Wat vind jij het beste motorstel

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door trainlovertje »

Men kan hier lelijk doen over de Desiro's, maar ik vind ze qua comfort eigenlijk beter dan om het even welk Duits S-Bahnmotorstel, op de Talent 2 na. En ook daar worden die treinen soms op ietwat langere afstanden ingezet, zoals de RB van Aken naar Duisburg.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door groentje »

De stoelen zijn inderdaad minder goed, en ook daar ontbreken veelal tafeltjes, maar de kleuren bevallen me wel meer. Het moet misschien niet zo bont als sommige Nederlandse of Britse treinstellen, maar ik blijf wel voorstander van een beetje meer kleur, dat hoeft niet eens veel te kosten.
Qua beenruimte vallen ze mij echter beter mee, al speelt mijn geheugen me daar misschien parten.
Maar net zo min als we onszelf met de SNCF moeten willen vergelijken, moeten we ons per se met DB willen vergelijken. Een beetje ambitie, aub, waarom wordt er niet gekeken naar de ÖBB? Heel wat Nederlandse treintypes? De DSB? De onvermijdelijke SBB?
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Wouterh12 »

Bij de motorstellen is de MS96 allicht de beste: individuele zetels, airco, een interieur dat zowel mooi als modern is, infoschermen, goed rijcomfort en je kan door de kop lopen als er gekoppeld gereden worden. Toch ook enkele fouten: de smalle deuren en de relatief lage capaciteit per stel (in tweede klasse, vooral in vergelijking met dubbeldek materiaal) maken hen ongeschikt voor (zeer) drukke ritten. In de spits is ander materiaal beter. Ook de "blinde" plaatsen zijn een minpunt.

De Desiro is dan weer ongeschikt voor lange afstanden door de ontbrekende tafeltjes, en ook deze stellen hebben blinde plaatsen. Ze hebben ook sterke punten: 2+2 opstelling, relatief grote capaciteit per stel (tweede klasse), comfortabele ophanging, airco, automatisch sluitende buitendeuren, moderne infoschermen en dankzij het soepele en (zeer) vlotte optrekken kunnen ze vertragingen inhalen. Een uitstekend stel voor relatief korte afstanden, ook in de spits. Als IC zijn ze niet echt geschikt.

De gemoderniseerde break is OK, alleen spijtig dat ze geen airco hebben en dat de middenbak deels opgeofferd werd aan de multifunctionele ruimte (of dat nu beter/handiger is dan de laadruimte in de oude versie van de break betwijfel ik). Geen airco betekent naast hitte in de zomer ook dat de ruitjes opengaan zodra het weer wat beter wordt, wat bijvoorbeeld in de tunnel van de luchthaven een hels kabaal kan geven. Omdat een break goed optrekt en een behoorlijk comfort biedt zijn het wel stellen die zowel voor IC-lijnen als voor stoptreinen geschikt zijn.

De MW41 is OK: redelijk comfort, airco, individuele zetels en met een aanduiding waar ze naartoe rijden. Alleen geeft de dieselmotor doorgaans stevig geschok in het interieur als ze stationair draaien, het zijn dus geen stellen voor ritten waarop er vaak stilgestaan wordt (met draaiende motor).

De ongemoderniseerde MS75 is een rijdend wrak, schijnbaar verwaarloosd aan binnenkant en buitenkant. De ramen zijn niet meer waterdicht, aan de 2+3 opstelling kan je hier niet ontsnappen en het interieur met de wat vreemde oranje/grijze combinatie is naar mijn mening niet het meest geslaagde. Ik veronderstel dat ze op mechanisch vlak wel taai zijn, het rijcomfort op zich is nog redelijk en de gemoderniseerde versie zal de nodige verfrissing brengen. Spijtig genoeg ook hier weer geen airco en nog steeds 2+3.

De gemoderniseerde klassiekjes zijn vaak nogal schokkerig en luid, het interieur vind ik wel prettiger dan wat de MS75 heeft.

