Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
franksken 1.0

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door franksken 1.0 »

dentheo schreef:Dus een slechter systeem dan we nu hebben, omdat de bedrijfsinterne informatieflow hapert als het iets moeilijker wordt ? Groots.
Waarom noemt u het huidige systeem slecht?
Behalve in de stations van de NZ-verbinding worden alle treinen aangekondigd zoals het hoort(spoorwijzigingen,tussenstops,beperkingen voor bepaalde stations en/of reizigers,...).Treinen naar de luchthaven worden overal in België aangekondigd in 4 talen.
En nogmaals;bij verstoord verkeer is het onmogelijk lang op voorhand te weten over welk spoor een bepaalde trein zal rijden.
Hoogstens kan aangegeven worden dat het spoor niet gekend is(''Spoor te bepalen'').
Maar dan rijst alweer de vraag of de reizigers daarmee gebaat zijn.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door Portbou »

franksken 1.0 schreef: Hoogstens kan aangegeven worden dat het spoor niet gekend is(''Spoor te bepalen'').
Maar dan rijst alweer de vraag of de reizigers daarmee gebaat zijn.
Als het spoor nog niet gekend is zijn de reizigers volgens mij meer gebaat met de melding "spoor te bepalen" dan met een verkeerd spoornummer.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door Asterix »

Portbou schreef:
franksken 1.0 schreef: Hoogstens kan aangegeven worden dat het spoor niet gekend is(''Spoor te bepalen'').
Maar dan rijst alweer de vraag of de reizigers daarmee gebaat zijn.
Als het spoor nog niet gekend is zijn de reizigers volgens mij meer gebaat met de melding "spoor te bepalen" dan met een verkeerd spoornummer.
De kans is groot dat ze dan gewoon op het gekende spoor gaan wachten tot er meer info komt.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door groentje »

Die kans bestaat, ja, maar ze zullen wel iets meer opletten op aankondigingen, en de rest zal normaal boven wachten, tussen aankondiging en aankomst zit genoeg tijd om naar het perron te lopen, maar soms minder dan om van perron te veranderen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door Portbou »

Asterix schreef:
Portbou schreef:
franksken 1.0 schreef: Hoogstens kan aangegeven worden dat het spoor niet gekend is(''Spoor te bepalen'').
Maar dan rijst alweer de vraag of de reizigers daarmee gebaat zijn.
Als het spoor nog niet gekend is zijn de reizigers volgens mij meer gebaat met de melding "spoor te bepalen" dan met een verkeerd spoornummer.
De kans is groot dat ze dan gewoon op het gekende spoor gaan wachten tot er meer info komt.
Dat geloof ik best.
Maar dat een groot deel van de reizigers (of voor mijn part alle reizigers) blind en doof zijn voor de gegeven informatie...
...mag geen reden zijn om onzekere of foute informatie door te geven.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door Asterix »

Daar valt zeker iets voor te zeggen maar dan moet men de lijn doortrekken en op de gele affiches ook de spooraanduiding verwijderen. En dan ook in de onbemande stopplaatsen.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door groentje »

In onbemande stopplaatsen zijn er zelden meer dan 2 perrons, en zijn er andere maatregelen getroffen bij aankomst op een ander dan het voorziene perron. Zo zal er, zonder kanalisatie van de reizigers, maar met zeer beperkte snelheid aan het perron gekomen worden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door Portbou »

Asterix schreef:Daar valt zeker iets voor te zeggen maar dan moet men de lijn doortrekken en op de gele affiches ook de spooraanduiding verwijderen. En dan ook in de onbemande stopplaatsen.
Maar enfin...
Mensen maken toch onderscheid tussen die beide types informatiedragers ?

Van een scherm verwacht ik real-time correcte informatie, van gedrukte affiches verwacht ik dat niet.

