Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Soms hebben mensen baat bij minder-dan-eeuwige informatie... Lees het als "deze trein vertrekt normaliter van spoor 4 maar natuurlijk kan er altijd iets tussenkomen, let dus op de schermen en op de luidsprekeraankondigingen". Dient er dat nu echt hardop te worden bijgezegd?

Concreto mijn ervaringen in Schuman: meer dan eens heb ik, bezorgd en hulpvaardig, en zelf toch ook tijd op overschot hebbend als de boel overhoop stond, reizigers aangesproken die duidelijkerwijs naar de luchthaven trokken, en bijna altijd was dat overbodig want die lieden wisten perfect hun smartfoon te gebruiken en/of de loketbedienden aan te spreken (die dat daar doorgaans uitstekend doen, trouwens!).

Ook nog meegemaakt, recentelijks: S5 had zoveel vertraging dat hij vertrok ongeveer op het voorziene vertrekuur van een IC naar de luchthaven. Treinbegeleidster heeft toen keer op keer en nog een keer omgeroepen dat we niet naar de luchthaven bolden en dat wie derwaarts wilde maar best kon uitstappen in Bordet waar er vlotte aansluiting was.

Er wordt misschien een en ander overgelaten aan het personeel "ten velde" en ook aan het gezond verstand van de reizig(st)er, maar dat alles bij elkaar lijkt mij toch wel heel redelijk te werken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Deze maatregelen dienen om de veiligheid te vergroten. Een trein zal traag aan het perron komen, zodat reizigers die nog op het verkeerde perron staan te wachten, en in de verleiding komen om de sporen over te steken, niet overreden worden. De treinbegeleider zal ook de reizigers over het spoor begeleiden, en doordat een doorgaande trein op het andere spoor verboden is, zou er geen trein mogen rijden op het andere spoor.
Even een zijsprong over dit onderdeel: mag dat reglementair wel dat een boordchef de toestemming geeft om een overweg (wegcode) of de sporen over te steken? Ik dacht dat de kanalisatie altijd diende te worden begeleid via de aanwezige overbruggingen en onderdoorgangen en dat men bij gebrek hieraan met een reglementair probleem zit. Is hier misschien een treinbegeleider die dit kan verduidelijken?
groentje schreef:Papieren informatie is vooral nuttig om informatie te delen die niet kritisch is, zoals de voorziene aankomsttijd in alle stations, en voor wanneer de real-time informatie ontbreekt (een panne aan het systeem is nu ook niet onmogelijk). Een scherm kan uitvallen, een affiche niet. Dus nee, de situatie is niet vergelijkbaar.
Hoe doet men dit dan in pakweg Frankrijk ?
jan_olieslagers schreef:Soms hebben mensen baat bij minder-dan-eeuwige informatie... Lees het als "deze trein vertrekt normaliter van spoor 4 maar natuurlijk kan er altijd iets tussenkomen, let dus op de schermen en op de luidsprekeraankondigingen". Dient er dat nu echt hardop te worden bijgezegd?
Ik weet het niet. Ik probeer gewoon mee te denken. Blijkbaar is het dan toch nodig om de reiziger bij het handje te worden want er werd hier eerder een enorm groot probleem gemaakt van een laattijdige spoorverandering. Soms mag informatie nog worden bijgesteld, dan van anderen weer niet. Probeer maar eens goed te doen als spoorwegpersoneel.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door groentje »

Ik ben van de generatie post-splitsing, bovendien werk ik op een lijn zonder stopplaatsen, wat de exacte bevoegdheid is van een treinbegeleider weet ik niet. Maar kanalisatie kan voor ons verzekerd worden door de treinbegeleider. Maar graag bevestiging door een tbg.
In Frankrijk is men voor verkeer over tegenspoor enorm voorzichtig, er zal daar bijna nooit onvoorzien over tegenspoor gereden worden, liever legt men het verkeer er stil. Informatie over welk perron het wordt, ligt dus behoorlijk vast.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door Asterix »

En wat dan als in Frankrijk in een station de systemen uitvallen?
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door groentje »

Je bedoelt de schermen? Zoals gezegd, men is daar behoorlijk terughoudend wat betreft het veranderen van spoor, je kan dus, zelfs in een verstoorde situatie, ervan uit gaan dat de trein op z'n voorziene spoor zal aankomen. En in een groter station loopt er altijd wel personeel rond... En voor de rest, de SNCF is nu niet meteen de meest efficiënte spoorwegmaatschappij van Europa, of we in alles hun voorbeeld moeten volgen...
Matthiasdc

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door Matthiasdc »

Als treinbegeleider kunnen we inderdaad kanalisatie verzorgen over gesloten overweg. We dienen te roepen naar de reizigers om te blijven wachten achter de slagbomen, we nemen contact op met traffic control/rdv, die ons verzekeren dat het ander spoor afgedekt is, we vragen telegramnummer, en dan gaan we zo om de reizigers op het ander spoor.
Plaats reactie