Pagina 1 van 1

Botsing tussen twee treinen nipt voorkomen in Vorst

Geplaatst: 11 mar 2017, 19:04
door bram2727
Vrijdagnamiddag is in het vormingsstation van Vorst “dankzij de koelbloedigheid van de treinbestuurders” een botsing tussen twee treinen nipt vermeden. Dat meldt de Brusselse socialistische vakbondsman Philippe Dubois.









Infrabel bevestigt die informatie vrijdagavond niet: zij melden dat door een informaticapanne in Brussel-Zuid een tiental treinen werden geannuleerd. De eerste trein die geschrapt werd, was een P-trein tussen Brussel en Luik-Guillemins. Die trein verliet kort na 16 uur het station Vorst-Vorming toen de panne zich voordeed. De bestuurder merkte op dat er iets mis wat met de signalisatie en heeft de trein meteen gestopt, aldus de Infrabel-versie.


Advertentie



Volgens Infrabel is er wel een team van onderzoekers ter plaatse gestuurd. Om 17 uur was het probleem opgelost, zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Sacré nog.

Dubois meldt dat een ramp vermeden werd dankzij de noodrem. Zonder die noodrem had het incident tot de dood van de bestuurders kunnen rijden - zij bevonden zich op nauwelijks 1 meter van elkaar, aldus Dubois. Door deze manoeuvres werden de wissels wel beschadigd. “Volgens de eerste getuigenissen waren alle seinen gedoofd”, schrijft de vakbondsman.

Omdat het niet het eerste incident is in dit station, vraagt de socialistische spoorvakbond in Brussel (CGSP) noodmaatregelen van NMBS en Infrabel. De vakbondsman verwijst naar wat op 27 februari gebeurde in een internationale trein naar Nederland, waarbij een groot venster loskwam en binnen in de wagon gevallen is. Die trein kwam uit Vorst-Vorming, voor zijn eerste vertrek. Nog volgens de vakbondsman is ook in de nacht op donderdag een botsing tussen een Desiro en een TGV vermeden kunnen worden, opnieuw dankzij “een goede reflex van de bestuurders”.

Nog in Vorst vertrok begin januari een Desiro zonder bestuurder en ontspoorde. Daar lag een niet-geactiveerde parkeerrem en een lichte helling aan de oorzaak.

Op 18 januari werd al een paritair comité samengeroepen, waar de NMBS beloofde om onmiddellijk een diepgaand onderzoek op te starten om na te gaan wat aan de oorzaak ligt van de problemen in Vorst-Vorming. “De vakbond wacht nog altijd en moet jammer genoeg vaststellen dat de incidenten blijven duren, en zo het personeel in gevaar brengen.”


http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170310_02773711

Re: Botsing tussen twee treinen nipt voorkomen in Vorst

Geplaatst: 11 mar 2017, 21:15
door trainlovertje
Zever in pakskes noemen wij dat thuis. Maar ik had niet veel anders verwacht, nadat ik 'CGSP' zag staan.
Wat heeft die venster die loskwam of die ontspoorde Desiro te maken met die eventuele bijna-aanrijding door een informaticapanne?
En hoe kan je tot op 1 meter van een trein voor je tot stilstand komen? Dan ben je door een rood of gedoofd sein gereden (en dat zou niet mogen, want je rijdt daar steeds in kleine beweging, dacht ik), toch?
En dan ben ik eens benieuwd wat er waar zou zijn van dat verhaal met die TGV...

Re: Botsing tussen twee treinen nipt voorkomen in Vorst

Geplaatst: 11 mar 2017, 23:17
door Steven
net doordat ze je in kleine beweging laten rijden is het perfect mogelijk om twee treinen naar hetzelfde spoor te trekken. Doen ze geregeld, hoe kan je anders 2 desiro's laten koppelen? Je moet natuurlijk wel in acht nemen dat als je een trein naar een bezet spoor laat rijden er voldoende vrije plaats moet zijn op dat spoor om die tweede trein bij te krijgen.

Re: Botsing tussen twee treinen nipt voorkomen in Vorst

Geplaatst: 12 mar 2017, 00:56
door trainlovertje
Steven schreef:net doordat ze je in kleine beweging laten rijden is het perfect mogelijk om twee treinen naar hetzelfde spoor te trekken. Doen ze geregeld, hoe kan je anders 2 desiro's laten koppelen? Je moet natuurlijk wel in acht nemen dat als je een trein naar een bezet spoor laat rijden er voldoende vrije plaats moet zijn op dat spoor om die tweede trein bij te krijgen.
Ja ok, maar in zo'n geval heeft die seinstoring er toch niets mee te maken dat er bijna een ongeval zou plaats gevonden hebben? Of toch niet voor zover ik het kan volgen..

Re: Botsing tussen twee treinen nipt voorkomen in Vorst

Geplaatst: 12 mar 2017, 01:23
door Steven
In de vorming van vorst zijn de meeste bewegingen in kleine beweging. Dus daar rijden we dan altijd rit op zicht met max 30 km/u.
een seinstoring of niet een reisweg legt de operator aan. Bij een panne kunnen de seinen doven (afhankelijk van de aard van de panne) en dan zal een bestuurder altijd stoppen want een gedoofd sein dient hij te beschouwen als het meest beperkende en dat is rood, met uitzondering voor een verwittigingsein, dat beschouwen we dan als dubbel geel. Maar van deze laatste staat er geen enkele in Vorst-Rijtuigen.
Bij een panne kan men ook de controle over de reiswegen verliezen en bijgevolg ook over de juiste stand van een wissel.

