Persoonsongeval in Nijlen op 13.IX.2017

Alles over reizigerstreinen in België.
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Persoonsongeval in Nijlen op 13.IX.2017

Bericht door L29&15 »

Vorige week 13/09 een persoon op het spoor in Nijlen.

Naar aanleiding hiervan zal binnenkort weer druk gepleit worden om het spoor in de grond te steken of overwegen door een tunnel of brug te vervangen. Telkenmale bij een ongeval aan een overweg duiken deze pleidooien op.

Maar, wanneer gaat men eens duidelijk zeggen: "Beste mensen, respecteer het verkeersreglement!"
De rode knipperlichten, de gesloten slagboom, ja zelfs het St-Andrieskruis zonder meer, hebben hun betekenis en leggen de weggebruiker - ook de voetganger- verplichtingen op. Volg ze!!

Ook buiten het spoorgebeuren redeneert men zo. Als ergens bij het oversteken iemand wordt aangereden wordt het daar onmiddellijk een gevaarlijk punt. Ook hier geldt: wees oplettend, kijk uit! Volg de verkeersregels!

Er zijn inderdaad roekeloze automobilisten: te snel, gevaarlijk rijden, enz. Ook vertonen mensen soms roekeloos gedrag bij het oversteken van een overweg. Verhoog eerder hun pakkans dan de hele infrastructuur met gemeenschapsgeld om te gooien.
In principe kan het hele verkeer zonder verkeerslichten enz. en volstaan in principe enkel het St-Andrieskruis. In principe zeg ik!

Om te voorkomen dat mensen nog vlug de overweg willen oversteken om de trein te halen, is er naast op tijd komen voor de reiziger een eenvoudige oplossing: plaats op elk perron een ticketautomaat of in de trein, want vaak is dat de reden van een gewaagde oversteek: men staat nog bij de automaat aan de verkeerde kant van het spoor als de trein al aankomt.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1795
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Persoonsongeval in Nijlen op 13.IX.2017

Bericht door Portbou »

plaats op elk perron een ticketautomaat of in de trein, want vaak is dat de reden van een gewaagde oversteek: men staat nog bij de automaat aan de verkeerde kant van het spoor als de trein al aankomt.
Daar ben ik het 100% mee eens.
Bovendien is zo'n extra automaat stukken goedkoper dan een tunnel om een overweg te vervangen.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Persoonsongeval in Nijlen op 13.IX.2017

Bericht door groentje »

Dat geldt des te meer als de automaat ook als ontwaarder dienstdoet, zoals met de Jumpkaart in Brussel. Genoeg stations waar er maar één automaat staat, en dan nog op het "verkeerde" perron...
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Persoonsongeval in Nijlen op 13.IX.2017

Bericht door Catenist »

Of kom op tijd naar het station of de opstapplaats. Op tijd komen is een vorm van discipline die vandaag de dag ver zoek is, en niet alleen om de trein te halen. Voor het halen van een vliegtuig als ze op vakantie vertrekken is er meestal wel discipline. Raar hé.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Persoonsongeval in Nijlen op 13.IX.2017

Bericht door groentje »

Voor een rit die misschien 10' duurt (pakweg Vorst-Brussel-Centraal) ga ik geen 15' op voorhand komen. Dan ga ik wel met de fiets. Het kan inderdaad geen kwaad om een beetje marge in te bouwen, je weet nooit of er iets misgaat op je weg naar het station, maar moeten we er echt vanuit gaan dat 10' niet volstaat om een ticket te kopen en je naar het juiste perron te begeven? En willen we op die manier echt reizigers gaan aantrekken? Sowieso is het ergerlijk om eerst naar het andere perron te moeten voor een ticket, zelfs als je ruim op tijd bent. Zeker als je vroeger wél op elk perron kon ontwaarden in Brussel (de beruchte oranje Prodata-ontwaarders), of gewoon kon opstappen zonder meerkost.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Persoonsongeval in Nijlen op 13.IX.2017

Bericht door profke »

L29&15 schreef: 19 sep 2017, 15:08 Vorige week 13/09 een persoon op het spoor in Nijlen.

Naar aanleiding hiervan zal binnenkort weer druk gepleit
En omwille van de bijna wekelijkse seinstoringen op 1 van de zovele overwegen.... Waardoor telkens weer heel het dorp geblokkeerd wordt... Ik als fietser ben dan telkens weer geconfronteerd met een half uur vertraging.

Het persoonsongeval van de 13e is er daarentegen eentje die waarschijnlijk gewoon op een andere locatie zou doorgaan als de route ondertunnels is...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Persoonsongeval in Nijlen op 13.IX.2017

Bericht door overweg13 »

En toch zouden alle overwegen afgeschaft moeten worden. Voor de veiligheid van tb's, tbg's en reizigers. Je moet maar even in de buurt van een overweg gaan staan om te merken hoe hallucinant veel autobestuurders door de slagbomen zigzaggen. Zorg voor een goed alternatief voor fietsers en voetgangers en er is geen enkel probleem. Als automobilisten dertig km kunnen omrijden op de ring rond Brussel kunnen ze ook enkele honderden meters omrijden als dat nodig wordt omdat een ow afgeschaft is. En een sierlijk voetgangers- of fietsersbrugje kan zelfs voor een esthetisch reveil van de stationsbuurt volgen. En elke afgeschafte overweg is er een minder die in storing kan gaan. Laat infrabel a.u.b. doorgaan met zijn huidige politiek.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Persoonsongeval in Nijlen op 13.IX.2017

Bericht door dentheo »

overweg13 schreef: 19 sep 2017, 19:20 En toch zouden alle overwegen afgeschaft moeten worden.
Logischerwijze moet je dan beginnen met de kruispunten, daar zijn veel meer conflicten per dag.
Hier rijden 200 treinen per dag door het dorp, dat is minder dan auto's in één uur.
Theo
Groeten vanop de Heide
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Persoonsongeval in Nijlen op 13.IX.2017

Bericht door profke »

Hoeveel tijd nemen die 200 treinen in? Ongeveer 20 minuten per uur? Gerekend vanaf de eerste rode lamp tot de laatste is een overweg al vlot 2a3 minuten dicht. Voor een trein die halt houdt komen er vlotjes 3 minuten bij...
Doe dan eventjes een ritje met een paar minuten vertraging en de volgende trein (dubbel geel) slentert ook vlotjes enkele minuten weg... Op de tijd dat de overweg dicht is per uur hadden al heel wat wagens kunnen passeren....
Een overweg in storing heeft hier onmiddellijk een effect op de 5 andere die hier bij elkaar liggen met als gevolg dat je als fietser een gok moet wagen: wachten tot hij open gaat, of een omweg van 2x2 km fietsen met de kinderen naast je, terwijl de wagens je via deze binnen banen en sluipwegen trachten voorbij te steken.... Ja, Nijlen vraagt terecht om een oplossing hiervoor...
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Persoonsongeval in Nijlen op 13.IX.2017

Bericht door Beesty »

Ik ben het er volkomen met eens dat het de vlotheid, van zowel trein als ander verkeer, enkel ten goede kan komen indien er andere alternatieven voorzien worden. Wanhoopsdaden zal je er helaas niet mee kunnen voorkomen. Als je in de Brusselse regio gaat kijken is het trouwens eerder uitzondering dan regel dat een wanhoopsdaad op een overweg gepleegd wordt. "Ongevallen" , OW in storing enz daarintegen wel.
overweg13 schreef: 19 sep 2017, 19:20 En toch zouden alle overwegen afgeschaft moeten worden. Voor de veiligheid van tb's, tbg's en reizigers. Je moet maar even in de buurt van een overweg gaan staan om te merken hoe hallucinant veel autobestuurders door de slagbomen zigzaggen. Zorg voor een goed alternatief voor fietsers en voetgangers en er is geen enkel probleem. Als automobilisten dertig km kunnen omrijden op de ring rond Brussel kunnen ze ook enkele honderden meters omrijden als dat nodig wordt omdat een ow afgeschaft is. En een sierlijk voetgangers- of fietsersbrugje kan zelfs voor een esthetisch reveil van de stationsbuurt volgen. En elke afgeschafte overweg is er een minder die in storing kan gaan. Laat infrabel a.u.b. doorgaan met zijn huidige politiek.
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Persoonsongeval in Nijlen op 13.IX.2017

