Pagina 1 van 2

Nieuwe materieelinzet op Brussel - Luxemburg

Geplaatst: 03 jul 2017, 09:40
door Steve
Er is links en rechts al wat over gesproken maar bij mijn weten is er nog geen toegewijd topic, dus dat is hierbij gebeurd.

Over afzienbare tijd - ik heb 13 september gehoord maar kan voorlopig geen bevestiging vinden - zou het baanvak Aarlen - Luxemburg onder 25 kV komen en dat zal ongetwijfeld heel wat verschuivingen qua materieel veroorzaken. De enkelspanninge MS96 zullen dan immers niet meer kunnen passeren en van de tweespannige zijn er onvoldoende om er de hele verbinding mee te doen, bovenop alle treinen van/naar Rijsel.

Er komt dus ongetwijfeld een hele stoelendans qua materieel aan... wie weet meer?

Komt er een radicale ommezwaai met bv. enkel nog getrokken materieel (13 en later misschien 18, met M6, I11, I6)? En zo ja, waar gaat men die precies halen? Zomaar een hele reeks I11 wegtrekken van de Oostende - Eupen en vervangen door MS96 kan bijvoorbeeld al niet dus zal het breder bekeken moeten worden. I6 is minder in gebruik op andere verbindingen maar is volop in renovatie en heel veel heb je er ook niet van.

Zullen ze toch zoveel mogelijk tweespanninge MS96 proberen te vinden en komen er dus misschien maar een paar extra getrokken stammen?

Zouden de tweespannige Desiro's op een of andere manier hun intrede maken?

Zouden ze in een eerste tijd misschien een deel van de treinen (of allemaal) tot Aarlen beperken met hetzelfde materieel als nu en dan een pendeldienst inzetten met materieel dat 25 kV aankan?

Re: Nieuwe materieelinzet op Brussel - Luxemburg

Geplaatst: 03 jul 2017, 10:10
door Merijn
Het is een wilde gok, zouden ze niet enkele korte stammen I11 voorzien, trek-duw? In de laatste Spoorwegjournaal stond er immers een foto van een testtrein, met 3 rijtuigen.

Dat ze de I6 renoveren, zal wellicht ook zo z'n redenen hebben denk ik.

Re: Nieuwe materieelinzet op Brussel - Luxemburg

Geplaatst: 03 jul 2017, 10:49
door Steve
Een paar korte stammen I11 zouden kunnen, al roept dat toch bijkomende vragen op:

- Voor het grote merendeel van de treinen zul je er met drie of zelfs vier-vijf rijtuigen niet komen, niet vergeten dat die verbinding onder meer op de drukke as Namen - Brussel rijdt ('s avonds en soms in het weekend zou dat kunnen maar je hebt niets aan stammen die enkel dan kunnen rijden);

- Zelfs voor dergelijke kleine stammen zal er onvermijdelijk impact zijn, bij mijn weten zijn er helemaal niet zoveel I11 op overschot en zul je dus toch moeten ingrijpen op de Eupen - Oostende of paar andere treinen waar ze rijden;

- Als ze ook stuurstandrijtuigen willen meenemen (ik hoor dat daar ook sprake van is) zal de impact zelfs nog groter zijn...

I6 is natuurlijk een optie maar die renovatie zal nog wel eventjes duren en je hebt er ook geen enorm aantal rijtuigen van.

Re: Nieuwe materieelinzet op Brussel - Luxemburg

Geplaatst: 03 jul 2017, 12:02
door Shrek
-De 25 kV is pas voor de zomer van volgend jaar (CFL is helemaal nog niet klaar met de werken).
-MS96 2-spannig heeft geen Memor2+, noch ETCS en mag dus absoluut niet binnen in Luxemburg
-De HLE 13 heeft een toelating om nog tot 2019 in Memor2+ in Luxemburg te rijden
-I11 Bdx en M6 Bx zitten op het einde van het homologatietraject
-HLE18 en Desiro zitten in het homologatietraject maar zijn er nog niet meteen door

Dus: Ik denk dat we vanaf volgend jaar veel treinen met HLE13+I11Bdx en HLE13+M6Bx gaan zien...
Er zijn trouwens I11 Bdx met hopen, daarvan er enkele vinden is geen probleem. Misschien worden het wel samenstellingen met M6 met daarachter een I11Bdx :)

