Wifi in de stations

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wifi in de stations

Bericht door Shrek »

Jan-Mark schreef:Voor de laptops is het daarentegen wel erg handig om Wifi te hebben in de trein!
Als ik het aantal hotspots in een trein bezie is het wel duidelijk dat de meeste mensen wifi hebben op de trein ;)

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wifi in de stations

Bericht door Shrek »

Davy schreef: 19 okt 2017, 21:35 Persoonlijk zie ik het nut van Wifi niet meer in sinds de afgeschafte roamingkosten, ik gebruik amper nog wifi eigenlijk buitenshuis. Dan kan je inderdaad beter investeren in een beter GSM signaal langs het spoor.
Langs het spoor valt het GSM-signaal meestal wel goed mee, het probleem is hem de trein zelf. Het is een soort van metalen doos die een groot deel van de straling van buitenaf tegenhoudt, waardoor je in de trein veel minder ontvangst heb.
Maar daar wordt aan gewerkt. In plaats van trage Wifi-apparatuur zouden er 4G-repeaters in de trein komen: een antenne op de trein communiceert met de GSM-masten, een antenne in de trein met de GSM's. Hierdoor zou de ontvangst in de trein gevoelig moeten verbeteren.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Wifi in de stations

Bericht door nighttrain »

Davy schreef: 19 okt 2017, 21:35 Persoonlijk zie ik het nut van Wifi niet meer in sinds de afgeschafte roamingkosten, ik gebruik amper nog wifi eigenlijk buitenshuis. Dan kan je inderdaad beter investeren in een beter GSM signaal langs het spoor.
Wat hebben roamingkosten of gewoon roaming hier met te maken ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wifi in de stations

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef:
Davy schreef: 19 okt 2017, 21:35 Persoonlijk zie ik het nut van Wifi niet meer in sinds de afgeschafte roamingkosten, ik gebruik amper nog wifi eigenlijk buitenshuis. Dan kan je inderdaad beter investeren in een beter GSM signaal langs het spoor.
Wat hebben roamingkosten of gewoon roaming hier met te maken ?
Er zitten redelijk veel buitenlandse reizigers op Belgische treinen. Tot juni dit jaar zouden zij ook nog nut gehad hebben van een wifi wegens de dure roamingkosten.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Wifi in de stations

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 20 okt 2017, 17:16
nighttrain schreef:
Davy schreef: 19 okt 2017, 21:35 Persoonlijk zie ik het nut van Wifi niet meer in sinds de afgeschafte roamingkosten, ik gebruik amper nog wifi eigenlijk buitenshuis. Dan kan je inderdaad beter investeren in een beter GSM signaal langs het spoor.
Wat hebben roamingkosten of gewoon roaming hier met te maken ?
Er zitten redelijk veel buitenlandse reizigers op Belgische treinen. Tot juni dit jaar zouden zij ook nog nut gehad hebben van een wifi wegens de dure roamingkosten.
Ja dat weet ik,maar als je een beperkt data abonnement hebt Is die wifi In alle omstandigheden meegenomen.
Je hebt niet alleen data/telefoon abonementen,maar ook specifieke tablet/ipad abonnementen
Stoomloc
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Wifi in de stations

Bericht door Stoomloc »

Wifi in een station is nu het laatste van mijn zorgen. Zorg toch eindelijk eens voor wifi op de trein! Zorg dat de trein een alternatief wordt voor de auto. Een gemiste kans vind ik dit.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Wifi in de stations

Bericht door desperado »

Sorry for posting in English.

My Belgian mobile phone is a company one with BASE. BASE have 3 gaps between Gent and Brussels where there is no signal on line 50A.

When SNCB did the experiment with WiFi on the Oostende / Eupen route, this worked for the entire journey over the same route.

Partly this may be due to using a different (better) operator. Partly though the WiFi on the train can have a better antenna than my mobile phone.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wifi in de stations

Bericht door groentje »

Ik geloof inderdaad dat de NMBS met Orange in zee ging voor dat proefproject. Die hebben een betere, maar geen perfecte dekking, ik merk ook op een tweetal plaatsen verminderde ontvangst op. Een externe antenne met repeater lijkt me dan ook een interessant idee, zeker als dat goedkoper is, en zou voor mij volstaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wifi in de stations

Bericht door Shrek »

Stoomloc schreef:Wifi in een station is nu het laatste van mijn zorgen. Zorg toch eindelijk eens voor wifi op de trein! Zorg dat de trein een alternatief wordt voor de auto. Een gemiste kans vind ik dit.
Wifi op de trein is heel duur om te implementeren en werkt bijna per definitie zeer traag (kijk maar naar de Thalys waar wel wifi is). Het is veel beter wanneer elke gebruiker zijn eigen internetverbinding maakt door zijn eigen smartphone te gebruiken.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wifi in de stations

Bericht door jan_olieslagers »

Zorg toch eindelijk eens voor wifi op de trein! Zorg dat de trein een alternatief wordt voor de auto.
Heb jij dan WiFi in je auto? ;)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wifi in de stations

Bericht door Shrek »

desperado schreef: 21 okt 2017, 11:30 Sorry for posting in English.

