info, info, info ...

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

info, info, info ...

Bericht door jan_olieslagers »

Vanochtend op de 3278 (S9, Landen-Leuven-Br-Lux-Etterbeek- ... )

Reizigster vraagt aan treinbegeleider of deze trein volgende maandag rijdt (14 augustus). Begeleider antwoordt uit het hoofd dat hij niet rijdt wegens brugdag naar de feestdag 15 augustus. Reizigster vraagt dan of hij de rest van Augustus wel rijdt, ze heeft nl. gehoord van niet. Begeleider is nu minder zeker, raadpleegt zijn "kaske" (hoe heet zo'n ding eigenlijk, officieel?) en meldt dan dat de trein de rest van de maand wel rijdt.

Enkele ogenblikken en enkele banken verder stelt een andere reiziger precies dezelfde vraag, begeleider betrouwt het niet meer en begint te telefoneren. Waarna hij terug komt om te melden de trein inderdaad niet rijdt.

Het zou grappig zijn als het niet zo dieptriestig was: blijkbaar worden de treinbegeleiders de baan opgestuurd met oncorrecte of onvolledige informatie. Hoe kunnen die mensen dan correcte info geven aan het publiek? Onze treinbegeleider kon er helemaal niet om lachen. Het strekt hem tot eer dat hij naar de reizigers toe rustig en beleefd bleef.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 11 aug 2017, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: info, info, info ...

Bericht door Matthias »

De regeling van treinen tijdens brugdagen en vakanties is iets waar ik mij al meermaals al heb geërgerd; dikwijls staat er op de website dan een nietszeggend nieuwsbericht in het genre van: 'wegens de brugdag zullen een aantal P-treinen niet rijden, raadpleeg de reisplanner', terwijl ik mij dan afvraag hoeveel moeite het kan zijn om gewoon een lijstje te maken van de betrokken treinen... Helemaal leuk wordt het wanneer het om een brugdag gaat in één vakantie (zoals wanneer Nieuwjaar op een dinsdag valt ofzoiets), want dan staat er dikwijls nog een hilarische mededeling dat 'op deze dagen nog minder treinen zullen rijden').

Net dezelfde grief met lichte wijzigingen aan de dienstregelingen wanneer 'enkele treinen lichtjes van dienstregeling wijzigen, raadpleeg de reisplanner'. Hoe moeilijk kan het zijn om daar een pdf bij te zetten met de betrokken wijzigingen?

(Voor dit specifieke geval heb ik ook even de reisplanner geraadpleegd, en 3278 rijdt niet op 14/8, maar zou dat de rest van de weekdagen in augustus wel moeten volgens diezelfde reisplanner, wel met vertrek uit Leuven i.p.v. uit Landen. Is het dan echt de bedoeling dat reizigers dagelijks de reisplanner checken om te zien of hun trein die ze elke dag nemen wel rijdt?)
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: info, info, info ...

Bericht door trainlovertje »

Ik heb NMBS via Facebook eens nagevraagd hoe het zit met de S9-treinen, welke 's morgens momenteel niet rijden tussen Landen en Leuven. Het zou inderdaad een gevolg zijn van de werken aan L161 (zoals op ander topic reeds vermeld) en het lijkt erop dat er inderdaad een communicatiefout gemaakt zou zijn waardoor de aanpassingen aan de S9 niet in de lijst zijn gekomen (en blijkbaar ook niet bij het personeel). Men zou de info op de website en op de affiches nog aanvullen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: info, info, info ...

Bericht door trainlovertje »

trainlovertje schreef: Ik heb NMBS via Facebook eens nagevraagd hoe het zit met de S9-treinen, welke 's morgens momenteel niet rijden tussen Landen en Leuven. Het zou inderdaad een gevolg zijn van de werken aan L161 (zoals op ander topic reeds vermeld) en het lijkt erop dat er inderdaad een communicatiefout gemaakt zou zijn waardoor de aanpassingen aan de S9 niet in de lijst zijn gekomen (en blijkbaar ook niet bij het personeel). Men zou de info op de website en op de affiches nog aanvullen.
Even mezelf citeren en melden dat vanaf ongeveer een dag nadat ik bovenstaande aan NMBS heb laten weten de S9 opnieuw in de routeplanners verscheen en ook daadwerkelijk weer reed. Als mijn navraag daar rechtstreeks iets mee te maken heeft, weet ik niet, maar het zou me niet verwonderen. Misschien heeft men daardoor ingezien dat die S9 eigenlijk wel gewoon kon rijden tussen Landen en Leuven tijdens die werken?
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: info, info, info ...

