NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door overweg13 »

Portbou schreef:
Stel dat ik vorige woensdag niet in eerste klas kon reizen omdat het rijtuig gedeklasseerd was.
En in de loop van de komende weken schrijf ik hierover een klacht aan de klantendienst van de NMBS.

Dan kan die klantendienst toch perfect controleren of mijn beweringen kloppen door nazicht van het rapport van de TBG ?
Waarom zou ik dan nog een attestje moeten vragen aan de TBG ?
Rapport van de tbg? Dat zal wel van de tbg afhangen, zeker? Wij hebben het meegemaakt dat we in Brussel-Noord een IC namen naar Halle met een 8-tal M6-rijtuigen, maar het eersteklasrijtuig was gesloten en niet verlicht. Meer uit principe dan om de ongelooflijke som die je dan terugbetaald krijg, dien ik klacht in. Het antwoord: er reed wel degelijk een eersteklasrijtuig mee met 124 plaatsen. M.a.w., de tbg had het rijtuig afgesloten, maar daar waarschijnlijk op geen enkele manier melding van gemaakt in zijn rapport. En daar sta je dan als klant. Ik durf zelfs wedden dat de klant in dat geval beschouwd wordt als een profiteur die een graantje probeert mee te pikken. En adat allemaal omdat een tbg zijn werk niet doet! Er zijn (zeer) goede tbg's, maar er zijn er ook die hun job niet waard zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef:Het antwoord: er reed wel degelijk een eersteklasrijtuig mee met 124 plaatsen. M.a.w., de tbg had het rijtuig afgesloten, maar daar waarschijnlijk op geen enkele manier melding van gemaakt in zijn rapport. En daar sta je dan als klant. Ik durf zelfs wedden dat de klant in dat geval beschouwd wordt als een profiteur die een graantje probeert mee te pikken. En adat allemaal omdat een tbg zijn werk niet doet! Er zijn (zeer) goede tbg's, maar er zijn er ook die hun job niet waard zijn.
Wraakroepend :-(
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door jan_olieslagers »

Russische automobilisten hebben standaard een dash-cam om bewijsmateriaal in te zamelen voor het geval het zou nodig zijn.
Equivalent voor treinreizigers? Smartphone in permanente opnamemodus?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:Rapport van de tbg? Dat zal wel van de tbg afhangen, zeker? Wij hebben het meegemaakt dat we in Brussel-Noord een IC namen naar Halle met een 8-tal M6-rijtuigen, maar het eersteklasrijtuig was gesloten en niet verlicht. Meer uit principe dan om de ongelooflijke som die je dan terugbetaald krijg, dien ik klacht in. Het antwoord: er reed wel degelijk een eersteklasrijtuig mee met 124 plaatsen. M.a.w., de tbg had het rijtuig afgesloten, maar daar waarschijnlijk op geen enkele manier melding van gemaakt in zijn rapport. En daar sta je dan als klant.
Conclusie: foto's nemen om aan te tonen dat het rijtuig was afgesloten. Het is triest maar de NMBS is blijkbaar op geen andere manier te overtuigen dan wanneer je met onomstotelijke bewijzen komt.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door overweg13 »

Inderdaad, en dan staan we stom dat het pietluttigste incident in geuren en kleuren in de pers terecht komt. Ze werken het verdorie op die manier zelf in de hand!
Met vriendelijke groet

overweg13
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door Matthias »

Vandaag kreeg ik een brief in de bus van NMBS, met formele excuses en een geschenkbiljet, te gebruiken op een dag naar keuze voor een heen-en-terugreis in eerste klasse. Eind goed, al goed, al bij al.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door overweg13 »

Ik heb een antwoord gekregen op een vraag over het verdwijnen van de alternatieve terugreis. Het antwoord is uitvoerig en komt terug op de meeste van de door mij gemaakte opmerkingen. Toch heb ik een resem bezwaren tegen de argumentatie van de NMBS, maar ik weet uit ervaring dat het geen zin heeft om een antwoord op het antwoord te formuleren, omdat daar toch nooit op ingegaan wordt. Vandaar dat ik mijn antwoord via het aangehechte bestand de wereld in stuur. In het zwart de letterlijke tekst van de NMBS, in het rood mijn opmerkingen, waarvan ik hoop dat ze langs deze weg toch nog ergens ter ore komen van de bevoegde persoon. Sophie?

