ongeval antwerpen

Alles over reizigerstreinen in België.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Modernisering Breaks

Bericht door profke »

Den 357 mogen ze opnieuw renoveren.....

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09/15 ... antwerpen/
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Paul »

Amai. Het hydraulische systeem van dat stootblok heeft niet veel geholpen precies. Of de trein moet toch nog een relatief hoge snelheid gehad hebben bij de botsing?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Modernisering Breaks

Bericht door overweg13 »

Moeten we dit nu klasseren bij "bizarre ongevallen met breaks"?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Merijn »

Wellicht zal het wel toeval zijn, ik ben geen specialist dus beweer ik niets...Het valt me echter wel op dat dit het tweede ongeval is met een gerenoveerde Break.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Modernisering Breaks

Bericht door msts.be »

Heeft men daar geen TBL1+ bakens zoals bij de Eurostar-terminal in Bru-Zuid ? Dat hadden we al in deze topic:
viewtopic.php?f=44&t=13275&p=232894#p232894
fredo83

ongeval antwerpen

Bericht door fredo83 »

Gisteren is er in Antwerpen-Centraal een trein aan hoge snelheid tegen een stootblok gereden. En nu heb ik een ietwat stomme vraag: die trein ziet er nogal geblutst uit. Wat is eigenlijk de ondergrens om een trein te herstellen? En wat gebeurt er met een trein die niet meer hersteld kan worden? Wordt die gesloopt, of gestript voor onderdelen?

En het stootblok ziet er ook maar gehavend uit... Jammer, het stootblok is van Pruisische makelij (staat er op) en stamt uit de prille jaren 1900. Zou dat nog hersteld worden? Of meteen vervangen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Shrek »

msts.be schreef: 16 sep 2017, 15:48 Heeft men daar geen TBL1+ bakens zoals bij de Eurostar-terminal in Bru-Zuid ? Dat hadden we al in deze topic:
viewtopic.php?f=44&t=13275&p=232894#p232894
Dat zijn TBL1 bakens, geen TBL1+. TBL1 bakens komen eigenlijk bijna nergens in België meer voor, enkel op L96N en rond Brussel-zuid worden ze nog volop gebruikt. In Antwepen zal je er dus zeker geen tegen komen.
Antwerpen heeft wel iets veel beters: ETCS. Dat systeem geeft eveneens een snelheidscontrole wanneer je een stootblok nadert. Helaas zijn de breaks nog niet uitgerust met ETCS.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ongeval antwerpen

Bericht door overweg13 »

fredo83 schreef: 16 sep 2017, 15:50 Gisteren is er in Antwerpen-Centraal een trein aan hoge snelheid tegen een stootblok gereden.
Hoge snelheid is hier waarschijnlijk toch wel erg relatief.
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: ongeval antwerpen

Bericht door Paul »

Heeft er iemand meer technische informatie over de hydraulische stootblokken in Antwerpen-Centraal? Tot welke snelheid zijn die in staat een trein zonder al te veel brokken te stoppen? Vermoedelijk zijn ze maar effectief bij een erg lage snelheid (5 km/u?) en als de massa van de trein niet al te groot is... Heeft iemand meer precieze info daarover?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: ongeval antwerpen

Bericht door thejay »

Een uurtje geleden was men bezig met de restanten van het stootjuk te takelen op een platte goederenwagon. Tot mijn verbazing kwam er ook nog een as tevoorschijn. De voorste wielen zijn dus blijkbaar verstrikt geraakt in de ravage. De bak heeft zichzelf uit het spoor 'gehesen' en de bovenleidingspaal op de kop van het perron is serieus ingedeukt (moet wellicht vervangen worden); zelfs het TV-scherm (STA) is naar beneden gekomen.
Al het treinverkeer op niveau +1 wordt afgehandeld op sporen 4 t/m 6. Of men de ochtendspits op maandag haalt, lijkt mij nog niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ongeval antwerpen

Bericht door Shrek »

Als de naastliggende perrons al in dienst kunnen is er geen enkel probleem. Antwerpen-centraal is toekomstgericht verbouwd en kan met het huidige verkeer makkelijk 1 spoor op de +1 missen.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: ongeval antwerpen

Bericht door Catenist »

De break heeft geen buffers vooraan. Wellicht had het stootblok functioneler geweest en de schade beperkter, indien het door buffers werd geraakt. Denk ik :-)
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: ongeval antwerpen

Bericht door Commendatore »

fredo83 schreef: 16 sep 2017, 15:50En het stootblok ziet er ook maar gehavend uit... Jammer, het stootblok is van Pruisische makelij (staat er op) en stamt uit de prille jaren 1900. Zou dat nog hersteld worden? Of meteen vervangen?
Daar zat ik ook al aan te denken ja. Uit welk jaar stammen die stootblokken eigenlijk precies? Het staat op de fabrieksplaatjes, maar ik ben het precieze jaartal even vergeten.

En zijn de stootjukken van de sporen die bij de verbouwing verdwenen zijn niet nog ergens?
Laatst gewijzigd door Commendatore op 16 sep 2017, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: ongeval antwerpen

Bericht door Commendatore »

Catenist schreef: 16 sep 2017, 21:17 De break heeft geen buffers vooraan. Wellicht had het stootblok functioneler geweest en de schade beperkter, indien het door buffers werd geraakt. Denk ik :-)
Zo vond ik het er ook uitzien, want hij lijkt als het ware over het stootblok heengeklommen te zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ongeval antwerpen

Bericht door Shrek »

De stootblokken op de -1 hebben een soort inkeping voor treinen zonder buffer. Misschien had de impact kleiner geweest met zo'n nieuw type buffer.
Plaats reactie