IC trein naar Aken

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

IC trein naar Aken

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,
TTB vraagt om een IC trein naar Aken.
In sommige reacties wordt gesproken over het doortrekken van de IC uit Oostende of die van Kortrijk.
Wat is volgens jullie de beste optie?
Ik kan me inbeelden dat de gebruikers van de IC 1 niet zullen juichen op het doorknippen van de verbinding Oostende - Eupen.
Of heb ik het verkeerd?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: IC trein naar Aken

Bericht door Steve »

De meest "pijnloze" optie zou zijn om de huidige IC Kortrijk - Welkenraedt vanuit Welkenraedt door te trekken. Door de extra rittijd zal er natuurlijk wel wat veranderen: de trein heeft nu in Welkenraedt net iets meer dan 30 minuten tijd om te keren, dat is op zich al geen overbodige luxe voor zo'n lange en drukke verbinding en zal dus zeker niet volstaan om nog even op en naar te gaan tot Aken. Er zal dus sowieso het nodige extra materieel en en personeel voor nodig zijn. Bij behoud van de huidige dienstregeling zou die trein dan ook plots zo'n uur stilstaan in Aken, wat misschien te veel van het goede is.

Daarnaast is de vraag of men het zou zien zitten om zo'n relatief snelle IC door te trekken tot Aken wegens vermeende concurrentie met de HST's. De IC zou er weliswaar nog steeds zo'n 40-50 minuten langer over doen dan de Thalys en ICE (vanuit Brussel-Noord ongeveer 1.40 - 1.50 u tegenover 1.02 u voor de ICE) maar het blijft een vrij nette rittijd.

Nog een bedenking voor de IC: zijn de HLE 18 en M6 zomaar toegelaten in Aachen en/of kan dat op relatief korte termijn geregeld worden? Waren er ook geen plannen om dat stuk op 15 kV te brengen, wat de zaken nog moeilijker zou maken?

Misschien zou men dan veeleer geneigd zijn om een IC via de oude lijn 36 door te trekken vanaf Luik-Guillemins, maar dan zit je natuurlijk met een pak meer extra kilometers. Uitgaand van de huidige verbinding vanuit Quiévrain zou dit ook een zeer lange verbinding opleveren die dus nog vertragingsgevoeliger zou worden en dat zouden de vele binnenlandse pendelaars op die verbinding ongetwijfeld niet kunnen smaken.

Laatste bedenking: al het bovenstaande geldt voor de week. Tijdens het weekend heb je slechts één echte verbinding tussen Brussel en Luik (laat staan Welkenraedt) en dat is de Oostende - Eupen.

Veel "te eten en te drinken" dus...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IC trein naar Aken

Bericht door trainlovertje »

Wat ik op het net al vaker gelezen heb en persoonlijk het beste zou vinden:

1) Huidige IC Oostende - Eupen --> IC Oostende - Aken via HSL 2 én HSL 3
2) Huidige IC Kortijk - Welkenraedt --> IC Kortrijk - Eupen via HSL 2 en L37 (zonder haltes te Angleur en Pepinster)
3) Om dan het 'afgeschafte deel' Luik - Welkenraedt te vervangen: een IC tussen deze twee steden, aansluitend op de IC Oostende - Aken (met haltes in Angleur en Pepinster). En als we de M7 hebben, kan dit deel gewoon afgesplitst worden van de Oostende - Aken.

Als dit ooit kans maakt om erdoor te komen, weet ik niet. Zeker omdat het misschien een té goedkoop alternatief wordt voor de hogesnelheidsdiensten, waar de NMBS zelf nog steeds aandeelhouder/partner in is. Voor de uitvoering van dit idee heb je één of twee extra treinstammen/treinstellen nodig (voor het stuk Luik - Aken - Luik via HSL 3). Valt best mee, toch?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: IC trein naar Aken

Bericht door Steve »

trainlovertje schreef: Als dit ooit kans maakt om erdoor te komen, weet ik niet. Zeker omdat het misschien een té goedkoop alternatief wordt voor de hogesnelheidsdiensten, waar de NMBS zelf nog steeds aandeelhouder/partner in is.
Dat lijkt me inderdaad veruit het grootste obstakel voor deze optie. Bij gebruik van zowel HSL 2 als HSL 3 zit je met rittijden die amper hoger zullen zijn dan die van de HST's en dat zullen er velen écht niet zien zitten. Tenzij misschien zou blijken dat die HST's al heel succesvol zijn op de langere afstand naar Keulen/Frankfurt (in die mate dat men de reizigers tot Aken liever kwijt dan rijk is), maar daar zitten we volgens mij nog lang niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC trein naar Aken

Bericht door Shrek »

Er is nog niets beslist uiteraard, behalve dat de HLE18 gehomologeerd wordt voor Aken 3kV.

