Vakantie Periode's Wanneer????

Alles over reizigerstreinen in België.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Vakantie Periode's Wanneer????

Bericht door Eric0641 »

wanneer zijn de vakantie periode's van de NMBS?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Vakantie Periode's Wanneer????

Bericht door CursorX »

De NMBS blijft permanent open, er is geen verlof voorzien :) :mrgreen:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vakantie Periode's Wanneer????

Bericht door trainlovertje »

Dat staat in elke IC-brochure en elke lijnbrochure die je op de website kan downloaden. Let er wel op dat er een verschil is tussen vakantieperiode en toeristische periode.
Bijvoorbeeld hier, op de voorlaatste pagina: http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... 6CCEC9.pdf
keignaert

Re: Vakantie Periode's Wanneer????

Bericht door keignaert »

In ieder geval vastgesteld dat de vakantieperiode bij de NMBS de laatste tien jaar veel langer geworden is . Vroeger was dit enkel een tweetal weken einde juli / begin augustus . Nu is het grootste gedeelte van juli/augustus vakantieperiode . Op bepaalde lijnen zelfs helemaal geen treinen meer ( Aalst /Burst) maar ook op lijnen met veel pendelaars ( bv Brussel Dendermonde ) valt de dienstverlening in de vakantieperiode zelfs in de spits zeer mager uit ( enkel nog 1 L trein per uur indien " geen technische problemen"). Is voor sommige collega's reden om met de wagen verplaatsing te maken in de vakantieperiode ( toch minder verkeer op de weg) .

Uit de bijlage waar trainlover verwijst in zijn vorige post blijkt dat de vakantieperiode dit jaar zelfs de volledige maand juli en augustus duurt. Ook een primeur denk ik ..... Besparingsmaatregelen waar weinig ruchtbaarheid aan gegeven worden .
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Vakantie Periode's Wanneer????

Bericht door am62 »

Sstttt, niet te luid spreken want anders pakken ze volgend jaar ook nog de Krokusvakantie mee...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vakantie Periode's Wanneer????

Bericht door rvdborgt »

keignaert schreef:Uit de bijlage waar trainlover verwijst in zijn vorige post blijkt dat de vakantieperiode dit jaar zelfs de volledige maand juli en augustus duurt. Ook een primeur denk ik ..... Besparingsmaatregelen waar weinig ruchtbaarheid aan gegeven worden .
De zomervakantie bij de NMBS loopt dit jaar zelfs door tot na de schoolvakantie. Ik voorspel op vrijdag 1 september toch wat ontevreden reizigers.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Vakantie Periode's Wanneer????

Bericht door overweg13 »

keignaert schreef:
Uit de bijlage waar trainlover verwijst in zijn vorige post blijkt dat de vakantieperiode dit jaar zelfs de volledige maand juli en augustus duurt. Ook een primeur denk ik ..... Besparingsmaatregelen waar weinig ruchtbaarheid aan gegeven worden .
Dat was verleden jaar ook al zo. Qua materieel lijkt het moeilijker en moeilijker te worden om tegelijk veel treinen naar de Kust in te leggen en toch een volledige spitsdienst te laten rijden. Vandaar dat beide perioden zoveel mogelijk niet samenvallen.Ook nieuw sinds verleden jaar is dat ook de volledige Paasvakantie nu vakantieperiode is.
Met vriendelijke groet

overweg13
keignaert

Re: Vakantie Periode's Wanneer????

Bericht door keignaert »

Blijkbaar heeft NS niet hetzelfde probleem .

Zie
http://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-rei ... dagen.html
Dienstregeling op feestdagen en vakanties
NS rijdt in principe het hele jaar door dezelfde dienstregeling. Wel is er af en toe een speciale dienstregeling. Bijvoorbeeld de Oranjedienstregeling op Koningsdag of een zondagdienstregeling met Pasen en Hemelvaart. Check kort voor vertrek de Reisplanner of NS Reisplanner Xtra.
[/i.
Dus blijkbaar daar geen verminderde dienstverlening tijdens vakantieperiode
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vakantie Periode's Wanneer????

Bericht door Shrek »

keignaert schreef: Uit de bijlage waar trainlover verwijst in zijn vorige post blijkt dat de vakantieperiode dit jaar zelfs de volledige maand juli en augustus duurt. Ook een primeur denk ik ..... Besparingsmaatregelen waar weinig ruchtbaarheid aan gegeven worden .
Ja en nee. Er zijn de laatste jaren soweiso al een heel aantal treinen bijgekomen en van meer capaciteit voorzien in de normale L/S/IC-dienst. Daardoor dienen op vele lijnen de P-treinen enkel nog voor extra capaciteit en niet om gaten in de dienstregeling op te vullen. Ik reis genoeg met de trein om te zien dat gedurende heel juli en augustus die extra capaciteit niet nodig is. In die periodes kan een heel aantal P-treinen effectief gemist worden.
Natuurlijk zijn er dan nog die paar P-treinen die de gaten in de dienstregeling moeten opvullen die er dan ook tussenuitvallen en dat is dan wel jammer.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vakantie Periode's Wanneer????

