Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3513
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Een break (307?) stond in panne bij het inrijden van Schuman op spoor 3 - dat is om door te steken naar lijn 26 toe, vermoedelijk eentje die verder ging naar Leuven. Spoor 3 was daarmee compleet onbruikbaar. Wat me toen opviel:

* er bleven treinen aangekondigd staan vanaf spoor 3, vooral naar de luchthaven toe - en daar zijn juist veel extra "kwetsbare" reizigers, minder vertrouwd met de plaatselijke talen en geplogenheden;

* mijn "eigen" S5 moest nu in tegenspoor bollen, en had toch maar 10 minuten vertraging;

* slechts voorbij Evere ging mijn S5 terug links rijden - is er echt niet eerder een overloopwissel? Ik zou die eigenlijk verwacht hebben vóór L161A vanuit de tunnel op lijn 26 uitkomt; maar misschien vond men een overloopwissel in een tunnel niet zo'n goed idee.

Zonder het volledige plaatje te kunnen zien lijkt het me dan toch dat - alweer! - de dispatchers de schade hebben weten te beperken, heel erg zelfs! Terwijl de communicatie naar de reiziger - alweer! - toch beter had gekund. Keer op keer ben ik als Belg beschaamd tegenover de vele buitenlanders die er verloren bijstaan in Schuman als hun trein naar de luchthaven in de problemen komt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door Asterix »

Er is aan de inrit van de tunnel kant Meiser inderdaad geen wissel. Die is er pas in Evere wat de zaken niet bevordert.

Los daarvan heeft het snel versporen geen zin. Beter is het te wachten tot je in real time alsnog definitief beslist wat je gaat doen. Dat heeft dan natuurlijk wel als implicatie dat het 'vaste' spoor voor die trein op de schermen blijft staan.

En ja, de communicate naar de reiziger... Je hoeft geen buitenlander te zijn om in Brussel niet in je taal te kunnen worden geholpen...
jan_olieslagers
Berichten: 3513
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Asterix schreef:Los daarvan heeft het snel versporen geen zin. Beter is het te wachten tot je in real time alsnog definitief beslist wat je gaat doen. Dat heeft dan natuurlijk wel als implicatie dat het 'vaste' spoor voor die trein op de schermen blijft staan.
Huh, dit snap ik (als niet-cheminot) niet zo best. Wie is hier de "je" ? Treinbestuurder? Dispatcher? Stationschef? En wat wordt er precies aangeduid met "versporen"?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door Asterix »

Die 'je' is de verkeersleider op het seinhuis. En met 'versporen' bedoel ik de trein op een ander spoor laten komen in het station.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door groentje »

Voor een trein naar de luchthaven, waar je reizigers met heel wat bagage mag verwachten, zou een beetje eerder aankondigen toch geen overbodige luxe mogen zijn, zeker als er een verandering van perron is. Ik heb al éénmaal een trein gemist (zonder bagage, dan nog) na een perronwijziging, omdat ik op het midden van het perron stond te wachten, op 3 minuten voor vertrek moest horen dat er een spoorwijziging was, de treinbegeleider had net gedraaid toen ik de andere trap kwam opgespurt... Dat wil je niet meemaken als je een koffer of 2 moet meesleuren.
jan_olieslagers
Berichten: 3513
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, dat valt nu toch ook wel mee hoor. In Schuman stappen niet de reizigers op uit Matongé, om maar even in de stereotiepen te gaan - met alle reserve en respect, het is enkel ter illustratie bedoeld. Reizigers naar de luchthaven die ik in Schuman zie zijn 99% heren in driedelig costuum, of toch minstens met een das - "cravatés" - en dames met stijlvol mantelpakje. Die hebben typisch een trolley met personalia en een rug- of schoudertas voor hun laptop en "business papers" - if any.

Maar het is een heel eind van spoor 3 naar spoor 4 in Schuman, en er zijn dan wel wegwijzers maar ik moest er toch ook effe naar zoeken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door Portbou »

Asterix schreef:Dat heeft dan natuurlijk wel als implicatie dat het 'vaste' spoor voor die trein op de schermen blijft staan.
Begrijp ik dit nu goed ?
Als er kort voor het officiële vertrekuur van de trein beslist wordt om hem van spoor te wijzigen... wordt dit niet aangegeven op de schermen ?
En over hoe kort spreken we dan precies ?
jan_olieslagers
Berichten: 3513
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Met enige reserve want mijn memorie is niet mijn beste kant (khad beter een fotootje gemaakt, stom dat ik er niet aan dacht):