De duikbril is eigenlijk een mislukte stoptrein, ontworpen om snel op te trekken kan dit zelden of nooit door een ingebouwd gebrek aan tractie. Ik heb er vandaag nog met één meegereden en het rijcomfort is echt wel slecht. Toch enkele pluspunten: 2+2 banken en een al bij al redelijk geslaagd interieur, mét tafeltjes.


Wat de rijtuigen betreft: de I11 en de Nederlandse ICr (zeker na modernisatie) zijn prachtige en uiterst comfortabele rijtuigen, maar ik vind de M6 het beste materiaal dat de NMBS heeft. Het interieur is weliswaar niet zo mooi als de superdeluxe I11 en ICr, maar de combinatie van individuele zetels, tafeltjes, airco, goede zetelopstelling tov de ramen, infoschermen, ruime buitendeuren en zeer hoge capaciteit maken dat vele reizigers teleurgesteld zijn als hun drukke trein naar Brussel niet uit dit uitstekende materiaal bestaat. OK, de eerste klasse is bijna identiek aan de tweede. Vind ik niet erg, niet alleen reis ik vrijwel altijd tweede klasse maar de tweede klasse van dit materiaal is uiteindelijk comfortabeler dan de eerste klasse van heel wat ander materiaal.

De M4 is oud en dat laat zich voelen in de 2+3 opstelling en het gebrek aan infoschermen en airco. De eerste klasse is weliswaar zeer sfeervol, maar daar heb je als tweede klasse reiziger niets aan (het spiegelpaleis is wat minder geslaagd). Desondanks zijn de toegangsdeuren en het rijcomfort pluspunten.

De M5 heeft een hoge capaciteit, met bovenaan een unieke 2+1 opstelling en veel kleine bergvakken die handig zijn om een tas in op te bergen. Het rijcomfort is ook goed. Maar op andere vlakken is dit slecht materiaal: de grote balk in de ramen op ooghoogte maakt dit het slechtste materiaal als je graag iets van de omgeving van de spoorlijn ziet, airco ontbreekt, het infoscherm wordt nauwelijks gebruikt, de opstap moeilijker dan die van de M6 en de betrouwbaarheid is niet geweldig, met een kwetsbaar elektrisch systeem. De locomotieven die met deze rijtuigen gekoppeld worden lijken er de grootste moeite mee te hebben, dus het helpt niet dat de NMBS M5-treinen kennelijk systematisch van amechtige locs voorziet.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door groentje »

De beschrijving van Wouterh12 klopt, wat mij betreft. Wat appreciatie betreft, hecht ik toch ook een beetje meer belang aan sfeer, wat de M6 aan punten doet verliezen in mijn boekje, maar voor de rest, kan ik mij helemaal in zijn beschrijving vinden.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Commendatore »

Davy schreef:Denk inderdaad dat de stoelen van I11/MS96 en ICRm/ICMm goed vergelijkbaar zijn. Pluspuntje aan de Nederlandse stellen zijn de armleuningen ook in 2e klas op iedere zitplek, minpunt zijn de te schuin staande rugleuningen.
Bij het ICMm is er nog een manco: de ruwe plastic bekleding. Deze wordt - geholpen door het soms wat benauwde binnenklimaat - al snel zweterig en door het ruwe oppervlak blijft er ontzettend veel vuil aan hangen dat dan weer in contact komt met je kleren.
Gebruikersavatar
tiretrainz
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jun 2016, 16:15
Locatie: Kortrijk

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door tiretrainz »

mijn favoriete stel op uitzicht: bordeaux klassiekjes
mijn favoriete stel op comfort: oude break
mijn meest gehate stel op comfort: de desiro's
mijn meest gehate stel op look: de vernieuwde breaks
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Larch »

Na MS96 en i11 is er niets meer op de rails gekomen dat mij kan bekoren. Het meer recentere materiaal ( of gerenoveerd materiaal) scoort wel beter op vlak van toegankelijkheid ( fiets, rolstoel, toiletten, capaciteit ) maar is dan weer matig qua beleving ( sfeer, aankleding, licht!!!), soms heb je het gevoel in een eentonig onpersoonlijk rijdend bureau te zitten ( computerstem, koel en kil licht)
M6 voelt soms aan als een boot met neon verlichting.
Desiro is aan 160 km/u een schokkende ervaring en Is ondanks de werkverlichting geen plek om in te werken.
Ik zat vandaag in een i10, wat een zalig rijtuig is dat! Daarin kom je pas ontspannen toe op je bestemming.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door overweg13 »

Ik ben nu toch al 60 jaar treinreiziger en eigenlijk kan ik me maar 4 wow-ervaringen herinneren bij een eerste kennismaking met rijtuigen:
- toen ik de eerste keer een M2 had tussen Halle en Beert-Bellingen - die rijtuigen leken wel te zweven in vergelijking met de M1-rijtuigen die ons meestal te beurt vielen;
- toen we de eerste keer in een L-rijtuig 1ste klas stapten; achteraf bleek dat de prachtige bleekgroene kleur van de zetels niet meer was dan het verschoten donkergroen van rijtuigen die eigenlijk niet meer onderhouden werden;
- de eerste rit in een splinternieuwe break ergens tussen Jemelle en Libramont; het was meteen duidelijk dat dit een hele verandering was t.o.v. de klassieke stellen;
- de eerste rit in de eersteklasafdeling van een vierledig stel, tamelijk onverwacht ook nog, tussen Brussel-Zuid en Linkebeek.

Het spijt me te moeten vaststelling dat de wow (waardig ouder worden, zeker?) achterwege bleef bij de kennismaking met mr96, I11, sprinter, M5, M6. Ik hoop het nog één keer mee te maken bij de introductie van de M7.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef:Het spijt me te moeten vaststelling dat de wow (waardig ouder worden, zeker?) achterwege bleef bij de kennismaking met mr96, I11, sprinter, M5, M6. Ik hoop het nog één keer mee te maken bij de introductie van de M7.
Als ik de rest van je bericht goed begrepen heb, vond je daarvoor het nieuwe materieel steeds comfortabeler dan het voorgaande. Maar het comfort kan niet tot in het oneindige blijven toenemen, want als alle ongemakken weggewerkt zijn, alle gewenste toepassingen aanwezig, dan zit je wel zo ongeveer aan het maximaal haalbare comfort.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef:
Als ik de rest van je bericht goed begrepen heb, vond je daarvoor het nieuwe materieel steeds comfortabeler dan het voorgaande. Maar het comfort kan niet tot in het oneindige blijven toenemen, want als alle ongemakken weggewerkt zijn, alle gewenste toepassingen aanwezig, dan zit je wel zo ongeveer aan het maximaal haalbare comfort.
Dat lijkt inderdaad in 3 van de 4 gevallen zo geweest te zijn, maar toch zeker niet in het geval van dat L-rijtuig. En ik weet ook wel dat er grenzen zijn aan dat comfort, maar zoals het nu gaat, gaan we er op achteruit i.p.v. vooruit. Let wel, ik heb een aantal motorstellen en rijtuigen niet benoemd, maar ik kan er best mee leven: I10, I6, M4, I11, MR96. Maar andere vind ik dan weer zwak tot zeer zwak: M5, sprinters, desiro.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:
overweg13 schreef:Het spijt me te moeten vaststelling dat de wow (waardig ouder worden, zeker?) achterwege bleef bij de kennismaking met mr96, I11, sprinter, M5, M6. Ik hoop het nog één keer mee te maken bij de introductie van de M7.
Als ik de rest van je bericht goed begrepen heb, vond je daarvoor het nieuwe materieel steeds comfortabeler dan het voorgaande. Maar het comfort kan niet tot in het oneindige blijven toenemen, want als alle ongemakken weggewerkt zijn, alle gewenste toepassingen aanwezig, dan zit je wel zo ongeveer aan het maximaal haalbare comfort.
Dat is niet waar hoor, er zullen altijd technologische evoluties zijn die het comfortniveau verhogen.
Zo zijn stopcontacten aan de zitplaats vandaag een absolute vereiste, dat is net waarom veel mensen een Desiro toch graag hebben.
Ook bijvoorbeeld het ontbreken van halteinfo in een MS75 of sprinter maakt dat veel reizigers deze treinen niet graag zien komen. In een M4 op een warme zomerdag naar zee? Dat geeft veel touristen een degout van de trein... Dat zijn bijvoorbeeld 3 zaken die 30 jaar geleden helemaal geen rol speelden.
In de toekomst zullen er andere evoluties zijn die we nu nog niet kennen, maar die ongetwijfeld het comfortniveau zullen verhogen. Daarnaast zullen andere zaken totaal niet meer belangrijk meer zijn (denk maar aan de telefooncel in de MS96 :wink: )
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Steven »

Elke periode kent zijn wensen en verlangens en dat zal je altijd merken in het rollend materieel.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef:En ik weet ook wel dat er grenzen zijn aan dat comfort, maar zoals het nu gaat, gaan we er op achteruit i.p.v. vooruit.
Vind ik ook. Tot aan de MS96/I11 ging het er doorgaans op vooruit, maar sindsdien gaat het eerder achteruit.
Shrek schreef:Dat is niet waar hoor, er zullen altijd technologische evoluties zijn die het comfortniveau verhogen.
Zo zijn stopcontacten aan de zitplaats vandaag een absolute vereiste, dat is net waarom veel mensen een Desiro toch graag hebben.
Ook bijvoorbeeld het ontbreken van halteinfo in een MS75 of sprinter maakt dat veel reizigers deze treinen niet graag zien komen. In een M4 op een warme zomerdag naar zee? Dat geeft veel touristen een degout van de trein... Dat zijn bijvoorbeeld 3 zaken die 30 jaar geleden helemaal geen rol speelden.
Wel, dit zijn dus voorbeelden van ongemakken die weggewerkt worden en gewenste toepassingen die ingevoerd worden.
Shrek schreef:In de toekomst zullen er andere evoluties zijn die we nu nog niet kennen, maar die ongetwijfeld het comfortniveau zullen verhogen.
Welke dan? Als een trein zacht rijdt, deftige zitplaatsen heeft, klimatisatie, toiletten met een opvangbak - ook bruikbaar voor mensen met lichamelijke beperkingen -, een gelijkvloerse instap, plaatsen voor fietsen, informatieschermen en een omroepsysteem, stopcontacten aan de zitplaatsen,... waarom zou die dan nog niet comfortabel genoeg zijn? Een trein is toch geen vijfsterrenhotel?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Eric0641 »

Het is tegenwoordig altijd zo. Technisch gaan we er op vooruit, alleen qua stoelen. Ik weet niet wie op 't idee kwam om harde stoelen te gaan maken. Ipv beetje goed gevulde stoelen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Wel, dit zijn dus voorbeelden van ongemakken die weggewerkt worden en gewenste toepassingen die ingevoerd worden.
En zo zullen er altijd nieuwe gewenste toepassingen ontstaan en sommige dingen die wij normaal vinden zullen opeens een ongemak worden.
Dieselfreak schreef: Welke dan? Als een trein zacht rijdt, deftige zitplaatsen heeft, klimatisatie, toiletten met een opvangbak - ook bruikbaar voor mensen met lichamelijke beperkingen -, een gelijkvloerse instap, plaatsen voor fietsen, informatieschermen en een omroepsysteem, stopcontacten aan de zitplaatsen,... waarom zou die dan nog niet comfortabel genoeg zijn? Een trein is toch geen vijfsterrenhotel?
Dat is gewoon de maatschappelijke evolutie. Niemand kon 20 jaar geleden voorspellen dat we allemaal stopcontacten gingen nodig hebben, maar opeens blijkt het toch een punt te zijn. Rookcoupés bleken dan weer opeens helemaal achterhaald.
Wie weet wordt wifi wel een vereiste? Misschien zijn over 20 jaar stiltecoupés een absolute must? Hebben we dat omroepsysteem nog nodig over 20 jaar? Niemand heeft een glazen bol, maar de maatschappij zal altijd blijven evolueren en als de treinen niet mee evolueren veranderen ze vanzelf in een marginaal randfenomeen.
Plaats reactie