Wat vind jij het beste motorstel

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Merijn »

Eigenlijk is mijn favoriet een I6, maar dit is uiteraard geen motorstel.

Vermits het om motorstellen gaat, dan waren tot voor enkele jaren terug mijn favorieten de Klassiekjes, maar niet eender welke: de vroegere Sabena stelletjes (de kers op de taart was een dergelijk stelletje die nog eens in het station van de luchthaven kwam)

Moet ik voor het huidige materieel gaan, dan is het toch MS96: modern, goede zetels (dit is een persoonlijke mening) en geen deprimerend interieur.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door jan_olieslagers »

Modern treinmateriaal dient niet om te reizen, het dient voor woon-werkverkeer. Om de zaken maar eventjes uitermate wit/zwart te stellen. Ik vind het terecht dat de overheid het woon-werkverkeer subsidieert (waarbij ik de school even meereken bij "werk"). Ik vind niet dat de overheid "reizen" moet subsidiëren. En dus is het ook normaal dat de publiek betaalde NMBS materiaal aankoopt en inzet dat bovenal geschikt is voor pendelverkeer.

En nee, auto en trein zijn geen concurrenten, ze zijn diametraal tegenovergesteld.
De trein is collectief gebruikt en ook collectief betaald.
De auto is individueel gebruikt, meestendeels toch, en individueel betaald.
Er is nog geen begin van concurrentie. Men kiest wat men kiest en betaalt navenant.

Stel u maar voor dat er morgen meerdere aanbieders zijn van reizigersvervoer per spoor. Waaruit gaan die hun inkomsten halen?
* uw daguitstapje naar de Ardennen of naar zee of naar een of ander pretpark?
* eens in de maand met madam naar een shopping center?
* abonnementsgeld voor woon/werkverkeer? (al dan niet met overheidstoelage)
Welk materiaal gaan die aanbieden? nmbm zal het eerder op een Desiro gelijken, inderdaad een beetje tramachtig maar het werkt wel efficiënt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Dieselfreak »

jan_olieslagers schreef:Alle respect hoor, @rangeerspoor en @overweg13, maar vinden jullie dat de overheid/gemeenschap moet opdraaien voor sentimenten (vermoedelijk slechts van enkelingen) zoals "treinbeleving"? Ik zie mijn belastingscenten dan toch liever besteed aan "het nut van 't algemeen". En ik klaag dus niet over de Desiro's, verre van. Als ik terugdenk aan de wagons waarmee ik 50 jaar geleden naar school reisde, en terug, dan zijn we toch een heel eind vooruitgegaan. Het zou ook wel mogen!

Het verlangen naar "treinbeleving" en dergelijke kun je volop kwijt bij de diverse museumspoorlijnen. En die zullen meer dan tevreden zijn er een klant/afnemer/supporter bij te hebben.
"Nut in het algemeen": volledig mee eens, een trein is in de eerste plaats een vervoermiddel, om de zoveel tijd moet je hoe dan ook je materieel vernieuwen, en de eisen van tegenwoordig zijn uiteraard anders dan die van 50 jaar geleden. Maar, waarom zou je in modern materieel geen treinbeleving meer mogen ervaren, waarom zou een hedendaagse trein steevast zo'n ziekenhuissfeer moeten uitstralen? Waarom is er voor wat charme en creativiteit geen plaats meer? Valt dat nu echt niet te combineren met de hedendaagse normen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door jan_olieslagers »

Waarom is er voor wat charme en creativiteit geen plaats meer? Valt dat nu echt niet te combineren met de hedendaagse normen?
Alle begrip voor die verzuchtingen. En alle sympatie ook, jawel. Maar we leven toch echt in de 21ste eeuw, alweer 17 jaar. Efficiëntie telt en anders niks. En enkel kortetermijndenken. Het plannen van investeringen is een nachtmerrie voor al wie terzake verantwoordelijkheid draagt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Dieselfreak »

jan_olieslagers schreef:Modern treinmateriaal dient niet om te reizen, het dient voor woon-werkverkeer. Om de zaken maar eventjes uitermate wit/zwart te stellen. Ik vind het terecht dat de overheid het woon-werkverkeer subsidieert (waarbij ik de school even meereken bij "werk"). Ik vind niet dat de overheid "reizen" moet subsidiëren. En dus is het ook normaal dat de publiek betaalde NMBS materiaal aankoopt en inzet dat bovenal geschikt is voor pendelverkeer.
Dus de trein is volgens u alleen maar goed om mensen van en naar hun werk te brengen? Voor verplaatsingen met een ander doel (familie of vrienden bezoeken, uitstappen maken,...) moeten mensen een ander vervoermiddel zoeken? Waarop slaat die stelling nu?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door jan_olieslagers »

