Pagina 2 van 3

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 10 mar 2017, 00:13
door Bibke
Ooit stond er op het internet een filmpje waarbij door de Luxemburgse TV zender RTL gefilmd werd hoe er terug werd gekoppeld met een trein Brussel - Luxemburg. TB is een vriend en kon terug achteruitrijden met de hulp van een TB die mee was als reiziger op de trein maar dat had evengoed een TBG kunnen zijn. Is één van de redenen (om te koppelen) dat er achteruit gereden mag worden. Daarna mocht de rit verder gezet worden.

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 10 mar 2017, 09:51
door 2012
Bibke schreef:Ooit stond er op het internet een filmpje waarbij door de Luxemburgse TV zender RTL gefilmd werd hoe er terug werd gekoppeld met een trein Brussel - Luxemburg. TB is een vriend en kon terug achteruitrijden met de hulp van een TB die mee was als reiziger op de trein maar dat had evengoed een TBG kunnen zijn. Is één van de redenen (om te koppelen) dat er achteruit gereden mag worden. Daarna mocht de rit verder gezet worden.
Tegenwoordig moet je ook daar toelating voor krijgen, maar das eerder een procedure extra, bij goederentreinen gebeurt zoiets wel vaker, als reizigers trein is word dat natuurlijk een media event he... tis vrij ongevaarlijk, op 1 punt na.... wat als er net iemand van rijtuig verloopt op moment van de koppelingsbreuk.... maar ontsporing en blijven rijden van de delen is uitgesloten bij dit type incidenten omdat de lucht leiding ook ontkoppeld en leeglooen van remleiding zorgt voor aansluiten van de remmen op beide treindelen. Ver gaan die dus nooit uit elkaar staan.

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 10 mar 2017, 10:09
door Paul
2012 schreef:... maar ontsporing en blijven rijden van de delen is uitgesloten bij dit type incidenten omdat de lucht leiding ook ontkoppeld en leeglooen van remleiding zorgt voor aansluiten van de remmen op beide treindelen. Ver gaan die dus nooit uit elkaar staan.
Ja, maar is er in bepaalde gevallen niet een risico dat, na de breuk en het loskomen van beide treindelen, het voorste treindeel een kortere remafstand heeft dan het laatste, zodat het laatste deel tegen het voorste aanbotst, met alle risico's van dien?

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 10 mar 2017, 10:23
door keignaert
Is misschien/waarschijnlijk wel vrij ongevaarlijk (omdat er terecht noodsytemen ingebouwd zijn) maar doet in elk geval toch voor de doorsnee-burger ( niet spoorwegman) ernstige vragen oproepen inzake veiligheid /onderhoud /procedures . Was gisteren in Nederland en daar was de treinbreuk in België ook breaking news.
En dit doet vermoeden dat er ook andere voorvallen zijn waar de reiziger/burger niets van snapt maar in se veel gevaarlijker zijn . Maar daaraan wordt dan geen ruchtbaarheid aan gegeven ....
Dat dit voorval media-aandacht krijgt lijkt me logisch . Kan toch niet als een fait-divers worden beschouwd . Denk toch niet dat er per dag zoveel treinbreuken zijn bij Europese passagierstreinen ... Of heb ik het hier verkeerd voor?
Ieder incident (Leuven/Ans ...) moet ook gebruikt worden om er iets uit te leren .

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 10 mar 2017, 11:17
door Glodenox
Paul schreef:Ja, maar is er in bepaalde gevallen niet een risico dat, na de breuk en het loskomen van beide treindelen, het voorste treindeel een kortere remafstand heeft dan het laatste, zodat het laatste deel tegen het voorste aanbotst, met alle risico's van dien?
Het ergste dat kan gebeuren is dat 'het voorste deel' harder kan remmen dan 'het achterste deel'. Maar aangezien beide delen aan eenzelfde snelheid aan het rijden zijn spreken we hier over relatief kleine krachten die niet voldoende mogen zijn om ongevallen te veroorzaken. Veel meer dan het induwen van de buffers zou dit niet mogen opleveren.

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 10 mar 2017, 11:31
door Shrek
keignaert schreef:Is misschien/waarschijnlijk wel vrij ongevaarlijk (omdat er terecht noodsytemen ingebouwd zijn) maar doet in elk geval toch voor de doorsnee-burger ( niet spoorwegman) ernstige vragen oproepen inzake veiligheid /onderhoud /procedures . Was gisteren in Nederland en daar was de treinbreuk in België ook breaking news.
En dit doet vermoeden dat er ook andere voorvallen zijn waar de reiziger/burger niets van snapt maar in se veel gevaarlijker zijn . Maar daaraan wordt dan geen ruchtbaarheid aan gegeven ....
Dat dit voorval media-aandacht krijgt lijkt me logisch . Kan toch niet als een fait-divers worden beschouwd . Denk toch niet dat er per dag zoveel treinbreuken zijn bij Europese passagierstreinen ... Of heb ik het hier verkeerd voor?
Ieder incident (Leuven/Ans ...) moet ook gebruikt worden om er iets uit te leren .
Ja je hebt het verkeerd voor, koppelingsbreuken zijn niet zo ongewoon. Zeker bij goederentreinen komen ze wel eens voor.
Dat er uit incidenten geleerd moet worden is uiteraard vanzelfsprekend. Daarvoor zijn er zowel bij Infrabel als NMBS mensen die grondige analyses maken en kijken of het zin heeft bepaalde systemen/procedures te veranderen.

