ATO op Belgische treinen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ATO op Belgische treinen

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Misschien interessant: in Nederland worden er momenteel proeven gedaan met automatisch rijden (GoA 2).

Afgelopen december is er een proefrit gedaan op de Betuweroute (ETCS L2) met een goederentrein, deze maand is er begonnen met het testen van een 'zelfrijdende' reizigerstrein op het traject Groningen - Zuidhorn (ATB-NG).
Klopt, maar de Betuweroute telt echt niet mee. Dat is zowat de makkelijkste lijn ter wereld om in ATO te zetten, je hebt maar een fractie van de functies nodig om dat te laten werken. De NMBS werkt echt aan stoppen in stations, complexe omgevingen, overwegen,...
Op ATB-NG is ook nog anders omdat je daar geen volledige treincontrole hebt die bij de NMBS onder ETCS wel voorzien is.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: ATO op Belgische treinen

Bericht door HLE 2302 »

Shrek schreef: 16 mar 2019, 19:41
AlexNL schreef:Misschien interessant: in Nederland worden er momenteel proeven gedaan met automatisch rijden (GoA 2).

Afgelopen december is er een proefrit gedaan op de Betuweroute (ETCS L2) met een goederentrein, deze maand is er begonnen met het testen van een 'zelfrijdende' reizigerstrein op het traject Groningen - Zuidhorn (ATB-NG).
Klopt, maar de Betuweroute telt echt niet mee. Dat is zowat de makkelijkste lijn ter wereld om in ATO te zetten, je hebt maar een fractie van de functies nodig om dat te laten werken. De NMBS werkt echt aan stoppen in stations, complexe omgevingen, overwegen,...
Op ATB-NG is ook nog anders omdat je daar geen volledige treincontrole hebt die bij de NMBS onder ETCS wel voorzien is.
En wat is daar de planning van ? En wat met de treinbestuurders ? Vind dit eigenlijk behoorlijk verontrustend, en ook niet bepaald goed voor de werkgelegenheid.

https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... 40236.html
https://datanews.knack.be/ict/nieuws/ne ... 43909.html

En het meest opmerkelijke vind ik dat onze buurlanden Nederland in Frankrijk publiek aangeven er aan te werken, terwijl ze bij ons testen doen waar geen persartikelen over bestaan. In principe weet dus niemand dat ze ook bij ons bezig zijn met het voorbereiden op een toekomstige uitrol van ATO.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ATO op Belgische treinen

Bericht door Steven »

Vliegtuigen hebben al jaren een automatische piloot, doch vliegt er geen enkel passagiersvliegtuig rond zonder piloot, in tegendeel ze vliegen er nog steeds met twee man in de cockpit. Ik zie het met treinen nog niet snel gebeuren in de komende 20 jaar om alles zonder treinbestuurder te doen. De taak van de treinbestuurder zelf zal wel veranderen door de automatisering.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ATO op Belgische treinen

Bericht door Shrek »

HLE 2302 schreef: 17 mar 2019, 10:59 En wat is daar de planning van ? En wat met de treinbestuurders ? Vind dit eigenlijk behoorlijk verontrustend, en ook niet bepaald goed voor de werkgelegenheid.

https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... 40236.html
https://datanews.knack.be/ict/nieuws/ne ... 43909.html

En het meest opmerkelijke vind ik dat onze buurlanden Nederland in Frankrijk publiek aangeven er aan te werken, terwijl ze bij ons testen doen waar geen persartikelen over bestaan. In principe weet dus niemand dat ze ook bij ons bezig zijn met het voorbereiden op een toekomstige uitrol van ATO.
Niemand durft daar een timing opkleven, maar er wordt zeker aan gewerkt. Waarschijnlijk mag het pas bekendgemaakt worden op een politiek geschikt moment ofzoiets.
Op werkgelegenheid zal dit geen effect hebben, zoals Steven al aangaf wilt ATO absoluut niet zeggen dat de treinbestuurder zal verdwijnen.
Die blijft nodig voor alles wat hij vandaag doet behalve het effectieve besturen de trein (zolang alles goed gaat).
De Thameslink in Londen lijkt mij een goed voorbeeld: de bestuurder is verantwoordelijk voor het checken, klaarmaken en tot aan het perron brengen van zijn trein. Daarna duwt hij op een soort startknop en zal de trein vanzelf volgens de dienstregeling naar het eindpunt rijden. De bestuurder blijft wel verantwoordelijk om bij problemen op tijd op de stop-knop te duwen.
Ook zaken als communicatie met blokpost of reizigers blijft volledig de verantwoordelijkheid van de bestuurder. En wanneer het ATO-systeem faalt moet de bestuurder uiteraard ook zelf kunnen rijden.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: ATO op Belgische treinen

Bericht door Zwoopaman »

Niet meer zelf de trein besturen en enkel moeten opletten. Ik huiver al bij de gedachte. Wordt volgens mij een verschrikkelijk saai beroep dan.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ATO op Belgische treinen

Bericht door AlexNL »

Op de Thameslinklijn rijdt men op dit moment nog 'handmatig', omdat een aanzienlijk deel van het personeel nog niet is opgeleid om te werken met het ATO-systeem. Thameslink rijdt ook nog niet de voorziene dienstregeling, men is die nog aan het opvoeren: uiteindelijk moeten er 24 treinen per uur per richting rijden en om dat allemaal in goede banen te leiden wil men automatisch rijden.

In Nederland was men al vrij stellig: de baan van machinist gaat niet verdwijnen, hij gaat alleen anders ingevuld worden. Uiteindelijk blijft de machinist volledig verantwoordelijk voor de trein.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: ATO op Belgische treinen

Bericht door Portbou »

HLE 2302 schreef: ...en ook niet bepaald goed voor de werkgelegenheid.
En ik die dacht dat er nu juist een tekort aan treinbestuurders was ?

https://www.despoorwegenwervenaan.be/Jo ... bestuurder
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/11 ... eerd-goed/
...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ATO op Belgische treinen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef:
HLE 2302 schreef: ...en ook niet bepaald goed voor de werkgelegenheid.
En ik die dacht dat er nu juist een tekort aan treinbestuurders was ?

https://www.despoorwegenwervenaan.be/Jo ... bestuurder
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/11 ... eerd-goed/
...
Maakt allemaal niets uit, de beschikbare ATO-technologie heeft 0,0 impact op het aantal nodige bestuurders.
Het is wel nuttig voor stiptheid, energieverbruik en capaciteit. Dit alleen al maakt het de moeite waard.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ATO op Belgische treinen

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 17 mar 2019, 19:23
De Thameslink in Londen lijkt mij een goed voorbeeld: de bestuurder is verantwoordelijk voor het checken, klaarmaken en tot aan het perron brengen van zijn trein. Daarna duwt hij op een soort startknop en zal de trein vanzelf volgens de dienstregeling naar het eindpunt rijden. De bestuurder blijft wel verantwoordelijk om bij problemen op tijd op de stop-knop te duwen.
Volgens mij rijdt men op ATO vanaf London-Bridge tot in de kelder onder St.Pancras. want op dat stuk wil men 28 treinen per uur laten rijden per richting vanaf mei 19. Alle treinen zijn daar ook van hetzelfde type.
De rest van het traject, waar het minder druk is, is het aan de machinist.
Daar rijden er ook andere treinen tussendoor.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ATO op Belgische treinen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Shrek schreef: 17 mar 2019, 19:23
De Thameslink in Londen lijkt mij een goed voorbeeld: de bestuurder is verantwoordelijk voor het checken, klaarmaken en tot aan het perron brengen van zijn trein. Daarna duwt hij op een soort startknop en zal de trein vanzelf volgens de dienstregeling naar het eindpunt rijden. De bestuurder blijft wel verantwoordelijk om bij problemen op tijd op de stop-knop te duwen.
Volgens mij rijdt men op ATO vanaf London-Bridge tot in de kelder onder St.Pancras. want op dat stuk wil men 28 treinen per uur laten rijden per richting vanaf mei 19. Alle treinen zijn daar ook van hetzelfde type.
De rest van het traject, waar het minder druk is, is het aan de machinist.
Daar rijden er ook andere treinen tussendoor.
Dan is het systeem nog niet op de hele lijn uitgerold, maar het ging mij vooral over het principe: bestuuder blijft verantwoordelijk maar de trein rijdt (bijna altijd) vanzelf, net zoals het in de luchtvaart gaat.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ATO op Belgische treinen