Waarop slaat die stelling nu?
Op de basistaak van de overheid om het geld van de gemeenschap te besteden voor het grootste nut van de gemeenschap.
Let wel, ik zeg niet dat de trein niet voor andere zaken mag dienen - maar daarvoor moet men niet op overheidsgeld rekenen.
Zolang de staat het moet betalen - en daar komt het op neer, vandaag de dag - zolang moet het in de eerste plaats de staat dienen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door groentje »

Zelfs dan ziet u het belang voor de gemeenschap wel heel erg beperkt. Mensen uit hun sociaal isolement halen is ook in het maatschappelijk belang, het verkeer zo milieuvriendelijk maken als mogelijk is dat zo mogelijk nog meer, etc. En dat doe je met een goede dienstregeling, betaalbare tarieven, maar ook met een aangename reiservaring. Bovendien, net bij woon-werkverkeer is het geen slecht idee om het mogelijk te maken om wat te kunnen werken onderweg, als je al een deel van je voorbereiding kan doen onderweg, op een laptop of op papier, is dat alleen maar tijd en geld gespaard. Maar dan moet dat wel mogelijk worden gemaakt, en zonder tafeltjes wordt dat wel heel erg moeilijk. Terwijl hier de trein (een stabiel en comfortabel voertuig-met-chauffeur dat je naar het centrum van de stad brengt) echt wel wat troeven heeft. Maar niet de Desiro.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Steve »

In principe kies ik ook voor de MS96, althans in een situatie waarin die op de juiste plaats en het juiste moment ingezet wordt... en dus niet op pakweg een Knokke-Blankenberge op een zonnige zondag om 11 u, wat helaas nog veel te vaak gebeurt. Maar buiten de grote drukte zijn het heerlijke stellen.

Verder ben ik zeker niet zo'n grote Desiro-hater als sommige anderen hier, althans voor relatief korte verbindingen. Rijdt zacht, goede temperatuur en geen al te slechte stoelen. Een Antwerpen - Oostende ermee doen is ook voor mij te veel van het goede.

De middenbak van een niet-gerenoveerde MS80 was ook heel leuk maar heeft de laatste jaren veel van z'n pluimen verloren (gebrekkig onderhoud, vuil). Maar ook de gerenoveerde MS80 vind ik behoorlijk. Ik vind ze wel niet zo zacht rijden en ze zijn ook behoorlijk luid (zowel door het rolgeluid als soms door andere geluiden, compressoren/spoelen/enz).

MS86 en gerenoveerde klassiekjes zijn middenmoters... MW41 valt mee als je een mooie plaats hebt, al zijn ze nogal luid. De MS75 had tot slot al lang op de schroothoop mogen liggen, wat mij betreft.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Eric0641 »

Zie hier een arriva flirt in Limburg ook nieuw. Trein gevoel wellis waar ook foetsjie maar het comfort is er. Stopcontacten bij iedere zetel /USB poorten. Stil en snel.
Bijlagen
29827887825_ce54f193a4_b.jpg
images (3).jpg
images (3).jpg (10.69 KiB) 8205 keer bekeken
Interieur-Arriva-Flirt3-463-8-768x511.jpg
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Shrek »

Treingevoel is ook maar iets heel subjectief. Moet Infrabel anders teruggaan naar de korte spoorstaven? Dan hoor je elke 50m kedeng-kedeng. Meer treingevoel dan dat kan je niet hebben...
Maar alle gekheid op een stokje, naar meetbaar comfort kijken mag (en moet zelfs), zo kan je van de Desiro's makkelijk zeggen dat er binnendeuren ontbreken, de beenruimte net te klein is en er geen tafeltjes zijn. Maar over het gebruik van materialen en kleuren zal iedereen een andere mening hebben. Over 30 jaar velangen we misschien wel allemaal naar het echte treingevoel dat je nog enkel in die oude M6 kan vinden en niet meer in de moderne treinen die dan rijden :wink:
vnze
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 feb 2016, 11:53

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door vnze »

jan_olieslagers schreef: En nee, auto en trein zijn geen concurrenten, ze zijn diametraal tegenovergesteld.
De trein is collectief gebruikt en ook collectief betaald.
De auto is individueel gebruikt, meestendeels toch, en individueel betaald.
Er is nog geen begin van concurrentie. Men kiest wat men kiest en betaalt navenant.
En hier ga je zwaar de mist in Jan, de auto's die de ochtendspits zo zwaar maken bestaan voor een belachelijk groot percentage uit bedrijfswagens, zwaar gesubsidieerde bedrijfswagens. En dat zijn meestal geen goedkope Peugeot of Citroën modelletjes hoor. Dus als meneer X met een gesubsidieerde Audi A4 stil mag staan op de Brusselse ring dan mag ik ook stilstaan in de Noord-Zuid verbinding met een comfortabele trein.

Dat is nog buiten beschouwing gelaten dat de overheid de morele plicht heeft reizen per trein aantrekkelijk (en dus onder andere comfortabel) te maken om onze wegen en ons milieu wat leefbaar te houden. Je wil mensen de trein als waardig alternatief doen zien en meneer Y met zijn BMW van het werk ziet een Desiro heus niet als waardig alternatief, al is hij misschien nog sneller, een Desiro mist simpelweg het meest rudimentaire comfort (voor ritten > 20 minuten). Het is toch ook niet normaal dat treinen van 30 jaar oud vaak beter comfort hebben dan gloednieuwe treinen? 21e eeuw of niet, een mens van nu mag ook in comfort reizen en pendelen net als een mens van toen.

Verder terug on topic mijn ranking:
  • (i11: zie AM96)
  • AM96: meeste comfort, de zetels zijn dan wel niet de beste maar er is tenminste airco
  • (i6 en i10: slechts een paar keer mee kunnen reizen maar positieve indruk)
  • (m4: goede zetels in 1e klas, mooiste interieur maar geen airco)
  • AM80 (pre-renovatie): goede zetels in eerste klas, enkel wat verwaarloosd. Missende airco is in de zomerdagen wel een min, dan neem ik een andere trein!
  • AM80 (post renovatie): tja, het is het gewoon nét niet. Die nieuwe zetels die vaak slecht zijn vast gezet piepen en kraken langs alle kanten en het interieur is gewoon té wit.
  • AM75: zou veel hoger scoren door de ruime en comfortabele 1e klasse maar is sterk verwaarloosd
  • (m6: airco maar weinig zitcomfort door harde zetels en kleine beenruimte)
  • AM86: de desiro van de jaren 80 maar met marginaal betere zetels en tenminste nog binnedeuren
  • Desiro: veredelde tram. Enige pro is de goede klimatisatie door de manier dat de deuren sluiten. Zetels zijn ondermaats, wc is vaak stuk en tafeltjes... welke tafeltjes?
  • MW41: plastiek, geen comfort
  • een railbike zonder zadel en met vaste remmen
  • (M5: de absolute hel onder de treinen. Zelfs in putje winter zijn deze rijtuigen VEEL te warm, in de zomer zou ik nog liever op het dak gaan liggen dan in de trein te zitten. Lichten lijken ook vaker niet dan wel te werken en de bovenverdieping is gemaakt voor dwergen).
Iedere dag pendelen van FRST naar FN
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Commendatore »

Ten opzichte van de recente ombouw van het DD-AR naar DDZ/NID hier in Nederland, vind ik het rustige en vriendelijke interieur van de M6-rijtuigen eigenlijk een verademing. Het interieur van het DDZ/NID is heel druk met overal allerlei versieringen, onrustig kleurgebruik en hele harde, koude belichting. Vooral 's avonds heb ik dan toch liever een wat 'saaier' grijs interieur met niet al te sterke verlichting.
Laatst gewijzigd door Commendatore op 26 apr 2017, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
TBR
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:56