Wat ik vermoed dat het zal worden: een IC Oostende-Aken (via Welkenraedt) en een IC Kortrijk-Eupen met stops in Angleur en Pepinster. In het weekend zal er misschien een oplossing zijn met een stoptreintje naar Eupen.
Over L3 zal deze trein volgens mij niet rijden, Verviers is nu éénmaal een te grote stad om links te laten liggen.
Wat trainlovertje voorstelt is dan weer overkill voor het aantal reizigers in Oost-België. Waar ik wel voor vrees is de halte Hergenraet, deze heeft niet genoeg reizigers voor een IC-stop en zeker niet voor een extra L-trein in te leggen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC trein naar Aken

Bericht door Shrek »

Steve schreef:
trainlovertje schreef: Als dit ooit kans maakt om erdoor te komen, weet ik niet. Zeker omdat het misschien een té goedkoop alternatief wordt voor de hogesnelheidsdiensten, waar de NMBS zelf nog steeds aandeelhouder/partner in is.
Dat lijkt me inderdaad veruit het grootste obstakel voor deze optie. Bij gebruik van zowel HSL 2 als HSL 3 zit je met rittijden die amper hoger zullen zijn dan die van de HST's en dat zullen er velen écht niet zien zitten. Tenzij misschien zou blijken dat die HST's al heel succesvol zijn op de langere afstand naar Keulen/Frankfurt (in die mate dat men de reizigers tot Aken liever kwijt dan rijk is), maar daar zitten we volgens mij nog lang niet.
Dat is niet het probleem denk ik, het zijn meer de duurdere rijpaden. Met normale binnenlandse tarieven kan je een trein over HSL3 niet rendabel maken. Je zou dan een apart (hoger) Aken-tarief moeten invoeren op deze IC. Dat zou ervoor zorgen dat een hoop reizigers toch via Welkenraedt zou rijden en de nieuwe trein dus bijna leeg zou zijn.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: IC trein naar Aken

Bericht door kika »

Steve schreef:
trainlovertje schreef: Als dit ooit kans maakt om erdoor te komen, weet ik niet. Zeker omdat het misschien een té goedkoop alternatief wordt voor de hogesnelheidsdiensten, waar de NMBS zelf nog steeds aandeelhouder/partner in is.
Dat lijkt me inderdaad veruit het grootste obstakel voor deze optie. Bij gebruik van zowel HSL 2 als HSL 3 zit je met rittijden die amper hoger zullen zijn dan die van de HST's en dat zullen er velen écht niet zien zitten. Tenzij misschien zou blijken dat die HST's al heel succesvol zijn op de langere afstand naar Keulen/Frankfurt (in die mate dat men de reizigers tot Aken liever kwijt dan rijk is), maar daar zitten we volgens mij nog lang niet.
Ik heb toch de indruk dat het leeuwendeel van de reizigers verder spoort naar Keulen (en evt. verder/overstapt). Als je de analogie met Roosendaal kan maken: een internationale niet-trage verbinding blijft mijn ideaalbeeld. Zonder kaas te hebben gegeten van keertijden en huidige rijpaden: kan je niet een ander traject verlengen? Iets dat van lijn 125 komt ofzo? Qua landschap verliest de HSL3 in ieder geval van lijn 37 :wink:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IC trein naar Aken

Bericht door groentje »

kika schreef:
Steve schreef:
trainlovertje schreef: Als dit ooit kans maakt om erdoor te komen, weet ik niet. Zeker omdat het misschien een té goedkoop alternatief wordt voor de hogesnelheidsdiensten, waar de NMBS zelf nog steeds aandeelhouder/partner in is.
Dat lijkt me inderdaad veruit het grootste obstakel voor deze optie. Bij gebruik van zowel HSL 2 als HSL 3 zit je met rittijden die amper hoger zullen zijn dan die van de HST's en dat zullen er velen écht niet zien zitten. Tenzij misschien zou blijken dat die HST's al heel succesvol zijn op de langere afstand naar Keulen/Frankfurt (in die mate dat men de reizigers tot Aken liever kwijt dan rijk is), maar daar zitten we volgens mij nog lang niet.
Ik heb toch de indruk dat het leeuwendeel van de reizigers verder spoort naar Keulen (en evt. verder/overstapt). Als je de analogie met Roosendaal kan maken: een internationale niet-trage verbinding blijft mijn ideaalbeeld. Zonder kaas te hebben gegeten van keertijden en huidige rijpaden: kan je niet een ander traject verlengen? Iets dat van lijn 125 komt ofzo? Qua landschap verliest de HSL3 in ieder geval van lijn 37 :wink:
Zou kunnen, Aken is uiteindelijk toch een pak kleiner dan Keulen, en een minder belangrijk overstapstation. Maar heeft het ook niet te maken dat de prijs nogal aantikt voor de relatief nabije bestemming die Aken is als je met Thalys of ICE reist? En de alternatieven trager en vooral minder comfortabel zijn, want niet overstapvrij.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC trein naar Aken

Bericht door Shrek »

kika schreef: Ik heb toch de indruk dat het leeuwendeel van de reizigers verder spoort naar Keulen (en evt. verder/overstapt). Als je de analogie met Roosendaal kan maken: een internationale niet-trage verbinding blijft mijn ideaalbeeld. Zonder kaas te hebben gegeten van keertijden en huidige rijpaden: kan je niet een ander traject verlengen? Iets dat van lijn 125 komt ofzo? Qua landschap verliest de HSL3 in ieder geval van lijn 37 :wink:
Zoals ik hierboven al zei: over L3 zullen ze echt geen klassieke treinen inleggen. Een 3e IC over L37 is dan weer iets teveel van het goede, dus het zal spelen worden met de bestaande 2 verbindignen.
groentje schreef: Zou kunnen, Aken is uiteindelijk toch een pak kleiner dan Keulen, en een minder belangrijk overstapstation. Maar heeft het ook niet te maken dat de prijs nogal aantikt voor de relatief nabije bestemming die Aken is als je met Thalys of ICE reist? En de alternatieven trager en vooral minder comfortabel zijn, want niet overstapvrij.
Aan dat laatste zal dus misschien iets verholpen worden met een overstapvrije IC (Brussel)-Luik-Verviers-Aken.
Plaats reactie