My Belgian mobile phone is a company one with BASE. BASE have 3 gaps between Gent and Brussels where there is no signal on line 50A.

When SNCB did the experiment with WiFi on the Oostende / Eupen route, this worked for the entire journey over the same route.

Partly this may be due to using a different (better) operator. Partly though the WiFi on the train can have a better antenna than my mobile phone.
Het belangrijkste verschil: de antenne zat buiten de trein terwijl jouw antenne in de trein zat. Hierdoor wordt het 3G/4G-signaal sterk verzwakt. Daarom bekijkt men nu het idee om 3G/4G repeaters te installeren die het signaal zodanig versterken dat er bijna geen gaps meer zijn en je dus quasi overal goede ontvangst hebt.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Wifi in de stations

Bericht door rdv »


Shrek schreef:
Stoomloc schreef:Wifi in een station is nu het laatste van mijn zorgen. Zorg toch eindelijk eens voor wifi op de trein! Zorg dat de trein een alternatief wordt voor de auto. Een gemiste kans vind ik dit.
Wifi op de trein is heel duur om te implementeren en werkt bijna per definitie zeer traag (kijk maar naar de Thalys waar wel wifi is). Het is veel beter wanneer elke gebruiker zijn eigen internetverbinding maakt door zijn eigen smartphone te gebruiken.
De nieuwe wifi op THA werkt naar mijn aanvoelen verbazingwekkend goed. Ook heb ik de afgelopen week vele uren op ICE doorgebracht, werkend op een cloudserver. Verbinding was meestal zeer goed, behalve op de laatste ICE naar Brussel ts Keulen en Aachen wegens technische problemen (in Belgie is er op de ICE nooit wifi), maar dat werd omgeroepen met excuses.

Enkele weken geleden ook vastgesteld dat er bij VIA in Canada tussen Montreal en Ottowa goede wifi was, met ook een intern entertainment systeem. De gsm dekkingsgraad is in Canada niet overal bijster, de frequentie van deze (stokoude) treinen is beperkt tot een 5tal per dag. Maar toch goed internet.

Het kan dus wel.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Wifi in de stations

Bericht door kika »

Shrek schreef: 21 okt 2017, 11:45Wifi op de trein is heel duur om te implementeren en werkt bijna per definitie zeer traag (kijk maar naar de Thalys waar wel wifi is). Het is veel beter wanneer elke gebruiker zijn eigen internetverbinding maakt door zijn eigen smartphone te gebruiken.
500 handovers tegelijkertijd, of enkel die buiten op de trein... het is beter voor je batterij en technisch gezien ook veel zinvoller (antenne op de trein, goed signaal -> veel betere throughput). NMBS kan ook gewoon met 3 operatoren tegelijkertijd in zee gaan. De enige vraag is weer het onderhoud :twisted:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Wifi in de stations

Bericht door kika »

groentje schreef: 21 okt 2017, 11:45 Ik geloof inderdaad dat de NMBS met Orange in zee ging voor dat proefproject. Die hebben een betere, maar geen perfecte dekking, ik merk ook op een tweetal plaatsen verminderde ontvangst op.
Orange? Base of Mobistar? :P
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Wifi in de stations

Bericht door kika »

rdv schreef: 21 okt 2017, 22:27 De nieuwe wifi op THA werkt naar mijn aanvoelen verbazingwekkend goed. Ook heb ik de afgelopen week vele uren op ICE doorgebracht, werkend op een cloudserver. Verbinding was meestal zeer goed, behalve op de laatste ICE naar Brussel ts Keulen en Aachen wegens technische problemen (in Belgie is er op de ICE nooit wifi), maar dat werd omgeroepen met excuses.
Hoe ziet de implementatie van Icomera er bij Thalys uit? Bundelen 4G providers+oude satelliet? Groot verschil tegenwoordig is het bundelen van de verschillende operatoren, naar gelang welke signalen er überhaupt zijn, zeker ook bij de ICE. Helaas zit ik meestal op een stuk waar het volgens providers het economisch niet interesaant is… (Aschaffenburg-Nurenberg).
rdv schreef: 21 okt 2017, 22:27Enkele weken geleden ook vastgesteld dat er bij VIA in Canada tussen Montreal en Ottowa goede wifi was, met ook een intern entertainment systeem. De gsm dekkingsgraad is in Canada niet overal bijster, de frequentie van deze (stokoude) treinen is beperkt tot een 5tal per dag. Maar toch goed internet.
Deels is bij VIA weer wifi afgeschaft, met uitzondering van eerste klasse en restauratierijtuig.
Plaats reactie