Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door jan_olieslagers »

Eigenlijk is dit vooral een maatschappelijk debat, he. Ik ben ook fel gekant tegen de eenheidsworst, laat dat duidelijk zijn. Maar toch: waar liggen de grenzen? Moeten er eersteklas rijstroken komen op de snelwegen? Niet dat ik daar voorstander van ben, hoor, maar een extreem voorbeeld kan helpen om de standpunten nauwer te omschrijven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door Shrek »

Franksken 2.0 schreef: 16 okt 2017, 07:56 Waarschijnlijk hier ook al geopperd:Als er geen verschil is tussen eerste en tweede klasse, waarom dan meer betalen?
Omdat er minder andere mensen zitten en je dus meer kans hebt op een zitplaats. De iets bredere beenruimte en stoffenvloerbedekking zijn mooi meegenomen, maar dat is niet de reden dat mensen eerste klasse reizen hoor.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door stefanic »

jan_olieslagers schreef: 16 okt 2017, 09:20 Eigenlijk is dit vooral een maatschappelijk debat, he. Ik ben ook fel gekant tegen de eenheidsworst, laat dat duidelijk zijn. Maar toch: waar liggen de grenzen? Moeten er eersteklas rijstroken komen op de snelwegen? Niet dat ik daar voorstander van ben, hoor, maar een extreem voorbeeld kan helpen om de standpunten nauwer te omschrijven.
'Eersteklas' rijstroken bestaan toch al (niet bij ons): Carpoolstroken, waar je enkel op mag als je met minstens 2 in de wagen zit. En ook hier zijn er die via dummy's proberen om toch onrechtmatig gebruik te maken van deze rijstrook...
En busstroken op de autostrade (bv. E313) zijn ook voorbehouden voor een welbepaalde categorie van weggebruikers, net zoals 1e klas in de trein is voorbehouden voor een welbepaalde categorie van treingebruikers.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door Steve »

Een belangrijk verschil is ook dat je met de eerste klas in de trein geen minuut vroeger zult aankomen, terwijl je met een voorbehouden rijstrook op de weg wel degelijk heel wat tijdswinst kunt boeken. De vergelijking is dus nogal mank.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door Dieselfreak »

stefanic schreef: 16 okt 2017, 12:41En busstroken op de autostrade (bv. E313) zijn ook voorbehouden voor een welbepaalde categorie van weggebruikers, net zoals 1e klas in de trein is voorbehouden voor een welbepaalde categorie van treingebruikers.
Hoezo de 1e klas in de trein is voorbehouden voor een welbepaalde categorie treingebruikers? Iederéén kan toch, mits wat meer te betalen, een eersteklasticket kopen? Dat is niet uitsluitend weggelegd voor een welbepaalde groep treingebruikers.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door Patrick »

Misschien staat dit artikeltje al ergens hier op het forum.
NMBS wil het verschil tussen eerste en tweede klasse vergroten
Dateert van begin dit jaar.
Toen Jo er nog was :-)
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door rvdborgt »

Franksken 2.0 schreef: 16 okt 2017, 07:56Waarschijnlijk hier ook al geopperd:Als er geen verschil is tussen eerste en tweede klasse, waarom dan meer betalen?
Bv in de desirootjes is er geen verschil, M6-en hebben enkel vasttapijt als meerwaarde,...
In M6 heb je ook meer beenruimte.

Groetjes,
Rian
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door stefanic »

Steve schreef: 16 okt 2017, 13:37 Een belangrijk verschil is ook dat je met de eerste klas in de trein geen minuut vroeger zult aankomen, terwijl je met een voorbehouden rijstrook op de weg wel degelijk heel wat tijdswinst kunt boeken. De vergelijking is dus nogal mank.
Ik heb ook niet gezegd dat tijdswinst ook bij de trein het voordeel is. In de trein betaal je meer voor meer kans op zitplaats (en afh. van type materieel ook wat meer beenruimte etc).
Bij m'n voorbeelden ging het erom dat je mits aan 'een bepaalde voorwaarde' te voldoen, je kan genieten van 'een voordeel':
Carpoolen -> snellere carpoolstrook
Meer betalen voor treinricket -> meer kans op zitplaats
Bus ipv auto nemen -> busstrook
Fast-lane-pass in pretpark kopen -> sneller op attractie
Meer betalen voor event-tickets -> meer vooraan in zaal
Meer betalen voor hotelkamer -> zeezicht ipv straatzicht, wel airco,...
...
Je ziet deze mogelijkheid tot 'upgrade' bij alles en overal. Waarom zou NMBS dat dan ook niet mogen doen? Je betaalt meer, maar je krijgt ook meer. En inderdaad niet alle voordelen zijn gekoppeld aan financiële capaciteiten. Met de busstrook worden zelfs zij die geen auto kunnen kopen bevoordeeld met een vrije busbaan (zucht, ja ik weet dat er ook uit principe/milieu voor OV kiezen)
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door Steve »

We zijn het helemaal eens, stefanic, ik reageerde net als jou op die eerdere vergelijking met de weg. :wink:
Plaats reactie