Bericht door Steve »

keignaert schreef: Dus blijkbaar daar geen verminderde dienstverlening tijdens vakantieperiode
Ach, dat compenseren ze ruimschoots door de helft van de trein eruit te gooien zodra er een beetje wind hangt... :wink:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Vakantie Periode's Wanneer????

Bericht door Dieselfreak »

Steve schreef:Ach, dat compenseren ze ruimschoots door de helft van de trein eruit te gooien zodra er een beetje wind hangt... :wink:
Da's dan weer waar, van zodra het wat harder waait of een paar vlokjes sneeuw vallen, worden in Nederland de helft van de treinen geschrapt. Daar hebben ze in België toch minder last van. Ja, echt extreme weersomstandigheden kunnen in België het treinverkeer ook flink overhoop halen, maar een stevig briesje of enkele vlokjes sneeuw zijn voor de NMBS geen ramp.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vakantie Periode's Wanneer????

Bericht door rvdborgt »

Dieselfreak schreef:
Steve schreef:Ach, dat compenseren ze ruimschoots door de helft van de trein eruit te gooien zodra er een beetje wind hangt... :wink:
Da's dan weer waar, van zodra het wat harder waait of een paar vlokjes sneeuw vallen, worden in Nederland de helft van de treinen geschrapt. Daar hebben ze in België toch minder last van. Ja, echt extreme weersomstandigheden kunnen in België het treinverkeer ook flink overhoop halen, maar een stevig briesje of enkele vlokjes sneeuw zijn voor de NMBS geen ramp.
De criteria voor sneeuw zijn inmiddels gelukkig bijgesteld. Dit jaar heeft NS dan ook nog geen aangepaste dienstregeling wegens sneeuw gereden.
De aanpassing bestaat er trouwens uit dat daar waar er kwartierdiensten zijn, er om het halfuur gereden wordt. Bij de NMBS is het aantal trajecten waar je dat zou kunnen toepassen nogal beperkt.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vakantie Periode's Wanneer????

Bericht door groentje »

Hadden ze dat vorige week niet gedaan op die stormachtige donderdag? Maar het is inderdaad lang zo frequent niet meer, ja.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Vakantie Periode's Wanneer????

Bericht door overweg13 »

Wat ik bij die vakantieperiodes wel eens bedenk op een onbewaakt ogenblik, is dat reizigers die buiten de vakantieperiodes al dikwijls opeengepakt zitten, nu eindelijk eens zouden kunnen genieten van rustige, niet overbevolkte treinen. En wat doet men dan? Men vermindert het aantal treinen en krimpt de samenstelling in. En zo komen die reizigers van de regen in de drop.
Al is het natuurlijk in de meeste gevallen wel perfect te beantwoorden. Ik vraag me trouwens af hoelang het nog duurt voor ook de vastenvakantie (en misschien zelfs de Allerheiligenvakantie) rcv zullen worden. Want zeker in de eerste periode zakt het aantal reizigers flink...
Met vriendelijke groet

overweg13
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Vakantie Periode's Wanneer????

Bericht door Matthias »

overweg13 schreef:Wat ik bij die vakantieperiodes wel eens bedenk op een onbewaakt ogenblik, is dat reizigers die buiten de vakantieperiodes al dikwijls opeengepakt zitten, nu eindelijk eens zouden kunnen genieten van rustige, niet overbevolkte treinen. En wat doet men dan? Men vermindert het aantal treinen en krimpt de samenstelling in. En zo komen die reizigers van de regen in de drop.
Al is het natuurlijk in de meeste gevallen wel perfect te beantwoorden. Ik vraag me trouwens af hoelang het nog duurt voor ook de vastenvakantie (en misschien zelfs de Allerheiligenvakantie) rcv zullen worden. Want zeker in de eerste periode zakt het aantal reizigers flink...
Dat is inderdaad zo één van die dingen die ik nooit degelijk begrepen heb, het schrappen van P-treinen kan ik nog begrijpen, maar het inkrimpen van reguliere IC-treinen veel minder. Proportioneel gezien sta ik altijd meer recht in de vakantieperiode dan tijdens niet-vakantieperiode en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Nevengeschikte vraag; is 1 treinstel minder inzetten echt zo'n grote kostenbesparing?
Plaats reactie