Bericht door L29&15 »

overweg13 schreef: 19 sep 2017, 19:20 Je moet maar even in de buurt van een overweg gaan staan om te merken hoe hallucinant veel autobestuurders door de slagbomen zigzaggen.
Wel dat zigzaggen moet aangepakt worden. Pakkans door politie voor gepakt door een trein en dan een zware boete.
Dat bedoel ik met verkeersreglement is voldoende maar moet ook gekend zijn en toegepast worden. Voor iemand die bij correcte werking van de overwegsignalisatie nog doorrijdt, geen pardon noch medelijden. Hoe erg ook voor de machinist.
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Persoonsongeval in Nijlen op 13.IX.2017

Bericht door L29&15 »

overweg13 schreef: 19 sep 2017, 19:20 En een sierlijk voetgangers- of fietsersbrugje kan zelfs voor een esthetisch reveil van de stationsbuurt volgen.
Waarom meestal fietsers en voetgangers over een brugje of in een tunneltje?
Niet alleen bij spoorovergangen maar ook vaak aan "gevaarlijke(?)" kruispunten worden fietspaden ondertunneld.
Niet alle fietsers zijn jong en sportief genoeg om deze hellingen vlot te kunnen nemen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Persoonsongeval in Nijlen op 13.IX.2017

Bericht door kika »

Catenist schreef: 19 sep 2017, 17:47 Of kom op tijd naar het station of de opstapplaats. Op tijd komen is een vorm van discipline die vandaag de dag ver zoek is, en niet alleen om de trein te halen. Voor het halen van een vliegtuig als ze op vakantie vertrekken is er meestal wel discipline. Raar hé.
Ach, als je beseft dat de NMBS reisplanner (deur tot deur) me allerlei suggesties geeft waarbij ik gegarandeerd geen aansluitingen haal of er 'slechts' 8 minuten overstaptijd zijn (incl ticket moeten kopen); wanneer je bedenkt dat je anderhalf uur vroeger mag opstaan om een 'zekere' aansluiting te halen dan snap ik wel dat mensen voor de 'just-in-time' aanpak gaan. De specifieke situatie in Nijlen is al prima beschreven door profke, je kan niet alle gevaren wegnemen, maar je er is daar wel een groot potentieel om het te verbeteren.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Persoonsongeval in Nijlen op 13.IX.2017

Bericht door profke »

vandaag is er anders ook eentje die kan tellen....

vanochtend waren er problemen wegens een defecte trein... (kan gebeuren)
De treinen richting A'pen van 7u18 en 7u56 werden afgeschaft... (logisch, kan ook gebeuren)
maar: geen probleem: er werd omgeroepen dat de trein van 7u07 met enige minuten vertraging zou rijden.... (goed geregeld, NMBS! serieus)

Maar dan: GEEN WOORD werd erover gerept dat deze trein in tegenspoor zou rijden. in de volle 31 minuten dat de trein vertraging had.
In Antw Berchem kan Emma minuten lang op voorhand omroepen "opgelet: spoorwijziging, de trein richting X vertrekt vandaag op spoor Y"
maar op de stations waar men enkel kan overstappen op mininimum 5 minuten voor de trein er is (en hij dus niet zichtbaar is totdat het telaat is ) daar roept men dit niet om....

als er nu een ding is waar zo'n Emma goed voor is in een onbemand station....
In nijlen viel de schade nog mee, de overweg ging open toen de trein stil stond, en deze heeft dan nog eventjes gewacht om de nog na-lopende mensen door te laten.
In Kessel bleef de bareel dicht... geen idee hoeveel mensen daar hun "kas opgefret" hebben of hun leven geriskeerd...
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Persoonsongeval in Nijlen op 13.IX.2017

Bericht door HVHTB »

profke schreef: 22 sep 2017, 22:14 als er nu een ding is waar zo'n Emma goed voor is in een onbemand station....
In nijlen viel de schade nog mee, de overweg ging open toen de trein stil stond, en deze heeft dan nog eventjes gewacht om de nog na-lopende mensen door te laten.
In Kessel bleef de bareel dicht... geen idee hoeveel mensen daar hun "kas opgefret" hebben of hun leven geriskeerd...
In Bouwel werd aan de mensen de kans gegeven om alsnog over te steken (met gesloten overweg). Het andere spoor was toch buiten dienst, dus het was nog redelijk veilig...
Plaats reactie