Pagina 2 van 3

Re: ATO op Belgische treinen

Geplaatst: 16 mar 2019, 19:41
door Shrek
AlexNL schreef:Misschien interessant: in Nederland worden er momenteel proeven gedaan met automatisch rijden (GoA 2).

Afgelopen december is er een proefrit gedaan op de Betuweroute (ETCS L2) met een goederentrein, deze maand is er begonnen met het testen van een 'zelfrijdende' reizigerstrein op het traject Groningen - Zuidhorn (ATB-NG).
Klopt, maar de Betuweroute telt echt niet mee. Dat is zowat de makkelijkste lijn ter wereld om in ATO te zetten, je hebt maar een fractie van de functies nodig om dat te laten werken. De NMBS werkt echt aan stoppen in stations, complexe omgevingen, overwegen,...
Op ATB-NG is ook nog anders omdat je daar geen volledige treincontrole hebt die bij de NMBS onder ETCS wel voorzien is.

Re: ATO op Belgische treinen

Geplaatst: 17 mar 2019, 10:59
door HLE 2302
Shrek schreef:
16 mar 2019, 19:41
AlexNL schreef:Misschien interessant: in Nederland worden er momenteel proeven gedaan met automatisch rijden (GoA 2).

Afgelopen december is er een proefrit gedaan op de Betuweroute (ETCS L2) met een goederentrein, deze maand is er begonnen met het testen van een 'zelfrijdende' reizigerstrein op het traject Groningen - Zuidhorn (ATB-NG).
Klopt, maar de Betuweroute telt echt niet mee. Dat is zowat de makkelijkste lijn ter wereld om in ATO te zetten, je hebt maar een fractie van de functies nodig om dat te laten werken. De NMBS werkt echt aan stoppen in stations, complexe omgevingen, overwegen,...
Op ATB-NG is ook nog anders omdat je daar geen volledige treincontrole hebt die bij de NMBS onder ETCS wel voorzien is.
En wat is daar de planning van ? En wat met de treinbestuurders ? Vind dit eigenlijk behoorlijk verontrustend, en ook niet bepaald goed voor de werkgelegenheid.

https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... 40236.html
https://datanews.knack.be/ict/nieuws/ne ... 43909.html

En het meest opmerkelijke vind ik dat onze buurlanden Nederland in Frankrijk publiek aangeven er aan te werken, terwijl ze bij ons testen doen waar geen persartikelen over bestaan. In principe weet dus niemand dat ze ook bij ons bezig zijn met het voorbereiden op een toekomstige uitrol van ATO.

Re: ATO op Belgische treinen

Geplaatst: 17 mar 2019, 13:05
door Steven
Vliegtuigen hebben al jaren een automatische piloot, doch vliegt er geen enkel passagiersvliegtuig rond zonder piloot, in tegendeel ze vliegen er nog steeds met twee man in de cockpit. Ik zie het met treinen nog niet snel gebeuren in de komende 20 jaar om alles zonder treinbestuurder te doen. De taak van de treinbestuurder zelf zal wel veranderen door de automatisering.

Re: ATO op Belgische treinen

Geplaatst: 17 mar 2019, 19:23
door Shrek
HLE 2302 schreef:
17 mar 2019, 10:59
En wat is daar de planning van ? En wat met de treinbestuurders ? Vind dit eigenlijk behoorlijk verontrustend, en ook niet bepaald goed voor de werkgelegenheid.

https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... 40236.html
https://datanews.knack.be/ict/nieuws/ne ... 43909.html

En het meest opmerkelijke vind ik dat onze buurlanden Nederland in Frankrijk publiek aangeven er aan te werken, terwijl ze bij ons testen doen waar geen persartikelen over bestaan. In principe weet dus niemand dat ze ook bij ons bezig zijn met het voorbereiden op een toekomstige uitrol van ATO.
Niemand durft daar een timing opkleven, maar er wordt zeker aan gewerkt. Waarschijnlijk mag het pas bekendgemaakt worden op een politiek geschikt moment ofzoiets.
Op werkgelegenheid zal dit geen effect hebben, zoals Steven al aangaf wilt ATO absoluut niet zeggen dat de treinbestuurder zal verdwijnen.
Die blijft nodig voor alles wat hij vandaag doet behalve het effectieve besturen de trein (zolang alles goed gaat).
De Thameslink in Londen lijkt mij een goed voorbeeld: de bestuurder is verantwoordelijk voor het checken, klaarmaken en tot aan het perron brengen van zijn trein. Daarna duwt hij op een soort startknop en zal de trein vanzelf volgens de dienstregeling naar het eindpunt rijden. De bestuurder blijft wel verantwoordelijk om bij problemen op tijd op de stop-knop te duwen.
Ook zaken als communicatie met blokpost of reizigers blijft volledig de verantwoordelijkheid van de bestuurder. En wanneer het ATO-systeem faalt moet de bestuurder uiteraard ook zelf kunnen rijden.

