Pagina 1 van 1

info, info, info ...

Geplaatst: 11 aug 2017, 10:24
door jan_olieslagers
Vanochtend op de 3278 (S9, Landen-Leuven-Br-Lux-Etterbeek- ... )

Reizigster vraagt aan treinbegeleider of deze trein volgende maandag rijdt (14 augustus). Begeleider antwoordt uit het hoofd dat hij niet rijdt wegens brugdag naar de feestdag 15 augustus. Reizigster vraagt dan of hij de rest van Augustus wel rijdt, ze heeft nl. gehoord van niet. Begeleider is nu minder zeker, raadpleegt zijn "kaske" (hoe heet zo'n ding eigenlijk, officieel?) en meldt dan dat de trein de rest van de maand wel rijdt.

Enkele ogenblikken en enkele banken verder stelt een andere reiziger precies dezelfde vraag, begeleider betrouwt het niet meer en begint te telefoneren. Waarna hij terug komt om te melden de trein inderdaad niet rijdt.

Het zou grappig zijn als het niet zo dieptriestig was: blijkbaar worden de treinbegeleiders de baan opgestuurd met oncorrecte of onvolledige informatie. Hoe kunnen die mensen dan correcte info geven aan het publiek? Onze treinbegeleider kon er helemaal niet om lachen. Het strekt hem tot eer dat hij naar de reizigers toe rustig en beleefd bleef.

Re: info, info, info ...

Geplaatst: 11 aug 2017, 10:37
door Matthias
De regeling van treinen tijdens brugdagen en vakanties is iets waar ik mij al meermaals al heb geërgerd; dikwijls staat er op de website dan een nietszeggend nieuwsbericht in het genre van: 'wegens de brugdag zullen een aantal P-treinen niet rijden, raadpleeg de reisplanner', terwijl ik mij dan afvraag hoeveel moeite het kan zijn om gewoon een lijstje te maken van de betrokken treinen... Helemaal leuk wordt het wanneer het om een brugdag gaat in één vakantie (zoals wanneer Nieuwjaar op een dinsdag valt ofzoiets), want dan staat er dikwijls nog een hilarische mededeling dat 'op deze dagen nog minder treinen zullen rijden').

Net dezelfde grief met lichte wijzigingen aan de dienstregelingen wanneer 'enkele treinen lichtjes van dienstregeling wijzigen, raadpleeg de reisplanner'. Hoe moeilijk kan het zijn om daar een pdf bij te zetten met de betrokken wijzigingen?

(Voor dit specifieke geval heb ik ook even de reisplanner geraadpleegd, en 3278 rijdt niet op 14/8, maar zou dat de rest van de weekdagen in augustus wel moeten volgens diezelfde reisplanner, wel met vertrek uit Leuven i.p.v. uit Landen. Is het dan echt de bedoeling dat reizigers dagelijks de reisplanner checken om te zien of hun trein die ze elke dag nemen wel rijdt?)

Re: info, info, info ...

Geplaatst: 16 aug 2017, 21:07
door trainlovertje
Ik heb NMBS via Facebook eens nagevraagd hoe het zit met de S9-treinen, welke 's morgens momenteel niet rijden tussen Landen en Leuven. Het zou inderdaad een gevolg zijn van de werken aan L161 (zoals op ander topic reeds vermeld) en het lijkt erop dat er inderdaad een communicatiefout gemaakt zou zijn waardoor de aanpassingen aan de S9 niet in de lijst zijn gekomen (en blijkbaar ook niet bij het personeel). Men zou de info op de website en op de affiches nog aanvullen.

Re: info, info, info ...

Geplaatst: 21 aug 2017, 18:41
door trainlovertje
trainlovertje schreef: Ik heb NMBS via Facebook eens nagevraagd hoe het zit met de S9-treinen, welke 's morgens momenteel niet rijden tussen Landen en Leuven. Het zou inderdaad een gevolg zijn van de werken aan L161 (zoals op ander topic reeds vermeld) en het lijkt erop dat er inderdaad een communicatiefout gemaakt zou zijn waardoor de aanpassingen aan de S9 niet in de lijst zijn gekomen (en blijkbaar ook niet bij het personeel). Men zou de info op de website en op de affiches nog aanvullen.
Even mezelf citeren en melden dat vanaf ongeveer een dag nadat ik bovenstaande aan NMBS heb laten weten de S9 opnieuw in de routeplanners verscheen en ook daadwerkelijk weer reed. Als mijn navraag daar rechtstreeks iets mee te maken heeft, weet ik niet, maar het zou me niet verwonderen. Misschien heeft men daardoor ingezien dat die S9 eigenlijk wel gewoon kon rijden tussen Landen en Leuven tijdens die werken?

Re: info, info, info ...

Geplaatst: 26 aug 2017, 10:57
door Papanero
Ik zit op dit ogenblik, zaterdagvoormiddag, in trein IC2110 van Brussel-Zuid naar Luxemburg, wegens werken omgeleid via Leuven.
De TBG vertelt via de microfoon, vóór aankomst in Brussel-Centraal reeds, in het Frans en in abominabel Nederlands, dat de trein is omgeleid tussen Ottignies en Brussel-Noord, dat de trein niet stopt in Brussel-Luxemburg en Brussel-Schuman, en dat reizigers voor Brussel-Luxemburg en Brussel-Schuman op een andere trein moeten overstappen ..... in Gembloux !
Ik heb mijn ticket op zak, maar als de TBG zich vertoont ga ik toch eerst mijn MTB-abonnement bovenhalen 😇

Re: info, info, info ...

Geplaatst: 26 aug 2017, 11:15
door Papanero
Controle gehad net voorbij Leuven. Heb de opmerking gemaakt, het kind was zich van geen kwaad bewust. Ze had op haar machientje nog altijd de tekst staan die ze moest lezen in de trein in de omgekeerde richting.
Die TBG leest dus zonder nadenken voor wat er op haar machientje staat :D

Re: info, info, info ...

Geplaatst: 26 aug 2017, 12:08
door Portbou
Ik zit op dit ogenblik, zaterdagvoormiddag, in trein IC2110 van Brussel-Zuid naar Luxemburg, wegens werken omgeleid via Leuven.
De TBG vertelt via de microfoon, vóór aankomst in Brussel-Centraal reeds, in het Frans en in abominabel Nederlands, dat de trein is omgeleid tussen Ottignies en Brussel-Noord, dat de trein niet stopt in Brussel-Luxemburg en Brussel-Schuman, en dat reizigers voor Brussel-Luxemburg en Brussel-Schuman op een andere trein moeten overstappen ..... in Gembloux !
Ik heb mijn ticket op zak, maar als de TBG zich vertoont ga ik toch eerst mijn MTB-abonnement bovenhalen 😇
Controle gehad net voorbij Leuven. Heb de opmerking gemaakt, het kind was zich van geen kwaad bewust. Ze had op haar machientje nog altijd de tekst staan die ze moest lezen in de trein in de omgekeerde richting.
Die TBG leest dus zonder nadenken voor wat er op haar machientje staat :D
Triestig...

Re: info, info, info ...

Geplaatst: 29 aug 2017, 11:54
door Asterix
Er waren tijdens de werken aan de lijn 161 wel meer problemen. De treinen van de reeks 25xx die zonder stop via de luchthaven reden, werden hardnekkig aangekondigd als een luchthaventrein (icoontje van vliegtuig).

Re: info, info, info ...

Geplaatst: 29 aug 2017, 12:04
door Davy
Opvallend: in de NMBS planner zijn de werkzaamheden verdwenen uit de storingenlijst...

Re: info, info, info ...

Geplaatst: 29 aug 2017, 12:47
door profke
Dat laatste is voor mij een goede zaak...
Storingen zijn Ongepland. Deze moet je niet mengen met de geplande en in de dienstregeling aangepaste werken.

Re: info, info, info ...

Geplaatst: 29 aug 2017, 13:28
door overweg13
Volledig mee eens! Je vraagt je af wie zo iets bedacht heeft. Op een bepaald moment stonden er meer dan 60 in!

Re: info, info, info ...

Geplaatst: 31 aug 2017, 11:54
door stekkerz
Asterix schreef: 29 aug 2017, 11:54 Er waren tijdens de werken aan de lijn 161 wel meer problemen. De treinen van de reeks 25xx die zonder stop via de luchthaven reden, werden hardnekkig aangekondigd als een luchthaventrein (icoontje van vliegtuig).
Is softwarematig blijkbaar niet op te lossen in Emma ...

Re: info, info, info ...

Geplaatst: 17 okt 2017, 09:11
door mervyn
Vanmorgen nog een staaltje van foute communicatie.
De S3 trein Dendermonde-Oudenaarde reed met een 7-tal minuten vertraging wat de aansluiting in Jette op de S4 Aalst-Vilvoorde in gevaar bracht. Iets voorbij Asse werd door de treinbegeleider echter volgende mededeling gedaan: 'Voor de reizigers met bestemming Vilvoorde, de aansluiting in Jette is verzekerd'.

Aangekomen in Jette stappen er dus zoals gewoonlijk heel wat mensen af om die aansluiting te nemen. Echter de S4 blijkt al vertrokken!

Ik vermoed dat de treinbegeleider hier geen schuld treft. Hij zal wel de nodige telefoontjes gedaan hebben om te vragen of de aansluiting verzekerd was.
Maar het blijft natuurlijk onaanvaardbaar dat dit omgeroepen wordt en uiteindelijk niet zo blijkt te zijn.

Re: info, info, info ...

Geplaatst: 17 okt 2017, 09:27
door Steve
De kern van het probleem zal het niet oplossen, maar hopelijk zal dit soort situaties minder voorkomen als de S3 in de nieuwe dienstregeling ruimere keertijden zal krijgen in Dendermonde. Nu moet het allemaal op 10 minuten gebeuren en dat is vragen om problemen.