Reizigersvervoer naar de haven

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Reizigersvervoer naar de haven

Bericht door wva »

dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Reizigersvervoer naar de haven

Bericht door dentheo »

In de tijd dat de Antwerpse ring vernieuwd werd is iets dergelijks geprobeerd rond Antwerpen Noord.

Kan iemand daar iets over vertellen ? Was het populair ? Liepen die reizigers dan vrij over Infabel terrein ?

Na het mediagetoeter bij de start niets meer van gehoord, vind ik altijd een beetje....
Theo
Groeten vanop de Heide
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Reizigersvervoer naar de haven

Bericht door Hobbes »

Ik kan me niet herinneren dat dat toen een gigantisch succes was, maar men kwam dan ook aan midden op het terrein van het rangeerstation Antwerpen-Noord, dus niet de beste plaats voor mensen die in andere bedrijven in de haven werken.

Men heeft toen ook even het plan gehad om met motorwagens verder te rijden over bv L11 om eventueel werknemers van BASF enz naar het werk te kunnen vervoeren, maar dat plan is ook een stille dood gestorven.

Het zal ervan afhangen waar men de stopplaats(en) wil gaan inplannen, en vooral hoeveel die gaan bediend worden. Als men treinen gaat laten rijden met een 9-17 mentaliteit zal dit experiment ook een snelle dood sterven vrees ik.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Reizigersvervoer naar de haven

Bericht door Robin »

jaren geleden reden er in der daad wel treintjes voor de mensen die op het noord werken in shiften alsook voor Bpost (aan de overkant).
Nadien zijn deze met de noorderzon verdwenen.
Meestal waren dit sprinters
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jan_olieslagers
Berichten: 3503
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Reizigersvervoer naar de haven

Bericht door jan_olieslagers »

Als men treinen gaat laten rijden met een 9-17 mentaliteit zal dit experiment ook een snelle dood sterven vrees ik.
Dat zou best wel eens kunnen, ja. Maar hoe zou het dan wel moeten? Eén of twee treinen, met misschien een uur ertussen, voor de glijdende werkuren van de kantoormedewerkers, maar vooral de shiftwerkers bedienen om 06:00, 14:00, 22:00? En hoe wordt dat dan best uitgewerkt?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Reizigersvervoer naar de haven

Bericht door Asterix »

Ik vraag mij af in hoeverre zoiets zinvol is. Het werk in ploegen is daar doorgaans goed georganiseerd met een werkgever die busvervoer inlegt. Veel efficiënter én milieuvriendelijker. De kaderleden die een bedrijfswagen hebben, zie je toch niet op de trein. Wie gaat er dan wél gebruik van maken?
jan_olieslagers
Berichten: 3503
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Reizigersvervoer naar de haven

Bericht door jan_olieslagers »

Lekker kritisch bekeken! Maar toch:
* de bedrijfswagens van het kader zijn op hun retour, het duurt niet lang meer of ze zijn politiek fout. Het duurt geen vijf jaar meer of de modelmanager komt per fiets naar het werk. Of met de trein, natuurlijk, indien beschikbaar.
* voor de shiftwerkers zal de werkgever véél liever een pendelbus naar het nabijgelegen station(netje) organiseren dan naar Antwerpen of Beveren of Sinnekloas
* en er zou wel eens een tussenklasse kunnen zijn van poets- en security- en cafetariapersoneel en lagere bedienden die maar hun plan moeten trekken en dus totnogtoe met de auto komen bij gebrek aan alternatief
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Reizigersvervoer naar de haven

Bericht door dentheo »

Op de Rechteroever zijn de autobussen van de bedrijven nu al gepoold meen ik, er is een soort "hub en spoke" systeem.
Als de trein daar op die Hub kon komen lijkt mij dat een optie.
De trein moet daar voor de shiftwissel afleveren en wachten tot de vorige ploeg terug is (uur later ?) en dat dan drie keer per dag ?
Voor de dagdienst nog twee keer maar dan met passagiers in één richting.
Dat aanleveren om 05:30 lijkt best moeilijk voor NMBS, terugreizigers om 14:30 zijn er dan ook niet.
Ik denk niet dat het eenvoudig wordt. Maar ik ken Linkeroever minder goed. Iemand ?
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3503
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Reizigersvervoer naar de haven

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, sommige diensten gebeuren op onchristelijke uren, misschien een minuut stilte uit respect voor de dapperen die dat de hele tijd doen, en dan nog met de auto aan en af rijden ook, voor en na.

Om 14:30 zijn er potentieel wel degelijk reizigers: diegenen die "afkomen van de vroege" ttz die gewerkt hebben van 06:00 tot 14:00

De treinen zouden inderdaad een (klein) uur moeten stilstaan daar temidden de industrie en dat zou nog het grootste probleem kunnen worden. Er zou een extra (kop)spoor nodig zijn naast al het doorgaande verkeer, idealiter zelfs twee, en dan perrons daarbij en verlichting en een ticketautomaat en luidsprekers en wat nog al niet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Reizigersvervoer naar de haven

Bericht door dentheo »

jan_olieslagers schreef: 20 sep 2017, 20:30
Om 14:30 zijn er potentieel wel degelijk reizigers: diegenen die "afkomen van de vroege" ttz die gewerkt hebben van 06:00 tot 14:00
Inderdaad Jan, potentieel, maar ik vrees dat NMBS die daar niet naartoe krijgt tegen 05:30...
De meeste wonen niet op dat lijntje.
:(
Theo
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Reizigersvervoer naar de haven

