Toeristentreinen

Alles over reizigerstreinen in België.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Toeristentreinen

Bericht door Treinenman »

Vanaf welke datum rijden de toeristentreinen naar de kust en rijden ze ook dit jaar? Zoniet, waarom niet?
Ik zoek o.a. Neerpelt-Blankenberge (via Lier) of Turnhout-Blankenberge en heb al op http://www.belgianrail.be/nl/Home.aspx gezocht, maar de T-treinen staan er (nog) niet bij.
Vorig jaar en andere jaren vond ik al in juni (en zelfs in mei al) gegevens over deze T-treinen, maar nu nog steeds niet. Blijkbaar loopt B-rail achter... :?
Laatst gewijzigd door Treinenman op 16 jun 2018, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Toeristentreinen 2017

Bericht door HVHTB »

Treinenman schreef:Vanaf welke datum rijden de toeristentreinen naar de kust en rijden ze ook dit jaar? Zoniet, waarom niet?
Ik zoek o.a. Neerpelt-Blankenberge (via Lier) of Turnhout-Blankenberge en heb al op http://www.belgianrail.be/nl/Home.aspx gezocht, maar de T-treinen staan er (nog) niet bij.
Vorig jaar en andere jaren vond ik al in juni (en zelfs in mei al) gegevens over deze T-treinen, maar nu nog steeds niet. Blijkbaar loopt B-rail achter... :?
De trein van Neerpelt zou van 1 juli tot en met 3 september rijden.
Voorzien vertrek in Neerpelt om 7h46 en vertrek in Blankenberge 17h59.
Ook nog steeds met AR41 gepland.

De ICT van Turnhout is voorzien met een HLE18.
Vertrek in Turnhout om 7h27 en vertrek in Blankenberge om 17h07.
Rijdt in het weekend en feestdagen van 1 juli tot en met 3 september.
Laatst gewijzigd door HVHTB op 04 jun 2017, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Toeristentreinen 2017

Bericht door Treinenman »

Ik heb in Spoorwegjournaal gelezen dat vorig jaar wellicht het laatste jaar zou geweest zijn dat er MW41 in Blankenberge zou komen en dat de T-trein Neerpelt-Blankenberge vervangen zou worden door een T-trein Mol-Blankenberge, gereden door Desiro's.
De trein is altijd een beetje reizen.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Toeristentreinen 2017

Bericht door HVHTB »

Treinenman schreef:Ik heb in Spoorwegjournaal gelezen dat vorig jaar wellicht het laatste jaar zou geweest zijn dat er MW41 in Blankenberge zou komen en dat de T-trein Neerpelt-Blankenberge vervangen zou worden door een T-trein Mol-Blankenberge, gereden door Desiro's.
Het is voorzien met AR41, het kan dus nog veranderen.
De dienstregelingen kunnen ook nog veranderen! Als de treinen nog niet op de website van NMBS zelf staan, zijn de dienstregelingen misschien nog niet definitief.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Toeristentreinen 2017

Bericht door Matthias »

Ik zag wel T-treinen staan wanneer ik bvb de vertrekken vanaf 17 uur in Brugge opzocht op 2 juli. Daar staat inderdaad een Blankenberge-Turnhout en Blankenberge-Neerpelt tussen, samen met 3 treinen naar Antwerpen, 2 naar Tongeren (zonder stop in Leuven en via Aarschot en Diest) en 1 naar Charleroi-Zuid.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Toeristentreinen 2017

Bericht door rvdborgt »

Treinenman schreef:Vanaf welke datum rijden de toeristentreinen naar de kust en rijden ze ook dit jaar? Zoniet, waarom niet?
Ik zoek o.a. Neerpelt-Blankenberge (via Lier) of Turnhout-Blankenberge en heb al op http://www.belgianrail.be/nl/Home.aspx gezocht, maar de T-treinen staan er (nog) niet bij.
Vorig jaar en andere jaren vond ik al in juni (en zelfs in mei al) gegevens over deze T-treinen, maar nu nog steeds niet. Blijkbaar loopt B-rail achter... :?
Ze zitten al in de planners. Of bedoel je dat niet?

Groetjes,
Rian
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Toeristentreinen 2017

Bericht door Treinenman »

De laatste jaren reden er al T-treinen tijdens de laatste week van juni, bijvoorbeeld vorig jaar. Ik dacht daarom dat de T-treinen ook dit jaar de laatste week van juni zouden rijden.

Ik las in Spoorwegjournaal dat in Blankenberge (in 2016) voor het laatst de dieselstellen van reeks 41 te zien zouden zijn en dat wellicht dit jaar (2017) de T-treinen Neerpelt-Blankenberge (met MW41) vervangen zouden worden door T-treinen Mol-Blankenberge (desiro's).
De trein is altijd een beetje reizen.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Toeristentreinen 2017

Bericht door rvdborgt »

Treinenman schreef:Ik las in Spoorwegjournaal dat in Blankenberge (in 2016) voor het laatst de dieselstellen van reeks 41 te zien zouden zijn en dat wellicht dit jaar (2017) de T-treinen Neerpelt-Blankenberge (met MW41) vervangen zouden worden door T-treinen Mol-Blankenberge (desiro's).
Er zit weer een Neerpelt - Blankenberge in de planners dus dat is blijkbaar niet doorgegaan.

Groetjes,
Rian
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Toeristentreinen 2017

Bericht door wbrm »

Van en naar Mol elektrisch lijkt mij wel logischer (maar voor die afstand liever geen Desiro's natuurlijk). Ondanks de rechtstreekse trein verlies je nu toch nog tijd tussen Gent en Brugge aan 120km/u met die MW41'ers. Is dat eigenlijk een prettige ervaring met die dingen 120km/u op lange afstand? Moet het eens proberen dit jaar voor het te laat is.
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Toeristentreinen 2017

Bericht door Ruben »

Los van die 120 km/u zit ik voor zo'n afstand toch liever in een MW41 dan in een Desiro. Op een verre uitstap naar zee op een warme zomerdag wil je toch al eens een flesje drank op een tafeltje kunnen zetten of zo...
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Toeristentreinen 2017

Bericht door Merijn »

Vuilbakken en tafeltjes, meer is er naar mijn idee niet nodig om van de Desiro's iets te maken die ook als IC kan dienen, maar bon: het is een andere discussie.

Om terug op het onderwerp toeristentreinen te komen: worden de treinen Schaarbeek - De Panne terug met M4 gereden?

Weet er ook iemand of er eind juni terug speciale treinen ingezet zullen worden voor (school)groepen?
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Toeristentreinen 2017

Bericht door 260689 »

Merijn schreef:Vuilbakken en tafeltjes, meer is er naar mijn idee niet nodig om van de Desiro's iets te maken die ook als IC kan dienen, maar bon: het is een andere discussie.

Om terug op het onderwerp toeristentreinen te komen: worden de treinen Schaarbeek - De Panne terug met M4 gereden?

Weet er ook iemand of er eind juni terug speciale treinen ingezet zullen worden voor (school)groepen?
Eind juni zijn er inderdaad nog de extra ingelegde schooltreinen! Heb de BNX ontvangen daarvan.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Toeristentreinen 2017

Bericht door Davy »

Die schooltreinen kende ik nog niet... Waar en wanneer rijden die precies?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Toeristentreinen 2017

Bericht door Steve »

Als het is om de MW41 te vervangen door Desiro, zie ik niet goed in wat het grote voordeel is, buiten het nadeel dat je alles vóór Mol die rechtstreekse trein ontzegt. 160 km/h zal enkel gehaald kunnen worden tussen Gent en Brugge is dus verwaarloosbaar op het gehele traject (en dan nog moet je hopen dat er niets in de weg rijdt met het drukke treinverkeer richting kust op dat tijdstip). Als het nu was om een M6-stam in te leggen, oké...
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Toeristentreinen 2017

Bericht door Merijn »

260689 schreef:
Merijn schreef:Vuilbakken en tafeltjes, meer is er naar mijn idee niet nodig om van de Desiro's iets te maken die ook als IC kan dienen, maar bon: het is een andere discussie.

Om terug op het onderwerp toeristentreinen te komen: worden de treinen Schaarbeek - De Panne terug met M4 gereden?

Weet er ook iemand of er eind juni terug speciale treinen ingezet zullen worden voor (school)groepen?
Eind juni zijn er inderdaad nog de extra ingelegde schooltreinen! Heb de BNX ontvangen daarvan.
Welk materieel zullen ze gebruiken voor de trein naar De Panne voor die schooltreinen? Kan ik bedenken of verlof nemen de moeite loont :-)

Alvast bedankt!
Plaats reactie