Re: Nieuwe materieelinzet op Brussel - Luxemburg

Geplaatst: 03 jul 2017, 12:07
door 260689
De M6 die gebruikt wordt kan met een I11 stuurrijtuig kan perfect! Maar inderdaad, waar gaan ze die stuurrijtuigen halen? I10 is ook al redelijk goed in gebruik, IC Liers-Luik-Luxemburg, de Benelux en IC Oostende - Eupen. I6 is de mogelijkheid 15 per jaar, ze zouden dan max 2 a 3 rijtuigen in de atelier zetten voor de ombouw dus Verlopig I6en genoeg. Kop/staart een 13, ik vrees dat ze nu al moeten foefelen ermee samen met B-Linias (jawel, heel heel intern is het B-Linias, gezien op een scherm bij het ROC). Als de 3000 ETCS hebben kan er misschien soelaas brengen. De 400 reeks DMT's is uitgesloten!

Re: Nieuwe materieelinzet op Brussel - Luxemburg

Geplaatst: 03 jul 2017, 12:25
door Steve
Shrek schreef: Dus: Ik denk dat we vanaf volgend jaar veel treinen met HLE13+I11Bdx en HLE13+M6Bx gaan zien...
Er zijn trouwens I11 Bdx met hopen, daarvan er enkele vinden is geen probleem. Misschien worden het wel samenstellingen met M6 met daarachter een I11Bdx :)
Heel fijn maar dan ben ik enorm benieuwd waar ze die gaan halen. Misschien zijn er nog een paar I11 Bdx op overschot maar "gewone" I11 laat staan M6 zijn er bij mijn weten echt niet zoveel van op overschot dat je er plots de hele Brussel - Luxemburg mee kunt doen...

Re: Nieuwe materieelinzet op Brussel - Luxemburg

Geplaatst: 03 jul 2017, 13:12
door Steven
Het zullen voornamelijk gesleepte treinen zijn, dus niet noodzakelijk trek duw treinen. Vanaf december zijn er tijdens de week veel meer treinen met hle13. In het weekend zou men wel nog met mr96 blijven rijden, misschien op bepaalde momenten met overstap in Arlon. Denk er aan dat er nu ook al treinen met hle13 zijn die soms ettelijke uren in Vorst blijven staan, die kunnen dan extra ritten doen waardoor er minder of geen mr96 nodig zijn. Een groot deel van die ritten zal dan met 5 rijtuigen gebeuren. Dat kunnen we op datum van vandaag ook al zien op verschillende momenten van de dag.

Re: Nieuwe materieelinzet op Brussel - Luxemburg

Geplaatst: 03 jul 2017, 13:34
door Dieselfreak
Als de Deense Neuzen van de verbinding Brussel - Luxemburg worden gehaald, waar zullen die vrijgekomen stellen dan worden ingezet?

Re: Nieuwe materieelinzet op Brussel - Luxemburg

Geplaatst: 03 jul 2017, 14:07
door Steve
Steven schreef:Het zullen voornamelijk gesleepte treinen zijn, dus niet noodzakelijk trek duw treinen. Vanaf december zijn er tijdens de week veel meer treinen met hle13. In het weekend zou men wel nog met mr96 blijven rijden, misschien op bepaalde momenten met overstap in Arlon. Denk er aan dat er nu ook al treinen met hle13 zijn die soms ettelijke uren in Vorst blijven staan, die kunnen dan extra ritten doen waardoor er minder of geen mr96 nodig zijn. Een groot deel van die ritten zal dan met 5 rijtuigen gebeuren. Dat kunnen we op datum van vandaag ook al zien op verschillende momenten van de dag.
Daarmee kun je het volgens mij nooit opvangen zonder elders met materieel te schuiven... er zijn meerdere treinen die uit 3 of zelfs 4 MS96 bestaan, dat kun je echt niet opvangen met treintjes met een handvol I6, I10, I11 of zelfs M6. Bovendien verlies je ook de flexibiliteit om stellen te kunnen (los)koppelen (zoals nu vaak gebeurt in Namen of Aarlen), waardoor de hele samenstelling steeds de hele rit moet doen.

Ik ben echt benieuwd waar de verschuivingen zullen gebeuren. Ik heb zo een vermoeden dat er M6 opgeofferd zullen worden op een of andere verbinding en vervangen worden door MS96...

