Pagina 1 van 3

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 16 sep 2017, 00:18
door profke
Den 357 mogen ze opnieuw renoveren.....

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09/15 ... antwerpen/

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 16 sep 2017, 10:26
door Paul
Amai. Het hydraulische systeem van dat stootblok heeft niet veel geholpen precies. Of de trein moet toch nog een relatief hoge snelheid gehad hebben bij de botsing?

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 16 sep 2017, 11:46
door overweg13
Moeten we dit nu klasseren bij "bizarre ongevallen met breaks"?

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 16 sep 2017, 15:08
door Merijn
Wellicht zal het wel toeval zijn, ik ben geen specialist dus beweer ik niets...Het valt me echter wel op dat dit het tweede ongeval is met een gerenoveerde Break.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 16 sep 2017, 15:48
door msts.be
Heeft men daar geen TBL1+ bakens zoals bij de Eurostar-terminal in Bru-Zuid ? Dat hadden we al in deze topic:
viewtopic.php?f=44&t=13275&p=232894#p232894

ongeval antwerpen

Geplaatst: 16 sep 2017, 15:50
door fredo83
Gisteren is er in Antwerpen-Centraal een trein aan hoge snelheid tegen een stootblok gereden. En nu heb ik een ietwat stomme vraag: die trein ziet er nogal geblutst uit. Wat is eigenlijk de ondergrens om een trein te herstellen? En wat gebeurt er met een trein die niet meer hersteld kan worden? Wordt die gesloopt, of gestript voor onderdelen?

En het stootblok ziet er ook maar gehavend uit... Jammer, het stootblok is van Pruisische makelij (staat er op) en stamt uit de prille jaren 1900. Zou dat nog hersteld worden? Of meteen vervangen?

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 16 sep 2017, 16:05
door Shrek
msts.be schreef: 16 sep 2017, 15:48 Heeft men daar geen TBL1+ bakens zoals bij de Eurostar-terminal in Bru-Zuid ? Dat hadden we al in deze topic:
viewtopic.php?f=44&t=13275&p=232894#p232894
Dat zijn TBL1 bakens, geen TBL1+. TBL1 bakens komen eigenlijk bijna nergens in België meer voor, enkel op L96N en rond Brussel-zuid worden ze nog volop gebruikt. In Antwepen zal je er dus zeker geen tegen komen.
Antwerpen heeft wel iets veel beters: ETCS. Dat systeem geeft eveneens een snelheidscontrole wanneer je een stootblok nadert. Helaas zijn de breaks nog niet uitgerust met ETCS.

Re: ongeval antwerpen

Geplaatst: 16 sep 2017, 16:39
door overweg13
fredo83 schreef: 16 sep 2017, 15:50 Gisteren is er in Antwerpen-Centraal een trein aan hoge snelheid tegen een stootblok gereden.
Hoge snelheid is hier waarschijnlijk toch wel erg relatief.

Re: ongeval antwerpen

Geplaatst: 16 sep 2017, 16:48
door Paul
Heeft er iemand meer technische informatie over de hydraulische stootblokken in Antwerpen-Centraal? Tot welke snelheid zijn die in staat een trein zonder al te veel brokken te stoppen? Vermoedelijk zijn ze maar effectief bij een erg lage snelheid (5 km/u?) en als de massa van de trein niet al te groot is... Heeft iemand meer precieze info daarover?

Re: ongeval antwerpen

Geplaatst: 16 sep 2017, 20:51
door thejay
Een uurtje geleden was men bezig met de restanten van het stootjuk te takelen op een platte goederenwagon. Tot mijn verbazing kwam er ook nog een as tevoorschijn. De voorste wielen zijn dus blijkbaar verstrikt geraakt in de ravage. De bak heeft zichzelf uit het spoor 'gehesen' en de bovenleidingspaal op de kop van het perron is serieus ingedeukt (moet wellicht vervangen worden); zelfs het TV-scherm (STA) is naar beneden gekomen.
Al het treinverkeer op niveau +1 wordt afgehandeld op sporen 4 t/m 6. Of men de ochtendspits op maandag haalt, lijkt mij nog niet te zeggen.

Re: ongeval antwerpen

Geplaatst: 16 sep 2017, 20:56
door Shrek
Als de naastliggende perrons al in dienst kunnen is er geen enkel probleem. Antwerpen-centraal is toekomstgericht verbouwd en kan met het huidige verkeer makkelijk 1 spoor op de +1 missen.

Re: ongeval antwerpen

Geplaatst: 16 sep 2017, 21:17
door Catenist
De break heeft geen buffers vooraan. Wellicht had het stootblok functioneler geweest en de schade beperkter, indien het door buffers werd geraakt. Denk ik :-)

Re: ongeval antwerpen

Geplaatst: 16 sep 2017, 21:28
door Commendatore
fredo83 schreef: 16 sep 2017, 15:50En het stootblok ziet er ook maar gehavend uit... Jammer, het stootblok is van Pruisische makelij (staat er op) en stamt uit de prille jaren 1900. Zou dat nog hersteld worden? Of meteen vervangen?
Daar zat ik ook al aan te denken ja. Uit welk jaar stammen die stootblokken eigenlijk precies? Het staat op de fabrieksplaatjes, maar ik ben het precieze jaartal even vergeten.

En zijn de stootjukken van de sporen die bij de verbouwing verdwenen zijn niet nog ergens?

Re: ongeval antwerpen

Geplaatst: 16 sep 2017, 21:30
door Commendatore
Catenist schreef: 16 sep 2017, 21:17 De break heeft geen buffers vooraan. Wellicht had het stootblok functioneler geweest en de schade beperkter, indien het door buffers werd geraakt. Denk ik :-)
Zo vond ik het er ook uitzien, want hij lijkt als het ware over het stootblok heengeklommen te zijn.

Re: ongeval antwerpen

Geplaatst: 16 sep 2017, 21:33
door Shrek
De stootblokken op de -1 hebben een soort inkeping voor treinen zonder buffer. Misschien had de impact kleiner geweest met zo'n nieuw type buffer.