Moeten we dan ook maar stoppen met kranten en tijdschriften drukken ? Daarin staat ook dikwijls informatie die de volgende uren en dagen al achterhaald is...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door Portbou »

groentje schreef:In onbemande stopplaatsen zijn er zelden meer dan 2 perrons, en zijn er andere maatregelen getroffen bij aankomst op een ander dan het voorziene perron. Zo zal er, zonder kanalisatie van de reizigers, maar met zeer beperkte snelheid aan het perron gekomen worden.
Is er in de onbemande stations niet altijd een vanop afstand gebruikte omroepinstallatie aanwezig ?
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door groentje »

Reglementair is dat niet zo maar voldoende om te besluiten dat de kanalisatie verzekerd is. Ook parallelrijden is aan voorwaarden verbonden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door Asterix »

Ik begrijp niet goed wat het op tegenspoor aan beperkte snelheid binnenrijden van een onbemande stopplaats als veiligheidsmaatregel te maken heeft met de besognes over het reiscomfort van de reiziger-met-valies die op het allerlaatste moment van perron moet veranderen? Daarover ging de discussie. En dat risico loop je wel degelijk als je de huidige gele affiches laat hangen. Zo een luchthaventoerist zal die immers raadplegen indien hij geen perronaanduiding op de schermen vindt. Waarom zou hij ook niet? Als je dan gaat stellen dat die papieren info altijd kan worden 'overruled' door de real time-aankondigingen, zit je in het huidige systeem waarop er kritiek komt. Wil je dat niet, dan moet je andere informatiebronnen uitschakelen en enkel de real time-info verschaffen maar het is het ene of het andere.
jan_olieslagers
Berichten: 3513
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Sorry @Asterix maar daar volg ik je niet. Eenieder die voldoende verstand en ervaring heeft, die weet dat wat op papier gedrukt staat niet eeuwigdurend is. Hooguit zou er op de papieren tabellen kunnen bijstaan "deze informatie is indicatief, raadpleeg de schermen voor de huidige toestand en planning" maar zelfs dat zou niet mogen nodig zijn. En jawel, ik weet wel dat er stomme mensen zijn en die zullen er ook altijd blijven zijn. Voor ieder en allen goed doen dat kan niemand.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door groentje »

Deze maatregelen dienen om de veiligheid te vergroten. Een trein zal traag aan het perron komen, zodat reizigers die nog op het verkeerde perron staan te wachten, en in de verleiding komen om de sporen over te steken, niet overreden worden. De treinbegeleider zal ook de reizigers over het spoor begeleiden, en doordat een doorgaande trein op het andere spoor verboden is, zou er geen trein mogen rijden op het andere spoor.
En zoals Jan schrijft, papier heeft niet dezelfde waarde als real-time informatie. Papieren informatie is nuttig, begrijp me niet verkeerd, maar dan als aanvulling en zonder de zekerheid van iets dat op het momenteel zelf kan aangepast worden aan de situatie. Ik betwijfel dat veel reizigers, zoals die luchthavenreiziger die je beschrijft, zomaar zal afgaan op wat er op de affiches staat, als de schermen melden dat er een probleem is.
Vergelijk het met de aanpassing van de aankondiging voor vertraging, vroeger zou dit gewoon zijn blijven oplopen, vandaag staat er dat de vertraging te bepalen is, een goede indicatie om op te letten op de aankondigingen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door Asterix »

We verschillen van mening maar dat is uiteraard niet erg.

Ik begrijp dat papieren documentatie geen eeuwige waarde heeft maar wat voor zin heeft het dan eigenlijk om die zaken te publiceren? Houd ze desnoods achter de hand voor de verkeersleiding als indicatie maar maak ze niet openbaar. Met een indicatie is een reiziger niets. Het is of het is niet, zeker als het als ondoenbaar wordt beoordeeld om op het laatste moment van spoor te veranderen.

Tot slot blijf ik van mening dat een veiligheidsmaatregel nooit mag worden misbruikt om aan het comfort van de reiziger tegemoet te komen. Ik begrijp dus nog altijd niet goed wat dat hier komt doen.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door groentje »

Die maatregel gaat over veiligheid, maar heeft wel als gevolg dat een niet-aangekondigde (of niet-gehoorde) perronwijziging in een stopplaats geen dramatische gevolgen heeft voor de reiziger. De situatie is dus niet vergelijkbaar tussen een onbemande stopplaats en een station met meerdere sporen waar een perronwijziging niet alleen makkelijker, maar ook vaker zal voorvallen.
Papieren informatie is vooral nuttig om informatie te delen die niet kritisch is, zoals de voorziene aankomsttijd in alle stations, en voor wanneer de real-time informatie ontbreekt (een panne aan het systeem is nu ook niet onmogelijk). Een scherm kan uitvallen, een affiche niet. Dus nee, de situatie is niet vergelijkbaar.
Plaats reactie