Toeristische (ICT) treinen van/naar De Panne.

Alles over reizigerstreinen in België.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Toeristische (ICT) treinen van/naar De Panne.

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Graag had ik eens geweten welke ICT treinen naar De Panne reden de vorige vervoersplannen. Concreet tussen 2012 en 1998 (daarvoor mag ook).
Welke waren het meest interessant en/of zinvol en welke niet?
Waarom deze vraag?
Ik probeer een beeld te krijgen op het toeristische aanbod van treinen van/naar De Panne.
Wie zou me willen helpen?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Toeristische (ICT) treinen van/naar De Panne.

Bericht door trainlovertje »

Ik heb een ARIdisc van 1999 en daarin vind ik deze treinen terug:
Alle dagen:
Een treinpaar Charleroi-Sud - De Panne en terug (via de Waalse as tot Moeskroen, met halt en kopmaken in Kortrijk)

Op weekenddagen ook:
- Treinpaar Essen - De Panne en terug (enkel via Antwerpen-Berchem, verder de 'normale' reisweg via Sint-Niklaas)
- Treinpaar Luxembourg - De Panne en terug, een verlengde IC-verbinding was dat (na Brussel enkel nog haltes te Gent, Veurne, Koksijde en De Panne)
- 's Avonds laat reed er een enkele rit De Panne - Gent-Sint-Pieters

Verder vind ik hier nog spoorboekjes van 2010 en 2013 terug:
2010: Het enige verschil is dat de trein uit Essen dit jaar niet reed. Ter vervanging reden er wel ICT's tussen Schaarbeek en De Panne ('s morgens één richting De Panne, 's avonds richting Schaarbeek 2 stuks). Deze reden via L50a, wat ze aanzienlijk sneller maakte dan de reguliere IR-treinen die in het weekend via L50 reden tussen Denderleeuw en Gent.
2013: Idem 2009, alleen zowel 's morgens als 's avonds 1 trein van/naar Schaarbeek. Wel had deze trein dan een gedeelte bij dat aan/afgekoppeld werd in Gent met vertrekstation/eindbestemming Antwerpen-Centraal.

EDIT: jaartallen verbeterd. Dienstregeling vanaf december 2009 gaat natuurlijk over zomer 2010 en niet 2009...
Laatst gewijzigd door trainlovertje op 30 jun 2017, 01:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Toeristische (ICT) treinen van/naar De Panne.

Bericht door Steve »

Verplaatst naar Normaalspoor Binnenland.

Uit de "hoogdagen" (tot een aantal jaar geleden) herinner ik me nota bene:

- Luxemburg/Aarlen - De Panne met MS96, toen nog een zeer zeldzame verschijning op lijn 73.

- Essen - De Panne met MS86, later beperkt tot Antwerpen en met 27+M6.

- Charleroi-Zuid - De Panne met MS75, vervolgens klassiekjes en uiteindelijk Desiro.

- Gent - De Panne als versterking, onder meer in de vorm van een later laatste vertrek uit De Panne, met MS80.

Buiten het exotische materieel hadden deze treinen ook als bijzonderheid dat ze onderweg op lijn 73 amper stopten. Vanuit De Panne, Koksijde en Veurne stond je er in een recordtijd mee in plaatsen als Gent, Brussel en Kortrijk.

Het huidige aanbod is een stuk "saaier" met twee treinparen Brussel-Noord - De Panne, via de snelle lijn tussen Brussel en Gent maar verder met alle gebruikelijke stops. Materieel is 21/27 + M4, als ik me niet vergis.

Ik zal morgen kijken of ik nog wat foto's uit die tijd kan vinden. Van de MS86 heb ik er helaas geen, dat kan ik nu al verklappen.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Toeristische (ICT) treinen van/naar De Panne.

Bericht door Merijn »

Van de MS86 heb ik enkele foto's. Dit was echter het absolute begin van het treinspotten, waardoor de foto's niet zo goed zijn. Ik vond toen echter al de duikbrilletjes zo'n aangename verschijning :-) Bij deze dan ook een oproep: als er iemand nog foto's zou hebben van de MS86 langs l73, zijn deze meer dan welkom!

http://www.spoorlijn73.net/MS86.html

Van de MS75 heb ik ook foto's:

http://www.spoorlijn73.net/MS75.html

Heeft er trouwens iemand een idee welk materieel er dit jaar zal gebruikt worden voor de ICT's?
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Toeristische (ICT) treinen van/naar De Panne.

Bericht door Floris Cappelle »

Dank voor jullie antwoorden.

Ik zie dat er een trein Essen over Antwerpen naar De Panne reed. Hij bediende dus niet Antwerpen centraal?
Ik meen ergens gelezen/gezien te hebben dat er ooit een trein uit Mol of verder naar De Panne kwam, klopt dit? En was hij rendabel?
Hoe zat het met de rendabiliteit van de treinen uit Luxemburg, Charleroi, Essen, Schaarbeek e.d.?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle

P.S.: Tijdens weekend rijdt de Brussel-Noord - De Panne (ICT) met drie stellen Desiro's.
Hoe dit dit jaar is, kan ik niet zeggen.
In ieder geval zit er geen variatie in het aanbod, iets wat hopelijk in de toekomst mag veranderen?
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Toeristische (ICT) treinen van/naar De Panne.