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 10 mar 2017, 12:57
door Larch
Bij gesleepte rijtuigen, am96 en klassiekjes vind ik een koppelingsbreuk niet zo'n onschuldig gegeven.( je zal je maar net tussen die twee rijtuigen bevinden op het moment van de breuk)

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 10 mar 2017, 13:29
door Steve
Larch schreef:Bij gesleepte rijtuigen, am96 en klassiekjes vind ik een koppelingsbreuk niet zo'n onschuldig gegeven.( je zal je maar net tussen die twee rijtuigen bevinden op het moment van de breuk)
Klopt en het ongeval in Leuven heeft goed getoond wat de gevolgen kunnen zijn...

Overigens geldt die opmerking voor al het materieel, in pakweg een Desiro zul je wellicht even hard op de sporen belanden (ik vermoed dat de "flappen" en andere structuren meteen zullen scheuren als de eigenlijke koppeling tussen de rijtuigen het begeeft).

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 10 mar 2017, 13:34
door 2012
De koppelingen tussen desiros en breaks zijn vaste koppelingen.. geen trekhaken en beugels zoals bij rijtuigen

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 10 mar 2017, 13:51
door BlubBlub
Asterix schreef:
Shrek schreef: Dat soort actiefilm scenarios kan gelukkig niet echt gebeuren. De remmen spannen bij zo'n breuk automatisch aan.
En toch is het al wel eens gebeurd.
Ik herinner me alleen nog iets met een gekoppelde break waarbij de koppeling loskwam en het 2e deel op het 1e gebold was ergens aan een halte.

Alleen... waar en wanneer? Daarvoor is mijn geheugen niet goed genoeg.

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 10 mar 2017, 14:31
door keignaert
BlubBlub schreef:
En toch is het al wel eens gebeurd.
Ik herinner me alleen nog iets met een gekoppelde break waarbij de koppeling loskwam en het 2e deel op het 1e gebold was ergens aan een halte.

Alleen... waar en wanneer? Daarvoor is mijn geheugen niet goed genoeg.
Botsing tussen de 2 delen was blijkbaar in Lede.
Zie in dit verband reactie in de topic over de treinbreuk in Sint Lievens Houtem in 2012: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=10610

N.B. In Sint Lievens-Houtem ook met M6 rijtuigen volgens de foto's

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 10 mar 2017, 14:44
door Steve
2012 schreef:De koppelingen tussen desiros en breaks zijn vaste koppelingen.. geen trekhaken en beugels zoals bij rijtuigen
En is het risico op koppelingsbreuk dan veel lager?

Is in het geval van de M6 waarvan hier sprake was de beugel losgekomen (bijvoorbeeld wegens niet hard genoeg aangespannen) of is een van beide daadwerkelijk afgebroken? Als het echt dat is, zie ik niet waarom dat (in theorie) ook niet zou kunnen gebeuren bij een stel met vaste koppelingen?

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 10 mar 2017, 18:13
door 2012
Steve schreef:
2012 schreef:De koppelingen tussen desiros en breaks zijn vaste koppelingen.. geen trekhaken en beugels zoals bij rijtuigen
En is het risico op koppelingsbreuk dan veel lager?

Is in het geval van de M6 waarvan hier sprake was de beugel losgekomen (bijvoorbeeld wegens niet hard genoeg aangespannen) of is een van beide daadwerkelijk afgebroken? Als het echt dat is, zie ik niet waarom dat (in theorie) ook niet zou kunnen gebeuren bij een stel met vaste koppelingen?
Alles kan breken he... in leuven is die koppeling uiteindelijk ook doorgebroken tijdens de ontsporing...

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 10 mar 2017, 18:20
door 2012
keignaert schreef:
BlubBlub schreef:
En toch is het al wel eens gebeurd.
Ik herinner me alleen nog iets met een gekoppelde break waarbij de koppeling loskwam en het 2e deel op het 1e gebold was ergens aan een halte.

Alleen... waar en wanneer? Daarvoor is mijn geheugen niet goed genoeg.
Botsing tussen de 2 delen was blijkbaar in Lede.
Zie in dit verband reactie in de topic over de treinbreuk in Sint Lievens Houtem in 2012: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=10610

N.B. In Sint Lievens-Houtem ook met M6 rijtuigen volgens de foto's
Die breaks in Aalst - Lede zijn spontaan ontkoppeld... dan loopt de lucht leiding niet leeg. Dit kwam doordat een luchtkeaantje niet goed meer afsloot. Daar is ook een oplossing voor gevonden.
In elk geval mag je niet alles op één hoopje gooien he... zijnde incidenten met motorstellen die (half)automatische koppelingen hebben en dan de rijtuigen met beugels en trekhaken....
Beugels kunnen tijdens reacties in de trein wel es doorbreken, dit is geen alledaags feit uiteraard. Sporadisch doet zich dit eens voor en dan eerder op goederene treinen omdat je daar meer wagons aan mekaar hangt wat reacties in die treinen verhoogt en bovendien zijn de tonnages daar ook veel groter.

Re: Trein verliest wagons met passagiers tussen Luik en Brussel

Geplaatst: 10 mar 2017, 21:38
door Asterix
Er is nochtans al een incident beschreven waarbij door de terugslag van de koppeling de remleiding werd dichtgezet en dan zit je toch met een probleem?