Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Bericht door Steven »

profke schreef:Recent in vorst nog een desiro die vanzelf vertrok, en een tijdje geleden heeft ook de eerste onbemande rit tussen Tienen en Landen plaats gevonden...
Beide gevallen zijn te wijten aan het niet naleven van een aantal regels wat betreft het immobiliseren van een trein bij stilstand, dit heeft dus niets met dit geval te maken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Bericht door Steven »

Asterix schreef:Er is nochtans al een incident beschreven waarbij door de terugslag van de koppeling de remleiding werd dichtgezet en dan zit je toch met een probleem?
Dat geeft inderdaad een probleem, maar de kans dat je zo'n treffer twee maal meemaakt is vrij klein, hiervoor moet de beugel al hoog zwieren trouwens, de eerste beweging na ontkoppeling zou normaal neerwaarts moeten zijn en niet opwaarts.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Bericht door Steven »

Steve schreef:
2012 schreef:De koppelingen tussen desiros en breaks zijn vaste koppelingen.. geen trekhaken en beugels zoals bij rijtuigen
En is het risico op koppelingsbreuk dan veel lager?

Is in het geval van de M6 waarvan hier sprake was de beugel losgekomen (bijvoorbeeld wegens niet hard genoeg aangespannen) of is een van beide daadwerkelijk afgebroken? Als het echt dat is, zie ik niet waarom dat (in theorie) ook niet zou kunnen gebeuren bij een stel met vaste koppelingen?

Ongeacht welke soort koppeling men gebruikt tussen rijtuigen blijven er steeds breekbare luchtslangen aanwezig. Deze zullen bij elke koppelingsbreuk breken/scheuren en er dus voor zorgen dat de remmen vastlopen. Het enige punt waarbij dit niet zou voorvallen is de onvoorziene automatisch ontkoppelingen een GF koppeling zoals dat het geval was bij die breaks waarna men deze heeft aangepast.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: RE: Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Bericht door nighttrain »

Portbou schreef:
Steve schreef:
rdv schreef: Wat is het verschil? Ik weet het ook niet, ook al heb ik een bovengemiddelde kennis en een soms te grote interesse in het spoor.
Een wagon vervoert goederen, een rijtuig mensen. Zo eenvoudig is het. Al wordt het strikte onderscheid vooral in spoorwegkringen gemaakt, in het dagelijkse taalgebruik is het verschil veel minder strikt.
In het Frans worden dit "wagons" en "voitures".

En toch heette de slaapwagenfirma van Nagelmaeckers "Wagons-Lits" en niet "Voitures-Lits"...

Om maar te zeggen dat het zelfs in spoorwegkringen niet altijd even strikt is...
In de geschiedenis zijn er 3 uitzonderingen gemaakt op de term WAGON voor rijtuig of voiture.
In 1872 bij het onstaan van de WAGON-Lits van Nagelmackers en in 1918 en 1940 voor de benaming van de WAGON de l'armistice , waarin de vredesakkoorden zijn getekend tussen Duitsland en Frankrijk.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:
Asterix schreef:Er is nochtans al een incident beschreven waarbij door de terugslag van de koppeling de remleiding werd dichtgezet en dan zit je toch met een probleem?
Dat geeft inderdaad een probleem, maar de kans dat je zo'n treffer twee maal meemaakt is vrij klein, hiervoor moet de beugel al hoog zwieren trouwens, de eerste beweging na ontkoppeling zou normaal neerwaarts moeten zijn en niet opwaarts.
Toch niet , de beweging is opwaarts door de druk van de uitstromende lucht aan 5BAR. Voeg daarbij ook nog de ontkoppelde algemene leiding aan toe met een uitstoot vann 9Bar , dan heb je een "slangendans". Een rangeerder zal altijd een neerwaartse kracht moeten uiroefenen bij bv een continuiteits proef.
Want bij een ongekontroleerde ontkoppeling zullen de koppelstukken uit elkaar glijden , daarom zijn ze zo ontworpen. Kan nattuurlijk gebeuren als ze ietsje happeren dat de verbinding tussen koppelstuk en flexibele slang het zal begeven. Of de zwakste schakel van het moment.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Bericht door Steven »

ik had het over de beugel van de trekhaak, als die er uitgaat moet die wel naar beneden vallen, gewoon zwaartekracht, dat de luchtslangen ook nog onderhevig zijn aan de druklucht die er uit komt weet ik ook en daardoor zijn ze zelfs vrij gevaarlijk. Als je een luchtslang niet zou vastnemen en onder controle houden bij het openen van een eindkraan zou je inderdaad goed kunnen verschieten bij de bewegingen die dergelijke slangen maken.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:ik had het over de beugel van de trekhaak, als die er uitgaat moet die wel naar beneden vallen, gewoon zwaartekracht, dat de luchtslangen ook nog onderhevig zijn aan de druklucht die er uit komt weet ik ook en daardoor zijn ze zelfs vrij gevaarlijk. Als je een luchtslang niet zou vastnemen en onder controle houden bij het openen van een eindkraan zou je inderdaad goed kunnen verschieten bij de bewegingen die dergelijke slangen maken.
U wil zeggen de koppelbeugel van de schroefkoppeling die IN de trekhaak ligt van Het andere voertuig. De schroefkoppeling wordt aangespannen met de koppelschroef. De beugel van De trekhaak bestaat niet.
Als De schroefkoppeling slecht is onder houden is het al voorgevallen dat de verbinding tussen de koppelschroef en De koppelbeugel niet flexible bewegen en na Bv een remming(samendrukken van de buffers) een bepaalde stand aannemen. Dus door die stugheid gaat De koppelbeugel uit De trekhaak komen te glijden.
Plaats reactie