Bericht door Papanero »

Ik zit op dit ogenblik, zaterdagvoormiddag, in trein IC2110 van Brussel-Zuid naar Luxemburg, wegens werken omgeleid via Leuven.
De TBG vertelt via de microfoon, vóór aankomst in Brussel-Centraal reeds, in het Frans en in abominabel Nederlands, dat de trein is omgeleid tussen Ottignies en Brussel-Noord, dat de trein niet stopt in Brussel-Luxemburg en Brussel-Schuman, en dat reizigers voor Brussel-Luxemburg en Brussel-Schuman op een andere trein moeten overstappen ..... in Gembloux !
Ik heb mijn ticket op zak, maar als de TBG zich vertoont ga ik toch eerst mijn MTB-abonnement bovenhalen 😇
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: info, info, info ...

Bericht door Papanero »

Controle gehad net voorbij Leuven. Heb de opmerking gemaakt, het kind was zich van geen kwaad bewust. Ze had op haar machientje nog altijd de tekst staan die ze moest lezen in de trein in de omgekeerde richting.
Die TBG leest dus zonder nadenken voor wat er op haar machientje staat :D
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: info, info, info ...

Bericht door Portbou »

Ik zit op dit ogenblik, zaterdagvoormiddag, in trein IC2110 van Brussel-Zuid naar Luxemburg, wegens werken omgeleid via Leuven.
De TBG vertelt via de microfoon, vóór aankomst in Brussel-Centraal reeds, in het Frans en in abominabel Nederlands, dat de trein is omgeleid tussen Ottignies en Brussel-Noord, dat de trein niet stopt in Brussel-Luxemburg en Brussel-Schuman, en dat reizigers voor Brussel-Luxemburg en Brussel-Schuman op een andere trein moeten overstappen ..... in Gembloux !
Ik heb mijn ticket op zak, maar als de TBG zich vertoont ga ik toch eerst mijn MTB-abonnement bovenhalen 😇
Controle gehad net voorbij Leuven. Heb de opmerking gemaakt, het kind was zich van geen kwaad bewust. Ze had op haar machientje nog altijd de tekst staan die ze moest lezen in de trein in de omgekeerde richting.
Die TBG leest dus zonder nadenken voor wat er op haar machientje staat :D
Triestig...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: info, info, info ...

Bericht door Asterix »

Er waren tijdens de werken aan de lijn 161 wel meer problemen. De treinen van de reeks 25xx die zonder stop via de luchthaven reden, werden hardnekkig aangekondigd als een luchthaventrein (icoontje van vliegtuig).
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: info, info, info ...

Bericht door Davy »

Opvallend: in de NMBS planner zijn de werkzaamheden verdwenen uit de storingenlijst...
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: info, info, info ...

Bericht door profke »

Dat laatste is voor mij een goede zaak...
Storingen zijn Ongepland. Deze moet je niet mengen met de geplande en in de dienstregeling aangepaste werken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: info, info, info ...

Bericht door overweg13 »

Volledig mee eens! Je vraagt je af wie zo iets bedacht heeft. Op een bepaald moment stonden er meer dan 60 in!
Met vriendelijke groet

overweg13
stekkerz
Berichten: 101
Lid geworden op: 20 sep 2012, 09:40

Re: info, info, info ...

Bericht door stekkerz »

Asterix schreef: 29 aug 2017, 11:54 Er waren tijdens de werken aan de lijn 161 wel meer problemen. De treinen van de reeks 25xx die zonder stop via de luchthaven reden, werden hardnekkig aangekondigd als een luchthaventrein (icoontje van vliegtuig).
Is softwarematig blijkbaar niet op te lossen in Emma ...
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: info, info, info ...

Bericht door mervyn »

Vanmorgen nog een staaltje van foute communicatie.
De S3 trein Dendermonde-Oudenaarde reed met een 7-tal minuten vertraging wat de aansluiting in Jette op de S4 Aalst-Vilvoorde in gevaar bracht. Iets voorbij Asse werd door de treinbegeleider echter volgende mededeling gedaan: 'Voor de reizigers met bestemming Vilvoorde, de aansluiting in Jette is verzekerd'.

Aangekomen in Jette stappen er dus zoals gewoonlijk heel wat mensen af om die aansluiting te nemen. Echter de S4 blijkt al vertrokken!

Ik vermoed dat de treinbegeleider hier geen schuld treft. Hij zal wel de nodige telefoontjes gedaan hebben om te vragen of de aansluiting verzekerd was.
Maar het blijft natuurlijk onaanvaardbaar dat dit omgeroepen wordt en uiteindelijk niet zo blijkt te zijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: info, info, info ...

Bericht door Steve »

De kern van het probleem zal het niet oplossen, maar hopelijk zal dit soort situaties minder voorkomen als de S3 in de nieuwe dienstregeling ruimere keertijden zal krijgen in Dendermonde. Nu moet het allemaal op 10 minuten gebeuren en dat is vragen om problemen.
Plaats reactie