Pagina 6 van 7

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Geplaatst: 20 okt 2018, 13:07
door Zwoopaman
dentheo schreef: 20 okt 2018, 12:44 Bij mij in Kalmthout valt mij op dat wij bijna nooit de versie " met werkelijke tijd" hebben.
Is dat nog altijd een ander nummer voor de tbg ?
Ik vrees van wel want ik heb nog nooit gezien dat het beter werd bij het naderen van de grote stad.
Of is de ontvangst in Essen zo slecht dat hij/zij wel de andere moet kiezen om iets te hebben ?
Normaal moet je gewoon de treinnummer ingeven en dan krijg je de real time info.
Dit mislukt echter heel vaak bij de eerste poging ("ongeldig treinnummer", "onmogelijk te activeren"). Waaraan dit zou kunnen liggen weet ik niet.
Je kan dan meermaals blijven proberen en soms lukt het uiteindelijk toch.
Door de korte keertijden is hier echter niet altijd tijd voor dus ik denk dat de meeste TBG's er na de eerste poging al een letter A of B voorzetten. Dan neemt het systeem de voorgeprogrammeerde info en dus geen realtime.

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Geplaatst: 21 okt 2018, 09:53
door Glodenox
Hmm, ik ben geen voorstander van dat datumformaat. Een jaartal moet altijd in 4 cijfers geschreven worden om verwarring te voorkomen. En als je toch zoveel schermruimte hebt kan je evengoed de maand voluit (of desnoods afgekort tot 3 letters) weergeven.

De Belgische normen geven trouwens maar 3 mogelijke datumformaten:
- 9 augustus 2013
- 09.08.2013
- 2013-08-09

Verder moet ik toegeven dat het treinnummer mij persoonlijk helemaal niet interesseert. Met een vertrekuur, type en bestemming weet ik genoeg. Waarschijnlijk zal dit voor de overgrote meerderheid van de reizigers ook het geval zijn.

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Geplaatst: 21 okt 2018, 10:22
door dentheo
Is correct al moet ik toegeven dat ik de datum meestal elders zoek.
Anderzijds is het interessant om te weten hoe geactualiseerd de info is, want hij kan uit een "cache" komen.

Ik vind een + cijfertje dan weer veel "sprekender " dan een nieuwe tijd....

Ik moet nog eens kijken of men bij een niet geactualiseerde Desiro uitdrukkelijk vermeld dat hij niet "leeft" maar uit het boekje komt, ook bij aansluitingen .

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Geplaatst: 21 okt 2018, 12:32
door overweg13
Glodenox schreef: 21 okt 2018, 09:53 Verder moet ik toegeven dat het treinnummer mij persoonlijk helemaal niet interesseert. Met een vertrekuur, type en bestemming weet ik genoeg. Waarschijnlijk zal dit voor de overgrote meerderheid van de reizigers ook het geval zijn.
Ik kan best begrijpen dat het treinnummer veel reizigers niet interesseert, maar het compleet niet meer vermelden maakt vooral die reizigers die er wel mee kunnen omspringen weer eens het slachtoffer. Nu, dat gebeurt niet alleen bij de spoorwegen, dat is op veel gebieden in onze maatschappij van toepassing. Het is het soort nivellering waarin ook het onderwijs tegenwoordig uitblinkt: alles wordt gezien in functie van een "gemiddelde" gebruiker, wie daar toevallig bovenuit steekt is dan evenzeer het slachtoffer dan wie er ver onder zit.

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Geplaatst: 21 okt 2018, 14:47
door Glodenox
overweg13 schreef: 21 okt 2018, 12:32 Ik kan best begrijpen dat het treinnummer veel reizigers niet interesseert, maar het compleet niet meer vermelden maakt vooral die reizigers die er wel mee kunnen omspringen weer eens het slachtoffer. Nu, dat gebeurt niet alleen bij de spoorwegen, dat is op veel gebieden in onze maatschappij van toepassing. Het is het soort nivellering waarin ook het onderwijs tegenwoordig uitblinkt: alles wordt gezien in functie van een "gemiddelde" gebruiker, wie daar toevallig bovenuit steekt is dan evenzeer het slachtoffer dan wie er ver onder zit.
De reden waarom men het treinnummer niet meer toont heeft volgens mij niets te maken met het "dumbing down" van systemen, maar eerder met de mogelijkheid die het biedt om de tekst groter te kunnen weergeven. En dat helpt dan weer een groot deel van de bevolking omdat de leesbaarheid er een pak op vooruit gaat.

Ik vond het scherm met aansluitingen in de vorige versie altijd veel te veel informatie bevatten. Ik moest eigenlijk te lang zoeken om de informatie te vinden die ik nodig had wanneer ik het scherm voor de eerste keer zag. Dat nieuwe scherm doet het al beter, hoewel ik de inhoud van de kolom "verwacht" alleen nodig vind als er een vertraging te melden is. Het herhalen van dat uur draagt niet echt iets bij. Ik zou misschien zelfs nog liever het treinnummer hebben in de eerste kolom en dat de tweede kolom de tijd in een andere kleur toont wanneer het een vertraging aangeeft.

