Pagina 1 van 3

Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 09 mar 2017, 12:11
door Patrick
9 maart 2017
Schrijft De Standaard.
En altijd die vervelende (verkeerde) foto erbij :)

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 09 mar 2017, 12:29
door dcr
Is er een risico dat een volgende trein op dezelfde lijn op de losgekoppelde wagons kan rijden of is dit onmogelijk door veiligheidsvoorzieningen?

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 09 mar 2017, 12:46
door profke
hier is een echte foto

https://www.facebook.com/StationschefNM ... 14/?type=3
treintje.jpg
treintje.jpg (38.9 KiB) 9992 keer bekeken

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 09 mar 2017, 13:05
door Shrek
dcr schreef:Is er een risico dat een volgende trein op dezelfde lijn op de losgekoppelde wagons kan rijden of is dit onmogelijk door veiligheidsvoorzieningen?
Dat is inderdaad onmogelijk.

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 09 mar 2017, 14:06
door LHOON
Wanneer leren journalisten nu eens het verschil tussen "wagons" en "rijtuigen"?

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 09 mar 2017, 15:54
door trainlovertje
Op de helling tussen Luik en Ans dus? Enkele vraagjes:
- Vanaf het moment dat de koppeling gebroken was (en de elektrische kabels kapot getrokken waren), kregen beide treindelen dan meteen een automatische noodremming? Want ze zijn blijkbaar heel kort op elkaar tot stilstand gekomen.
- Had er een eventuele kans bestaan dat die beide rijtuigen gewoon weer bergaf zouden gerold zijn? Zou het bijvoorbeeld verschil gemaakt hebben moest er achteraan geen HLE 18 meer gehangen hebben? De gevolgen daarvan zouden uiteraard catastrofaal geweest zijn.

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 09 mar 2017, 15:59
door Steve
Door het (bijzonder onzacht) verbreken van alle koppelingen zullen ook wel de remleidingen leeglopen, waardoor de remmen automatisch geactiveerd worden. Ze hebben immers luchtdruk nodig om los te zijn, wat in situaties als deze een groot verschil maakt...
Misschien zullen ook andere remsystemen geactiveerd worden (zoals railremmen, al weet ik niet of de M6 die heeft) maar dat zullen anderen veel beter kunnen uitleggen.

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 09 mar 2017, 16:08
door Shrek
trainlovertje schreef:Op de helling tussen Luik en Ans dus? Enkele vraagjes:
- Vanaf het moment dat de koppeling gebroken was (en de elektrische kabels kapot getrokken waren), kregen beide treindelen dan meteen een automatische noodremming? Want ze zijn blijkbaar heel kort op elkaar tot stilstand gekomen.
- Had er een eventuele kans bestaan dat die beide rijtuigen gewoon weer bergaf zouden gerold zijn? Zou het bijvoorbeeld verschil gemaakt hebben moest er achteraan geen HLE 18 meer gehangen hebben? De gevolgen daarvan zouden uiteraard catastrofaal geweest zijn.
Dat soort actiefilm scenarios kan gelukkig niet echt gebeuren. De remmen spannen bij zo'n breuk automatisch aan.
De remcilinders lopen wel langzaam leeg, maar je hebt minstens een paar uur om de parkeerremmen aan te zetten vooraleer de trein gaat beginnen bollen.

Re: RE: Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 09 mar 2017, 16:09
door rdv
LHOON schreef:Wanneer leren journalisten nu eens het verschil tussen "wagons" en "rijtuigen"?
Wat is het verschil? Ik weet het ook niet, ook al heb ik een bovengemiddelde kennis en een soms te grote interesse in het spoor.

Re: RE: Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 09 mar 2017, 16:18
door Steve
rdv schreef:
LHOON schreef:Wanneer leren journalisten nu eens het verschil tussen "wagons" en "rijtuigen"?
Wat is het verschil? Ik weet het ook niet, ook al heb ik een bovengemiddelde kennis en een soms te grote interesse in het spoor.
Een wagon vervoert goederen, een rijtuig mensen. Zo eenvoudig is het. Al wordt het strikte onderscheid vooral in spoorwegkringen gemaakt, in het dagelijkse taalgebruik is het verschil veel minder strikt.

Re: RE: Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 09 mar 2017, 16:28
door Portbou
Steve schreef:
rdv schreef:
LHOON schreef:Wanneer leren journalisten nu eens het verschil tussen "wagons" en "rijtuigen"?
Wat is het verschil? Ik weet het ook niet, ook al heb ik een bovengemiddelde kennis en een soms te grote interesse in het spoor.
Een wagon vervoert goederen, een rijtuig mensen. Zo eenvoudig is het. Al wordt het strikte onderscheid vooral in spoorwegkringen gemaakt, in het dagelijkse taalgebruik is het verschil veel minder strikt.
In het Frans worden dit "wagons" en "voitures".

En toch heette de slaapwagenfirma van Nagelmaeckers "Wagons-Lits" en niet "Voitures-Lits"...

Om maar te zeggen dat het zelfs in spoorwegkringen niet altijd even strikt is...

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 09 mar 2017, 21:40
door Asterix
Shrek schreef: Dat soort actiefilm scenarios kan gelukkig niet echt gebeuren. De remmen spannen bij zo'n breuk automatisch aan.
En toch is het al wel eens gebeurd.

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 09 mar 2017, 22:15
door apestaart
Asterix schreef:
Shrek schreef: Dat soort actiefilm scenarios kan gelukkig niet echt gebeuren. De remmen spannen bij zo'n breuk automatisch aan.
En toch is het al wel eens gebeurd.
Waar en wanneer is dat gebeurd?

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 09 mar 2017, 22:44
door profke
Recent in vorst nog een desiro die vanzelf vertrok, en een tijdje geleden heeft ook de eerste onbemande rit tussen Tienen en Landen plaats gevonden...

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 09 mar 2017, 23:22
door 2012
profke schreef:Recent in vorst nog een desiro die vanzelf vertrok, en een tijdje geleden heeft ook de eerste onbemande rit tussen Tienen en Landen plaats gevonden...
Ja dat klopt maar daar zijn andere zaken misgegaan.
Bij koppeling breuk zoals hier loopt de remleiding leeg en alle delen vallen onmiddellijk stil.