Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel
Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel
Is er een risico dat een volgende trein op dezelfde lijn op de losgekoppelde wagons kan rijden of is dit onmogelijk door veiligheidsvoorzieningen?
Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel
Dat is inderdaad onmogelijk.dcr schreef:Is er een risico dat een volgende trein op dezelfde lijn op de losgekoppelde wagons kan rijden of is dit onmogelijk door veiligheidsvoorzieningen?
Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel
Wanneer leren journalisten nu eens het verschil tussen "wagons" en "rijtuigen"?
-
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel
Op de helling tussen Luik en Ans dus? Enkele vraagjes:
- Vanaf het moment dat de koppeling gebroken was (en de elektrische kabels kapot getrokken waren), kregen beide treindelen dan meteen een automatische noodremming? Want ze zijn blijkbaar heel kort op elkaar tot stilstand gekomen.
- Had er een eventuele kans bestaan dat die beide rijtuigen gewoon weer bergaf zouden gerold zijn? Zou het bijvoorbeeld verschil gemaakt hebben moest er achteraan geen HLE 18 meer gehangen hebben? De gevolgen daarvan zouden uiteraard catastrofaal geweest zijn.
- Vanaf het moment dat de koppeling gebroken was (en de elektrische kabels kapot getrokken waren), kregen beide treindelen dan meteen een automatische noodremming? Want ze zijn blijkbaar heel kort op elkaar tot stilstand gekomen.
- Had er een eventuele kans bestaan dat die beide rijtuigen gewoon weer bergaf zouden gerold zijn? Zou het bijvoorbeeld verschil gemaakt hebben moest er achteraan geen HLE 18 meer gehangen hebben? De gevolgen daarvan zouden uiteraard catastrofaal geweest zijn.
Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel
Door het (bijzonder onzacht) verbreken van alle koppelingen zullen ook wel de remleidingen leeglopen, waardoor de remmen automatisch geactiveerd worden. Ze hebben immers luchtdruk nodig om los te zijn, wat in situaties als deze een groot verschil maakt...
Misschien zullen ook andere remsystemen geactiveerd worden (zoals railremmen, al weet ik niet of de M6 die heeft) maar dat zullen anderen veel beter kunnen uitleggen.
Misschien zullen ook andere remsystemen geactiveerd worden (zoals railremmen, al weet ik niet of de M6 die heeft) maar dat zullen anderen veel beter kunnen uitleggen.
Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel
Dat soort actiefilm scenarios kan gelukkig niet echt gebeuren. De remmen spannen bij zo'n breuk automatisch aan.trainlovertje schreef:Op de helling tussen Luik en Ans dus? Enkele vraagjes:
- Vanaf het moment dat de koppeling gebroken was (en de elektrische kabels kapot getrokken waren), kregen beide treindelen dan meteen een automatische noodremming? Want ze zijn blijkbaar heel kort op elkaar tot stilstand gekomen.
- Had er een eventuele kans bestaan dat die beide rijtuigen gewoon weer bergaf zouden gerold zijn? Zou het bijvoorbeeld verschil gemaakt hebben moest er achteraan geen HLE 18 meer gehangen hebben? De gevolgen daarvan zouden uiteraard catastrofaal geweest zijn.
De remcilinders lopen wel langzaam leeg, maar je hebt minstens een paar uur om de parkeerremmen aan te zetten vooraleer de trein gaat beginnen bollen.
Re: RE: Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel
Wat is het verschil? Ik weet het ook niet, ook al heb ik een bovengemiddelde kennis en een soms te grote interesse in het spoor.LHOON schreef:Wanneer leren journalisten nu eens het verschil tussen "wagons" en "rijtuigen"?
Re: RE: Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel
Een wagon vervoert goederen, een rijtuig mensen. Zo eenvoudig is het. Al wordt het strikte onderscheid vooral in spoorwegkringen gemaakt, in het dagelijkse taalgebruik is het verschil veel minder strikt.rdv schreef:Wat is het verschil? Ik weet het ook niet, ook al heb ik een bovengemiddelde kennis en een soms te grote interesse in het spoor.LHOON schreef:Wanneer leren journalisten nu eens het verschil tussen "wagons" en "rijtuigen"?
Re: RE: Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel
In het Frans worden dit "wagons" en "voitures".Steve schreef:Een wagon vervoert goederen, een rijtuig mensen. Zo eenvoudig is het. Al wordt het strikte onderscheid vooral in spoorwegkringen gemaakt, in het dagelijkse taalgebruik is het verschil veel minder strikt.rdv schreef:Wat is het verschil? Ik weet het ook niet, ook al heb ik een bovengemiddelde kennis en een soms te grote interesse in het spoor.LHOON schreef:Wanneer leren journalisten nu eens het verschil tussen "wagons" en "rijtuigen"?
En toch heette de slaapwagenfirma van Nagelmaeckers "Wagons-Lits" en niet "Voitures-Lits"...
Om maar te zeggen dat het zelfs in spoorwegkringen niet altijd even strikt is...
Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel
En toch is het al wel eens gebeurd.Shrek schreef: Dat soort actiefilm scenarios kan gelukkig niet echt gebeuren. De remmen spannen bij zo'n breuk automatisch aan.
Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel
Waar en wanneer is dat gebeurd?Asterix schreef:En toch is het al wel eens gebeurd.Shrek schreef: Dat soort actiefilm scenarios kan gelukkig niet echt gebeuren. De remmen spannen bij zo'n breuk automatisch aan.
Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel
Recent in vorst nog een desiro die vanzelf vertrok, en een tijdje geleden heeft ook de eerste onbemande rit tussen Tienen en Landen plaats gevonden...
Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel
Ja dat klopt maar daar zijn andere zaken misgegaan.profke schreef:Recent in vorst nog een desiro die vanzelf vertrok, en een tijdje geleden heeft ook de eerste onbemande rit tussen Tienen en Landen plaats gevonden...
Bij koppeling breuk zoals hier loopt de remleiding leeg en alle delen vallen onmiddellijk stil.