MS41 op lijn 54?

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

MS41 op lijn 54?

Bericht door jan_olieslagers »

Vanavond 7 juli, +/- 19:00 nabij 't Heike in Hombeek, Mechelen: drie stellen MS41, de achterste was 4118, richting Mechelen. Wat hebben die daar en dan verloren?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MS41 op lijn 54?

Bericht door Steve »

Dat was ongetwijfeld de ICT Blankenberge - Neerpelt, die hoort daar op dat tijdstip te passeren. Drie stellen MW41 lijkt me trouwens wat weinig, horen dat er geen vier of vijf te zijn?
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: MS41 op lijn 54?

Bericht door gysev »

Als die trein inderdaad van L54 kwam, is dat toch wel iets speciaals. Ik veronderstel dat gewoon L53 bedoeld wordt (Schellebelle - Mechelen) ?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: MS41 op lijn 54?

Bericht door jan_olieslagers »

Jups vermoedelijk wel, al stond ik net ten oosten van de Y Heike dus zeker kan ik het niet weten. Maar ik bedoelde lijn 53 inderdaad.

Enne, het zouden misschien wel meer stellen kunnen geweest zijn, ik twijfel reeds aan mezelf.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: MS41 op lijn 54?

Bericht door LML »

IC-T Neerpelt-Blankenberge bestaat uit 5 MW41'ers. Ik dacht 2 stellen uit Merelbeke en 3 uit Hasselt...? Rijdt via Mol-Lier-Mechelen-Dendermonde-Wetteren-Gent SP-Brugge.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: MS41 op lijn 54?

Bericht door Dieselfreak »

Om even de puntjes op de i te zetten: MS41 is onjuist, de juiste benaming is MW41. Een motorstel is per definitie een vaste combinatie van rijtuigen met een eigen elektrische aandrijving (Desiro, Deense Neus, Break, klassiekjes,...). Een trein met een eigen dieselaandrijving, zoals de MW41, heet motorwagen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: MS41 op lijn 54?

Bericht door jan_olieslagers »

Hehe, bedankt @Dieselfreak. Alleen ben ik het er niet mee eens, vanuit een taalkundige benadering. Een wagen is één wagen, een stel is meerdere wagens/rijtuigen, in semi-permanente koppeling. "Motorwagen" lijkt mij wel de correcte term voor de reeksen 42-43-44-45, die inderdaad telkens één wagen/rijtuig zijn. In Duitsland zeggen ze dan "Schienenbus"

Maar ik wil grif aannemen dat jij weergeeft wat er in het officiële boekje van de NMBS staat, aan de Frankrijkstraat zijn ze van hun eerste taalfout niet doodgegaan, allesbehalve.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: MS41 op lijn 54?

Bericht door Paul »

Ik ben het helemaal met je eens, Jan. Dat onderscheid tussen MS en MW is louter NMBS- conventie en berust taalkundig nergens op.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie