Trein door rood op L25 (Mechelen)
Geplaatst: 26 sep 2017, 10:57
Kan dat nog op die lijn ?
Toen de trein aankwam in het station van Mechelen, reed de bestuurder enkele centimeters voorbij het rode sein. Naar verluidt wilde de bestuurder alle passagiers de ruimte bieden om af te kunnen stappen. De trein kwam daardoor iets te ver tot stilstand. De reizigers zijn veilig kunnen uitstappen en kwamen dus niet in gevaar. De bestuurder is vervangen.
Mechelen is een van de gevaarlijkste plaatsen om aan het perron te komen richting Brussel met een lange trein. Er zijn daar maar 2 in- en uitgangen (en dan nog vlak bij elkaar), dus zelfs met 2 Desiro's moet je daar al bijna volledig einde perron gaan staan om de afstand voor de reizigers naar die uitgangen zo klein mogelijk te houden. Als je dan (zoals vaak) 2xT27 en 9xM6 (280m trein) bij hebt moet je al tot tegen het sein gaan staan.Glodenox schreef: ↑27 sep 2017, 09:32 Voor zover ik weet zijn de perrons in het station van Mechelen meer dan lang genoeg voor de treinen die er stoppen, dus ik vind het maar een vreemde uitleg. In een station als Weerde of Eppegem zou ik het kunnen begrijpen, maar daar stoppen dan weer bijna geen treinen met een aparte locomotief en zijn er geen seinen aan de korte perrons.
De bestuurder opent alsmaar vaker en vaker de deuren, ook bij gesleepte treinen. Alle HLE27 met GF koppeling en M6 met GF koppeling op de reeksen 20xx en 45xx zijn uitgerust met een systeem waarbij wij als bestuurder de deuren zelf moeten openen en niet de tbg.
Het is waar dat er in Weerde en in Eppegem geen gesleepte treinen stoppen - ik denk dat het "bijna" weg kan, maar het is natuurlijk wel beleefd! - maar minstens spoor 4 in Weerde (lijn 27, zuidwaarts) heeft wel degelijk een sein bij het uitrijden - bijna letterlijk op het laatste centimetertje perron. Waarom sommige bestuurders 10-20 meter vroeger stoppen is me niet duidelijk, het brengt niks dan ergernis. Al zijn er natuurlijk ergere dingen in het leven...In een station als Weerde of Eppegem zou ik het kunnen begrijpen, maar daar stoppen dan weer bijna geen treinen met een aparte locomotief en zijn er geen seinen aan de korte perrons.
Absoluut waar, maar daar hield ik ook rekening meejan_olieslagers schreef: ↑27 sep 2017, 21:12[...] maar minstens spoor 4 in Weerde (lijn 27, zuidwaarts) heeft wel degelijk een sein bij het uitrijden - bijna letterlijk op het laatste centimetertje perron. [...]
Ik stond me die dinsdagmorgen al af te vragen waarom een volledige dubbeldektrein werkloos op spoor 9 stond, vooral omdat het automatisch infosysteem net beweerd had dat de IC van een half uur later (T18 + M6) op spoor 9 ipv 10 zou aankomen. Dit werd iets later rechtgezet, en het stationspersoneel nam deze keer ook de moeite om duidelijk te maken dat de tweede IC de eerste trein naar Brussel zou worden. Gelukkig, want kort tevoren was de Amsterdammer langs spoor 10 gereden zonder te stoppen (zeer ongebruikelijk), met die combinatie vreesde ik al dat er grote problemen waren op lijn 25 en overwoog ik om de S1 te nemen.Ducktape schreef: ↑27 sep 2017, 13:37Mechelen is een van de gevaarlijkste plaatsen om aan het perron te komen richting Brussel met een lange trein. Er zijn daar maar 2 in- en uitgangen (en dan nog vlak bij elkaar), dus zelfs met 2 Desiro's moet je daar al bijna volledig einde perron gaan staan om de afstand voor de reizigers naar die uitgangen zo klein mogelijk te houden. Als je dan (zoals vaak) 2xT27 en 9xM6 (280m trein) bij hebt moet je al tot tegen het sein gaan staan.Glodenox schreef: ↑27 sep 2017, 09:32 Voor zover ik weet zijn de perrons in het station van Mechelen meer dan lang genoeg voor de treinen die er stoppen, dus ik vind het maar een vreemde uitleg. In een station als Weerde of Eppegem zou ik het kunnen begrijpen, maar daar stoppen dan weer bijna geen treinen met een aparte locomotief en zijn er geen seinen aan de korte perrons.
De bestuurder vervangen is een standaard procedure na elke onregelmatige overschrijding van een sein zoals het mooi heet. Of de TB nu een halve meter of een halve kilometer of 5 km erdoor gereden is maakt niet uit, het is immers de zwaarste fout die wij kunnen maken (op een ontsporing oid na natuurlijk). Eerst moet er ook nog steeds een onderzoek ter plaatse gebeuren naar wat en hoe het net gebeurd is, zoiets duurt vaak een uur of 2-3.Wouterh12 schreef: ↑29 sep 2017, 22:33Ik stond me die dinsdagmorgen al af te vragen waarom een volledige dubbeldektrein werkloos op spoor 9 stond, vooral omdat het automatisch infosysteem net beweerd had dat de IC van een half uur later (T18 + M6) op spoor 9 ipv 10 zou aankomen. Dit werd iets later rechtgezet, en het stationspersoneel nam deze keer ook de moeite om duidelijk te maken dat de tweede IC de eerste trein naar Brussel zou worden. Gelukkig, want kort tevoren was de Amsterdammer langs spoor 10 gereden zonder te stoppen (zeer ongebruikelijk), met die combinatie vreesde ik al dat er grote problemen waren op lijn 25 en overwoog ik om de S1 te nemen.Ducktape schreef: ↑27 sep 2017, 13:37Mechelen is een van de gevaarlijkste plaatsen om aan het perron te komen richting Brussel met een lange trein. Er zijn daar maar 2 in- en uitgangen (en dan nog vlak bij elkaar), dus zelfs met 2 Desiro's moet je daar al bijna volledig einde perron gaan staan om de afstand voor de reizigers naar die uitgangen zo klein mogelijk te houden. Als je dan (zoals vaak) 2xT27 en 9xM6 (280m trein) bij hebt moet je al tot tegen het sein gaan staan.Glodenox schreef: ↑27 sep 2017, 09:32 Voor zover ik weet zijn de perrons in het station van Mechelen meer dan lang genoeg voor de treinen die er stoppen, dus ik vind het maar een vreemde uitleg. In een station als Weerde of Eppegem zou ik het kunnen begrijpen, maar daar stoppen dan weer bijna geen treinen met een aparte locomotief en zijn er geen seinen aan de korte perrons.
De trein afschaffen en de bestuurder vervangen lijkt me sterk overdreven voor een dergelijke minieme overschrijding van het sein. De reizigers zijn er alleszins niet mee geholpen en of dit nu een enorm verschil maakt qua veiligheid betwijfel ik.
Met de huidige configuratie van het station van Mechelen staan de reizigers ook bijna tot aan het sein, omdat je daar de meeste kans op een zitplaats hebt. Iets verder weg van het sein troept het volk samen aan de trappen, en de achterkant van de trein wordt doorgaans goed gevuld in Antwerpen-Centraal. Bovendien is van perron 12 in Brussel-Noord wegraken heel moeilijk als je achteraan opstapt, de evacuatie van het perron is daar nog veel slechter dan in Mechelen.