Re: ATO op Belgische treinen

Geplaatst: 17 mar 2019, 22:26
door Zwoopaman
Niet meer zelf de trein besturen en enkel moeten opletten. Ik huiver al bij de gedachte. Wordt volgens mij een verschrikkelijk saai beroep dan.

Re: ATO op Belgische treinen

Geplaatst: 18 mar 2019, 02:18
door AlexNL
Op de Thameslinklijn rijdt men op dit moment nog 'handmatig', omdat een aanzienlijk deel van het personeel nog niet is opgeleid om te werken met het ATO-systeem. Thameslink rijdt ook nog niet de voorziene dienstregeling, men is die nog aan het opvoeren: uiteindelijk moeten er 24 treinen per uur per richting rijden en om dat allemaal in goede banen te leiden wil men automatisch rijden.

In Nederland was men al vrij stellig: de baan van machinist gaat niet verdwijnen, hij gaat alleen anders ingevuld worden. Uiteindelijk blijft de machinist volledig verantwoordelijk voor de trein.

Re: ATO op Belgische treinen

Geplaatst: 18 mar 2019, 15:53
door Portbou
HLE 2302 schreef: ...en ook niet bepaald goed voor de werkgelegenheid.
En ik die dacht dat er nu juist een tekort aan treinbestuurders was ?

https://www.despoorwegenwervenaan.be/Jo ... bestuurder
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/11 ... eerd-goed/
...

Re: ATO op Belgische treinen

Geplaatst: 18 mar 2019, 17:33
door Shrek
Portbou schreef:
HLE 2302 schreef: ...en ook niet bepaald goed voor de werkgelegenheid.
En ik die dacht dat er nu juist een tekort aan treinbestuurders was ?

https://www.despoorwegenwervenaan.be/Jo ... bestuurder
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/11 ... eerd-goed/
...
Maakt allemaal niets uit, de beschikbare ATO-technologie heeft 0,0 impact op het aantal nodige bestuurders.
Het is wel nuttig voor stiptheid, energieverbruik en capaciteit. Dit alleen al maakt het de moeite waard.

Re: ATO op Belgische treinen

Geplaatst: 18 mar 2019, 23:13
door dentheo
Shrek schreef:
17 mar 2019, 19:23

De Thameslink in Londen lijkt mij een goed voorbeeld: de bestuurder is verantwoordelijk voor het checken, klaarmaken en tot aan het perron brengen van zijn trein. Daarna duwt hij op een soort startknop en zal de trein vanzelf volgens de dienstregeling naar het eindpunt rijden. De bestuurder blijft wel verantwoordelijk om bij problemen op tijd op de stop-knop te duwen.
Volgens mij rijdt men op ATO vanaf London-Bridge tot in de kelder onder St.Pancras. want op dat stuk wil men 28 treinen per uur laten rijden per richting vanaf mei 19. Alle treinen zijn daar ook van hetzelfde type.
De rest van het traject, waar het minder druk is, is het aan de machinist.
Daar rijden er ook andere treinen tussendoor.

Re: ATO op Belgische treinen

Geplaatst: 21 mar 2019, 13:10
door Shrek
dentheo schreef:
Shrek schreef:
17 mar 2019, 19:23

De Thameslink in Londen lijkt mij een goed voorbeeld: de bestuurder is verantwoordelijk voor het checken, klaarmaken en tot aan het perron brengen van zijn trein. Daarna duwt hij op een soort startknop en zal de trein vanzelf volgens de dienstregeling naar het eindpunt rijden. De bestuurder blijft wel verantwoordelijk om bij problemen op tijd op de stop-knop te duwen.
Volgens mij rijdt men op ATO vanaf London-Bridge tot in de kelder onder St.Pancras. want op dat stuk wil men 28 treinen per uur laten rijden per richting vanaf mei 19. Alle treinen zijn daar ook van hetzelfde type.
De rest van het traject, waar het minder druk is, is het aan de machinist.
Daar rijden er ook andere treinen tussendoor.
Dan is het systeem nog niet op de hele lijn uitgerold, maar het ging mij vooral over het principe: bestuuder blijft verantwoordelijk maar de trein rijdt (bijna altijd) vanzelf, net zoals het in de luchtvaart gaat.