Re: Nieuwe materieelinzet op Brussel - Luxemburg

Geplaatst: 03 jul 2017, 15:47
door Steven
2115 en 2116 rijden heden al met 8 of 9 MS om 4MR96 te vervangen, net daarvoor dienen de M6 om die MR96 vlotter te kunnen vervangen.
6rijtuigen M6 bieden nu eenmaal meer zitplaatsen als 6 rijtuigen van van 2 x MR96.

Nu staan een groot deel van die rijtuigen overdag gewoon stil te vorst rijtuigen en worden die terug ingezet in de spits. Als men doet zoals bij de Benelux kan men echt wel een mooi omloop maken met hoofdzakelijk M6 rijtuigen en een paar treintjes i6/i10, niet vergeten dat de Belgische rijtuigen op de N-Benelux normaal er weg moeten zijn als we beginnen sandwich te rijden want die zijn niet aangepast om met dat sluitingssysteem van de Traxx samen te werken. Ook staat er meestal wel 2 of 3 locs HLE13 in Vorst Rijtuigen te wachten op inzet. Dus daar eentje extra van laten rondrijden moet perfect kunnen volgens mij. Dus in de daluren laat je treinen met 5 rijtuigen M6 rijden en in de drukke momenten maken we er 8-9 rijtuigen van.
Om ook maar even aan te vullen over het verschuiven van rollend materieel.
op Landen - Gent vooral breaks volgens ik opgevangen heb daar waar er nu vooral MR96 op zit dacht ik. Kortweg er zullen op andere plaatsen vele grotere veranderingen in rollend materieel zijn dan dat het op L162 van toepassing is. Op lijn 162 zie ik vooral een verhoudingswissel, meer M6 en minder MR96

Re: Nieuwe materieelinzet op Brussel - Luxemburg

Geplaatst: 15 jul 2017, 14:45
door msts.be
Shrek schreef:Misschien worden het wel samenstellingen met M6 met daarachter een I11Bdx :)
Oud nieuws, hebben we al gehad toen enkele M6 Bx voorzien werden van ETCS.
MS96 2-spannig heeft geen Memor2+, noch ETCS en mag dus absoluut niet binnen in Luxemburg
Wat mijns inziens een flater van formaat is: een paar van deze stellen hadden toch al van ETCS mogen voorzien geweest zijn. Desnoods met het vervallen van de Franse toelating..

Re: Nieuwe materieelinzet op Brussel - Luxemburg

Geplaatst: 15 jul 2017, 14:49
door Steve
msts.be schreef:
Shrek schreef:Misschien worden het wel samenstellingen met M6 met daarachter een I11Bdx :)
Oud nieuws, hebben we al gehad toen enkele M6 Bx voorzien werden van ETCS.
Hebben we zelfs nog steeds (nota bene op Oostende - luchthaven - Brugge) maar op de Brussel - Luxemburg bij mijn weten nog totaal niet.

Re: Nieuwe materieelinzet op Brussel - Luxemburg

Geplaatst: 15 jul 2017, 15:26
door Steven
Logisch ook want due stuurrijtuigen had geen toelating voor Luxemburg wegens geen memor II+

Re: Nieuwe materieelinzet op Brussel - Luxemburg

Geplaatst: 26 aug 2017, 11:18
door tiretrainz
Ik vermoed dat de NMBS er vanuit gaat dat ze tegen dan hun M7 binnen zullen hebben, en deze zal inzetten waar men het materieel wegpakt

Re: Nieuwe materieelinzet op Brussel - Luxemburg

Geplaatst: 04 sep 2017, 23:13
door Iain Dobson
Steve schreef: 03 jul 2017, 12:25
Shrek schreef: Dus: Ik denk dat we vanaf volgend jaar veel treinen met HLE13+I11Bdx en HLE13+M6Bx gaan zien...
Er zijn trouwens I11 Bdx met hopen, daarvan er enkele vinden is geen probleem. Misschien worden het wel samenstellingen met M6 met daarachter een I11Bdx :)
Heel fijn maar dan ben ik enorm benieuwd waar ze die gaan halen. Misschien zijn er nog een paar I11 Bdx op overschot maar "gewone" I11 laat staan M6 zijn er bij mijn weten echt niet zoveel van op overschot dat je er plots de hele Brussel - Luxemburg mee kunt doen...
Apologies for posting in English.

I understood that the current Genk to Blankenberge/Knokke trains are no longer going to split at Brugge and would become a Genk - Blankenberge service with a shuttle between Brugge and Knokke connecting into the trains. If that is the case then will there be available M6 Bx from these trains to put on the front of any Brussel Zuid - Luxembourg trains?

Iain