spoorwerken weekend
Geplaatst: 05 mar 2017, 09:45
Heb er alle begrip voor dat er spoorwerken dienen te gebeuren en dat deze, gelet op het geringere aantal treinen en reizigers bij voorkeur in het week-end te gebeuren .
Maar de gevolgen van die spoorwerken worden door de NMBS blijkbaar nogal optimistisch ingeschat in de aangepaste dienstregeling .
Zo zijn er dit week-end weer spoorwerken tussen Gent en Brussel (rechtstreekse lijn) met een aangepaste dienstregeling van o.m. IC Oostende Eupen tot gevolg.
Vastgesteld dat gisteren zaterdag de ganse dag door de IC Oostende Eupen reeds met een kwartier vertraging vertrokken is vanuit Oostende . Bijna systematisch kwam de trein uit Eupen met 25 min vertraging toe (dit reeds rekening gehouden met de aangepaste en vooraf aangekondigde dienstregeling) . Voorziene aankomst: .24 . Ditzelfde stel wordt verondersteld om op .40 reeds terug naar Eupen te vertrekken . Kwam gemiddeld in Oostende toe rond .50. Dan nog reizigers laten uitstappen/instappen en procedure wijziging machinist (naar stuurstandrijtuig kant binnenland. Dus vertrek ten vroegste aan .55 ( reeds 15 min vertraging op voorziene dienstregeling).
N.B. Een paar IC 1 hadden minder vertraging maar dit kwam blijkbaar doordat men ze in de andere richting beperkt had tot Welkenraedt ....
De rubriek storingen op de NMBS website gaf geen onvoorziene storingen zodat kan worden aangenomen dat de vertraging voortkwam door de werken ( en niet door andere redenen).
De chronische vertraging is dus te wijten aan een te optimistische inschatting van de gevolgen van de spoorwerken . Op een traject Oostende Eupen van meer dan 3 uur met belangrijke spoorwerken onderweg blijkt een keertijd in kopstation Oostende van 14 minuten niet realistisch en is dit om problemen vragen . In dgl omstandigheden dient ofwel de dienstregeling nog met een groter aantal minuten verlengd of zou er een extrastel moeten voorzien worden dat dan wel op tijd kan vertrekken in Oostende . Het is niet aanvaardbaar dat op een van de hoofdassen dergelijke te voorziene toestand wordt " georganiseerd"met alle gevolgen voor gemiste aansluitingen onderweg (zeker met een reeds niet frequent aanbod op vele lijnen tijdens het week-end)
Dus niet zozeer de spoorwerken zijn het probleem maar wel de aanpassing van dienstregeling en materieel ten gevolge van die werken ...
N.B. Bijkomend probleem is dat deze toestand geen enkele ( zelfs niet oppervlakkige) reiniging toelaat... Anders loopt in Oostende (normaal 20 min keertijd voor Oostende Eupen)nog iemand door de trein om zichtbaar vuil dat rondslingert ( dus niet de vuilnisbakken) op te ruimen . Dus op het einde van de dag is de netheid ver te zoeken. Zelfs reeds in vertrekstation van een lang traject .
Maar de gevolgen van die spoorwerken worden door de NMBS blijkbaar nogal optimistisch ingeschat in de aangepaste dienstregeling .
Zo zijn er dit week-end weer spoorwerken tussen Gent en Brussel (rechtstreekse lijn) met een aangepaste dienstregeling van o.m. IC Oostende Eupen tot gevolg.
Vastgesteld dat gisteren zaterdag de ganse dag door de IC Oostende Eupen reeds met een kwartier vertraging vertrokken is vanuit Oostende . Bijna systematisch kwam de trein uit Eupen met 25 min vertraging toe (dit reeds rekening gehouden met de aangepaste en vooraf aangekondigde dienstregeling) . Voorziene aankomst: .24 . Ditzelfde stel wordt verondersteld om op .40 reeds terug naar Eupen te vertrekken . Kwam gemiddeld in Oostende toe rond .50. Dan nog reizigers laten uitstappen/instappen en procedure wijziging machinist (naar stuurstandrijtuig kant binnenland. Dus vertrek ten vroegste aan .55 ( reeds 15 min vertraging op voorziene dienstregeling).
N.B. Een paar IC 1 hadden minder vertraging maar dit kwam blijkbaar doordat men ze in de andere richting beperkt had tot Welkenraedt ....
De rubriek storingen op de NMBS website gaf geen onvoorziene storingen zodat kan worden aangenomen dat de vertraging voortkwam door de werken ( en niet door andere redenen).
De chronische vertraging is dus te wijten aan een te optimistische inschatting van de gevolgen van de spoorwerken . Op een traject Oostende Eupen van meer dan 3 uur met belangrijke spoorwerken onderweg blijkt een keertijd in kopstation Oostende van 14 minuten niet realistisch en is dit om problemen vragen . In dgl omstandigheden dient ofwel de dienstregeling nog met een groter aantal minuten verlengd of zou er een extrastel moeten voorzien worden dat dan wel op tijd kan vertrekken in Oostende . Het is niet aanvaardbaar dat op een van de hoofdassen dergelijke te voorziene toestand wordt " georganiseerd"met alle gevolgen voor gemiste aansluitingen onderweg (zeker met een reeds niet frequent aanbod op vele lijnen tijdens het week-end)
Dus niet zozeer de spoorwerken zijn het probleem maar wel de aanpassing van dienstregeling en materieel ten gevolge van die werken ...
N.B. Bijkomend probleem is dat deze toestand geen enkele ( zelfs niet oppervlakkige) reiniging toelaat... Anders loopt in Oostende (normaal 20 min keertijd voor Oostende Eupen)nog iemand door de trein om zichtbaar vuil dat rondslingert ( dus niet de vuilnisbakken) op te ruimen . Dus op het einde van de dag is de netheid ver te zoeken. Zelfs reeds in vertrekstation van een lang traject .