alternatieve terugreis.doc
(29.5 KiB) 270 keer gedownload
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door trainlovertje »

overweg13 schreef:Ik heb een antwoord gekregen op een vraag over het verdwijnen van de alternatieve terugreis. Het antwoord is uitvoerig en komt terug op de meeste van de door mij gemaakte opmerkingen. Toch heb ik een resem bezwaren tegen de argumentatie van de NMBS, maar ik weet uit ervaring dat het geen zin heeft om een antwoord op het antwoord te formuleren, omdat daar toch nooit op ingegaan wordt. Vandaar dat ik mijn antwoord via het aangehechte bestand de wereld in stuur. In het zwart de letterlijke tekst van de NMBS, in het rood mijn opmerkingen, waarvan ik hoop dat ze langs deze weg toch nog ergens ter ore komen van de bevoegde persoon. Sophie?
Wat ik nog steeds niet snap, is wat vereenvoudiging volgens hen wil zeggen. Het is toch niet zo dat het ingewikkeld is om een vervoersbewijs uit te kiezen als je gewoon van een ander station wil vertrekken bij de terugreis? (Datzelfde geldt trouwens ook voor reizen met de via-biljetten.) De meeste reizigers weten niet eens af van het bestaan, dus voor hen zal het ook niet echt eenvoudiger worden. Laat degene die ervan weten er dan ook van profiteren.
En het strafste is dat ze het dan nog maar gedeeltelijk afschaffen. "Het bestaat nog, maar..." Eenvoudiger is inderdaad anders.

Klantvriendelijk is het niet (en volgens NMBS zelf zijn ze daar sterk in aan het verbeteren) en hoe ze er zelf voordeel uit halen, snap ik ook niet.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door Paul »

overweg13 schreef:Ik heb een antwoord gekregen op een vraag over het verdwijnen van de alternatieve terugreis. Het antwoord is uitvoerig en komt terug op de meeste van de door mij gemaakte opmerkingen. Toch heb ik een resem bezwaren tegen de argumentatie van de NMBS, maar ik weet uit ervaring dat het geen zin heeft om een antwoord op het antwoord te formuleren, omdat daar toch nooit op ingegaan wordt. Vandaar dat ik mijn antwoord via het aangehechte bestand de wereld in stuur. In het zwart de letterlijke tekst van de NMBS, in het rood mijn opmerkingen, waarvan ik hoop dat ze langs deze weg toch nog ergens ter ore komen van de bevoegde persoon. Sophie?
Dat is klare taal, Vic, al je opmerkingen in het rood snijden hout. Vooral de discriminatie (voor de kuststations wel, voor andere stations niet) lijkt mij juridisch een belangrijk argument.
Zou je de kwestie toch niet aankaarten bij de ombudsman bijvoorbeeld? Of kan Treintrambus hier geen rol in spelen?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
keignaert

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door keignaert »

Waarschijnlijk niet zo aangewezen om te verwijzen naar de discriminatie met de kuststations . De reactie van NMBS zou kunnen zijn dat de uitzondering voor de kuststations ook afgeschaft wordt bij een volgende tariefaanpassing. En dan gaat andere reizigers dan weer ontevreden zijn die nu trein nemen naar kuststation dan wandelen of met tram naar ander kuststation om terug te keren naar binnenland.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door Paul »

keignaert schreef:Waarschijnlijk niet zo aangewezen om te verwijzen naar de discriminatie met de kuststations . De reactie van NMBS zou kunnen zijn dat de uitzondering voor de kuststations ook afgeschaft wordt bij een volgende tariefaanpassing. En dan gaat andere reizigers dan weer ontevreden zijn die nu trein nemen naar kuststation dan wandelen of met tram naar ander kuststation om terug te keren naar binnenland.
Dat is precies wat wandelaars in de Ardennen of gelijk waar in het binnenland ook willen. Waarom moet het voor de enen kunnen en voor de anderen niet? Dat is je reinste discriminatie.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
keignaert