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Geplaatst: 21 okt 2018, 15:43
door dentheo
Glodenox schreef: 21 okt 2018, 14:47

Ik vond het scherm met aansluitingen in de vorige versie altijd veel te veel informatie bevatten. Ik moest eigenlijk te lang zoeken om de informatie te vinden die ik nodig had wanneer ik het scherm voor de eerste keer zag. Dat nieuwe scherm doet het al beter, hoewel ik de inhoud van de kolom "verwacht" alleen nodig vind als er een vertraging te melden is. Het herhalen van dat uur draagt niet echt iets bij. Ik zou misschien zelfs nog liever het treinnummer hebben in de eerste kolom en dat de tweede kolom de tijd in een andere kleur toont wanneer het een vertraging aangeeft.
Zomaar een ergonomie overweging.
Wanneer je een aansluiting zoekt dan weet je toch meestal de bestemming..... waarom de bestemming dan niet in de eerste kolom ?
Ik pleit dan ook voor: Bestemming, soort trein (L,IC), uur, perron ....

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Geplaatst: 21 okt 2018, 21:28
door profke
overweg13 schreef: 21 okt 2018, 12:32
Glodenox schreef: 21 okt 2018, 09:53 Verder moet ik toegeven dat het treinnummer mij persoonlijk helemaal niet interesseert. Met een vertrekuur, type en bestemming weet ik genoeg. Waarschijnlijk zal dit voor de overgrote meerderheid van de reizigers ook het geval zijn.
Ik kan best begrijpen dat het treinnummer veel reizigers niet interesseert, maar het compleet niet meer vermelden maakt vooral die reizigers die er wel mee kunnen omspringen weer eens het slachtoffer. Nu, dat gebeurt niet alleen bij de spoorwegen, dat is op veel gebieden in onze maatschappij van toepassing. Het is het soort nivellering waarin ook het onderwijs tegenwoordig uitblinkt: alles wordt gezien in functie van een "gemiddelde" gebruiker, wie daar toevallig bovenuit steekt is dan evenzeer het slachtoffer dan wie er ver onder zit.
je hebt het trouwens ook nodig voor een vertragingsattest

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Geplaatst: 20 dec 2018, 09:12
door Glodenox
Eergisteren voor het eerst op een Desiro gezeten die ook die nieuwe layout heeft voor de schermen. Ofwel heb ik er niet goed op gelet, ofwel doet de software er redelijk lang over om zich te verspreiden. Ik zat er redelijk schuin tegenover, dus dat het beeld onscherp is ligt volledig aan mij. Deze rit was zonder realtime informatie, vandaar dat er redelijk weinig info op de schermen staat.

Afbeelding Afbeelding

Persoonlijk vind ik het wel een vooruitgang, hoewel de vorige versie ook wel goed was voor mij. Alleen die datum blijft me storen.

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Geplaatst: 22 mar 2022, 17:24
door Paul
Vandaag kon je in Schaarbeek overstappen op een IC naar SCHAARBEEK-GROEP R :o
Foto in een S1 Antwerpen - Nivelles
IMG_20220322_100923_137 (800x600).jpg

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Geplaatst: 22 mar 2022, 18:15
door Jan-Mark
Zal een diensttrein zijn peins ik.

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Geplaatst: 22 mar 2022, 20:35
door groentje
Of de diensttrein was afgeschaft, en deze trein kreeg een extra stop voorgeschreven, gebeurt ook af en toe.

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Geplaatst: 17 apr 2022, 01:24
door Portbou
Paul schreef: 22 mar 2022, 17:24
IMG_20220322_100923_137 (800x600).jpg
IMG_20220322_100923_137 (800x600).jpg (79.67 KiB) 2199 keer bekeken
Hoe komt het eigenlijk dat de ene S2 wordt aangeduid met bestemming "Leuven" en de andere met "Zaventem Leuven" ?

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Geplaatst: 10 mei 2022, 21:07
door Natje049
Paul schreef: 22 mar 2022, 17:24 Vandaag kon je in Schaarbeek overstappen op een IC naar SCHAARBEEK-GROEP R :o
IMG_20220322_100923_137 (800x600).jpg
Deze IC is wel degelijk een niet-personeelstrein, dit is de IC-5108 die volledig leeg - ook zonder treinbegeleider - doorrijdt naar Groep R. Wellicht vergeten dat dit reinnummer vanaf Schaarbeek niet meer commerciëel is.

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Geplaatst: 10 mei 2022, 22:29
door ovspotter_be
Natje049 schreef: 10 mei 2022, 21:07
Deze IC is wel degelijk een niet-personeelstrein, dit is de IC-5108 die volledig leeg - ook zonder treinbegeleider - doorrijdt naar Groep R. Wellicht vergeten dat dit reinnummer vanaf Schaarbeek niet meer commerciëel is.
Is bij een personeelstrein een treinbegeleider ook verplicht?
Kan de machinist niet gewoon de deuren sluiten, de medewerkers voor wie die trein bedoelt is zullen ook wel weten waar ze beter niet wandelen zeker?

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Geplaatst: 10 mei 2022, 22:41
door CursorX
ovspotter_be schreef: 10 mei 2022, 22:29
Natje049 schreef: 10 mei 2022, 21:07
Deze IC is wel degelijk een niet-personeelstrein, dit is de IC-5108 die volledig leeg - ook zonder treinbegeleider - doorrijdt naar Groep R. Wellicht vergeten dat dit reinnummer vanaf Schaarbeek niet meer commerciëel is.
Is bij een personeelstrein een treinbegeleider ook verplicht?
Kan de machinist niet gewoon de deuren sluiten, de medewerkers voor wie die trein bedoelt is zullen ook wel weten waar ze beter niet wandelen zeker?
Als het een stelletje is, zoals bv desiro of break, dan mag dit. Bij een gesleepte trein niet omdat de bestuurder geen deurcontrole heeft.