Pagina 3 van 3

Re: ongeval antwerpen

Geplaatst: 19 sep 2017, 22:05
door dentheo
Catenist schreef: 19 sep 2017, 12:33 Er staat een draagpaal van de stationskoepel achter einde spoor?
Is dat zo , dan is dat best dom. Die trein die dit jaar in Secaucus( of Hoboken NY) doorreed, heeft daar zo de halve stationshal naar beneden laten komen. Zet geen dragende elementen van de stationshal achter een doodlopend spoor. De consequenties zijn niet in te schatten.

In Antwerpen was enkel de bovenleiding betrokken, achter de bovenleidingspaal stat nog een betonnen muur.

Of die geholpen zou hebben weet ik niet, want hij is niet erg hoog.
Alle treinen hebben de neiging naar boven te gaan bij het rijden op een stootblok.

Re: ongeval antwerpen

Geplaatst: 19 sep 2017, 23:33
door nighttrain
jan_olieslagers schreef: 19 sep 2017, 20:11
Heeft het stootblok wel veel energie opgeslorpt? Ik krijg van de fotos toch de indruk dat het stootblok vooral is afgebroken en niet veel heeft uitgehaald.
Huh, is er dan geen energie nodig om zo'n stootblok aan gruizelementen te breken? Van er eens tegen te blazen gaat dat niet gebeuren, denk ik. Mechanica is niet mijn specialisme maar ik denk toch dat dat stootblok wel degelijk heel wat energie heeft opgevangen, jawel.

Waarmee ik me maar aansluit bij de eerdere reactie
Maar het kapotrijden van het blok zal toch ook al wel voor een behoorlijke snelheids reductie hebben gezorgd, niet? We weten natuurlijk niet met welke snelheid er tegenaan werd gereden.
In feite Is die opmerking pertinent van Catenist,denk ik.Die stootblokken zijn ontworpen om treinen op te vangen voorzien van buffers. Dus gelijkmatige druk ter hoogte van de zuigers. Hier met een break gaat De Schaffenberg eerst de constructie in het midden doen plooien, de 2 pistons gaan zich naar buiten verplaatsen zonder hun absorberende werking te kunnen uit oefenen. En de break gaat zonder te veel mechanische werstand zich tegen de bovenleidingspaal nestelen. En die paal gaat alle energie opvangen. De reden voor het gebruik van die stootblokken met een inkeping.

Re: ongeval antwerpen

Geplaatst: 20 sep 2017, 00:39
door Catenist
Ik weet het niet exact, ik kan het niet met zekerheid op de foto uitmaken, het kan evengoed een paal zijn van einde bovenleiding ipv een een steunpaal van de stationskoepel. De paal staat op hetzelfde niveau als het spoor, er ligt wel een betonconstructie voor.

Re: ongeval antwerpen

Geplaatst: 20 sep 2017, 08:16
door nighttrain
Catenist schreef: 20 sep 2017, 00:39 Ik weet het niet exact, ik kan het niet met zekerheid op de foto uitmaken, het kan evengoed een paal zijn van einde bovenleiding ipv een een steunpaal van de stationskoepel. De paal staat op hetzelfde niveau als het spoor, er ligt wel een betonconstructie voor.
er staan geen steunpalen voor de koepel, het zijn gewelven. Ik heb er een paar jaar rondgelopen dag en nacht , maar heb geen weet van steunpalen.
Zou een beetje risicovol zijn om zo te werken, steunpaal weg koepel naar beneden.

Re: ongeval antwerpen

Geplaatst: 20 sep 2017, 08:34
door Bibke
Catenist schreef: 20 sep 2017, 00:39 een steunpaal van de stationskoepel. De paal staat op hetzelfde niveau als het spoor, er ligt wel een betonconstructie voor.
Nu ben ik me al dagen aan het afvragen wat jullie bedoelen met die steunpaal van de stationskoepel.
Ik heb de indruk dat men hier bezig is te discussiëren om te discussiëren.

Daar staan gewoonweg geen steunpalen voor de koepel enkel palen waaraan de bovenleiding (einde) bevestigd is.

En wat er fout is gegaan met het hydraulisch stootblok is wat "nighttrain" hierboven beschrijft, niet meer of niet minder.

Re: ongeval antwerpen

Geplaatst: 20 sep 2017, 10:09
door Glodenox
Eigenlijk stom dat men nooit die stootbalken heeft aangepast zodat deze de Schaffenberg-koppelingen goed konden opvangen. Nu hoop ik dat dit niet was omdat deze pistons op een of andere manier beschermd zijn of zo. Op basis van de foto's lijkt het me inderdaad dat de pistons naar opzij geduwd zijn, waardoor de absorptie maar een fractie was van wat het kon zijn. Ze zullen zeker wel iets geabsorbeerd hebben, maar je kan op de foto's duidelijk zien dat de pistons nauwelijks ingeduwd zijn geweest.
EDIT: de stootbalk zelf heb ik nog niet teruggevonden op de foto's. Die zijn vrij stevig uitgevoerd, dus ik ga ervan uit dat de koppeling die balk naar onder zal geduwd hebben (en niet opzij zoals ik eerst dacht).

Ergens wel jammer dat er geen informatie wordt vrijgegeven over de snelheid waarmee dit gebeurde. Gaat er hier ook een onderzoek naar gebeuren of zal dat weer allemaal intern gebeuren zonder informatie voor de buitenwereld?
EDIT: ah, er lopen blijkbaar 4 onderzoeken lees ik net: Spoorwegpolitie, de FOD Mobiliteit, NMBS en Infrabel

Re: ongeval antwerpen

Geplaatst: 20 sep 2017, 10:09
door Shrek
nighttrain schreef: 19 sep 2017, 23:33 In feite Is die opmerking pertinent van Catenist,denk ik.Die stootblokken zijn ontworpen om treinen op te vangen voorzien van buffers. Dus gelijkmatige druk ter hoogte van de zuigers. Hier met een break gaat De Schaffenberg eerst de constructie in het midden doen plooien, de 2 pistons gaan zich naar buiten verplaatsen zonder hun absorberende werking te kunnen uit oefenen. En de break gaat zonder te veel mechanische werstand zich tegen de bovenleidingspaal nestelen. En die paal gaat alle energie opvangen. De reden voor het gebruik van die stootblokken met een inkeping.
Inderdaad, daarom zouden ze zo snel mogelijk die oude stootblokken moeten vervangen door (of aanvullen met) nieuwe exemplaren zoals op de -1.

Re: ongeval antwerpen

Geplaatst: 20 sep 2017, 19:19
door Catenist
Bibke schreef: 20 sep 2017, 08:34
Catenist schreef: 20 sep 2017, 00:39 een steunpaal van de stationskoepel. De paal staat op hetzelfde niveau als het spoor, er ligt wel een betonconstructie voor.
Nu ben ik me al dagen aan het afvragen wat jullie bedoelen met die steunpaal van de stationskoepel.
Ik heb de indruk dat men hier bezig is te discussiëren om te discussiëren.

Daar staan gewoonweg geen steunpalen voor de koepel enkel palen waaraan de bovenleiding (einde) bevestigd is.

En wat er fout is gegaan met het hydraulisch stootblok is wat "nighttrain" hierboven beschrijft, niet meer of niet minder.
Er is ook nooit gezegd dat het een steunpaal van de koepel is. Er stond wel degelijk een vraagteken achter de VRAAG. De enige die het kon weten was Nighttrain die de foto's heeft gepost. En als ik de foto's wat beter bekijk is het misschien wel duidelijk dat het een bovenleiding paal is, en maar gelukkig ook. En er wordt heus niet gediscussieerd om te discussiëren, maar uit interesse en om wat bij te leren. Groeten.

Jan