Bericht door dentheo »

Het is volgens mij niet gepland om het over het ganse lijnstelsel van Thameslink uit te rollen.
Iets vergelijkbaars zou zijn dat men één pijp van de Noord-Zuid ATO zou geven voor "al de S lijnen van Brussel".
Dit om de grote frequentie in de Noord-Zuid verbinding stabieler te krijgen door een consistent treingedrag, stoptijd, optrekken, remmen enz.
Wanneer je nog eens in St.Pancras (Eurostar) bent zou ik zeggen ga eens in de kelder kijken, best knap.
Er zit ook een aflospunt, sommige machinisten op het eind van het perron zijn best te strikken voor een praatje.
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ATO op Belgische treinen

Bericht door kika »

dentheo schreef: 21 mar 2019, 14:10Iets vergelijkbaars zou zijn dat men één pijp van de Noord-Zuid ATO zou geven voor "al de S lijnen van Brussel".
S8 en S3 wil je toch niet in dezelfde koker steken als S10? Dan gooi je alle ATO-tijdswinst in kruisingen. Kan me ook voorstellen dat pakweg de Havens een makkelijker experimenteerterrein is dan zo'n knooppunt.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ATO op Belgische treinen

Bericht door Eimai »

Shrek schreef: 21 mar 2019, 13:10maar het ging mij vooral over het principe: bestuuder blijft verantwoordelijk maar de trein rijdt (bijna altijd) vanzelf, net zoals het in de luchtvaart gaat.
Ik heb zoiets, als de bestuurder verantwoordelijk blijft als de computer een fout maakt, laat het rijden dan ook maar aan de bestuurder over. Je kan geen 8 uur enkel naar buiten kijken en zien of de computer alles juist doet en niks anders doen voor de rest. Dat is erom vragen dat een bestuurder dingen gaat doen zoals een boek lezen of whatever tijdens het rijden en totaal niet meer gaat opletten op de duur. Maar dan wel alles in de schoenen van de bestuurder steken als er eens iets gebeurt... Misschien leuk voor korte stukjes zoals de noord-zuid, maar met het allegaartje aan verschillend materieel daarop betwijfel ik of er effectief capaciteit gaat bijkomen door alles automatisch te laten rijden vergeleken met etcs level 2 bijvoorbeeld en machinisten die zelf rijden.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ATO op Belgische treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Intussen is er een onbemand schip van Engeland naar Oostende gevaren - mij lijkt de zeevaart toch ietwat complexer dan spoorverkeer - of zou het misschien toch kunnen dat "men" het spoorverkeer ingewikkelder maakt dan eigenlijk feitelijk nodig?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05/09 ... van-engel/

(en nu maar wachten tot "iemand" komt uitleggen dat men geen knollen met citroenen mag vergelijken, dat de trein "zijn eigenheden" heeft &c &c ... )
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: ATO op Belgische treinen

Bericht door profke »

jan_olieslagers schreef: 09 mei 2019, 22:24 Intussen is er een onbemand schip van Engeland naar Oostende gevaren - mij lijkt de zeevaart toch ietwat complexer dan spoorverkeer - of zou het misschien toch kunnen dat "men" het spoorverkeer ingewikkelder maakt dan eigenlijk feitelijk nodig?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05/09 ... van-engel/

(en nu maar wachten tot "iemand" komt uitleggen dat men geen knollen met citroenen mag vergelijken, dat de trein "zijn eigenheden" heeft &c &c ... )
2 kleine verschillen:


1- boten "zien" elkaar ruimschoots voor ze op mekaar botsen, treinen niet altijd
2- boten kunnen sturen zodat ze naast mekaar door schieten. treinen niet.
Plaats reactie