Bericht door Merijn »

Juist terzijde: vroeger kwamen er zelfs treinen van de andere kant, namelijk vanuit Duinkerke. Een afwisseling voor spotters is uiteraard leuker, maar ik denk dat een dienstregeling zoals nu toch iets eenvoudiger op te stellen is.

Ik weet nog dat ik indertijd speciaal eerst naar Gent meereed, om dan eens met een "exotische" trein die bijna nergens stopt mee te rijden.

Ik droomde in die tijd om ooit I10 & I6 rijtuigen op l73 te zien, enkele jaren terug is die droom dubbel uitgekomen, aangezien er toen zelfs I6 ligrijtuigen tussenzaten (deze waren uiteraard geen ICT treinen). Nu droom ik ervan ooit eens een Thalys stel te mogen bewonderen op l73, maar dat zal bij dromen blijven.

Nu het over l73 gaat, eind jaren 90 was de trein met vertrek uit De Panne rond 8u vaak een MS66-... Weet hier iemand de reden voor?
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Toeristische (ICT) treinen van/naar De Panne.

Bericht door Merijn »

Heeft er iemand de ICT naar De Panne van gisteren en van vandaag gezien?

Is het hetzelfde materieel als vorig jaar? (Desiro in het weekend en M4 tijdens de week?)

Alvast bedankt!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Toeristische (ICT) treinen van/naar De Panne.

Bericht door Asterix »

Gisteren was het Desiro.
Lorre
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: Toeristische (ICT) treinen van/naar De Panne.

Bericht door Lorre »

Asterix schreef:Gisteren was het Desiro.
Inderdaad, gisteren heb ik de E6951 met drie desiro's gedaan. De E6952 was ook met drie desiro's. In de week doen we de E6951 met HLE21/27+M4.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Toeristische (ICT) treinen van/naar De Panne.

Bericht door desperado »

Sorry for posting in English.

Yesterday (July 4th), ICT6901 (0730 Brussels Nord – De Panne) was 2138 + M4s.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Toeristische (ICT) treinen van/naar De Panne.

Bericht door ostbahnhof »

Floris Cappelle schreef:Dank voor jullie antwoorden.

Ik zie dat er een trein Essen over Antwerpen naar De Panne reed. Hij bediende dus niet Antwerpen centraal?
Ik meen ergens gelezen/gezien te hebben dat er ooit een trein uit Mol of verder naar De Panne kwam, klopt dit? En was hij rendabel?
Hoe zat het met de rendabiliteit van de treinen uit Luxemburg, Charleroi, Essen, Schaarbeek e.d.?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle

P.S.: Tijdens weekend rijdt de Brussel-Noord - De Panne (ICT) met drie stellen Desiro's.
Hoe dit dit jaar is, kan ik niet zeggen.
In ieder geval zit er geen variatie in het aanbod, iets wat hopelijk in de toekomst mag veranderen?
klopt, er waren enkele zomers dat er trek duw treinen Neerpelt Depanne reed via Antwerpen Centraal. M2 met een 63. Deze trein reed dan non stop tussen Gent en Diksmuide.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Toeristische (ICT) treinen van/naar De Panne.

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

In de nieuwe dienstregeling voor volgend jaar dezelfde ICT treinen van/naar Brussel (dagelijks).
Waarom kiest men niet voor wat variatie in het aanbod?
Of het doortrekken van enkele treinen uit Gent of Brussel?
Tijdens dagen dat het mooi weer is en zeker op (toeristische) topdagen zijn de files niet te overzien.
Ik heb het hier niet alleen over Plopsaland maar, ook over De panne zelf (Esplanade), voor wie de situatie kent.
Ook een extra late trein zou denk ik geen overbodige luxe zijn.

Vriendelijke groet
Floris Cappelle
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Toeristische (ICT) treinen van/naar De Panne.

Bericht door Shrek »

Merijn schreef: 30 jun 2017, 11:11 Nu droom ik ervan ooit eens een Thalys stel te mogen bewonderen op l73, maar dat zal bij dromen blijven.
Afgelopen zondag was er een Thalys in De Panne.
Helaas wist ik het niet op voorhand, anders had ik je wel een PB gestuurd :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Toeristische (ICT) treinen van/naar De Panne.

Bericht door Steve »

De E320 zal alles goedmaken... de PB is ook hier welkom... :wink:
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Toeristische (ICT) treinen van/naar De Panne.

Bericht door LML »

Ik heb als jonge snaak nog een T-trein Neerpelt-De Panne (en terug) geweten. Heerlijk brullende D-loc 51 met min. 7 M2-rijtuigen. Dat zal waarschijnlijk voor of tot 1998 geweest zijn, want in 2000 kwamen de dieselstellen MW41 op het spoor.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie