Pagina 1 van 3

Trein door rood op L25 (Mechelen)

Geplaatst: 26 sep 2017, 10:57
door Catenist
Kan dat nog op die lijn ?

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Geplaatst: 26 sep 2017, 12:08
door Ducktape
Catenist schreef: 26 sep 2017, 10:57 Kan dat nog op die lijn ?
Tuurlijk, waarom niet? Mechelen station is niet uitgerust met ETCS en zelfs dan nog kan je onder ETCS ook nog steeds door het rood rijden, al is het dan "maar" tegen 25 km/h als een beheerd sein is tegenover 30 km/h nu.

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Geplaatst: 26 sep 2017, 16:02
door profke
volgens de "bron der waarheid" (gva)
is de bestuurder slechts enkele centimeters tever gereden..
Dat stuk zal wel waar zijn. De motivatie hecht ik minder geloof aan...

http://www.gva.be/cnt/dmf20170926_03096 ... n-mechelen
Toen de trein aankwam in het station van Mechelen, reed de bestuurder enkele centimeters voorbij het rode sein. Naar verluidt wilde de bestuurder alle passagiers de ruimte bieden om af te kunnen stappen. De trein kwam daardoor iets te ver tot stilstand. De reizigers zijn veilig kunnen uitstappen en kwamen dus niet in gevaar. De bestuurder is vervangen.

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Geplaatst: 27 sep 2017, 08:26
door dekooiker
Wat tever rijden om iedereen af te laten stappen, het kan best zijn verklaring zijn.
Dan nog zal dat niet pakken als excuus want het is aan de boordchef om het volk veilig uit te laten stappen.

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Geplaatst: 27 sep 2017, 09:32
door Glodenox
Voor zover ik weet zijn de perrons in het station van Mechelen meer dan lang genoeg voor de treinen die er stoppen, dus ik vind het maar een vreemde uitleg. In een station als Weerde of Eppegem zou ik het kunnen begrijpen, maar daar stoppen dan weer bijna geen treinen met een aparte locomotief en zijn er geen seinen aan de korte perrons.

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Geplaatst: 27 sep 2017, 13:37
door Ducktape
Glodenox schreef: 27 sep 2017, 09:32 Voor zover ik weet zijn de perrons in het station van Mechelen meer dan lang genoeg voor de treinen die er stoppen, dus ik vind het maar een vreemde uitleg. In een station als Weerde of Eppegem zou ik het kunnen begrijpen, maar daar stoppen dan weer bijna geen treinen met een aparte locomotief en zijn er geen seinen aan de korte perrons.
Mechelen is een van de gevaarlijkste plaatsen om aan het perron te komen richting Brussel met een lange trein. Er zijn daar maar 2 in- en uitgangen (en dan nog vlak bij elkaar), dus zelfs met 2 Desiro's moet je daar al bijna volledig einde perron gaan staan om de afstand voor de reizigers naar die uitgangen zo klein mogelijk te houden. Als je dan (zoals vaak) 2xT27 en 9xM6 (280m trein) bij hebt moet je al tot tegen het sein gaan staan.
dekooiker schreef: 27 sep 2017, 08:26 Wat tever rijden om iedereen af te laten stappen, het kan best zijn verklaring zijn.
Dan nog zal dat niet pakken als excuus want het is aan de boordchef om het volk veilig uit te laten stappen.
De bestuurder opent alsmaar vaker en vaker de deuren, ook bij gesleepte treinen. Alle HLE27 met GF koppeling en M6 met GF koppeling op de reeksen 20xx en 45xx zijn uitgerust met een systeem waarbij wij als bestuurder de deuren zelf moeten openen en niet de tbg.

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Geplaatst: 27 sep 2017, 21:12
door jan_olieslagers
In een station als Weerde of Eppegem zou ik het kunnen begrijpen, maar daar stoppen dan weer bijna geen treinen met een aparte locomotief en zijn er geen seinen aan de korte perrons.
Het is waar dat er in Weerde en in Eppegem geen gesleepte treinen stoppen - ik denk dat het "bijna" weg kan, maar het is natuurlijk wel beleefd! - maar minstens spoor 4 in Weerde (lijn 27, zuidwaarts) heeft wel degelijk een sein bij het uitrijden - bijna letterlijk op het laatste centimetertje perron. Waarom sommige bestuurders 10-20 meter vroeger stoppen is me niet duidelijk, het brengt niks dan ergernis. Al zijn er natuurlijk ergere dingen in het leven...

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Geplaatst: 27 sep 2017, 21:32
door ostbahnhof
vermoedde het al, zag hem gisterenmorgen staan op spoor9 met de loc half voorbij het sein, panto naar omlaag, m6 volledig leeg, 3328 kreeg iets van spoor 4 toegewezen.

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Geplaatst: 28 sep 2017, 03:35
door Tim
Met een beetje geluk hadden ze het op de blok zelfs nog niet gezien als de SK / assenteller wat verder ligt...

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Geplaatst: 28 sep 2017, 09:56
door Asterix
Tim schreef: 28 sep 2017, 03:35 Met een beetje geluk hadden ze het op de blok zelfs nog niet gezien als de SK / assenteller wat verder ligt...
... maar als ze het op de blok zien, zien de bazen het in hun computer ook dus dat staat gelijk met nultolerantie.

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Geplaatst: 29 sep 2017, 12:12
door Glodenox
jan_olieslagers schreef: 27 sep 2017, 21:12[...] maar minstens spoor 4 in Weerde (lijn 27, zuidwaarts) heeft wel degelijk een sein bij het uitrijden - bijna letterlijk op het laatste centimetertje perron. [...]
Absoluut waar, maar daar hield ik ook rekening mee ;) Perron 4 is enorm lang (bijna 400 meter) dus daar is, op de wandelafstand en reizigerscomfort na, geen reden om tot aan het sein te rijden. Alleen spoor 3 in tegenspoor zou met zijn 230 meter hier een probleem zijn. Al helemaal omdat men daar nog 10 meter perron verliest met het sein dat op het perron zelf staat.

Die 10-20 meter afstand dat ze houden van het sein komt waarschijnlijk alleen voor wanneer het sein gesloten is. Ik kan me inbeelden dat men anders het baken gaat aandoen dat dan nog het gesloten seinbeeld doorgeeft en de boordcomputer denkt dat het sein voorbijgereden zou zijn.

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Geplaatst: 29 sep 2017, 12:36
door Asterix
Men moet minstens 8 meter opwaarts blijven.

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Geplaatst: 29 sep 2017, 15:57
door jan_olieslagers
Dank voor alle info - het is goed om de andere kant van de medaille te kunnen zien.

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Geplaatst: 29 sep 2017, 22:33
door Wouterh12
Ducktape schreef: 27 sep 2017, 13:37
Glodenox schreef: 27 sep 2017, 09:32 Voor zover ik weet zijn de perrons in het station van Mechelen meer dan lang genoeg voor de treinen die er stoppen, dus ik vind het maar een vreemde uitleg. In een station als Weerde of Eppegem zou ik het kunnen begrijpen, maar daar stoppen dan weer bijna geen treinen met een aparte locomotief en zijn er geen seinen aan de korte perrons.
Mechelen is een van de gevaarlijkste plaatsen om aan het perron te komen richting Brussel met een lange trein. Er zijn daar maar 2 in- en uitgangen (en dan nog vlak bij elkaar), dus zelfs met 2 Desiro's moet je daar al bijna volledig einde perron gaan staan om de afstand voor de reizigers naar die uitgangen zo klein mogelijk te houden. Als je dan (zoals vaak) 2xT27 en 9xM6 (280m trein) bij hebt moet je al tot tegen het sein gaan staan.
Ik stond me die dinsdagmorgen al af te vragen waarom een volledige dubbeldektrein werkloos op spoor 9 stond, vooral omdat het automatisch infosysteem net beweerd had dat de IC van een half uur later (T18 + M6) op spoor 9 ipv 10 zou aankomen. Dit werd iets later rechtgezet, en het stationspersoneel nam deze keer ook de moeite om duidelijk te maken dat de tweede IC de eerste trein naar Brussel zou worden. Gelukkig, want kort tevoren was de Amsterdammer langs spoor 10 gereden zonder te stoppen (zeer ongebruikelijk), met die combinatie vreesde ik al dat er grote problemen waren op lijn 25 en overwoog ik om de S1 te nemen.

De trein afschaffen en de bestuurder vervangen lijkt me sterk overdreven voor een dergelijke minieme overschrijding van het sein. De reizigers zijn er alleszins niet mee geholpen en of dit nu een enorm verschil maakt qua veiligheid betwijfel ik.

Met de huidige configuratie van het station van Mechelen staan de reizigers ook bijna tot aan het sein, omdat je daar de meeste kans op een zitplaats hebt. Iets verder weg van het sein troept het volk samen aan de trappen, en de achterkant van de trein wordt doorgaans goed gevuld in Antwerpen-Centraal. Bovendien is van perron 12 in Brussel-Noord wegraken heel moeilijk als je achteraan opstapt, de evacuatie van het perron is daar nog veel slechter dan in Mechelen.

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Geplaatst: 29 sep 2017, 23:00
door Ducktape
Wouterh12 schreef: 29 sep 2017, 22:33
Ducktape schreef: 27 sep 2017, 13:37
Glodenox schreef: 27 sep 2017, 09:32 Voor zover ik weet zijn de perrons in het station van Mechelen meer dan lang genoeg voor de treinen die er stoppen, dus ik vind het maar een vreemde uitleg. In een station als Weerde of Eppegem zou ik het kunnen begrijpen, maar daar stoppen dan weer bijna geen treinen met een aparte locomotief en zijn er geen seinen aan de korte perrons.
Mechelen is een van de gevaarlijkste plaatsen om aan het perron te komen richting Brussel met een lange trein. Er zijn daar maar 2 in- en uitgangen (en dan nog vlak bij elkaar), dus zelfs met 2 Desiro's moet je daar al bijna volledig einde perron gaan staan om de afstand voor de reizigers naar die uitgangen zo klein mogelijk te houden. Als je dan (zoals vaak) 2xT27 en 9xM6 (280m trein) bij hebt moet je al tot tegen het sein gaan staan.
Ik stond me die dinsdagmorgen al af te vragen waarom een volledige dubbeldektrein werkloos op spoor 9 stond, vooral omdat het automatisch infosysteem net beweerd had dat de IC van een half uur later (T18 + M6) op spoor 9 ipv 10 zou aankomen. Dit werd iets later rechtgezet, en het stationspersoneel nam deze keer ook de moeite om duidelijk te maken dat de tweede IC de eerste trein naar Brussel zou worden. Gelukkig, want kort tevoren was de Amsterdammer langs spoor 10 gereden zonder te stoppen (zeer ongebruikelijk), met die combinatie vreesde ik al dat er grote problemen waren op lijn 25 en overwoog ik om de S1 te nemen.

De trein afschaffen en de bestuurder vervangen lijkt me sterk overdreven voor een dergelijke minieme overschrijding van het sein. De reizigers zijn er alleszins niet mee geholpen en of dit nu een enorm verschil maakt qua veiligheid betwijfel ik.

Met de huidige configuratie van het station van Mechelen staan de reizigers ook bijna tot aan het sein, omdat je daar de meeste kans op een zitplaats hebt. Iets verder weg van het sein troept het volk samen aan de trappen, en de achterkant van de trein wordt doorgaans goed gevuld in Antwerpen-Centraal. Bovendien is van perron 12 in Brussel-Noord wegraken heel moeilijk als je achteraan opstapt, de evacuatie van het perron is daar nog veel slechter dan in Mechelen.
De bestuurder vervangen is een standaard procedure na elke onregelmatige overschrijding van een sein zoals het mooi heet. Of de TB nu een halve meter of een halve kilometer of 5 km erdoor gereden is maakt niet uit, het is immers de zwaarste fout die wij kunnen maken (op een ontsporing oid na natuurlijk). Eerst moet er ook nog steeds een onderzoek ter plaatse gebeuren naar wat en hoe het net gebeurd is, zoiets duurt vaak een uur of 2-3.