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door TBR »

Ik snap niet goed wat de grote aversie tegen M6 hier veroorzaakt. Ok, het interieur is wat saai, maar er zijn informatieschermen aanwezig, het zitcomfort is zeker niet slecht en tafels zijn een plus. Voor een lange rit ben ik altijd blij als het M6 is, zeker in vergelijking met het andere moderne materieel, de Desiro, is de het topmaterieel. Persoonlijk zit ik nog comfortabeler in de meeste bussen van De Lijn dan in een Desiro, ik ga zelfs voor een stuk van een half uur niet graag met MS08. De Desiro schokt ook erg bij het over wissels gaan heb ik de indruk (zeker als je vlakbij de overgang tussen twee rijtuigen zit is er veel lawaai) en een tafel bij een reis maakt een reis toch veel aangenamer.

MS96 en i11 staan bovenaan in de lijst van rijtuigen en motorstellen waar ik het liefst mee reis, heel comfortabele zetels, duidelijke informatieschermen, plek genoeg voor bagage boven de zetels... Dat is toch wel een minpunt bij M6.
jorgo

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door jorgo »

In deze discussie stelt weer een aantal mensen het comfort van I11 gelijk stellen aan dat van MS96.
Begrijpelijk, maar toch is dat naar mijn mening zeker niet het geval. Deze foto van Fabian op opeenshadikhet laat meteen het manco zien van MS96 in de tweede klasse:

Afbeelding

Wandfensterplatze!!! De plaag op het Europese spoor...

Op http://rixke.tassignon.be staat een aantal prenten die duidelijk maken waarin 'm dat zit:

1. Op de eerste plaats staat de hele rij stoelen wat versprongen ten opzichte van de vensters. De eerste rij stoelen aan de balkonwand staat, met balkonwand en al, al verder naar de buitendeur toe dan in een I11. Daardoor wordt de afstand tussen de balkonwand (en daarmee de eerste stoel) en het eerste raam te groot:
Afbeelding
Aan de andere kant van het compartiment, bij het enkele venster, is er juist minder ruimte tussen het (kleine) venster en de balkonwand.

2. Tevens heeft men, als deze afbeelding correct is, gemeend er een extra stoel bij te moeten plaatsen. Op 8,5 venster zou je 17 rijen stoelen verwachten, er staan er echter 18. Zie het tweede klasse koprijtuig (De eerste klasse heeft dit euvel niet):
Afbeelding
Op die manier wordt een legioen Wandvensterplaatsen natuurlijk onvermijdelijk. Bovendien is er minder beenruimte dan in I11.

Dat neemt niet weg dat de gebruikte stoelen nog altijd de beste tweede klas-stoelen zijn die in de Benelux rondrijden. In België zijn ze beter dan alles wat voordien (voor de binnenlandse dienst) werd aangeschaft, zeker aangezien 2+3 daar voorheen de norm was (behoudens in MS86/M5 maar die hadden andere comfortproblemen...). En in zowel België als Nederland zijn ze beter dan alles wat daarna werd aangeschaft. Denk voor de lange-afstand aan de stoelen in VIRM, DDZ, M6. Da's toch allemaal minder. De M6 en DDZ-stoelen lijken erg op elkaar; mijns inziens ongeschikt voor al te lange afstanden. De ICRm/ICMm-stoelen komen nog aardig in de buurt, maar ook die staan per definitie slecht in lijn met de vensters. Bij de ombouw van ICR naar ICRm heeft men 21 ipv 20 stoelrijen aan 10 ramen geplaatst...
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Davy »

Denk inderdaad dat de stoelen van I11/MS96 en ICRm/ICMm goed vergelijkbaar zijn. Pluspuntje aan de Nederlandse stellen zijn de armleuningen ook in 2e klas op iedere zitplek, minpunt zijn de te schuin staande rugleuningen.

Om ook eens verder te gaan over M6: qua rij-eigenschappen is dit zeer goed materieel, een van de beste in de Benelux: stil en erg stabiel. Vergelijk het maar eens met een VIRM in Nederland wat net een schommelboot is.
Plaats reactie