Mijn S5 naar Vilvoorde-Mechelen stond aangekondigd voor spoor 4, voor 16:19 + 10' , en die versporing was ook meermaals omgeroepen, terwijl de 16:26 naar de luchthaven nog steeds stond aangekondigd voor spoor 3. En (zie ook vorige) er stonden dus heel wat cravatés en mantelpakjes op perron 3, met hun trolleys...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door groentje »

Dat is niet fout, maar het lijkt me dat hier de perronaankondigingen misschien beter zouden uitgezet worden tot het moment dat de trein ook effectief is aangekondigd en getrokken naar een bepaald spoor. Maar ik denk niet dat die functionaliteit in het systeem is ingebouwd...
franksken 1.0

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door franksken 1.0 »

De ervaring leert me dat,zelfs als een trein aangeduid wordt(op de grote borden) met 'Spoor te bepalen',reizigers uit gewoonte toch maar op het perron gaan staan waar de trein moet vertrekken volgens de dienstregeling.
Zelfs wanneer er op de APQ's(perronaanduiders) vermelden dat desbetreffend spoor BUITEN DIENST is blijven mensen op dit spoor op hun trein wachten.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door Portbou »

franksken 1.0 schreef:De ervaring leert me dat,zelfs als een trein aangeduid wordt(op de grote borden) met 'Spoor te bepalen',reizigers uit gewoonte toch maar op het perron gaan staan waar de trein moet vertrekken volgens de dienstregeling.
Zelfs wanneer er op de APQ's(perronaanduiders) vermelden dat desbetreffend spoor BUITEN DIENST is blijven mensen op dit spoor op hun trein wachten.
jaja... :roll:
En binnenkort verwijderen we alle borden met snelheidslimieten langs onze wegen want uit ervaring (flitscontroles) leert de politie dat daar niet naar gekeken wordt...

Reizigers op weg naar de Luchthaven zijn trouwens overwegend gelegenheidsreizigers en geen gewoontereizigers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door Asterix »

Portbou schreef:
Asterix schreef:Dat heeft dan natuurlijk wel als implicatie dat het 'vaste' spoor voor die trein op de schermen blijft staan.
Begrijp ik dit nu goed ?
Als er kort voor het officiële vertrekuur van de trein beslist wordt om hem van spoor te wijzigen... wordt dit niet aangegeven op de schermen ?
En over hoe kort spreken we dan precies ?
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat er bij verstoord verkeer vaak pas op het laatste ogenblik duidelijk wordt welke treinen in welke volgorde op welk spoor gaan rijden. Dan moeten ook de aankondigingen nog worden aangepast want om middernacht hebben alle treinen van de komende dag al hun vaste spoor toegekend gekregen in het systeem.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door Asterix »

jan_olieslagers schreef:Met enige reserve want mijn memorie is niet mijn beste kant (khad beter een fotootje gemaakt, stom dat ik er niet aan dacht):

Mijn S5 naar Vilvoorde-Mechelen stond aangekondigd voor spoor 4, voor 16:19 + 10' , en die versporing was ook meermaals omgeroepen, terwijl de 16:26 naar de luchthaven nog steeds stond aangekondigd voor spoor 3. En (zie ook vorige) er stonden dus heel wat cravatés en mantelpakjes op perron 3, met hun trolleys...
Ik ken deze concrete situatie niet maar wellicht stond de trein naar de luchthaven nog ergens opwaarts van de Schuman. Dan krijg je al eens te horen dat de trein in panne toch zal kunnen gaan vertrekken, er moet verkeer van Evere naar spoor IV rijden en dan is het mogelijk dat er wordt gezegd 'We gaan nog heel even afwachten of het daar gaat in orde komen op de III' en ondertussen blijft die luchthaventrein aangekondigd staan.
franksken 1.0

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door franksken 1.0 »

Laten we dan het Franse systeem van aankondigingen gebruiken.
Treinen worden daar pas op het laatste moment omgeroepen(wanneer het betreffende spoor gekend is).
Stel je dat eens voor wat dat betekend voor een station als Brussel-Centraal.
Mensen blijven in deze situatie beneden of respectievelijk boven staan om dan op het laatste moment naar hun trein te hollen.
'k Wil er niet aan denken wat er dan gebeurt.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Problemen in Schuman, 29 mei 2017

Bericht door dentheo »

Laten we dan het Franse systeem van aankondigingen gebruiken.
Dus een slechter systeem dan we nu hebben, omdat de bedrijfsinterne informatieflow hapert als het iets moeilijker wordt ? Groots.
Laatst gewijzigd door dentheo op 04 jun 2017, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie