Nieuwe software schermen Desiro

Alles over reizigerstreinen in België.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door CursorX »

profke schreef: 02 apr 2018, 00:27
CursorX schreef: 31 mar 2018, 20:51
Steven schreef: 31 mar 2018, 20:15 De treinbegeleider kan een code kiezen, met of zonder realtime info op de schermen. Dat was bij de vorige versie idem. Niet alle treinbegeleiders zijn even handig wat betreft het instellen van de schermen.
Dat heb ik ook al gemerkt, als je weet hoe het moet lukt het altijd, maar het lukt de tbg vaak niet om het erop te krijgen. Als ik als bestuurder hen dan uitleg hoe het moet krijg ik vaak de reactie: ah amai dat wist ik niet.. (pas op, 't is ook niet de gewone manier, die kennen ze allemaal, maar 't is hoe je het doet als het niet onmiddellijk lukt...)
Waar zit het probleem? Kan de software niet steeds "Realtime" proberen en als dat niet lukt terug vallen op de modus zonder Realtime? Waarom moet een begeleider of bestuurder dat manueel kiezen/omschakelen? En neen: de 1% uitzondering mag niet de reden zijn. Dan moet men de "1%" situatie maar voorzien van extra handelingen...
Ja dat is een goeie vraag. In regel voert een treinbegeleider de code in voor de realtime. Als dat niet lukt dan krijg je een foutmelding en moet je een nieuwe code invoeren om het zonder realtime te doen. Ik weet voor alle duidelijkheid niet hoe ze het reglementair moeten doen, 't is mijn job niet :)
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Portbou »

Asterix schreef: 01 apr 2018, 16:24 Dat er over de vermelding '2e klas' moeilijk wordt gedaan, is typisch voor deze tijd: een deel van de bevolking is hypergevoelig geworden en heeft schijnbaar een hysterische doodsangst om als minderwaardig te worden weggezet. Hoe onzeker ben je dan als mens, vraag ik mij af. Nog even en de sterren van de hotels worden ook afgeschaft 'want elke mens is 5 sterren waard' en meer van die onzin.
Ha ok, ik begrijp het al, de NMBS hoeft helemaal niet aan klantenwerving te doen maar dient in de eerste plaats om het narcistisch geworden volk opnieuw op te voeden...

Zolang de NMBS een bodemloze schuldenput blijft kan het echt geen kwaad om het navelstaren af en toe te onderbreken en wat ideeën over te nemen van succesvolle privebedrijven zoals Starbucks.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Jan-Mark »

Mijns inziens zal de schuldenberg van de NMBS niet heel veel dalen als je de term '2de klas' afschaft ;-)
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Portbou »

Jan-Mark schreef: 02 apr 2018, 21:09 Mijns inziens zal de schuldenberg van de NMBS niet heel veel dalen als je de term '2de klas' afschaft ;-)
Neen, maar het kost evengoed geen geld om bij de volgende software-release dat tekstje aan te passen...
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door profke »

CursorX schreef: 02 apr 2018, 11:10

Ja dat is een goeie vraag. In regel voert een treinbegeleider de code in voor de realtime. Als dat niet lukt dan krijg je een foutmelding en moet je een nieuwe code invoeren om het zonder realtime te doen.
Dat bedoel ik dus: waarom een tweede code invoeren. Als "het niet lukt" moet de trein in staat zijn om zelf de versie zonder Realtime te selecteren. Nu lok je uit dat men ineens de 2e code neemt... Dan hoeft men niet op het resultaat te wachten en nog eens te proberen.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door wbrm »

Portbou schreef: 31 mar 2018, 08:04Zou het niet beter zijn om in eerste te schrijven “Welkom in eerste klas” en in tweede “Welkom in de trein” ?
Zat vandaag rond 16u op een L-trein Antwerpen-C Leuven in tweede klas waarbij de "Welkom in 2e klas" niet meer werd getoond. Er werd wel iets algemeens als "Goedenamiddag, welkom in deze trein" of iets dergelijks (weet de exacte bewoording niet meer) in de plaats getoond in vet gedrukte letters. Schijnbaar leest men hier mee? Wat er in 1e klas werd getoond heb ik niet gezien, verboden terrein met mijn vervoersbewijs.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Jan-Mark »

Afgelopen vrijdag en zaterdag heb ik de beide schermen gezien (welkom in deze trein/welkom in de 2e klas), dus het lijkt erop dat men het afwisselt.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door wbrm »

Ach ja vorige week zag ik nog eens de oude grijze lay-out dus wie weet hoeveel versies zijn er in omloop...
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Freken »

Vandaag in de S3 was het welkomstscherm vervangen door "Welkom in de S-trein", ik was niet snel genoeg om voor aankomst in Dendermonde nog een foto te nemen maar ik ga ervan uit dat iemand anders hier het ook opgemerkt heeft! 8)
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Portbou »

Ben blij dat de welkomstschermen in tweede klas aangepast werden. Als dit het gevolg zou zijn van iemand van NMBS Marketing die hier meeleest is het nog mooier maar dat betwijfel ik (voorlopig).
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door CursorX »

Portbou schreef: 08 mei 2018, 23:41 Ben blij dat de welkomstschermen in tweede klas aangepast werden. Als dit het gevolg zou zijn van iemand van NMBS Marketing die hier meeleest is het nog mooier maar dat betwijfel ik (voorlopig).
Ook op twitter waren er klachten over, dus het zal wel een combinatie zijn.

Bij de 1e klasse staat wel nog steeds welkom in de 1e klasse. Dus het onderscheid is nog steeds duidelijk.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door dentheo »

Dus de schermen in één desiro kunnen verschillende zaken tonen ?
Dan kan men op dat desiro plannetje ook aanduiden met een rood bolletje waar men staat ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Steven »

Dat zou eventueel kunnen maar ik vermoed dat al die schermen synchroon gestuurd worden en dat wil zeggen dat ze allemaal 100% hetzelfde tonen. Dat wil dus zeggen dat je niet per scherm gaat aansturen wat er wel of niet op een plannetje staat.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door dentheo »

Ja Steven, dacht ik ook, maar hoe kan je dan welkom in eerste klas tonen op dat ene scherm in eerste klas ?
Of heb ik dat verkeerd begrepen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Steven »

De opsplitsing in 2 delen neem ik dan aan, de schermen 1ste klasse krijgen hun signaal en de schermen 2de klasse zullen ook hun signaal hebben. Dus blijft het beperkt tot 2 verschillende signalen die men uitstuurt naar de schermen. er staan er in totaal 12 opgesteld als ik mij niet mistel. 12 schermen afzonderlijk aansturen om enkel de extra functie 'u bevindt zich hier' er op te krijgen lijkt me een zotte kost. Al geef ik toe geen bedrag te kennen van wat zoiets meer zou kosten. Feit is dat je dan elk scherm afzonderlijk moet aansturen vanuit de centrale computer en bijgevolg geen schermen onderling kan koppelen dus extra meters kabel nodig neem ik dan aan.
Plaats reactie