Koppelingen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Koppelingen

Bericht door Steven »

De enige afwijkende GF koppeling zit op de MR96, omdat ze lager staat en de elektrische contacten aan de zijkant zitten ipv de bovenkant.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Koppelingen

Bericht door dentheo »

Ik heb ooit begrepen dat Scharfenberg en GF "compatibel" zijn, kan men dan nog "zien" wat het is ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Koppelingen

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 18 okt 2017, 19:39 Vat ik het dan correct samen met

* HST: Scharfenberg
* Gesleepte treinen (reizigers zowel als goederen): schroefkoppeling aka Engelse koppeling, met uitzondering van de HLE19 en de M6-stuurrijtuigen
* Stellen en motorwagens: GF

?
Bij de stellen moet nog opgemerkt worden dat de klassiekjes en MS75 een Henricot-koppeling hebben, iets anders nog dan de schroefkoppeling of GF.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Koppelingen

Bericht door Ducktape »

dentheo schreef: 18 okt 2017, 19:41 Ik heb ooit begrepen dat Scharfenberg en GF "compatibel" zijn, kan men dan nog "zien" wat het is ?
Je moet de koppeling tussen een Desiro (Scharfenberg type GF) en die van een break of sprinter of ... maar eens vergelijken, de Scharfenberg is veel meer hoogtechnologisch, maar vraag mij niet wat het voordeel is tov een gewone GF (behalve dat er bij een ontkoppeling tussen Desiro's niet meer achteruit gereden hoeft te worden, terwijl dit bij alle andere materieel wel hoeft om te ontkoppelen)
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Koppelingen

Bericht door jan_olieslagers »

Awel voilà, het staat erin. Opmerkingen en verbeteringen welkom! Die Henricot-koppeling daar moet ik nog eens mijn werk van maken, de franstalige wikipedia heeft er wel iets over.

https://en.wikipedia.org/wiki/Railway_c ... ry#Belgium
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Koppelingen

Bericht door dentheo »

Heeft iets van een Amerikaanse koppeling , is er volgens mij een afgeleide van.
Theo
Groeten vanop de Heide
Martindsm
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2020, 17:16

Re: Koppelingen

Bericht door Martindsm »

Wat zijn de voornaamste verschillen tussen Scharfenberg en GF? Als ik het goed begrijp berusten ze wel gewoon op hetzelfde principe?
Plaats reactie