Eerste en laatste trein op HSL3 Chênée - Hammerbrücke

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Eerste en laatste trein op HSL3 Chênée - Hammerbrücke

Bericht door i11 »

Vorige zaterdag 's ochtends vanuit Aken de Thalys (THA9412 Aken vertrek 7:23) naar Parijs genomen. Hoewel ik meerdere keren per jaar deze rit maak viel het mij deze keer op dat deze THA9412 alle wissels in afbuigende stand moest berijden en de snelheid de hele tijd rond de 150-170 km/uur varieerde. Gevolg was toch wel enkele minuten vertraging in Luik.

Is dit een nieuwe procedure voor HSL3?

Uit mijn studententijd in Leuven weet ik wel dat 's avonds de laatste IC-A vanuit Luik naar Leuven altijd de wissels in afbuigende stand moest berijden. Dat kostte enkele minuten, maar de dienstregeling was destijds (rond 2002-2006) erg ruim zodat die vertraging bij vertrek uit Leuven alweer ingehaald werd. Daarnaast versnelde de laatste IC-A tussen de beide wisselcomplexen gewoon naar de volle 200 km/u. Dat deed THA9412 niet. Die bleef gewoon braaf rond de 150-170 km/uur rijden.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Eerste en laatste trein op HSL3 Chênée - Hammerbrücke

Bericht door byter »

Ik ken die specifieke situatie niet maar normaal moet er eerst een veegrit gebeuren alvorens je kan "vlammen" op de HSL. Op de L4 had je vroeger lege ritten die tot Meer reden maar ondertussen gebruikt men gewoon de eerste commerciële ritten die dan in een andere level rijden.

Mogelijk is dus de voorziene veegrit niet gebeurd ofwel is de 9412 de voorziene veegrit (maar normaal is de dienstregeling dan wel aangepast aan de snelheid)..?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eerste en laatste trein op HSL3 Chênée - Hammerbrücke

Bericht door groentje »

De 9412 rijdt al sinds jaar en dag (toch minstens zolang als de HSL3 op Blok 12 HSL wordt geregeld) over de wissels, zodat deze niet beginnen roesten. De 11 in de andere richting doet hetzelfde. Enkel op zondag wordt daar soms van afgeweken, omdat de 11 dan niet rijdt. De IC 520 en 544 op lijn 2 doen inderdaad hetzelfde om deze reden.
Sowieso is het de eeste trein van de dag, en zal hij dus nooit sneller dan 160 rijden. En dat is al zo sinds de opening van de lijn... De eerste trein doet altijd de verkenning aan een beperkte snelheid, 170 op HSL1, 160 op de drie andere, dit om na een lange nacht zeker te zijn dat de lijn vrij en berijdbaar is. Een aanrijding met een vergeten lorrie of een betonblok in de bovenleiding (paar jaar geleden in Frankrijk) aan 160 is erg genoeg, aan 300 riskeer je een drama... Op andere lijnen gebeurt dit vaak door lege ritten (lijn 1) of IC's (waarvan de snelheid sowieso lager ligt, en het dus niet zo opvalt, in casu de 504 en 528 op lijn 2), alleen op lijn 3 gebeurt dit altijd met commerciële ritten.
En ja, de dienstregeling is daaraan aangepast.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Eerste en laatste trein op HSL3 Chênée - Hammerbrücke

Bericht door i11 »

groentje schreef: 14 aug 2017, 15:43 De 9412 rijdt al sinds jaar en dag (toch minstens zolang als de HSL3 op Blok 12 HSL wordt geregeld) over de wissels, zodat deze niet beginnen roesten. De 11 in de andere richting doet hetzelfde. Enkel op zondag wordt daar soms van afgeweken, omdat de 11 dan niet rijdt.
Voor mij was het de eerste keer met de THA 9412 dat dit gebeurde. Andere keren nooit de wissels in afbuigende stand bereden. Wel vaak lagere snelheid dat wel.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eerste en laatste trein op HSL3 Chênée - Hammerbrücke

Bericht door groentje »

Misschien reis je anders op zondag? Of heb je het gewoon nooit gemerkt? Ik kan de keren dat de 9412 niet de wissels nam, bijna op 1 hand tellen...
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Eerste en laatste trein op HSL3 Chênée - Hammerbrücke

Bericht door i11 »

groentje schreef: 14 aug 2017, 17:37 Misschien reis je anders op zondag? Of heb je het gewoon nooit gemerkt? Ik kan de keren dat de 9412 niet de wissels nam, bijna op 1 hand tellen...
Ik neem 9412 bijna altijd op zaterdag. Nooit op zondag. Kan zijn dat ik het niet gemerkt heb, maar dan zou ik toch nog wel echt slaperig moeten zijn geweest :wink:
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Eerste en laatste trein op HSL3 Chênée - Hammerbrücke

Bericht door railtravelmanager »

interessant gegeven,

iets anders over lijn 37 + HSL3 wie kent de juiste kilometrische afstand tussen Liège-Guillemins en Aachen Hbf via L37, Chenee, HSL3, Hammerbrucke, L37 en via Hergenrath downhill (of uphill :) ) naar Aachen Hbf ?

spoorse groeten,

Erwin
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Eerste en laatste trein op HSL3 Chênée - Hammerbrücke

Bericht door Paul »

Voor het Belgische grondgebied is die info te vinden op https://www.infrabel.be/sites/default/f ... nten_2.pdf:
- Luik Guillemins - Chênée = 4127 m
- Chênée - Y Hammerbrücke = 36077 m
- Y Hammerbrücke - Hergenrath grens = 1741 m

Voor het Duitse grondgebied zal je die info in Duitse documenten moeten zoeken.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eerste en laatste trein op HSL3 Chênée - Hammerbrücke

Bericht door AlexNL »

Paul schreef: 16 aug 2017, 15:19 Voor het Duitse grondgebied zal je die info in Duitse documenten moeten zoeken.
DB Netze heeft daar een tool voor: STREDA.X.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Eerste en laatste trein op HSL3 Chênée - Hammerbrücke

Bericht door railtravelmanager »

dag Paul, Axel,

erg interessante sites, die DB site hoe werkt dat juist om bijvoorbeeld afstand lijn 2550 Aachen - Köln te vinden ?

Wikipedia geeft Hergenrath Grens - Aachen-Köln ongeveer 77 km (plus Hergenrath tot grens 1,1)

Erwin
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eerste en laatste trein op HSL3 Chênée - Hammerbrücke

Bericht door AlexNL »

De tool van DB Netze toont standaard alleen lijnen die door DB worden beheerd. HSL3 lijkt daar niet onder te vallen, daarom zie je hem niet.

Bovenaan het scherm staat een lijstje "choice of lines", als je deze op "all lines" zet zullen er meer spoorlijnen worden getekend. Met "zoom in" en "zoom out" kun je wat verder inzoomen, door op "select" te klikken en vervolgens op een lijnstuk te dubbelklikken kun je de details van dat stuk infrastructuur bekijken.

Voor lijnen die door DB worden beheerd is dat erg uitgebreid, voor lijnen van derden is de informatie beperkt tot de lengte van het stuk en niet veel meer dan dat.
Plaats reactie