HLE 2302 schreef: ↑17 mar 2019, 10:59
En wat is daar de planning van ? En wat met de treinbestuurders ? Vind dit eigenlijk behoorlijk verontrustend, en ook niet bepaald goed voor de werkgelegenheid.
https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... 40236.html
https://datanews.knack.be/ict/nieuws/ne ... 43909.html
En het meest opmerkelijke vind ik dat onze buurlanden Nederland in Frankrijk publiek aangeven er aan te werken, terwijl ze bij ons testen doen waar geen persartikelen over bestaan. In principe weet dus niemand dat ze ook bij ons bezig zijn met het voorbereiden op een toekomstige uitrol van ATO.
Niemand durft daar een timing opkleven, maar er wordt zeker aan gewerkt. Waarschijnlijk mag het pas bekendgemaakt worden op een politiek geschikt moment ofzoiets.
Op werkgelegenheid zal dit geen effect hebben, zoals Steven al aangaf wilt ATO absoluut niet zeggen dat de treinbestuurder zal verdwijnen.
Die blijft nodig voor alles wat hij vandaag doet behalve het effectieve besturen de trein (zolang alles goed gaat).
De Thameslink in Londen lijkt mij een goed voorbeeld: de bestuurder is verantwoordelijk voor het checken, klaarmaken en tot aan het perron brengen van zijn trein. Daarna duwt hij op een soort startknop en zal de trein vanzelf volgens de dienstregeling naar het eindpunt rijden. De bestuurder blijft wel verantwoordelijk om bij problemen op tijd op de stop-knop te duwen.
Ook zaken als communicatie met blokpost of reizigers blijft volledig de verantwoordelijkheid van de bestuurder. En wanneer het ATO-systeem faalt moet de bestuurder uiteraard ook zelf kunnen rijden.