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door keignaert »

Paul schreef:
Dat is precies wat wandelaars in de Ardennen of gelijk waar in het binnenland ook willen. Waarom moet het voor de enen kunnen en voor de anderen niet? Dat is je reinste discriminatie.
Ik sta volledig achter de vraag om de uitzondering (ander vertrekstation voor de terugreis) opnieuw toe te passen voor het ganse land. Maar als je de discriminatie ten opzichte van de kuststations als argument aanwendt loop je het risico dat de NMBS om de discriminatie op te heffen de uitzonderingsmaatregel overal ( dus ook aan de kust) afschaft bij een volgende tariefwijziging. Dus is het aangewezen andere argumenten te gebruiken om de terugkeer naar de vroegere toestand ( ander station voor aanvatten terugreis) te bekomen.

Overigens heb ik nooit begrepen waarom de weekendkorting enkel gegeven zou worden voor een heen- en terugreis . Als ik een enkele reis Brugge-Genk maak tijdens het week-end krijg ik geen korting . Maar als ik een heen-en terugreis Brugge-Blankenberge maak krijg ik wel week-endtarief . Dus voor de 200km (die veel meer opbrengt voor de NMBS...) geen korting; voor de 30 km wel korting . Is dit ook geen discriminatie ?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door Steve »

keignaert schreef: Overigens heb ik nooit begrepen waarom de weekendkorting enkel gegeven zou worden voor een heen- en terugreis . Als ik een enkele reis Brugge-Genk maak tijdens het week-end krijg ik geen korting . Maar als ik een heen-en terugreis Brugge-Blankenberge maak krijg ik wel week-endtarief . Dus voor de 200km (die veel meer opbrengt voor de NMBS...) geen korting; voor de 30 km wel korting . Is dit ook geen discriminatie ?
Dat is volgens mij de kern van de hele zaak. Die hele discussie rond het alternatieve station voor de terugreis heeft enkel en alleen bestaansreden doordat de weekendkorting enkel voor een heen- en terugreis wordt toegepast en mensen dan begrijpelijkerwijs niet gestraft willen worden omdat ze toevallig vanaf een andere plaats terugreizen.

Pas de weekendkorting flexibeler toe (alle verplaatsingen vanaf X kilometer, twee enkele reizen op dezelfde dag ongeacht de stations, of zelfs gewoon alle ritten in het weekend) en je kunt al die uitzonderingen en discussie errond linea recta naar de prullenmand verwijzen.

Het zou trouwens perfect passen in de logica van "vereenvoudiging" die zo hard verdedigd wordt door de NMBS...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door groentje »

Wie weet werken ze wel aan zo'n regeling...
FrederikD
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: NMBS negeert eigen vervoersvoorwaarden

Bericht door FrederikD »

Dat is inderdaad de bedoeling. Ziehier een interview met Bart De Groote, directeur marketing en Sales in Mondig Mobiel:

Wij hebben op 1 februari tamelijk positief gereageerd, maar we hebben een probleem met het wegvallen van de alternatieve terugreis, die bijvoorbeeld heel interessant was voor wandelaars. Zeker, het was een niche, maar zelfs in die mate dat het loketpersoneel deze mogelijkheid niet kende. Aankoop via automaten en internet ging sowieso niet. Denkt u aan alternatieven voor dit publiek?
De terugweg van een ander station was een product dat wij heel weinig verkochten. We staan onder druk om te rationaliseren en we werken aan een vereenvoudiging van de tarieven. In het kader daarvan werken we toe naar een weekendticket voor de helft van de prijs, ook voor een enkele rit. Als het aan mij ligt komt dat er zo snel mogelijk. Dit zou ook een oplossing bieden voor de wandelaars.

bron
Plaats reactie