Bericht door Asterix »

Toch enkele opmerkingen:

- Men doelt hier op een mentaliteitswijziging inzake bedrijfswagens. Die is er hoegenaamd nog altijd niet (voldoende) dus dat blijft 'wishful thinking' op dit ogenblik. Zelfs mocht het beleid daarrond grondig veranderen, lijkt busvervoer - dat nu al voor de arbeiders bestaat - wellicht een betere optie.
- Bussen die werknemers aan- en afvoeren, kunnen gemakkelijker meteen naar een regulier reizigersstation doorrijden. Die enkele kilometers die de werkgever uitspaart bij het inleggen van die alternatieve trein, wegen wellicht niet op tegen het geklaag van zijn werknemers die moeten overstappen op die speciale trein om vervolgens weer over te stappen op de reguliere trein. Bijkomend wordt door busvervoer bij de aanvoer aan het begin van de shift het risico op laatkomers door treinvertragingen vermindert.
- Wat is de kostprijs voor de bedrijven wiens personeelsleden willen meerijden met zo een trein? Zullen de kosten deels worden vergoed met de pot van het gesubsidieerd treinvervoer? Ik ken geen tarieven maar als je weet dat Infrabel-werknemers per taxi naar de bundels worden gebracht omdat het tarief om mee te rijden met een diensttrein hoger ligt, kan je je al inbeelden dat een bus wellicht ook goedkoper zal zijn als de werkgevers wordt gevraagd bij te leggen.
Ducktape
Berichten: 438
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Reizigersvervoer naar de haven

Bericht door Ducktape »

Robin schreef: 20 sep 2017, 13:49 jaren geleden reden er in der daad wel treintjes voor de mensen die op het noord werken in shiften alsook voor Bpost (aan de overkant).
Nadien zijn deze met de noorderzon verdwenen.
Meestal waren dit sprinters
Is nog steeds zo hoor. Dagelijkse zijn er nog meerdere personeelstreinen van Ant-Noord naar Ant-C en omgekeerd. Zowel Desiro's, Sprinters als een vernieuwde 800 + klassiek gekoppeld.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Reizigersvervoer naar de haven

Bericht door Eimai »

Denk dat we van dat ballonnetje in de toekomst toch nog maar weinig gaan horen. In Bundel Zuid is er ook niet direct een makkelijke plek voor een perron aan te leggen, kant Hazopweg hebben de sporen bijvoorbeeld al om te beginnen geen bovenleiding, dus ga je al manieren moeten vinden om een hoop sporen over te steken (of het moet al in de wissels op de inrit van de bundel), want of Infrabel daar speciaal grote investeringen voor gaat doen... En gezien het succes van Antwerpen-Haven indertijd...

Die treintjes naar Antwerpen-Haven rijden overigens nog steeds, twee 's ochtends en twee 's avonds, maar het zijn echte diensttreintjes geworden, vaak zonder treinbegeleider, en enkel voor het nmbs-personeel zelf dat er werkt. En dus ook niet meer toegankelijk voor gewone reizigers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Reizigersvervoer naar de haven

Bericht door Shrek »

Ik denk nu ook niet dat dit een groot succes gaat zijn. Treinen dienen voornamelijk voor grote mensenmassa's tussen intermodale knooppunten te vervoeren, de last-mile in de haven is echt geen taak voor een dure trein. Wat gaan die mensen bovendien doen als ze afgezet worden aan bundel zuid maar ergens werken in Kallo, Doel of richting Beveren? De haven is gigantisch groot en je hebt maar weinig plekken die makkelijk bereikbaar zijn per trein. Er zal altijd een aanvullend busnetwerk (georganiseerd door de bedrijven) nodig zijn. Met de trein zal niet veel winnen. Bovendien verlies je capaciteit voor het goederenverkeer dat alsmaar blijft groeien rond de Waaslandhaven. Liever een goederentrein van 1500t extra dan een quasi leeg stelletje.

De havenspoorlijn die in Gent gepland is, is op dat vlak veel beter als experiment. Daar zijn de bedrijven beter gelegen (allemaal op één lijn) en wonen er nog wat mensen in de buurt die je trein ook vol kunnen krijgen.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Reizigersvervoer naar de haven

Bericht door Robin »

Ducktape schreef: 20 sep 2017, 22:34
Robin schreef: 20 sep 2017, 13:49 jaren geleden reden er in der daad wel treintjes voor de mensen die op het noord werken in shiften alsook voor Bpost (aan de overkant).
Nadien zijn deze met de noorderzon verdwenen.
Meestal waren dit sprinters
Is nog steeds zo hoor. Dagelijkse zijn er nog meerdere personeelstreinen van Ant-Noord naar Ant-C en omgekeerd. Zowel Desiro's, Sprinters als een vernieuwde 800 + klassiek gekoppeld.
Dagelijks zie ik deze rijden, wat ik bedoelde was echt op de uren voor de mensen dat in ploegen werkte. De 'bloktrein' zit altijd wel vol met mensen voor de TW, TCT, CHW, LCI en B9.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie