Kop maken in Merode

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Kop maken in Merode

Bericht door jan_olieslagers »

S4-treinen beginnen in Aalst, sommige rijden tot Vilvoorde, andere slechts tot Merode. Ik begrijp niet goed hoe ze kunnen kop maken in Merode, dat neemt toch redelijk wat tijd in beslag? Op de drukke lijn die 26 tegenwoordig is?
Of laten ze die doorbollen tot het nevenspoor aan de halte Evere? Daar zie ik een enkele keer wel een Desiro staan. Maar als er inderdaad in Evere gekeerd wordt, dan had men toch ook Meiser als zogezegd eindstation kunnen nemen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Kop maken in Merode

Bericht door Portbou »

Ze rijden inderdaad tot op dat nevenspoor vlak voor Evere, ik denk dat het daar Josaphat heet.
Inderdaad onbegrijpelijk dat ze Meiser onbediend laten (zou meer aansluitingen mogelijk maken).

In de nieuwe dienstregeling zal er altijd tot Vilvoorde gereden worden dus is deze anomalie weggewerkt.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kop maken in Merode

Bericht door jan_olieslagers »

Dankje! Ja, vroeger was dat de "goederenkoer/cour marchandises Josaphat" ; er schijnt nu, na jaren braakliggen, een groot bouwproject op stapel te staan. Misschien ook daarom dat ze er niet meer willen kop maken,
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Matthiasdc

Re: Kop maken in Merode

Bericht door Matthiasdc »

Bij het eindstation dient de treinbegeleider ook na te gaan of iedereen de trein verlaten heeft, dit neemt ook enkele minuten in beslag. Dit kan veel gemakkelijker plaats hebben in Merode dan in Meiser (in Meiser passeren namelijk beide Ic naar luchthaven, S9 naar Leuven, en beide S5 naar Mechelen. Deze 5 treinen rijden via Schuman en meiser.)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Kop maken in Merode

Bericht door Steve »

Volgens mij is vooral een gevalletje van extreme besparingsdrang.

Ik meen begrepen te hebben dat het plan (onder besparingsdruk) aanvankelijk was om de trein komende uit Aalst tot Brussel-Luxemburg te beperken buiten de spits, wat een flinke streep door de rekening zou zijn voor iedereen die bijvoorbeeld naar de omgeving Etterbeek/Delta moest gaan (VUB en ULB bijvoorbeeld, waar weinig studenten dagen van 9 tot 17 u hebben). Uiteindelijk is daarvan afgestapt, niet zozeer uit bezorgdheid voor die reizigers maar wel omdat de stilstand van meer dan een uur in Brussel-Luxemburg blijkbaar problemen kon geven voor andere treinen.

De rittijd liet perfect toe om tot in Vilvoorde te gaan (zelfde als in de spits wanneer er tot daar gereden wordt), maar men kiest dan toch voor de eerstvolgende oplossing langs de route namelijk het wijkspoor Josaphat, wellicht om zo (rijpad-/kilometer)kosten aan Infrabel te kunnen uitsparen, ook al betekent dat dan die trein dan tientallen minuten staat te niksen aan Josaphat.

En trek je die besparingslijn verder door... dan laat je iedereen al uitstappen in Merode, zo zijn alle stations bediend die anders slechts de S7 zouden overhouden... Meiser is "uiteraard" niet nodig want daar stopt al de S5. Vermoedelijk zal een kilometer zonder reizigers ook wel goedkoper zijn dan een kilometer met. En zo krijg je de absurde situatie van een trein die Merode als eindstation heeft.

Blij dat die absurditeit vanaf december opgelost zal zijn... en nu nog wachten op de dag dat die S4 eens structureler aangepakt wordt (amplitude, frequentie, materieelinzet, ...), want er is heel wat potentieel vooral tussen Aalst en de Europese wijk. Eén treintje per uur, van maandag tot vrijdag tot zo'n 19 u (dus niets in het weekend en 's avonds) en meestal met één enkele MS08, daar kun je nog heel wat aan verbeteren.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Kop maken in Merode

Bericht door Asterix »

Anderzijds, wie reist er in het weekend vanuit Aalst naar de Europese wijk? Geen kat toch?

In het weekend gaat de S5 rijden om de periferie te bedienen
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Kop maken in Merode

Bericht door kika »

Asterix schreef:Anderzijds, wie reist er in het weekend vanuit Aalst naar de Europese wijk? Geen kat toch?
Er wonen ook mensen, 't is niet alsof het om één of ander industrieterrein aan de rand van een dorp gaat. En ja, vanaf Merode nam ik (zelf een tijdje gewoond) vaker de metro naar een station met meer verbindingen dan een trein. En ik was zeker niet de enige met dat geniale idee.. Anderhalve man en een paardekop dus, zonder kat :mrgreen:
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kop maken in Merode

Bericht door jan_olieslagers »

Maar Merode is de Europese wijk niet. Ik kom daar niet in het weekeinde, maar wil grif aannemen dat het daar dan inderdaad heel wat kalmer zal zijn, misschien zelfs uitgestorven.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 02 jul 2017, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Kop maken in Merode

Bericht door Asterix »

Vanuit Merode is de metro toch ideaal om naar een goed bediend Brussels station te rijden? Op multimodale knooppunten moet toch niet altijd alles rijden? Trouwens, vanaf december zal de ringlijn worden bediend en Schuman en Luxemburg hebben nu al een goede bediening. Blijft de vraag wie vanuit Oost-Vlaanderen via de oude en trage lijn 50 naar de Europese wijk gaat rijden.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kop maken in Merode

Bericht door jan_olieslagers »

vanaf december zal de ringlijn worden bediend
Iets meer detail, aub?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Kop maken in Merode

Bericht door Asterix »

De S5 (Edingen-) Halle-Mechelen zou dan ook in het weekend gaan rijden.
Plaats reactie