Re: ATO op Belgische treinen

Geplaatst: 21 mar 2019, 14:10
door dentheo
Het is volgens mij niet gepland om het over het ganse lijnstelsel van Thameslink uit te rollen.
Iets vergelijkbaars zou zijn dat men één pijp van de Noord-Zuid ATO zou geven voor "al de S lijnen van Brussel".
Dit om de grote frequentie in de Noord-Zuid verbinding stabieler te krijgen door een consistent treingedrag, stoptijd, optrekken, remmen enz.
Wanneer je nog eens in St.Pancras (Eurostar) bent zou ik zeggen ga eens in de kelder kijken, best knap.
Er zit ook een aflospunt, sommige machinisten op het eind van het perron zijn best te strikken voor een praatje.

Re: ATO op Belgische treinen

Geplaatst: 22 mar 2019, 11:16
door kika
dentheo schreef:
21 mar 2019, 14:10
Iets vergelijkbaars zou zijn dat men één pijp van de Noord-Zuid ATO zou geven voor "al de S lijnen van Brussel".
S8 en S3 wil je toch niet in dezelfde koker steken als S10? Dan gooi je alle ATO-tijdswinst in kruisingen. Kan me ook voorstellen dat pakweg de Havens een makkelijker experimenteerterrein is dan zo'n knooppunt.

Re: ATO op Belgische treinen

Geplaatst: 08 apr 2019, 13:01
door Eimai
Shrek schreef:
21 mar 2019, 13:10
maar het ging mij vooral over het principe: bestuuder blijft verantwoordelijk maar de trein rijdt (bijna altijd) vanzelf, net zoals het in de luchtvaart gaat.
Ik heb zoiets, als de bestuurder verantwoordelijk blijft als de computer een fout maakt, laat het rijden dan ook maar aan de bestuurder over. Je kan geen 8 uur enkel naar buiten kijken en zien of de computer alles juist doet en niks anders doen voor de rest. Dat is erom vragen dat een bestuurder dingen gaat doen zoals een boek lezen of whatever tijdens het rijden en totaal niet meer gaat opletten op de duur. Maar dan wel alles in de schoenen van de bestuurder steken als er eens iets gebeurt... Misschien leuk voor korte stukjes zoals de noord-zuid, maar met het allegaartje aan verschillend materieel daarop betwijfel ik of er effectief capaciteit gaat bijkomen door alles automatisch te laten rijden vergeleken met etcs level 2 bijvoorbeeld en machinisten die zelf rijden.

Re: ATO op Belgische treinen

Geplaatst: 09 mei 2019, 22:24
door jan_olieslagers
Intussen is er een onbemand schip van Engeland naar Oostende gevaren - mij lijkt de zeevaart toch ietwat complexer dan spoorverkeer - of zou het misschien toch kunnen dat "men" het spoorverkeer ingewikkelder maakt dan eigenlijk feitelijk nodig?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05/09 ... van-engel/

(en nu maar wachten tot "iemand" komt uitleggen dat men geen knollen met citroenen mag vergelijken, dat de trein "zijn eigenheden" heeft &c &c ... )

Re: ATO op Belgische treinen

Geplaatst: 09 mei 2019, 23:16
door profke
jan_olieslagers schreef:
09 mei 2019, 22:24
Intussen is er een onbemand schip van Engeland naar Oostende gevaren - mij lijkt de zeevaart toch ietwat complexer dan spoorverkeer - of zou het misschien toch kunnen dat "men" het spoorverkeer ingewikkelder maakt dan eigenlijk feitelijk nodig?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05/09 ... van-engel/

(en nu maar wachten tot "iemand" komt uitleggen dat men geen knollen met citroenen mag vergelijken, dat de trein "zijn eigenheden" heeft &c &c ... )
2 kleine verschillen:


1- boten "zien" elkaar ruimschoots voor ze op mekaar botsen, treinen niet altijd
2- boten kunnen sturen zodat ze naast mekaar door schieten. treinen niet.