad, maar ik kan me niet voorstellen dat die forummer blindelings op de elektronische rommel vertrouwt. En wat die spoorweggeografie betreft, ik denk dat je die spoorweg gerust mag weglaten. Maar zelfs bij een vluchtige blik op de kaart zie je toch dat van Ieper naar Brugge reizen via Gent een serieuze omweg is.
Met vriendelijke groet

overweg13
keignaert

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door keignaert »

Inderdaad, maar ik kan me niet voorstellen dat die forummer blindelings op de elektronische rommel vertrouwt. En wat die spoorweggeografie betreft, ik denk dat je die spoorweg gerust mag weglaten. Maar zelfs bij een vluchtige blik op de kaart zie je toch dat van Ieper naar Brugge reizen via Gent een serieuze omweg is.
Dan neem je enkel de afstand maar niet automatisch de reistijd in aanmerking.
Als je enkel rekening houdt met de officiële dienstregeling kun je de vergelijkingen , mits enige ervaring en tijd , nog maken . Maar wat als je onderweg via de NMBS app vaststelt dat je aansluitende trein een aanzienlijke vertraging heeft opgelopen of ( gebeurt ook al eens...) afgeschaft wordt. Dus dan wordt de "omweg" weeral vlugger ...

Natuurlijk voor de NMBS blijft het "risico" dan dat men gebruikt maakt van de omweg om zijn reis te onderbreken in een niet toegelaten station. Maar om dit te controleren zou je dan weer het Nederlandse toegangssysteem met de poortjes nodig hebben ( maar dit is dan weer een andere discussie en zou de NMBS ws duurder kosten dan de niet toegelaten reisonderbrekingen ).

Dus : ws wordt om die discussies ( op trein en achteraf) te vermijden enige souplesse "aangekweekt" bij controlepersoneel .
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door Matthias »

Aangezien ik niet meteen een passend topic vond, en het hier nog wel past, zet ik dit hier maar:

Vandaag kondigt NMBS nogal enthousiast aan dat ze in samenwerking met Test-Aankoop de compensatieregeling gaan aanpassen en klantgerichter maken. Een compensatie indienen zou nu tot 30 dagen na het voorval kunnen gebeuren i.p.v. 15 nu. Er zou ook minder moeilijk worden gedaan over het rekeningnummer waarop de compensatie gestort zou moeten worden. Het volledige persbericht:
NMBS en Test-Aankoop werken samen aan de verbetering van het compensatiesysteem in geval van vertragingen om het nog intuïtiever te maken voor de klanten. Dankzij deze nieuwe dynamiek stellen de partijen ook een einde aan de rechtsvordering tot collectief herstel (class action).

De reiziger krijgt voortaan meer tijd om zijn compensatieaanvraag in te dienen (30 dagen in plaats van 15 dagen). Daarnaast maakt het systeem het ook mogelijk om de compensatie via bankoverschrijving uit te betalen op de rekening van de reiziger van wie de trein vertraging had. Om de tevredenheid van de klanten verder te vergroten, zal Test-Aankoop ook betrokken worden bij het ontwerp van de nieuwe NMBS-website.

Test-Aankoop en NMBS zijn opgetogen over deze evolutie, die alle reizigers ten goede komt.

Test-Aankoop heeft vastgesteld dat de grote meerderheid van de deelnemers (44.000) aan de actie, gestart in december 2014, werden vergoed. Concreet werden er in 2016 193.000 compensatieaanvragen voor langdurige vertragingen ingediend (waarvan meer dan 160.000 voor de stakingen). Ter vergelijking, in 2015 en 2014 werden er respectievelijk 55.000 en 66.000 compensatieaanvragen voor langdurige vertragingen ingediend.

Werking van het compensatiesysteem

NMBS beschikt over een compensatiesysteem in geval van vertraging waarop de reizigers ook bij staking een beroep kunnen doen.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen occasionele langdurige vertragingen (minstens 60 minuten) en herhaalde, kleinere vertragingen (vanaf 15 of 30 minuten).

In het geval van een vertraging van minstens 60 minuten, wordt de waarde van de reis 100 % terugbetaald. In het geval van herhaalde vertragingen (over een periode van 6 maanden) is er een compensatie van 25 % voor vertragingen van 15 minuten (minstens 20 vertragingen) en van 50 % voor vertragingen van minstens 30 minuten (minstens 10 vertragingen).

Tot slot wordt de periode waarover de klant beschikt om een compensatieaanvraag in te dienen uitgebreid tot 30 dagen na de vertraging (waar dat vandaag nog 15 dagen is).
Plaats reactie