Re: Botsing tussen twee treinen nipt voorkomen in Vorst

Geplaatst: 12 mar 2017, 08:32
door gysev
Het is inderdaad pure stemmingmakerij van een gefrustreerde syndicalist. Wat is er gebeurd? Een P-trein stopt bij het buitenrijden van Vorst voor een gedoofd sein (storing). De blokpost verwittigt de bestuurders die zich al klaargemeld hebben dat ze voorlopig zullen blijven staan wegens een algemene informaticastoring waardoor de uitritseinen gedoofd zijn. Een andere bestuurder heeft dat blijkbaar verkeerd begrepen en door de laagstaande zon denkt hij dat het sein open komt in kleine beweging - hij vertrekt door een gedoofd sein en stopt 20 m verder omdat hij de eerste trein voor hem in de wissels ziet staan. Tot zover de vermeden "grote ramp"...

Re: Botsing tussen twee treinen nipt voorkomen in Vorst

Geplaatst: 12 mar 2017, 09:50
door Portbou
gysev schreef:...door de laagstaande zon denkt hij dat het sein open komt in kleine beweging
Ik vind toch dat laagstaande zon niet tot misverstanden zou mogen leiden bij het lezen van een sein...

Re: Botsing tussen twee treinen nipt voorkomen in Vorst

Geplaatst: 12 mar 2017, 15:32
door Asterix
Steven schreef:net doordat ze je in kleine beweging laten rijden is het perfect mogelijk om twee treinen naar hetzelfde spoor te trekken. Doen ze geregeld, hoe kan je anders 2 desiro's laten koppelen?
Ook dat is heus niet zo eenvoudig, hoor. Normaal kan je dat niet in één en dezelfde beweging.

Re: Botsing tussen twee treinen nipt voorkomen in Vorst

Geplaatst: 12 mar 2017, 16:53
door Steven
Portbou schreef:
gysev schreef:...door de laagstaande zon denkt hij dat het sein open komt in kleine beweging
Ik vind toch dat laagstaande zon niet tot misverstanden zou mogen leiden bij het lezen van een sein...
We kunnen moeilijk de zon afschaffen he. :mrgreen:

Re: Botsing tussen twee treinen nipt voorkomen in Vorst

Geplaatst: 13 mar 2017, 17:50
door Stijn D.C.
Maar wel een "goede" zonnebril aanschaffen ;-)

Re: Botsing tussen twee treinen nipt voorkomen in Vorst

Geplaatst: 13 mar 2017, 19:47
door 2012
gysev schreef:Het is inderdaad pure stemmingmakerij van een gefrustreerde syndicalist. Wat is er gebeurd? Een P-trein stopt bij het buitenrijden van Vorst voor een gedoofd sein (storing). De blokpost verwittigt de bestuurders die zich al klaargemeld hebben dat ze voorlopig zullen blijven staan wegens een algemene informaticastoring waardoor de uitritseinen gedoofd zijn. Een andere bestuurder heeft dat blijkbaar verkeerd begrepen en door de laagstaande zon denkt hij dat het sein open komt in kleine beweging - hij vertrekt door een gedoofd sein en stopt 20 m verder omdat hij de eerste trein voor hem in de wissels ziet staan. Tot zover de vermeden "grote ramp"...
Het drama is dan eerder het syndicaat of wa :-)

Re: Botsing tussen twee treinen nipt voorkomen in Vorst

Geplaatst: 13 mar 2017, 19:58
door groentje
Er is daar inderdaad al enige tijd een hetze tussen de CGSP en het lokale diensthoofd, maar ben niet genoeg op de hoogte om te zeggen wie er het meest het gelijk aan zijn kant heeft. In elk geval lijkt mij dit inderdaad ferm opgeblazen.

Re: Botsing tussen twee treinen nipt voorkomen in Vorst

Geplaatst: 13 mar 2017, 21:07
door Eimai
Alleszins smullen de gazetten er wel van :roll:

Re: Botsing tussen twee treinen nipt voorkomen in Vorst

Geplaatst: 14 mar 2017, 08:57
door gysev
groentje schreef:Er is daar inderdaad al enige tijd een hetze tussen de CGSP en het lokale diensthoofd, maar ben niet genoeg op de hoogte om te zeggen wie er het meest het gelijk aan zijn kant heeft. In elk geval lijkt mij dit inderdaad ferm opgeblazen.
Hou het er maar op dat het diensthoofd niet de meest bekwame persoon is en dat hij zijn onkunde wegsteekt achter een tomeloze arrogantie. Maar: hoe onsympathiek ik hem ook vind, moet ik toegeven dat in deze hetze de syndicalist te ver gaat want 90% van de aangehaalde voorvallen kan je op geen enkele manier in de schoenen schuiven van die persoon.